Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica
<<   1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 52, 53, 54   >>
23 besök senaste veckan (334647 totalt)
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
För att göra lite plats i garaget fick de skrymmande pluggarna till slut möta sitt öde genom att bli demolerade och hamna i återvinningen...




_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Dags för storstädning av fräsmaskinen.. Kommer inte bli mkt mer storskalig fräsning i denna maskin utan enbart fräsning av mindre detaljer, med undantag för dörrarna... Resterande stora pluggar kommer av tidsskäl tillverkas av en bekant...



Formen här belagd med vax och släppmedel, färdig för "vacuumgjutning"..

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Blev tvungen att fixa ett tält inuti garaget för att kunna hålla tillräcklig värme.. alltid är det något kringjobb som måste fixas...






_________________
Thomas Hällqvist
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



OHHHH NO!!!
Dom pluggarna hade jag lätt betalat 5 papp för....kanske ännu mer

Nu vet jag Du inte vill se fler Visions ute på vägarna, men jag vill inte heller ha en bil som liknar någon annan så jag hade gjort om dem än mer,,,,

Synd att vi är så dåliga att kommunicera....

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



BTW- coolt med en 64-67:a i garaget som slit och slängbil....

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
2QIK4U skrev:
BTW- coolt med en 64-67:a i garaget som slit och slängbil....


Tyvärr inte min

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



OK- Trodde alla hade en sån som garagemoppe.
Tackar för fina bilder som gav mig lite tipps på hur jag ska avsluta mina hjulhus. Håller precis på och gjuter nya formar till fronten på min Lola

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 304



2QIK4U skrev:
OHHHH NO!!!
Dom pluggarna hade jag lätt betalat 5 papp för....kanske ännu mer

Nu vet jag Du inte vill se fler Visions ute på vägarna, men jag vill inte heller ha en bil som liknar någon annan så jag hade gjort om dem än mer,,,,

Synd att vi är så dåliga att kommunicera....


Du kanske kan få låna gjutformarna istället

_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Jag tror inte Thom vill ha en kopia rullandes ute på stan,,,,
Å jag hade velat göra om lite. Dock vet han att jag älskar de linjerna

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
En av drivkrafterna med detta bygge är att det är unikt.. än så länge i alla fall

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 875



ThomHall skrev:
En av drivkrafterna med detta bygge är att det är unikt.. än så länge i alla fall


Äsch, två exemplar blir dubbelt så unikt... *Skratt*

_________________
Magnus Falk
Citera
rallyelwood
Södra dellens strand
Här sen Mar 2004
Inlägg: 505



ThomHall skrev:
Blev tvungen att fixa ett tält inuti garaget för att kunna hålla tillräcklig värme..


Undrade just vad tältet var till för när jag besökte garaget som hastigast i lördags.

_________________
h e n n i n g b ä c k n e r t
Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246
Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Gjutning av huven påbörjad... Är en hel del att förbereda innan själva "gjutningen".. Förutom tillklippning av fibermattan så skall även distansmaterial, peel ply, breather, flödesnät och vacuumpåsen trimmas till...
Formen på huven är ganska komplex längs kanterna runtom vilket gjorde att jag aldrig kunde uppnå en läckagefri vacuumbagging.... Min vacuumpump lyckades inte skapa undertryck då flödet inte räckte till... Fick då koppla på dammsugen och använda båda. Inte optimalt kanske, men blir nog bättre än vanlig handuppläggning... Kunde uppnå -0.3 i undertryck... Vi får se hur det blev när jag väl packar upp allt om några dagar...
Det jag använder mig av är detsamma som i provbitan jag visade förut... Epoxi i kombination med ett distansmaterial på ca 4mm med ytterlager på vardera sida bestående utav 4-riktad fibermatta på ca 1000 gram. Vikten på provbiten blev ca 3.4 kg/m2 och var enormt stark, ca 5-6 mm tjock... Jag räknar med att huven blir något tyngre per kvadratmeter då det finns lite skarver här och där...








_________________
Thomas Hällqvist
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 875



Har du så svårt att bygga undertryck i påsen så läcker det någonstans. Sannolikt någonstans i periferien. Har du en bra tejp för detta?

_________________
Magnus Falk
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
finns tydliga små läckage längs kanterna... har mkt bra tätningsmassa för detta.. problemet är att plasten är veckad här och där .. var inte så noga med att sträcka ut den som jag borde ha gjort och skapat ett fåtal större uttänkta veckningar...

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 875



Oftast är problemet tvärtom, att man inte skapat tillräckligt stora avsiktliga veck som ger påsen möjlighet att fylla ut i formen. Kommer du bara ned mot tre hektos undertryck måste de läcka skapligt mycket. Även en relativt liten kompressor suger ofta upp till >0,95 undertryck, fast det kan ta en bra stund att ta sig dit. Prova att suga en halvtimme, förslut sugslangen och koppla bort kompressorn. Låt det stå i typ 3 timmar. Är tätningen OK, skall tryckminskningen vara knappt märkbar efter den tiden.

Se detta test som ett inlärningstest för hur du får påsen tät, innan du har hunnit börja massgjuta alla paneler.

_________________
Magnus Falk
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
tack för tipsen :-)

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Hmmm,,,, ska Du inte gjuta kolfiber??

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Ja det vore nåt.... har en del olika skäl att inte gjuta huven i kolfiber i dagsläget.... Ser det som en framtida upgradering... kommer nu till en början bara gjuta mindre paneler i kolfiber, mest för syns skull....

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



OK- Tänkte mer för att Du lägger ner sådant arbete och gör allt helrätt. Det är inte så mycket dyrare och då är det klart så som Du vill ha det. Billigare att göra det en gång än att drömma om det några år och sen göra om det. Jag tycker kol-rowingen är mer lättjobbad med- följsammare
Det blir bra oavsett!!
Trevlig Helg!!

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Kommer ändå kanske göra ex dörrarna i kolfiber
.. vi får se..

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica
<<   1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 52, 53, 54   >>
23 besök senaste veckan (334647 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande