Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Van Diemen RF80 FF1600
3 besök senaste veckan (1633 totalt)
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547


Trådstartare
Formel Ford 1600 är den näst "billigaste" (ingen racing är billig) klassen för formel bilar.
Samtliga från starten på slutet 60 tal till 2023 har samma motor, en Ford Kent 1600 Crossflow.
Motorerna är "iprincip" bara blue printade med portade toppar och lämnar runt 107-110 hk.
Växellådorna är nästan uteslutande hewland MK8/9 och senare LD200.
Bilarna väger 420 kg utan förare och har en minimumvikt på 500 kg med förare.

Kommer lägga upp lite bilder nu när motor / växellåda blir genomgånga och försöka förklara mer vad det är för charm i dessa


Kort historik:
2013- Inköpt
2015 - 4 av 5 tävlingar i RHK (2 i klassen)
Inför 2016 - Nytt chassi / renoverad motor
2016 - 1 tävling med voltning i heat 2 (Kinnekulle)
2016-2023 - Renovering och omprioriteringar
2023 - 1 tävling (Falkenberg)

Nu har det varit genomgång av motorn / växellådan inför minst 3 tävlingar 2024.




_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Kul att läsa om en gammal Formel Ford! Kommer följas. thumbs up

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Kul med en tråd! Vurpan ser riktig obehaglig ut, sånt man hoppas att man aldrig får testa i sin formelbil, gick det bra? Galen bild att få till iaf

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547


Trådstartare
Cédric skrev:
Kul med en tråd! Vurpan ser riktig obehaglig ut, sånt man hoppas att man aldrig får testa i sin formelbil, gick det bra? Galen bild att få till iaf


Motor/Chassi/hjulupphängning/dämpare/fälg/sträckt nacke

Så gick sådär !
Drivaxeln flög utanför banan och hade kunnat dödat någon.
Landade som tur var inte på någon/något

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547


Trådstartare
Torkel K skrev:
Kul att läsa om en gammal Formel Ford! Kommer följas. thumbs up


En upright / växellådans hus / och nån rörbit är gammalt, resten nytt

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Brutal bild det där!

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Spännande att få läsa om FF-racebilen, Andreas!

Stämmer in i kören - läbbig krasch det där!!!!
Vi visste ju att du numera mår väl, men ändå!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547


Trådstartare
Nacken blir aldrig 100% på höger sidan
Däremot är ju resten av kroppen konstig efter 13 år i försvaret så det jämnar ut sig.

Gjort en motor åt kompisens 85a och sen min "custom" motor till 80an.
Ford blå med guld flake och polerad kåpa..

Nya ringar med ändrade spel.
Vev kontrollbalanserad
Svänghjul nedlättat till 2018 reglerna
Vevstakar "balanserade" till några gram över minimum
Kolvar balanserade med ringar/clips
Vevstaksbultar viktkorrigerade
Blev ca 0.6 gram skillnad på alla delar.

Toppen får nya ventiler / hylsor för styrningarna / kontrollerade sätes&öppningstryck


_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547


Trådstartare
Nya ventiler + hylsor för styrningar monterade + frästa säten.
Ventilerna hamnade högre upp (Max 1.2 mm från topplan), mindre spel på styrningarna, fräscha säten + Nya ventilfjädrar beställda från Piper Cams thumbs up

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547


Trådstartare
Topplock färdigt och monterat.
Blev att fräsa ner brunnarna till fjädrarna för att kunna schimsa in dom nya ventilfjädrarna.

Nu ska bara förgasaren ultraljudstvättas och vattenblästras samt ett nytt expansionskärl svetsas ihop i aluminium.
Och slipa om alla vipparmar...


_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547


Trådstartare
Förgasaren vattenblästrad och ihopmonterad
Bakre bromsok + reglage till förgasaren är på ytbehandling
Sista delarna till expansionskärlet kommer närmaste dagarna

Så strax en färdig bil

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547


Trådstartare



Snart klart

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Hittade denna tråden nu först....
Spännande...
Fråga vad berodde voltningen på...
Föraren eller material? Eller andra faktorer..
Schassiet kan man köpa nya eller är det hembygge vid byte?
Hur mycket får ändras eller är det en sorts schassie?
Fint arbete du gör!!

Vad ligger kostnaden på för en komplett bil.... isch?

_________________
Michael Thulesius
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547


Trådstartare
Michael Th skrev:
Hittade denna tråden nu först....
Spännande...
Fråga vad berodde voltningen på...
Föraren eller material? Eller andra faktorer..
Schassiet kan man köpa nya eller är det hembygge vid byte?
Hur mycket får ändras eller är det en sorts schassie?
Fint arbete du gör!!

Vad ligger kostnaden på för en komplett bil.... isch?


Bilen framför ställde sig på sidan över banan och blev höger bakhjul mot höger bakhjul..
Kunde inte undvika.
Finns att köpa från Universal Racing i UK men mitt gjorde Zetterman i Örebro (Vi behöll bågarna bara).
Svetsmetoder är fria men det är ju historisk racing så den ska ju överstämma med hur chassit var 1980.
Beror helt på skick, men runt 100-300 000.
Denna är nu iprincip helt "ny" med ca 2-3 timmar som mest på komponenter.

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Van Diemen RF80 FF1600
3 besök senaste veckan (1633 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande