Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
storlek på garage, mått?? Luftvärmepump ???
1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (26121 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
tja går i planer på att bygga garage hemma vid huset jag köpt nyligen,

tänkte först att ca 80 kvadrat ska nog bli bra, 8.5 meter bredd 9.6 meter djup, portöppning 5 meter.

glad som fan ritar garaget och skickar in, men det blev visst avslag , bla bla bla, massa trist byggnämnden säger att jag bara får bygga 60 kvadrat.

ska kolla detta lite närmare om det går att mecka till mer kvadrat med hjälp av en konsult.

men om jag nu måste nöjja mig med 60, vil fortfarande ha 5 meter port. tänker nu strax under 7,3 bredd och 8,3 djup

vad säger ni om dem måtten??? vill ha skaplig bredd med plats för smala hyllor skruvade på väggar på sidorna, och sen en lång arbetsbänk med hyllor ovanför längst in rakt fram utmed kortväggen så att säga.

ska rymma en bruksbil (ibland) plus en projektbil och man ska kunna öppna dörrar utan att behöva krypa in/ut ur bilen.

jag är ganska så pedantisk av mig så golvytor å bänkar/hyllor ska hållas ganska prylfria, samt cycklar gräsklippare och annat skit ska INTE in i garaget utan får bo i en friggebod eller under skärmtak istället


troligen blir det även skärmtak utanför garageporten i ett senare skede för att slippa snö mot porten vintertid samt kunna ställa en bruksbil där utanför för att man inte kommer orka åka in/ut varje dag osv (huvudsakligen bygger jag garaget för projektbilen även om frugan gärna vill tro annat)


sen tips med på garageport, ca 5 meter bred, tänkt takhöjd invändigt 2400mm ska vara elektrisk öppning (med fjärrkontroll plus panel) vad finns bäst/billigast/mest prisvärt osv??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Nisse Järnet
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 243



Ska du ha hyllor ner till golvet längs väggarna låter nog rätt bra, annars hade jag nog tagit något smalare (6.5-7 kanske) och längre, men det beror väl lite på hur stora bilarna är också :P
Mitt garage är ca 56kvm, ca 6.2 brett och 9.1 långt och det funkar fint med två BMW E30...men dom är ju rätt små också.

Tänk att bänk + kanske motorlyft mm ska få plats framför utan att det för trångt också, och att bilen inte måste stå jättenära porten vid dylika arbeten.

_________________
BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk.
BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk
Nisse Järnet
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Vadå 60 kvm...?

Jag har bygglov för 200kvm.

Det kan vara skilnad på vad du kallar byggnaden. Jag tror det står förråd i mina papper.


EDIT:
Sedan är det känsligt om du ska ha golvbrunn eller inte.
Jag har inte....och det kan vara därför det kallas förråd.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13237



Bygger du ihop det med huset så får du bygga upp till vad är Max byggyta... Dvs sätt hörn mot hörn eller liknande så du inte kan gå mellan...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
König
Tumba
Här sen Jun 2012
Inlägg: 384



10% över max byggyta brukar vara ok!

_________________
Erik König
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Sammarstuge område tidigare. Huset utbyggt i flera omgångar sen nämnde jag inte att ovanpå dem 60kvadrat garage blir det 60kvadrat "förvaring" vilket passar bra då jag har 5 barn hemma varannan vecka (idag "förvaras" barnen i källaren hemma som vi fått inreda med gränsfall små rum som bara funkar något år till)

Så min fråga gällde mest layout på garage golvet, men fattar jag rätt är det kanske onödigt brett och gränsfall kort, visserligen är både lolan och nya bilen 2 meter breda men saknar dörrar .

Blir senare ett 20kvadrat uthus för svarv pelarborr slip oavsett

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6491



Jag hade vänt på måtten, hellre 8,3 brett och 7,3 långt än tvärtom. Du får ändå bara in 1 bil på längden, men har du bredare garage kan du få in 3 på bredden om du behöver.

Hyllor på väggarna tar mer plats än man tror, både hyllans djup men sen att du skall komma åt, kunna dra ut backar etc så då försvinner direkt en meter med hyllor på bägge sidorna.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7715



Gjut plattan jäkligt stor, ifall det blir utbyggt nångång i framtiden...

Och bygg bredare, som figgz säger.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
tommy karlsson
Bengtsfors
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252



Pi
Som vanligt vid byggnationer
multiplicera allt med pi så stämmer det i slutet
du tror du behöver 60m2
60x3,14=188m2 är den verkliga ytan som behövs
du tror det kostar 100'
100x3,14=314' kommer det att kosta
du tror du är klar på 3 månader osv.

_________________
Tommy Karlsson
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Jag hade 7,2 m brett garage (x11,8 m) och det kändes smalt med två bilar i bredd när jag hade tomt på ena sidan och en rejäl 0,8-0,9 m bred bänk med hyllor ovanför på andra sidan.

Innermått 6,8-bänk 0,9-bilar 2x1,8=2,3 m
Det var ca 0,76 m mellan Vägg-Bil-Bil-Bänk och det är lagom för förvaring men känns smalt om det skall skruvas. Nu har du inte tänkt ha samma grejer, men det låter som det bygger liknande i bredd.

Finns möjlighet så hade jag siktat på minst 1,2 m runtom projektbilen. Sitter man på en pall, ska byta hjul, in med en domkraft eller annat så behövs det utrymmet snart. Men det låter lurt att få till på 60 kvm utan att det blir för kort...

Utan att svamla allt för mycket så hade det gjort gott med lite mer bredd. Ca. BxL 7,8x7,7 m kanske är en hyfsad kompromiss för att få till en bänk på "kortsidan"...

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
hade du bänken bredvid bilarna då? förstår jag rätt?

vad hade du framför bilarna?


vettig tanke angående att bredda och korta kanske, hmmm..


att köra ggr pi får vi skrota, jag brukar vara ganska bra på att hålla tänkt planering thumbs up
budgeten ska hållas annars funkar det inte

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag har ett garage nu...och hade ett lika stort för några år sedan.
I nuvarande har jag bänken bredvid bilarna...och i det förra hade jag bänken framför bilarna.
I nuvarande är det hopplöst trångt, alltid.

Utan tvekan är det bättre att ha bänken framför....och ha så lite grejor som möjligt vid sidan !
Bilarna bredvid varandra....och porten bakom.
Sedan har jag småbänkar med hjul...som jag flyttar med mej dit jag skruvar för tillfället.

(Har man tankar på att få in fyra bilar...så har man fortfarande bänken längs in. Sedan två bilar i bredd....och två till i bredd bakom. Om man inte har plats för fyra bilar i bredd.
Långtidsprojekt har man då på rullvagnar.
Och porten bakom allt.)

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Nisse Järnet
Stockholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 243



Jag håller med Butterfly alltså

_________________
BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk.
BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk
Nisse Järnet
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



knotan skrev:
hade du bänken bredvid bilarna då? förstår jag rätt?

vad hade du framför bilarna?


vettig tanke angående att bredda och korta kanske, hmmm..


att köra ggr pi får vi skrota, jag brukar vara ganska bra på att hålla tänkt planering thumbs up
budgeten ska hållas annars funkar det inte

Ja bänken var bredvid bilarna, framför var det plats för två bilar till. Där var inga bänkar eller hyllor på golvet vid sidan av eller framför, hade rullvagnar och det var bra med plats.

Hade gärna haft bänk längst in men det var för kort för det.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



Hur många bilar blir det i Z-led?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Haha inte så många.

Nej men blev slutligen 8.2 långt, dvs djup in från port
Bredden 7.2 och invändigt höjd i garaget på 2.60. (Ska bara ha låglyft bord nedsänkt i golvet)
Sen 2.20 invändigt på övervåningen

Detta är maxxat på mina bygglov så.
Finns lite utrymme bakom för kallföråd på typ 20 kvadrat nån gång i framtiden
Tänker mig ca 4-5 "meter tak /carpark stuk framför port för parkering över natt osv å uttag på timer till motorvämare osv

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
TURBO-Fredde
Lövestad
Här sen Maj 2005
Inlägg: 173



Ser ut att bli ett härligt garage även om botten måttet är snålt.
FÅr man fråga vad du satt tänkt budget till? är det då helt klart eller bara skal?

_________________
Fredrik Sunnemalm
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Ja bara 60 kvadrat tyvär.
Men som sagt kunde inte få mer trots att jag har skitstor tomt får man knappt bebygga någon markyta vilket känns väldigt surt.
Gjorde några försök på bygglov för större men det va stenkört.


Priset för garage klart med el, utan vatten. 450k men då är nästan 100 massa avgifter till bygglov å andra administrariva avgifter (stadsplanerungsavgift tex)

Då är det kompisar till mig som bygger. Det som kanske inte kommer räcka till är för asfaltering framför och runt utan isåfall får bli å lägga stenplattor framför första åren tills man jobbat ihop lite mer pengar.

Återstår att se om budgeten håller men ser hoppfullt hitills. Men det gäller att ha bra kontaktnät kan man sammanfatta det med, annars blir det lätt väldigt mycket dyrare.

Vatten/avlopp ska in vid ett senare skede när alla slutbesiktningar är avklarade och lite lån är omlaggda osv

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



Jag byggde 8*12m, tre portar och en gångdörr. Blev bra garage!
Men för att få plats med släp och entusiastbil fick det bli på "höjden" också...
Detta är endast ett garage dock, verkstan där det meckas är i en separat byggnad.

_________________
Patrik Skoog
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Börjar bli dags att skaffa belysning.
Ska ha 2 lysrör rakt ovanför bänk. Sen blir det troligen 8 armaturer över bilarna (tre rader med tre i yttre rader och en rad mellan bilarna med två)

Frågan är vad för armaturer. Tänker Dels att kapslade är bra för rören inte blir skitiga (damm) jula har 36watt kapslade för typ 200spänn.

Men sammtidigt Saknar dem reflektor.

Annars köpa några för dem här långa tunna rören t5 eller va dem heter är ju bra mycket starkare?? Men säkert lite dyrare med

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Allmänt banåkaforum
storlek på garage, mått?? Luftvärmepump ???
1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (26121 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande