Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
storlek på garage, mått?? Luftvärmepump ???
<<   1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (26121 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Gräver lite mer
Verkar även finns t8-led.

Kollar jula biltema och swedol men är ju en hel djungel med
T5 t8 led g13'
16mm diametern eller 28mm diametern. Sen dessutom fyra fem olika längder samt även olika watt på samma längden.
Sen även kallvitt och varmvitt.

Någpn expert som vill bena ut vad som vore smart /bra / billigare/ energieffektivast??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



fel

_________________
Patrik Skoog
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Fel??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



knotan skrev:
Fel??

Felpost av mig.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



knotan skrev:
Börjar bli dags att skaffa belysning.
Ska ha 2 lysrör rakt ovanför bänk. Sen blir det troligen 8 armaturer över bilarna (tre rader med tre i yttre rader och en rad mellan bilarna med två)

Frågan är vad för armaturer. Tänker Dels att kapslade är bra för rören inte blir skitiga (damm) jula har 36watt kapslade för typ 200spänn.

Men sammtidigt Saknar dem reflektor.

Annars köpa några för dem här långa tunna rören t5 eller va dem heter är ju bra mycket starkare?? Men säkert lite dyrare med


skippa allt vad lysrör heter, idag finns det led

tex https://www.aliexpress.com/item/120V-220V-230V-240V-DIY-surface-mounte . . . .

_________________
Roland Johansson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Vill av enkla skäl med att slippa leveranstid och enklare med reklamationer om nått strular handla på någon av de tre ovan nämnda.


Men dessa hade ju vart nått om det inte vore 4ggr dyrare i inköp än tex biltema.
https://www.elampan.se/led-parking-belysning-52w-ip65-4000k


Lutar just nu åt t8 armaturer från biltema och led rör på det.

Så pass få timmar man är i garaget per vecka så ser jag ingen vinst i att köpa så pass mycket dyrare lysen för att spara något öre per timme.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Vi har ny verkstad på jobbet, allt är belyst med LED i taket.
100% av alla som jobbar där inklusive de flesta andra hatar ljuset. Det blir extremt riktat ljus som skapar knivskarpa skuggor. Under en bil på lyften är det kolmörkt t ex. Noll ströljus.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



MaZ skrev:
Vi har ny verkstad på jobbet, allt är belyst med LED i taket.
100% av alla som jobbar där inklusive de flesta andra hatar ljuset. Det blir extremt riktat ljus som skapar knivskarpa skuggor. Under en bil på lyften är det kolmörkt t ex. Noll ströljus.


Bild illustration tack.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Indirekt ljus via vita väggar (och ljusa färger på alltmöjligt) borde vara en förbättring oavsett ljuskälla.
Skuggor blir ju ingen glad av.

Oavsett ljuskälla så är det ju rätt ointressant med ljus ovanpå en bil (speciellt med lägre takhöjd), det är ju emellan bilarna och längs väggarna som det är intressant att belysa.

Sen behövs det oavsett en robust portable fuzzy ljuskälla när man pillar i hjulhus och annat.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Mitt garage är hälften så stort som ditt och jag har 8 st T5 2x54W armaturer, och jag skulle inte vilja ha färre.
Förenklat kan man säga att varje armatur ger omkring 10000 lumen, antalet LUX (lumen/m2) blir då ca 2600-2700. Man kan inte ha för mkt belysning IMHO


_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



knotan skrev:
Gräver lite mer
Verkar även finns t8-led.

Kollar jula biltema och swedol men är ju en hel djungel med
T5 t8 led g13'
16mm diametern eller 28mm diametern. Sen dessutom fyra fem olika längder samt även olika watt på samma längden.
Sen även kallvitt och varmvitt.

Någpn expert som vill bena ut vad som vore smart /bra / billigare/ energieffektivast??


Vi byggde nytt garage precis och armaturerna blev Zebra led pga att de lyser mer och det går åt färre jämfört med T5 lysrör. Elektrikern skickade in lokalerna på ljusberäkning och resultatet var att det blev billigare med led jämfört med dubbla T5 överallt.

https://www.storel.se/sto/rootCategory/Belysning-%2870-83%29/72---Indu . . . .

_________________
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Mats Karlsson skrev:
MaZ skrev:
Vi har ny verkstad på jobbet, allt är belyst med LED i taket.
100% av alla som jobbar där inklusive de flesta andra hatar ljuset. Det blir extremt riktat ljus som skapar knivskarpa skuggor. Under en bil på lyften är det kolmörkt t ex. Noll ströljus.


Bild illustration tack.


Fotoförbud...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545



MaZ skrev:
Mats Karlsson skrev:
MaZ skrev:
Vi har ny verkstad på jobbet, allt är belyst med LED i taket.
100% av alla som jobbar där inklusive de flesta andra hatar ljuset. Det blir extremt riktat ljus som skapar knivskarpa skuggor. Under en bil på lyften är det kolmörkt t ex. Noll ströljus.


Bild illustration tack.


Fotoförbud...


Vet du vem som tillverkat armaturerna? Min arbetsgivare pysslar lite med belysning...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Hade visst lovat Tanten att handla julklappar på ullared så ska dit idag och köper då troligen vad som finns där om jag hittar nått som känns vettigt. Jag är inte jättetänd på iden med led. Kanske blandat med "vanliga" lysrör eller som komplement. Ska ha tre rader lysrör i taket. dessa är belagda utmed "sidoväggar" Och mellan bilarna så inte rakt ovanför.

Sen funderar jag på ledlister utmed golvet för att få in ljus under bilen

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Christer Johansson
Nora
Här sen Feb 2011
Inlägg: 168



Jag har tre rader , de yttre sitter helt ute efter väggen / taket med 45 grader vinkel.

_________________
Christer Johansson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Anders Karlsson skrev:
MaZ skrev:
Mats Karlsson skrev:
MaZ skrev:
Vi har ny verkstad på jobbet, allt är belyst med LED i taket.
100% av alla som jobbar där inklusive de flesta andra hatar ljuset. Det blir extremt riktat ljus som skapar knivskarpa skuggor. Under en bil på lyften är det kolmörkt t ex. Noll ströljus.


Bild illustration tack.


Fotoförbud...


Vet du vem som tillverkat armaturerna? Min arbetsgivare pysslar lite med belysning...


Sitter typ 6m upp tyvärr.

Tog en bild i fikarummet som har liknande typ av belysning fast ännu mer pubktbelysning. LED i alla fall.



Skarpt...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545



6 m är ganska högt, de flesta hobbygarage är väl sällan över 4 m i takhöjd.

Vill man köpa armaturer tillverkade i Sverige så kan man spana in http://www.fagerhult.com/sv/applikationsomrade/industribelysning/

Jag är montör på Health&Care, så jag har inte stenkoll på armaturerna. Men det är bra grejer som håller i många år.
Bör gå att hitta begagnade om man letar runt lite.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
ToTTeN
Töreboda
Här sen Maj 2010
Inlägg: 542



Kolla in dessa Lyser bra. Känns vettiga. Bestycka de med 840 färgs lysrör.
Satte precis upp 50st i en större verkstad och blev kanon.

http://www.cebebelysning.se/ProduktDetalj/7940



Ca pris till kund
580kr st + moms

_________________
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com

http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 841



Byggde precis ett 50kvm garage och det skulle ta löjligt många år att räkna hem led jämfört med armaturer. 2*36w på jula när de reas för 150kr styck plus rör. Ip64 eller 65 så de tål damm mm
Har tio stycken plus egen bänk belysning och det räcker fint, skulle inte vilja ha mindre iallafall.
Delade upp garaget i zoner så på sommaren eller om man ska bara springa in och ut kan jag tända en gång.

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Kan väl tipsa om dessa. Köpte och monterade in i mitt (mini )garage och är nöjd. Begagnade i mycket bra skick.
http://www.kompanjonen.se/produkter/lysrr-nokalux-id40-2x54w


_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



cirs skrev:
Byggde precis ett 50kvm garage och det skulle ta löjligt många år att räkna hem led jämfört med armaturer. 2*36w på jula när de reas för 150kr styck plus rör. Ip64 eller 65 så de tål damm mm
Har tio stycken plus egen bänk belysning och det räcker fint, skulle inte vilja ha mindre iallafall.
Delade upp garaget i zoner så på sommaren eller om man ska bara springa in och ut kan jag tända en gång.


Hur blir det svårt att räkna hem en ledlampa för 75 kronor på 24W som ger mer ljus än din lysrörsarmatur och drar mindre effekt och kostar mindre?

_________________
Roland Johansson
Citera
Allmänt banåkaforum
storlek på garage, mått?? Luftvärmepump ???
<<   1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (26121 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande