Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tips för att sänka benägenheten att snurra vid gassläpp
2592 besök totalt
x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009
Inlägg: 204


Trådstartare
Kör en audi urquattro mest på bredden, den beter sig jättefint in i kurvor och i mitten av dem när jag sladdar, problemet kommer när jag ska räta upp den, den vill aldrig sluta sladda! Släpper jag gasen vill jag att den mjukt rätar upp sig mer än den gör nu, som det är nu så får jag massa returkast även efter den står rakt i färdriktningen. Misstänker att det har att göra med att jag åker toe-out i bakvagnen.

Vill inte ändra på så mycket annat än just att få den att ge mindre returkast.

Åker väldigt hård kränkare bak, nästan 0 i camber och ca 0,5-1grad toe out uppskattar jag, hård dämpning både komp och retur och relativt hårda fjädrar, Vad kan jag hitta på? Ändra dämparna kanske? Hur?

_________________
Richard svensson
Audi Urquattro
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Funkar det inte att möta första returen med en dos gas?

_________________
Anders Hansson
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



Undrar ju om du inte skulle ändra toe bak.Har hört om dom som åkt 4wd i rally som provat och fått fina åkturer där bakänden har tagit sina egna vägar
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



1a frågan är ju om det är en el bil alltså en som skall gå på sladd? Om inte så undrar man ju direkt varför toe ut bak. Det är nu något för dom som åker framkratsare.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009
Inlägg: 204


Trådstartare
Provade att minska toe out bak och visst blev den mindre benägen att kasta, å andra sidan så blev den väldigt jobbig i ingången till kurvorna, mycket mer understyrd och man fick kasta upp den mycket mer för att bryta ut baken i sladd, det jag vill ha är så klart både att äta kakan och behålla den.
Och visst möta upp returkastet med gas går, helst ska man ju inte släppa gasen alls då får man inget returkast, å andra sidan slutar den inte sladda heller då..
Om man kunde få bilen att ge mer toe out när man gasar och mindre när man släpper av så vore det fint.

_________________
Richard svensson
Audi Urquattro
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 641



Full gas spar tid! (Och retursladdar)
Vad har du för diffar?
Jag tycker det låter lite skumt det du vill åstadkomma, bilen drar sig ju rak på gas bara man styr emot lite lagom om det är som det ska.
Det kan ju vara så att du har lite för överstyrd setup, prova addera lite fäste bak genom att mjuka upp den lite.

_________________
Mattias Holmgren
Citera
x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009
Inlägg: 204


Trådstartare
Som det var senast jag körde så hade jag öppen framdiff och svetsad mellan och bakdiff, i år kommer jag köra org torsen mellandiff och quaife torsen fram så den kommer säkert bete sig annorlunda tack vare det. Vad åker du för hjulinställningar och dämparinställningar Mattias?

_________________
Richard svensson
Audi Urquattro
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 641



Har du haft öppen framdiff hittils så har du nog mycket där, den blir inkonsekvent med det.
Du kommer märka stor skillnad när det skottarpå alla 4 jämt.

jag har lite toe-in bak, neutral eller lite ut fram.
Då har jag svetsad bakdiff, "stum" centerdiff och lamelldiff fram.

_________________
Mattias Holmgren
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Om vi börjar i den enkla änden, vad menar du med gassläpp? Menar du att du lyfter av helt eller att du mjukt lättar från golvet till ett läge där bilen inte längre accelererar?
Om du släpper snabbt till motorbroms så är det inte så konstigt att det sladdar mer, det är ju så man skaffar sig sladd, om du menar att du mjukt släpper av så är det ju en annan sak, har du provat att styra dig ur sladden?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009
Inlägg: 204


Trådstartare
Främst när man släpper av fort så klart, även när man släpper av mjukt, den är väldigt nervös, helst vill jag ju att den bara styr rätt sig när man släpper av, om man på något sätt kunde ändra dämparinställningar till exempel för att få den att bli lugnare bak, kanske mjukare bak? Fast det är klart då kanske det greppar hårdare när man släpper så det kanske blir kontraproduktivt, kanske bättre hårt och stum dämpning med seg retur så den istället för hårda returkast bara glider färdigt? Få den att bli mindre nervös, jag vet ju att man häver sladd med gasen med fyrhjulsdrift i vanliga fall, denna känns det mer som att man får hålla ner gasen tills den har sladdat klart, vore bättre om man kunde bestämma mer över den eller vid tex en paniksituation där hastigheten måste ner fort bara kunde släppa och den betedde sig lite lugnare, som sagt äta kakan och ha den kvar lite.. åker väldigt hård kränkare bak, kanske skulle prova att släppa på den lite?

_________________
Richard svensson
Audi Urquattro
Citera
Allmänt banåkaforum
Tips för att sänka benägenheten att snurra vid gassläpp
2592 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande