Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 2002 - Vilma the trackday lady, nu m. luffarturbo
tråden läst  
34505 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Föreg. sida  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa sida
 
   
carl.josefsson
Göteborg






Här sedan: 10 Jul 2008
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Jun 2016 20:55     Citera

Så då var coilovers beställt, GAZ Gold Pro med 500lb fram 300lb bak, hoppas att det funkar bra, annars får man väl köpa en uppsättning fjädrar till

Beställde även en båge från Competetion Cars när jag ändå var i farten och förhoppningsvis så löser jag ett på ATS DTC 8,0x15" att rulla på


_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002 "Vilma the track day lady"

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
carl.josefsson
Göteborg






Här sedan: 10 Jul 2008
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Jun 2016 18:25     Citera

Var nere och hämtade upp min båge från Competition Cars idag, så midsommarhelgen är räddad med att den ska lackas innan montering nästa vecka

Har även passat på att köpa mig ett par ATS DTC från herr Martin på Wheelbase

/C


_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002 "Vilma the track day lady"

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Malin W
Sigtuna






Här sedan: 25 Mar 2015
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Jun 2016 18:42     Re: Citera

carl.josefsson skrev:
Var nere och hämtade upp min båge från Competition Cars idag, så midsommarhelgen är räddad med att den ska lackas innan montering nästa vecka

/C


Så du var där innan mig och hämtade din? Världen är liten


_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
carl.josefsson
Göteborg






Här sedan: 10 Jul 2008
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Jun 2016 12:56     Citera

Skippade att bygga någon majstång idag utan slängde ihop mig en liten lackbox under glastaket istället




Sedan var det bara att byta ut folkdräkten och små grodorna mot eget trallande med lite färg och en pensel



Ser fram emot när den åker i nästa vecka


_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002 "Vilma the track day lady"

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Johan Ekman
Karlskrona






Här sedan: 11 Aug 2003
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Jun 2016 08:41     Citera

Hej, glöm inte att helsvetsa tvärgående röret, det är bara loppat dit...


_________________
Johan Ekman
Austin Healey 3000
Mazda MX5
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
carl.josefsson
Göteborg






Här sedan: 10 Jul 2008
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Jun 2016 19:09     Re: Citera

Johan Ekman skrev:
Hej, glöm inte att helsvetsa tvärgående röret, det är bara loppat dit...


Tackar för påminnelsen, har koll på detta

lite smidigare att göra så här, för när vi är i garaget och sätter dit den så är det bara att svetsa fast och måla över svetsfogen

/C


_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002 "Vilma the track day lady"

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
carl.josefsson
Göteborg






Här sedan: 10 Jul 2008
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Jun 2016 09:15     Citera

07:50 så ringde brevbäraren på dörren med ett paket :-)



så nu väntar jag bara på mina coilovers......

/C


_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002 "Vilma the track day lady"

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Figgz
Göteborg






Här sedan: 16 Dec 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Jun 2016 11:39     Citera

Härligt, då är helgen räddad! Både båge och stålomspunna slangar till bromsar och koppling.

Lyft och svets är redo


_________________
Fredrik Boivie

Kör numera Opel Speedster #0004 på bana
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
carl.josefsson
Göteborg






Här sedan: 10 Jul 2008
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Jun 2016 21:30     Citera

Burmontage påbörjat

Gott sällskap i garaget


Gammal stylingbåge på väg ur.....


Ny riktigt båge på väg in


VM i krumbuktiga arbetsställningar



cheers!
/C


_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002 "Vilma the track day lady"

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
carl.josefsson
Göteborg






Här sedan: 10 Jul 2008
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Jul 2016 21:04     Citera

Precis innan semestern och när bilen ändå var på väg till garaget för att få buren på plats så kom ytterligare en leverans



_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002 "Vilma the track day lady"

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
carl.josefsson
Göteborg






Här sedan: 10 Jul 2008
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Jul 2016 21:16     Citera

På plats i det "riktiga" mekgaraget för att få bågen på plats


Naturligtvis så passar ju sakerna aldrig á la plug n play, först ut var att bockla till bälteskassetterna så att dessa kommer längre in/bak för att ge utrymme till bågen



Med bälteskassetterna på plats kvarstod bara att "massera" fyra lager av olika plåtar


När väl bågen stod som den skulle var det dags att borra hål för bultarna i stödplattorna


Sedan fortsatte allt med djup koncentration så bildbevisen uteblev

Men nu är bågen på plats och filtmattan utskuren och på plats den med

Allt som kvarstår nu är att skära ut lagom mycket av plastpanelerna på väl valda ställen och tråckla in dom på plats


_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002 "Vilma the track day lady"

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Tobias Bollmark
Stockholm






Här sedan: 07 Jul 2010
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Jul 2016 22:46     Citera

Ni har satt i plattor på insidan som i denna guiden? Eller hur är bågen monterad?

http://www.mx5racingclub.se/index.php?page=montera-stortbage


_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Figgz
Göteborg






Här sedan: 16 Dec 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Jul 2016 08:04     Re: Citera

Tobias Nyström skrev:
Ni har satt i plattor på insidan som i denna guiden? Eller hur är bågen monterad?

http://www.mx5racingclub.se/index.php?page=montera-stortbage


Yes, den guiden följs. Så det är platta infälld och fastsvetsad i balken, sedan förstärkningsplåt utanför det och sedan genomgående skruv och platta på undersidan av bilen på de nedre skruvarna fram.

Nu åter till garaget


_________________
Fredrik Boivie

Kör numera Opel Speedster #0004 på bana
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
Tobias Bollmark
Stockholm






Här sedan: 07 Jul 2010
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Jul 2016 10:00     Re: Citera

Figgz skrev:
Tobias Nyström skrev:
Ni har satt i plattor på insidan som i denna guiden? Eller hur är bågen monterad?

http://www.mx5racingclub.se/index.php?page=montera-stortbage


Yes, den guiden följs. Så det är platta infälld och fastsvetsad i balken, sedan förstärkningsplåt utanför det och sedan genomgående skruv och platta på undersidan av bilen på de nedre skruvarna fram.

Nu åter till garaget


Gött! Safety first!

Skruva lungt thumbs up


_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Malin W
Sigtuna






Här sedan: 25 Mar 2015
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Jul 2016 10:12     Citera

Bra att se monteringen Nu ska jag snart göra detsamma!


_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
carl.josefsson
Göteborg






Här sedan: 10 Jul 2008
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Jul 2016 19:23     Citera

Söndagen startade med lite karvande med morakniven och visps så satt panelerna på plats som om dom alltid suttit där
lite surt bara att lacken inte fäst så bra på bågen.... så det blir att lämna in på proffslackering till vintern




_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002 "Vilma the track day lady"

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
carl.josefsson
Göteborg






Här sedan: 10 Jul 2008
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Jul 2016 19:40     Citera

Med bågen på plats så var det bara att jobba vidare med coilovers och nya stålomspunna bromsslangar

först gällde det ju att kolla hur hög bilen var innan start, knappa 14" från navcentrum till skärmkant vilket numera snarare är dryga 12"



lite skillnad mellan dom gamla gula Bilstein (Miata sportchassi) och dom nya Gaz Gold Pro



när hjulen ändå var av så var det lika bra att ta tillfället i akt och uppgradera bromsslangarna till stålomspunna diton, ett nytt fördelarblock följde med det också



Sedan var det bara att ge sig ut på glassätartur som avslutades med en härligt kurvig väg


allt detta hade inte varit möjligt om det inte vore för min gode vän Fredrik, mannen med mekkunskaper från ett annat universum och en ängels tålamod
Ett riktigt stor tack för all hjälp!!! Die grüne Hölle nästa


_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002 "Vilma the track day lady"

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Figgz
Göteborg






Här sedan: 16 Dec 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Jul 2016 11:58     Re: Citera

Tobias Nyström skrev:

Gött! Safety first!

Skruva lungt thumbs up

thumbs up
Nu kan man iaf gasa med gott samvete när bågen sitter på plats Såg dock i guiden att de inte helsvetsade plattorna men det passade vi på att göra när vi ändå var i farten


carl.josefsson skrev:
Med bågen på plats så var det bara att jobba vidare med coilovers och nya stålomspunna bromsslangar

...

Ett riktigt stor tack för all hjälp!!! Die grüne Hölle nästa



Ja det gick ju bra det här! Från original till rolig på en helg
Den blev ju riktigt skoj att köra kurvig landsväg med, imponerad över chassiet när man skruvade lite på dämparna - riktigt följsamt och bra även på dålig väg.
Bara vänta på nya hjulen för det kompletta utseendet!

Nu är det inte mycket kvar att fixa med innan den kan åka till Ringen, eller grisen som det också heter

Passade på att svänga förbi och göra en hjulinställning på bilen tidigare idag med och nu rullar den i grova drag med -1,5° camber bak och -1,25° camber fram, lätt toe in för stabiliteten. Tyvärr gick det inte att få mer camber fram utan att byta bussningar. Kanske något för vintern Carl?




_________________
Fredrik Boivie

Kör numera Opel Speedster #0004 på bana
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
Niklas Falk
Fixhult






Här sedan: 17 Apr 2004
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Jul 2016 13:52     Citera

Byt hellre till förlängda spindelleder fram, så slipper ni byta från underhållsfria gummibussningar.
https://www.flyinmiata.com/extended-lower-ball-joint.html


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
carl.josefsson
Göteborg






Här sedan: 10 Jul 2008
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Jul 2016 15:44     Re: Citera

Figgz skrev:
Tobias Nyström skrev:

Gött! Safety first!

Skruva lungt thumbs up

thumbs up
Nu kan man iaf gasa med gott samvete när bågen sitter på plats Såg dock i guiden att de inte helsvetsade plattorna men det passade vi på att göra när vi ändå var i farten


carl.josefsson skrev:
Med bågen på plats så var det bara att jobba vidare med coilovers och nya stålomspunna bromsslangar

...

Ett riktigt stor tack för all hjälp!!! Die grüne Hölle nästa



Ja det gick ju bra det här! Från original till rolig på en helg
Den blev ju riktigt skoj att köra kurvig landsväg med, imponerad över chassiet när man skruvade lite på dämparna - riktigt följsamt och bra även på dålig väg.
Bara vänta på nya hjulen för det kompletta utseendet!

Nu är det inte mycket kvar att fixa med innan den kan åka till Ringen, eller grisen som det också heter

Passade på att svänga förbi och göra en hjulinställning på bilen tidigare idag med och nu rullar den i grova drag med -1,5° camber bak och -1,25° camber fram, lätt toe in för stabiliteten. Tyvärr gick det inte att få mer camber fram utan att byta bussningar. Kanske något för vintern Carl?




kanske det??? beror lite på om min fantastiske mekaniker finns tillgänglig och kan bistå

Åter igen stort tack för all hjälp Fredrik!!

/C


_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002 "Vilma the track day lady"

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
carl.josefsson
Göteborg






Här sedan: 10 Jul 2008
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Jul 2016 15:47     Citera

Med nya bågen på plats så måste naturligtvis ett nytt vindskydd fixas.....

har letat men inte riktigt hittat några bra lösningar som inte kostar mucho mucho grande mucho.....

lurar lite på att bygga om ett solskydd liknande detta
https://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/sommartillbehor/solskydd-och-solfilm/solskydd-bakruta-pa6232sv

vad tror sportbilssveriges motsvarighet till fråga Lund om detta? andra tips mottagestacksamt

/C


_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002 "Vilma the track day lady"

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 2002 - Vilma the trackday lady, nu m. luffarturbo
tråden läst  
34505 ggr 
Föreg. sida  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa sida

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Server render time: 0.5808   |||   Client render time:
 




o