Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
RenaultSport
Cambersetting på Clio -00
4571 besök totalt
overclocked
Gävle
Här sen Jun 2015
Inlägg: 94


Trådstartare
Nu har jag bytt ett gäng bussningar till Powerflex Black Series och fått på både Camberbultar fram och Shims bak på Clion. Den setting som blev slutresultatet var:

-1.75 fram
-2.5 bak

Bra? Vad tror ni? Kort provtur så kände jag att ratten ville räta ut sig mer, dvs, bilen strävade att gå rakt fram. Jag hade väl hoppas på ännu mera Camber fram än bak, men vi får väl se..
Tacksam för tips! Däck jag kör nu är inslitna Toyo R1R 15". Sist jag körde dom så hade jag 2.0 kalltryck fram (dvs. trycket som blev kvar när jag mätte dagen efter körning) och något högre bak. Det kändes då som det överhettade på ytterdäcket fram efter kanske 8 varv.

_________________
Magnus Wedmark
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Tror att det är förlite negativ Camber fram, jag har -2 grader på min fram och det är förlite. Minst samma som bak dvs 2.5-3.5 grader hade jag siktat på. Går det att ställa mer på camberbultarna så hade jag gjort det. Alternativet är att försöka få in topplagringen lite mer. Nackdelen med mer negativ camber är dåligt grepp vid acceleration.

På långloppsbilen kör vi lite drygt -3 grader och då har vi bra däcksslitage. Optimalt för framhjulsdrivet med McPherson och bankörning ligger nån stans drygt 3 grader.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
overclocked
Gävle
Här sen Jun 2015
Inlägg: 94


Trådstartare
OK Tack Andreas. Bra info.

Nej det går enligt min spec. endast att ställa dessa PowerFlex bultar 3.5 gradder totalt dvs. +/-1.75 grader.
Innan hade jag typ original, som enligt vad jag hört ligger kring, typ 0 Camber fram och -1.5 Camber bak. Då borde det ev. blir en förbättring. Detta är nyheter för mig så det blir kul att känna på skillnader.

Och däcktryck då? Är det en Clio du har som långloppsbil? Jag siktade på att sänka lite, frågan är hur lågt som är optimalt på dessa R1R och Clio? Jag har hört typ 1.7 bar kall och kring 2.1 bar varmtryck. Låter dock väldigt lågt.. På ytterdäcket har jag fått slitage en bra bit upp på sidan av däcket. Vad är optimalt där? Är det klokt att försöka få samma varmtryck i framdäcken eller inte? Troligen översätts väl inte det till samma kall tryck antar jag?

_________________
Magnus Wedmark
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



overclocked skrev:
OK Tack Andreas. Bra info.

Nej det går enligt min spec. endast att ställa dessa PowerFlex bultar 3.5 gradder totalt dvs. +/-1.75 grader.
Innan hade jag typ original, som enligt vad jag hört ligger kring, typ 0 Camber fram och -1.5 Camber bak. Då borde det ev. blir en förbättring. Detta är nyheter för mig så det blir kul att känna på skillnader.

Och däcktryck då? Är det en Clio du har som långloppsbil? Jag siktade på att sänka lite, frågan är hur lågt som är optimalt på dessa R1R och Clio? Jag har hört typ 1.7 bar kall och kring 2.1 bar varmtryck. Låter dock väldigt lågt.. På ytterdäcket har jag fått slitage en bra bit upp på sidan av däcket. Vad är optimalt där? Är det klokt att försöka få samma varmtryck i framdäcken eller inte? Troligen översätts väl inte det till samma kall tryck antar jag?

på lek meganen jag körde med på GR i maj har jag bytt övre bulten från m12 till m10 och flyttat in övre topplagringen 10mm .resultat ?? inte mätt men körde på r888 och 2,0 i varmtryck och helt jämnt slitage

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Jag kör -3,7 grader fram, per sida alltså, det är med 17" fälgar och lite rörelse i däckstommen. På 15" körde jag -4,1 grader.

Precis som Volymmannen skriver så är underdimension på de övre skruvarna en bra väg att gå, bla så man justerade på Cup tävlingsbilen.

Helt klart är iaf att clion vill ha mycket negativ camber och lite toe out.

Angående trycket skulle jag säga att det är för högt. 2,2-2,3 varmt skulle jag säga. Däremot kommer du få problemet med en sladdrig bil pga att stommen är för mjuk och rörelsen i stommen leder i sin tur till överhettning. Jag fick aldrig till det med 15" utan gick till 16" och nu till 17" skillnaden är som natt och dag. Sliter väldigt lite däck nu jämfört med innan och bilen beter sig konsekvent oavsett 5 varv eller 50 varv.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
overclocked
Gävle
Här sen Jun 2015
Inlägg: 94


Trådstartare
Dignell skrev:
Jag kör -3,7 grader fram, per sida alltså, det är med 17" fälgar och lite rörelse i däckstommen. På 15" körde jag -4,1 grader.

Precis som Volymmannen skriver så är underdimension på de övre skruvarna en bra väg att gå, bla så man justerade på Cup tävlingsbilen.

Helt klart är iaf att clion vill ha mycket negativ camber och lite toe out.

Angående trycket skulle jag säga att det är för högt. 2,2-2,3 varmt skulle jag säga. Däremot kommer du få problemet med en sladdrig bil pga att stommen är för mjuk och rörelsen i stommen leder i sin tur till överhettning. Jag fick aldrig till det med 15" utan gick till 16" och nu till 17" skillnaden är som natt och dag. Sliter väldigt lite däck nu jämfört med innan och bilen beter sig konsekvent oavsett 5 varv eller 50 varv.


Tack för info! Finns det nån bild på dessa underdimensionerade bultar? Jag har så svårt att förstå hur att gå från 12mm => 10mm ska kunna prestera typ -4 grader camber. Missförstå mig inte, jag är inte skeptisk utan bara trög!? :-)

Vad behövs för att få plats med 17" på en 172? Scrubbing? Och hur breda däck får plats? Skulle ex. 17"-225 fram göra den ännnu mera stabil? Jag antar att Spacers är ett måste. Det sitter redan Bilstein höj/sänkbara Coils på Clion.

_________________
Magnus Wedmark
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

overclocked skrev:
Dignell skrev:
Jag kör -3,7 grader fram, per sida alltså, det är med 17" fälgar och lite rörelse i däckstommen. På 15" körde jag -4,1 grader.

Precis som Volymmannen skriver så är underdimension på de övre skruvarna en bra väg att gå, bla så man justerade på Cup tävlingsbilen.

Helt klart är iaf att clion vill ha mycket negativ camber och lite toe out.

Angående trycket skulle jag säga att det är för högt. 2,2-2,3 varmt skulle jag säga. Däremot kommer du få problemet med en sladdrig bil pga att stommen är för mjuk och rörelsen i stommen leder i sin tur till överhettning. Jag fick aldrig till det med 15" utan gick till 16" och nu till 17" skillnaden är som natt och dag. Sliter väldigt lite däck nu jämfört med innan och bilen beter sig konsekvent oavsett 5 varv eller 50 varv.


Tack för info! Finns det nån bild på dessa underdimensionerade bultar? Jag har så svårt att förstå hur att gå från 12mm => 10mm ska kunna prestera typ -4 grader camber. Missförstå mig inte, jag är inte skeptisk utan bara trög!? :-)

Vad behövs för att få plats med 17" på en 172? Scrubbing? Och hur breda däck får plats? Skulle ex. 17"-225 fram göra den ännnu mera stabil? Jag antar att Spacers är ett måste. Det sitter redan Bilstein höj/sänkbara Coils på Clion.


Svårt att svara för scrubb på den 172 då jag har en 182, med annan bakaxel och caster fram osv. På min fungerar det fint iaf. 205/40 17" är det största jag kan få in.

Och ja du måste använda spacers jag kommer inte exakt ihåg hur breda jag kör med (står någonstans i min tråd) men ca 20mm per sida.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



overclocked skrev:
Dignell skrev:
Jag kör -3,7 grader fram, per sida alltså, det är med 17" fälgar och lite rörelse i däckstommen. På 15" körde jag -4,1 grader.

Precis som Volymmannen skriver så är underdimension på de övre skruvarna en bra väg att gå, bla så man justerade på Cup tävlingsbilen.

Helt klart är iaf att clion vill ha mycket negativ camber och lite toe out.

Angående trycket skulle jag säga att det är för högt. 2,2-2,3 varmt skulle jag säga. Däremot kommer du få problemet med en sladdrig bil pga att stommen är för mjuk och rörelsen i stommen leder i sin tur till överhettning. Jag fick aldrig till det med 15" utan gick till 16" och nu till 17" skillnaden är som natt och dag. Sliter väldigt lite däck nu jämfört med innan och bilen beter sig konsekvent oavsett 5 varv eller 50 varv.


Tack för info! Finns det nån bild på dessa underdimensionerade bultar? Jag har så svårt att förstå hur att gå från 12mm => 10mm ska kunna prestera typ -4 grader camber. Missförstå mig inte, jag är inte skeptisk utan bara trög!? :-)

Vad behövs för att få plats med 17" på en 172? Scrubbing? Och hur breda däck får plats? Skulle ex. 17"-225 fram göra den ännnu mera stabil? Jag antar att Spacers är ett måste. Det sitter redan Bilstein höj/sänkbara Coils på Clion.

vanliga bultar i bra kvalitet med längd som original duger , sen stoppar du i nedre bulten först ,sen den smalare övre och trycker in spindeln så långt det går för max camber och drar åt övre bulten först.
När du gör detta kommer hjulet närmare fjäderbenet och behöver spacer redan då

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



scrub ändrar sig ju med bredden på spacers, för skillnaden på bredd och et på fälgar kan inte vara så stor

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
RenaultSport
Cambersetting på Clio -00
4571 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande