Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 NB 2003 - parkerad i garaget för vintern
tråden läst  
65910 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

<<Föreg  1, 2, 3 ... 15, 16, 17
 
   
TPR
Göteborg/Nödinge





Här sedan: 08 Feb 2005
Inlägg: 2184
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Sep 2017 11:39     Re: Citera

Malin W skrev:
Magnus Mårtenson skrev:
Det riktigt fina med MSCC's klubbmästerskap är att man inte behöver vagnbok. Vagndeklarationen ersätter vagnboken och är en enkel excel-mall att fylla i, printa ut och ta med till tävlingen.
Bil som uppfyller sportvagnreglementet, rätt klädsel och SBF licens sen är du klar att vara med.
Om du är intresserad så kan du läsa mer i inbjudan till respektive KM på klubbens hemsida. Är det några frågor så är det bara att höra av sig


Verkligen!?! Men så enkelt det blev thumbs up
Ska kolla på hemsidan.


Nu är det ju inte jättesvårt att skaffa själva vagnsboken när bilen väl är klar (vilket den måste vara oavsett om man kör SPVM eller MSCC), bara att kontakta en besiktningsman och boka tid.
Däremot är det ju en kostnad, men det är det värt för att få köra med likasinnade i MX-5 Cup. thumbs up


_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99, #78 Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
TPR
Göteborg/Nödinge





Här sedan: 08 Feb 2005
Inlägg: 2184
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Sep 2017 11:52     Re: Citera

carl.josefsson skrev:
Malin W skrev:

Hmmm.... Där sa du något spännande... Nu när bilen bara står så passar jag faktiskt också på att installera huvudströmbrytare på den också för att få den rejsklar till nästa säsong. Men jag kan ju börja redan i september...
Måste ha vagnsbok först bara...


min brytare ligger också och väntar...... så dokumentera gärna hur du installerar din

/C


Mitt tips är att följa denna beskrivning:
https://www.mx5racingclub.se/forum/viewtopic.php?f=5&t=2185&start=25

Ganska enkelt, man använder original kabel mellan batteri och startmotor som går utmed PPF under bilen.
Kapar den i höjd med bakhjulen och drar den upp till huvudströmbrytaren, på så sätt slipper man dra ny kabel till startmotorn där det är mkt trångt. thumbs up
Sedan drar man ny kabel genom bilen till batteriet.


_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99, #78 Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Malin W
Sigtuna





Här sedan: 25 Mar 2015
Inlägg: 231
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Sep 2017 13:18     Re: Citera

Magnus Mårtenson skrev:
En liten påminnelse om att inbjudan till MSCC's höstrace upplagd på hemsidan och det är bara anmäla sig. Välkommen

Länk till inbjudan: https://www.mscc.se/wp-content/uploads/2017/09/Inbjudan_KM5_2017_rev2.pdf

Länk till anmälan: https://www.mscc.se/klubbmasterskap/anmalan-mscc-klubbmasterskap/


Tack Magnus!
Vet inte om jag hinner... Bilen är fortfarande i garaget och nedplockad
Men det lockar


_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Malin W
Sigtuna





Här sedan: 25 Mar 2015
Inlägg: 231
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Sep 2017 13:23     Re: Citera

TPR skrev:
Malin W skrev:
Magnus Mårtenson skrev:
Det riktigt fina med MSCC's klubbmästerskap är att man inte behöver vagnbok. Vagndeklarationen ersätter vagnboken och är en enkel excel-mall att fylla i, printa ut och ta med till tävlingen.
Bil som uppfyller sportvagnreglementet, rätt klädsel och SBF licens sen är du klar att vara med.
Om du är intresserad så kan du läsa mer i inbjudan till respektive KM på klubbens hemsida. Är det några frågor så är det bara att höra av sig


Verkligen!?! Men så enkelt det blev thumbs up
Ska kolla på hemsidan.


Nu är det ju inte jättesvårt att skaffa själva vagnsboken när bilen väl är klar (vilket den måste vara oavsett om man kör SPVM eller MSCC), bara att kontakta en besiktningsman och boka tid.
Däremot är det ju en kostnad, men det är det värt för att få köra med likasinnade i MX-5 Cup. thumbs up


Huvudströmbrytaren kom på plats igår Nu ska bara den nyrenoverade diffen komma tillbaka och monteras på plats. Sen så ska jag kolla på det där med att kontakta en besiktningsperson För självklart vill jag köra i MX-5 Cup nästa år thumbs up


_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Pontus Fyhr
Lund





Här sedan: 23 Dec 2002
Inlägg: 2981
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Sep 2017 14:10     Re: Citera

Malin W skrev:
TPR skrev:
Malin W skrev:
Magnus Mårtenson skrev:
Det riktigt fina med MSCC's klubbmästerskap är att man inte behöver vagnbok. Vagndeklarationen ersätter vagnboken och är en enkel excel-mall att fylla i, printa ut och ta med till tävlingen.
Bil som uppfyller sportvagnreglementet, rätt klädsel och SBF licens sen är du klar att vara med.
Om du är intresserad så kan du läsa mer i inbjudan till respektive KM på klubbens hemsida. Är det några frågor så är det bara att höra av sig


Verkligen!?! Men så enkelt det blev thumbs up
Ska kolla på hemsidan.


Nu är det ju inte jättesvårt att skaffa själva vagnsboken när bilen väl är klar (vilket den måste vara oavsett om man kör SPVM eller MSCC), bara att kontakta en besiktningsman och boka tid.
Däremot är det ju en kostnad, men det är det värt för att få köra med likasinnade i MX-5 Cup. thumbs up


Huvudströmbrytaren kom på plats igår Nu ska bara den nyrenoverade diffen komma tillbaka och monteras på plats. Sen så ska jag kolla på det där med att kontakta en besiktningsperson För självklart vill jag köra i MX-5 Cup nästa år thumbs up


Kom å kör, 2 veckor kvar!

Miatasvärmen är bara 15 bilar stor än


_________________
Pontus Fyhr
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
carl.josefsson
Göteborg





Här sedan: 10 Jul 2008
Inlägg: 262
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Sep 2017 17:45     Re: Citera

Malin W skrev:
TPR skrev:
Malin W skrev:
Magnus Mårtenson skrev:
Det riktigt fina med MSCC's klubbmästerskap är att man inte behöver vagnbok. Vagndeklarationen ersätter vagnboken och är en enkel excel-mall att fylla i, printa ut och ta med till tävlingen.
Bil som uppfyller sportvagnreglementet, rätt klädsel och SBF licens sen är du klar att vara med.
Om du är intresserad så kan du läsa mer i inbjudan till respektive KM på klubbens hemsida. Är det några frågor så är det bara att höra av sig


Verkligen!?! Men så enkelt det blev thumbs up
Ska kolla på hemsidan.


Nu är det ju inte jättesvårt att skaffa själva vagnsboken när bilen väl är klar (vilket den måste vara oavsett om man kör SPVM eller MSCC), bara att kontakta en besiktningsman och boka tid.
Däremot är det ju en kostnad, men det är det värt för att få köra med likasinnade i MX-5 Cup. thumbs up


Huvudströmbrytaren kom på plats igår Nu ska bara den nyrenoverade diffen komma tillbaka och monteras på plats. Sen så ska jag kolla på det där med att kontakta en besiktningsperson För självklart vill jag köra i MX-5 Cup nästa år thumbs up


gott med huvudbrytaren, var det verkstaden som satte in den?

/C


_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002 "Vilma the track day lady"

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Malin W
Sigtuna





Här sedan: 25 Mar 2015
Inlägg: 231
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Sep 2017 18:36     Re: Citera

carl.josefsson skrev:
Malin W skrev:
TPR skrev:
Malin W skrev:
Magnus Mårtenson skrev:
Det riktigt fina med MSCC's klubbmästerskap är att man inte behöver vagnbok. Vagndeklarationen ersätter vagnboken och är en enkel excel-mall att fylla i, printa ut och ta med till tävlingen.
Bil som uppfyller sportvagnreglementet, rätt klädsel och SBF licens sen är du klar att vara med.
Om du är intresserad så kan du läsa mer i inbjudan till respektive KM på klubbens hemsida. Är det några frågor så är det bara att höra av sig


Verkligen!?! Men så enkelt det blev thumbs up
Ska kolla på hemsidan.


Nu är det ju inte jättesvårt att skaffa själva vagnsboken när bilen väl är klar (vilket den måste vara oavsett om man kör SPVM eller MSCC), bara att kontakta en besiktningsman och boka tid.
Däremot är det ju en kostnad, men det är det värt för att få köra med likasinnade i MX-5 Cup. thumbs up


Huvudströmbrytaren kom på plats igår Nu ska bara den nyrenoverade diffen komma tillbaka och monteras på plats. Sen så ska jag kolla på det där med att kontakta en besiktningsperson För självklart vill jag köra i MX-5 Cup nästa år thumbs up


gott med huvudbrytaren, var det verkstaden som satte in den?

/C


Det var en kompis till mig som har en verkstad. Han fixade efter beskrivningen jag länkade. Kommer lite bilder sen


_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Malin W
Sigtuna





Här sedan: 25 Mar 2015
Inlägg: 231
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Sep 2017 15:05     Ny huvudbrytare Citera

Medan bilen står isärplockad i väntan på renoveringen av diffen (har fått lite rapporter och det var behövligt med en renovering) så passar jag på att installera en huvudbrytare i bilen. Eller jag... Hmm.. Nää En bilmekaniker. Har skickat honom massa instruktioner hur han ska göra installationen och så har han fått åka till RallyShop och inhandla kablar och tillbehör. Verkar ju bli jättebra.

Min trevlige mekaniker skickade idag lite foton så att jag skulle se hur installationen blev.
Delar med mig av bilderna här och väntar sedan med spänning på att få höra att resten är klart så att jag kan få hämta upp Lillräser och köra lite bana nu i slutet av säsongen

Innifrån kupén. "Draggrejen" sattes till vänster om ratten för att kabeln skulle kunna dras så rakt som möjligt.
Och till höger om den röda draggrejen så finns en ny knapp. Det är tutan


Vid A-stolpen finns en till draggrej



Och här är själva "brytarknappen" inne under huven


Och så går den röda returkabeln tillbaka till batteriet bak i bagageluckan


Häpp


_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Alex Eriksson
Märsta





Här sedan: 18 Dec 2016
Inlägg: 61
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Sep 2017 17:39     Citera

Blev kanon det där med brytarwirerna!


_________________
Alex N Eriksson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
J.Schuman
Stockholm





Här sedan: 25 Okt 2006
Inlägg: 4480
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Sep 2017 18:58     Citera

Når du till utlösaren när du sitter fastspänd. Annars så sitter den inte särskilt bra.


_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Finishing races is important, but racing is more important
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg





Här sedan: 12 Jul 2007
Inlägg: 987
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Sep 2017 21:22     Re: Citera

J.Schuman skrev:
Når du till utlösaren när du sitter fastspänd. Annars så sitter den inte särskilt bra.

Mycket relevant synpunkt! thumbs up


_________________
Magnus Bengtsson
Roadsport A #6 Corvette C5 Z06
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Malin W
Sigtuna





Här sedan: 25 Mar 2015
Inlägg: 231
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Sep 2017 08:43     Re: Citera

J.Schuman skrev:
Når du till utlösaren när du sitter fastspänd. Annars så sitter den inte särskilt bra.


Jo, den når jag. Men det är ganska så precis. Tvivlar på att jag hade nått den om den suttit i mittpanelen. Då hade det varit i längsta laget. Nu sitter utlösaren precis bredvid ratten, inte långt från blinkersspaken.


_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Malin W
Sigtuna





Här sedan: 25 Mar 2015
Inlägg: 231
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Okt 2017 16:36     Citera

Diffen lagad/renoverad och satt tillbaka på plats. Pinjonglagren (tror jag minsann att det hette) såg inte alls bra ut och det var ett smart drag att renovera.Tyvärr har jag inga bilder att dela från detta... Men jag kan meddela att bilen nu går som ett skållat troll och känns såååå braaa!!!

Var med Drivers Club på Knutan i lördags. Jag kom dit kl 14 och dagen avslutades kl 16 så det blev inte så mycket och det var vått och inte alls det bästa underlaget. Men jag passade på att nöta på racelinjen och tog också hjälp av STCC-föraren Andreas Andersson några varv. Väldigt imponerad av när han körde min bil, det gick så lätt och elegant och det kändes som han söndagskörde.

Jag tog med mig mina vanliga däck till Lillräsern och körde hem de 60 milen på dem istället för på r-däcken. Smart val av mig då det tokregnade halva vägen i söndags. Hade med mig min bruksbil och en vän som körde den.
Så nu är bilen i garaget och avställd. Säsongen är över. Trist... Jag hade velat köra mer.

Att göra i vinter:
- fick ett bra pris på en tröskellåda så jag ska byta ut den på vänster sida som är rostskadad
- ska även laga ett annat rosthål som finns till vänster i golvet i bagageluckan
- och så blir det självklart en till service i vår innan säsongen börjar

Annars är det inte mycket att göra med bilen. Byta vindrutetorkare också, kom jag på...
Bilen är klar för att rejsas nu. Allt som behövs för vagnboken finns. Det är bara för mig att besiktiga den när nästa säsong närmar sig.
Jag själv behöver lite utrustning för att rejsa. En overall och en godkänd hjälm. Sen funderar jag på om jag ska ha ett hybridskydd eller inte... Jag får fundera över vintern.



_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
964
Stockholm





Här sedan: 09 Apr 2003
Inlägg: 742
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Okt 2017 08:23     Citera

Hybridskydd är inget att fundera på. Du har bara en kropp, bilar finns det fler av.


_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Malin W
Sigtuna





Här sedan: 25 Mar 2015
Inlägg: 231
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Okt 2017 18:14     Re: Citera

964 skrev:
Hybridskydd är inget att fundera på. Du har bara en kropp, bilar finns det fler av.


Sant, Thomas!


_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
J.Schuman
Stockholm





Här sedan: 25 Okt 2006
Inlägg: 4480
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Okt 2017 19:30     Citera

Tänk på att titta runt på priser på hybriden, när jag köpte mitt så var trendab billigast. Så pass mycket billigare att jag kunde ta det med quickrealese fästena istället för dom vanliga hans fästena. Det ångrar jag inte en sekund, sjukt smidigt att ta på och av hjälmen.


_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Finishing races is important, but racing is more important
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Malin W
Sigtuna





Här sedan: 25 Mar 2015
Inlägg: 231
Tipsa Facebook   Inlägg  26 Okt 2017 10:50     Re: Citera

J.Schuman skrev:
Tänk på att titta runt på priser på hybriden, när jag köpte mitt så var trendab billigast. Så pass mycket billigare att jag kunde ta det med quickrealese fästena istället för dom vanliga hans fästena. Det ångrar jag inte en sekund, sjukt smidigt att ta på och av hjälmen.


Tack för tips! Om priserna skiljer sig så mycket så är det verkligen lönt att kolla runt innan köp thumbs up
Är alla fästen detsamma? Jag tänker på de olika märkena på hjälmarna och olika märken på hybridskydden. Kan man köpa ett märke på hjälm och ett annat på hybrid och fästena funkar ihop ändå?


_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
J.Schuman
Stockholm





Här sedan: 25 Okt 2006
Inlägg: 4480
Tipsa Facebook   Inlägg  26 Okt 2017 11:12     Citera

Jag har en sparcohjälm som hade hansfästen, dom byttes mot Simpsons Quick release på trendab när jag köpte skyddet.

En snabb koll säger:
Simpson
Hans fäste:7100:- QR:7800:-
Trendab
Hans fäste:6700:- QR:7400
Rallyshop
Hans fäste:7000:- QR:7745:-

Så det finns absolut pengar att spara. Tänk på att prova storlek innan också


_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Finishing races is important, but racing is more important
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 NB 2003 - parkerad i garaget för vintern
tråden läst  
65910 ggr 
<<Föreg  1, 2, 3 ... 15, 16, 17

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Från request till response:
sec varav server render 0.298 sec
Webbrowser render:
sec
Dvs totalt:
sec