Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 Långloppedition Team SSRS, snart M52TUB28
tråden läst  
11308 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

1, 2  Nästa>>
 
   
Gustav_H78
Lerum





Här sedan: 13 Feb 2009
Inlägg: 1050
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Jun 2016 10:43     BMW E30 Långloppedition Team SSRS, snart M52TUB28 Citera

Här kommer en liten tråd om vår långloppsbil.

Bilen är från början en BMW E30 som fått en motor från en 2,5l motor från en E36, eller om det var en fem-serie, hur som helst så är det en M50B25 motor i orört skick. Detta för att klassa in i SLC som bilen kördes i från början. Var vi kommer köra i framtiden är oklart. Planen är i alla fall att skaffa SBF vagnbok så är vi sedan rätt fria att köra där vi känner för. Vi kör för att det är roligt och inte för att vinna någon serie. Men hittar vi rätt serie så gör vi givetvis fårt bästa för att i alla fall inte komma sist Vi kommer uppgradera buren enligt gällande SBF regler och en SBF-kat är på väg in i avgassystemet.

Efter att vi tappade vänster framhjul på Gelleråsen i augusti så är en ny front på väg på bilen. Det blir Pesch-front i GF samt nya skärmar i GF med breddare. Det blir breddare även bak.

Spec:

Kaross:
E30 sedan
Glasfiber front
Glasfiber skärmar fram
Glasfiber huv
Skärmbreddare bak
Bur, snart enligt SBF regler

Motor:
M50B25
Extraktorgrenrör
SBF kat

Bromsar:
Fyrkolvs Brembo från någon 7-serie
Hawk belägg

Chassie:
Delrin bussningar
Krängningshämmarstag flyttade till fjäderben fram
Krängare bak borttagen
Några slags stötdämpare
Några slags fjädrar
Fjäderbenstag övre fram

Hjul:
17" fälgar
25 mm spacers
Pinnskruv med mutter
Kumho Ecsta V70 K91 215/45/17 torrt
Bridgestone Potenza 205/45/17 vått

Nedan följer lite bilder från augusti 2015 fram till nu.



















_________________
Gustav Holmdahl
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långloppsbil


Senast ändrad av Gustav_H78, 01 Jul 2016 18:18, ändrad totalt 7 gånger
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Gustav_H78
Lerum





Här sedan: 13 Feb 2009
Inlägg: 1050
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Jun 2016 10:46     Citera

Nu till lite bekymmer.

På Gelleråsen hade vi inte full effekt i motorn. Dessutom lät bilen märkligt och den kan inte gått rent på alla cylindrar.

Nu efter lite efterforskningar och pillande så går den inte på sexans cylinder. Vi har bytt tändspolar mellan cylindrarna och även flyttat runt stiften. Vad kan det vara annat än spridaren på cylinder 6?


_________________
Gustav Holmdahl
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långloppsbil
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
M.Dalin
Göteborg





Här sedan: 31 Aug 2014
Inlägg: 106
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Jun 2016 11:53     Re: Citera

Gustav_H78 skrev:
Nu till lite bekymmer.

På Gelleråsen hade vi inte full effekt i motorn. Dessutom lät bilen märkligt och den kan inte gått rent på alla cylindrar.

Nu efter lite efterforskningar och pillande så går den inte på sexans cylinder. Vi har bytt tändspolar mellan cylindrarna och även flyttat runt stiften. Vad kan det vara annat än spridaren på cylinder 6?


går den aldrig på 6:an?
eller går den på tomgång men inte på varv, vise versa?

Min cylinder va helt död efter en missad växel, sallad på 5:ans burk.

På Mantorp gick den på tomgång men vid varv tappa den en burk= spridare igensatt.

Har du uteslutit spole och stift är det spridare eller mekaniskt fel kvar.

Ta ett komptest för säkerhets skull på alla burkar.
sneda ventiler syns ganska snabbt.


_________________
Mikael Dalin
SpeekEd Racing på Facebook
Vill mycket, kan mindre
BMW 325 Coupè Långlopp.
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Gustav_H78
Lerum





Här sedan: 13 Feb 2009
Inlägg: 1050
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Jun 2016 12:11     Citera

Den går inte på sexan på tomgång, ev kanske den tänder ibland på varv. Har uteslutit tändstift och spole som sagt var. Återstår att komptesta och testa spridaren.

Vi tar förresten gladeligen mot tips på modifieringar för att göra bilen snabbare!


_________________
Gustav Holmdahl
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långloppsbil
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Gustav_H78
Lerum





Här sedan: 13 Feb 2009
Inlägg: 1050
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Jun 2016 18:56     Citera

0 i komp på sexan. Återstår att ta beslut om serie att köra i. Byta ner till 24V 2,0 eller upp till 2,8?


_________________
Gustav Holmdahl
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långloppsbil
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
M.Dalin
Göteborg





Här sedan: 31 Aug 2014
Inlägg: 106
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Jun 2016 22:04     Re: Citera

Gustav_H78 skrev:
0 i komp på sexan. Återstår att ta beslut om serie att köra i. Byta ner till 24V 2,0 eller upp till 2,8?


Ja, åka 2,0 och bli frånåkt eller köra 2,8 o iallafall ha en ärlig chans är samma val vi står inför med vår bil.
Lär bli det senare alternativet.

Vi har dock en väldigt pigg 2,5 under huven som får va med till den tröttnar. där är inget gjort med den motorn mer än påhängsprylar.

Lerum är nära, kan komma bort o sparka däck en dag thumbs up


_________________
Mikael Dalin
SpeekEd Racing på Facebook
Vill mycket, kan mindre
BMW 325 Coupè Långlopp.
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Gustav_H78
Lerum





Här sedan: 13 Feb 2009
Inlägg: 1050
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Jun 2016 06:49     Citera

Det lutar åt en 2,8.

MSLS eller ER CUP?


_________________
Gustav Holmdahl
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långloppsbil
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Team86Invite
Trosa





Här sedan: 18 Aug 2012
Inlägg: 41
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Jun 2016 08:09     Re: Citera

Gustav_H78 skrev:
Det lutar åt en 2,8.

MSLS eller ER CUP?


2,8 och msls


_________________
Joakim Lundius
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
tommy karlsson
Bengtsfors





Här sedan: 20 Feb 2008
Inlägg: 151
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Jun 2016 12:03     Citera

Hej
Beträffande serie kolla på NSHC vi kör ett mycket enkelt reglemente med brytpunkt beträffande vikt vid 2,5l
(under 2,5 minvikt 700 kg över 2,5 minvikt 1200kg.)

Kostnaderna hålls tillbaka med hjälp av däckreglementet som innebär max bredd 205 samt min TW 200.
vilket medför att effekt inte är avgörande i slutändan.
Tävlingarna är mycket välorganiserade och reglerna är sätta och justeras av KMF så det är en stabil serie utan lappkast i reglementet.
http://www3.idrottonline.se/IdrottOnlineKlubb/Karlskoga/KarlskogaMF-Bilsport/NordicSixHoursCup/
Har ni några ytterligare frågor så får ni gärna kontakta mig.

MVH Tommy Karlsson, Wot-Racing#1
0708121651


_________________
Tommy Karlsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Gustav_H78
Lerum





Här sedan: 13 Feb 2009
Inlägg: 1050
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Jun 2016 19:44     Citera

Vi är mest intresserade av att köra på R-däck. Men behåller vi 2,5 finns möjligheten. Dock måste vi vikta upp rejält i sådana fall, inget skoj.


_________________
Gustav Holmdahl
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långloppsbil
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
tommy karlsson
Bengtsfors





Här sedan: 20 Feb 2008
Inlägg: 151
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Jun 2016 19:59     Citera

NSHC
Väger E30 under 700kg? kör ni med 2,5l så är det 700 kg som är minvikten.
Beträffande R-däck så har däcken som är klassade till TW200 i dagsläget på grund av olika klasser i USA liknande prestanda som ett "R-däck"
vi kör tex fler varv på gelleråsen i NSHC än vad ERcup hinner med på 6 timmar (263 Ercup-265 NSHC)
så jag tror inte ni behöver tänka så mycket på däcken.
hur som helst lycka till med racingen.

MVH Tommy


_________________
Tommy Karlsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Gustav_H78
Lerum





Här sedan: 13 Feb 2009
Inlägg: 1050
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Jun 2016 20:22     Citera

Feltänkt ang vikten. Men det är lååååångt ner till 700kg

Att semi-rdäck är lika bra som r-däck kan du försöka lura i någon annan. Men tack för tipsen! NSHC finns med på kartan, men inte på topp.


_________________
Gustav Holmdahl
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långloppsbil
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Jocke K
Falkenberg





Här sedan: 14 Jul 2004
Inlägg: 577
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Jun 2016 21:33     Citera

Vi åker på Falkenberg med ER cup på söndag
Ni är välkomna att komma o titta o prata med teamen i helgen och få lite mer info om vad vi gör

ER cup är Sveriges snabbaste långlopps serie där alla kör i samma klass och har ett långsiktigt reglemente

Vi i Allt i däck team 68 har åkt med både 2.0L och på dispens 2,5 så vi delar gärna med oss om ni vill ha info o tips

Ni är hjärtligt välkomna vi är där ifrån fredag till söndag

/ Joakim
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Gustav_H78
Lerum





Här sedan: 13 Feb 2009
Inlägg: 1050
Tipsa Facebook   Inlägg  16 Jun 2016 12:06     Citera

Om någon sitter på lämplig BMW 2,5 eller 2,8l motor eller bil som donator så tar vi gärna emot den. Om det behövs kan vi lägga en slant som tack för hjälpen


_________________
Gustav Holmdahl
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långloppsbil
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Gustav_H78
Lerum





Här sedan: 13 Feb 2009
Inlägg: 1050
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Jun 2016 07:32     Citera

http://www.e30zone.net/e30zonewiki/index.php/Engine_Swap_-_M5x

Bra att ha länk inför kommande arbete.


_________________
Gustav Holmdahl
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långloppsbil
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
ButterflyRacing






Här sedan: 23 Dec 2002
Inlägg: 12478
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Jun 2016 08:16     Re: Citera

tommy karlsson skrev:
..................Beträffande R-däck så har däcken som är klassade till TW200 i dagsläget på grund av olika klasser i USA liknande prestanda som ett "R-däck"..........................


Gustav_H78 skrev:

Att semi-rdäck är lika bra som r-däck kan du försöka lura i någon annan. .....................


Jag är av samma uppfattning.
Över tid i långlopp.....om inte väder och banförhållanden är helt perfekta....så åker jag också hellre TW 180-200.
Allra helst med en e30...som inte funkar i dåligt väder.

Så det är inget lur.

Ang. motor. Byt för guds skull till en motor mad vanos !!
Får ni åka 2.8 så är valet enkelt, med dom grejorna som ni kan ta från gamla motorn....+ ett bra chip.

Min gat-e36 med 2.8, grenror, m50-insug mm. Är betydligt snabbare än vår e30 2,5 långloppsbil, trots mer vikt.


_________________
Håkan Carlsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Gustav_H78
Lerum





Här sedan: 13 Feb 2009
Inlägg: 1050
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Jun 2016 12:53     Re: Citera

ButterflyRacing skrev:
tommy karlsson skrev:
..................Beträffande R-däck så har däcken som är klassade till TW200 i dagsläget på grund av olika klasser i USA liknande prestanda som ett "R-däck"..........................


Gustav_H78 skrev:

Att semi-rdäck är lika bra som r-däck kan du försöka lura i någon annan. .....................


Jag är av samma uppfattning.
Över tid i långlopp.....om inte väder och banförhållanden är helt perfekta....så åker jag också hellre TW 180-200.
Allra helst med en e30...som inte funkar i dåligt väder.

Så det är inget lur.

Ang. motor. Byt för guds skull till en motor mad vanos !!
Får ni åka 2.8 så är valet enkelt, med dom grejorna som ni kan ta från gamla motorn....+ ett bra chip.

Min gat-e36 med 2.8, grenror, m50-insug mm. Är betydligt snabbare än vår e30 2,5 långloppsbil, trots mer vikt.


Det kommer bli M52B28 om inget oförutsett inträffar Eller rekommenderar du någon annan 2,8 motor? Grenrör har vi och M50 insug. Det som saknas är ett chip och ev lättare remhjul. Tips på leverantör?

Ang däcken så kommer vi köra det vi har, dvs R-däck tills de är slut(så länge det är torrt). Sen är det väl i slutändan plånboken som avgör. Själv har jag bara kört sprintrace fram till i höstas då jag gjorde långloppspremiär på Gelleråsen. Har svårt att tro att skulle kört snabbare med TW200 däck, men den diskussionen kan vi ta en annan gång


_________________
Gustav Holmdahl
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långloppsbil
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Gustav_H78
Lerum





Här sedan: 13 Feb 2009
Inlägg: 1050
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Jun 2016 21:18     Citera

Det lutar åt en M52B28TU från en E46. Hoppas vi får ihop det snabbt så vi får köra lite i år.


_________________
Gustav Holmdahl
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långloppsbil
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Gustav_H78
Lerum





Här sedan: 13 Feb 2009
Inlägg: 1050
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Jun 2016 14:54     Citera

Hämtar en M52TUB28 imorgon. Sen återstår jobbet att byta också...


_________________
Gustav Holmdahl
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långloppsbil
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Gustav_H78
Lerum





Här sedan: 13 Feb 2009
Inlägg: 1050
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Jul 2016 18:35     Citera

Då står det en M52TUB28 bredvid racebilen och väntar. En moddad box skall köpas in och så måste vi bestämma om vi ska behålla DISA insuget, montera vårt M50 insug eller något annat.


_________________
Gustav Holmdahl
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långloppsbil
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
ButterflyRacing






Här sedan: 23 Dec 2002
Inlägg: 12478
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Jul 2016 20:50     Re: Citera

Gustav_H78 skrev:
Då står det en M52TUB28 bredvid racebilen och väntar. En moddad box skall köpas in och så måste vi bestämma om vi ska behålla DISA insuget, montera vårt M50 insug eller något annat.


M50 insuget passar dåligt. Det är D-portar på TU


_________________
Håkan Carlsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 Långloppedition Team SSRS, snart M52TUB28
tråden läst  
11308 ggr 
1, 2  Nästa>>

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Server render time: 0.2918   |||   Client render time:
 




o