Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M2 -16 | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 111, 112, 113 >> 24 besök senaste veckan (462302 totalt) |
Och här exakt samma fast inifrån min bil Om någon undrar så är det de absolut första varven på dan med kalla däck så vi kör båda lite lugnt i början medans vi får lite temp i däcken. _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Helt klart behövdes det mer camber än originalvinklarna. Original fram är 1,3 grader camber och det är inte justerbart ÖHT. Vad göra? Kontakta Millway förstås
Danne på Bandhagens däck tog fram verktygen och mekade dit det hela. Vi gjorde en första grovjustering av hjulvinklarna, så jag får åka o testa i helgen. Bak sattes på max vad som gick och fram satte vi på 3 grader. Det finns justermån för klart mer fram med Millwaytopplagringarna om man är lagd åt jättemycketcamberhållet Bilen är bevisligen körd på Öhlinarna. Gummikorv från Mantorp eller Challenge på Lunda Med originaldäcken i 245 bredd lär det inte ta i men med 255'or har det tagit i lite som man ser, det blir till att gräva fram 3mm spacers tror jag. _________________ Magnus Thomé |
||||||||
En klassisk fråga: "spårar det inte massa med så mycket camber?" Svar: Nää, inte med den här bilen heller. Var ute och körde en sväng både motorväg och småvägar idag, allt funkar verkligen finfint. Jag testade att sätta alla dämparna på hårdare läge, 5 klick fram och 7 klick bak istället för 10 klick och 15 klick. Jag trodde det skulle bli enormt mycket hårdare men det blev det inte, fortfarande 100% fullt bruksbart. Blir intressant och känna skillnaden i slalom på söndag
_________________ Magnus Thomé |
||||||||
Vilken otroligt kraftig kolvstång fjäderbenen har. Liknar ett par Sellholm ben jag hade på en tidigare bil. Det ser riktigt stabilt ut. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||||||
Det är inte kolvstången man ser utan ett kromrör där kolven löper inuti Dämparen är en "upside-down" variant kan man kalla det, så kolvstången är skruvad i botten på dämparen. I princip sitter kolven och kolvstången fast, men kromröret rör sig upp och ner. Vanligt på McPerson varianter. |
||||||||
Var på Lunda med VW klubben och körde slalom idag. Layouten som gällde var Challengebanan vilket var skoj eftersom jag kunde försöka putsa på mina halvdassiga tider sen senast där. Eftersom vi bara var sex bilar så gick det att köra så man storknade och dessutom med superkort väntetid mellan varje repa. Att inte fler tog tillfället i akt och kom och körde är helt galet.
Sen senaste besöket så har jag fått vettigare camber fram och ställt om dämparna till hårdare. Det gav snabbare respons vid turn in men ungefär samma grepp och beteende bak vid pådrag och gassläpp i sväng IMHO. Den rappare responsen kändes bra och jag gav mig den på att stå på lite hårdare genom konpartierna. Det finns fortfarande mer att göra med rattandet men jag var glad att 1.21-tiderna från senast byttes till 1.20-tider _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Knutan blev lyckat. Perfekt väder, massa kört. Men jag kände mig lite ring(knutstorp)rostig och laborerade med olika spår ner i lito och fick jobba för att försöka få till NGK. Över NGK gick det för sakta hela dagen även om jag lyckades skruva upp tempot succesivt. Men ner i lito fick jag till ett spår som kändes riktigt bra, jag höll inte fullt lika långt som jag gjorde med CSL'en men hade istället betydligt bättre fart genom liton. Riktigt skoj spår nerför backen.
Att vi ökat cambern fram till 3 grader var bra. Bra balans i bilen och fint jämnt slitage på framdäcken. Däremot så var det lite förvånande att bakdäcken med 2 grader camber blev lite elakt slitna på ytterskuldrorna. Precis samma typ av slitage jag hade tidigare på framdäcken när de hade för lite camber. Nu var det ju ställt max som gick bak så det blir till att klia sig i huvet på vad som går att göra åt saken. En variant är ju att köra med andra däck som inte är kinkiga på camber slitagemässigt _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Video och däcks-slitage-bilder avkrävs bestämt. _________________ Pontus Fyhr |
||||||||
Gick du ut med lågt lufttryck (kanske efter lunchen när däcken svalnat)? Jag vet av erfarenhet att Michelin har haft svaga däcksidor som lätt viker sig när man går ut efter att däcken svalnat lite. Det verkar vara samma problem med dom nya Cup 2orna (fast dom har jag inte provat själv). _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||||
Jo det är ju allitd svårt att veta exakt hur länge man måste ta det lite lugnt innan man kan stå på. På framdäcken kunde jag se att jag vart på däckssidan en bit ner o kört någon enstaka gång så du har helt klart rätt i att de kan vika. _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Glömde slå igång videoinspelningen på knutan Men här foton på fram o bakdäckens slitage: Bak (2 grader camber) Fram (3 grader camber) _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Finns de nån rekommenderad vikt på bilen för dessa däck du använder? Sett liknande slitage på tunga bilar som kört slicks som inte vart avsedda för såpass tunga fordon, spelar ingen roll hur mycket däckstryck man hade, däcksidorna viker sig helt enkelt för lätt. _________________ Torbjörn Nyberg |
||||||||
Hörde jag lätta? _________________ Nils Erixon |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M2 -16 | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 111, 112, 113 >> 24 besök senaste veckan (462302 totalt) |