Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 111, 112, 113   >>
24 besök senaste veckan (462302 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41418

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
BADaniel skrev:
Herr Forumägare är med några varv i början av min film från Mantorp.

https://youtu.be/Sobfmhodqdg


Och här exakt samma fast inifrån min bil




Om någon undrar så är det de absolut första varven på dan med kalla däck så vi kör båda lite lugnt i början medans vi får lite temp i däcken.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41418

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Helt klart behövdes det mer camber än originalvinklarna. Original fram är 1,3 grader camber och det är inte justerbart ÖHT. Vad göra? Kontakta Millway förstås

Danne på Bandhagens däck tog fram verktygen och mekade dit det hela. Vi gjorde en första grovjustering av hjulvinklarna, så jag får åka o testa i helgen. Bak sattes på max vad som gick och fram satte vi på 3 grader. Det finns justermån för klart mer fram med Millwaytopplagringarna om man är lagd åt jättemycketcamberhållet






Bilen är bevisligen körd på Öhlinarna. Gummikorv från Mantorp eller Challenge på Lunda Med originaldäcken i 245 bredd lär det inte ta i men med 255'or har det tagit i lite som man ser, det blir till att gräva fram 3mm spacers tror jag.


_________________
Magnus Thomé
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515




_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41418

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Supramannen skrev:
bild

Närå....



_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41418

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
En klassisk fråga: "spårar det inte massa med så mycket camber?" Svar: Nää, inte med den här bilen heller. Var ute och körde en sväng både motorväg och småvägar idag, allt funkar verkligen finfint. Jag testade att sätta alla dämparna på hårdare läge, 5 klick fram och 7 klick bak istället för 10 klick och 15 klick. Jag trodde det skulle bli enormt mycket hårdare men det blev det inte, fortfarande 100% fullt bruksbart. Blir intressant och känna skillnaden i slalom på söndag

_________________
Magnus Thomé
Citera
Maccan
Värnamo
Här sen Aug 2003
Inlägg: 323



Trevligt att vi kan hjälpa till att öka körglädjen på en redan körglad bil.

_________________
Marcus Marklund
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3653



Magnus Thomé skrev:


Vilken otroligt kraftig kolvstång fjäderbenen har. Liknar ett par Sellholm ben jag hade på en tidigare bil.
Det ser riktigt stabilt ut. thumbs up

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



Daniel Engström skrev:
Magnus Thomé skrev:


Vilken otroligt kraftig kolvstång fjäderbenen har. Liknar ett par Sellholm ben jag hade på en tidigare bil.
Det ser riktigt stabilt ut. thumbs up


Det är inte kolvstången man ser utan ett kromrör där kolven löper inuti
Dämparen är en "upside-down" variant kan man kalla det, så kolvstången är skruvad i botten på dämparen. I princip sitter kolven och kolvstången fast, men kromröret rör sig upp och ner. Vanligt på McPerson varianter.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41418

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Inte varje dag man ser en M4 GTS på bana. Här ett jättejättekort klipp från Mantorp häromveckan:


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41418

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Var på Lunda med VW klubben och körde slalom idag. Layouten som gällde var Challengebanan vilket var skoj eftersom jag kunde försöka putsa på mina halvdassiga tider sen senast där. Eftersom vi bara var sex bilar så gick det att köra så man storknade och dessutom med superkort väntetid mellan varje repa. Att inte fler tog tillfället i akt och kom och körde är helt galet.

Sen senaste besöket så har jag fått vettigare camber fram och ställt om dämparna till hårdare. Det gav snabbare respons vid turn in men ungefär samma grepp och beteende bak vid pådrag och gassläpp i sväng IMHO. Den rappare responsen kändes bra och jag gav mig den på att stå på lite hårdare genom konpartierna. Det finns fortfarande mer att göra med rattandet men jag var glad att 1.21-tiderna från senast byttes till 1.20-tider

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41418

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Knutan på lördag

_________________
Magnus Thomé
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Djävlar va du kör

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
kotten
Linköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 402



Michael Bäck skrev:
Henrik8 skrev:
Bilen var snygg iallafall!


//Henrik


Ägaren ser väldigt glad ut


Och snygg......

_________________
Porsche Cayman GT4 -16
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41418

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Knutan blev lyckat. Perfekt väder, massa kört. Men jag kände mig lite ring(knutstorp)rostig och laborerade med olika spår ner i lito och fick jobba för att försöka få till NGK. Över NGK gick det för sakta hela dagen även om jag lyckades skruva upp tempot succesivt. Men ner i lito fick jag till ett spår som kändes riktigt bra, jag höll inte fullt lika långt som jag gjorde med CSL'en men hade istället betydligt bättre fart genom liton. Riktigt skoj spår nerför backen.


Att vi ökat cambern fram till 3 grader var bra. Bra balans i bilen och fint jämnt slitage på framdäcken. Däremot så var det lite förvånande att bakdäcken med 2 grader camber blev lite elakt slitna på ytterskuldrorna. Precis samma typ av slitage jag hade tidigare på framdäcken när de hade för lite camber. Nu var det ju ställt max som gick bak så det blir till att klia sig i huvet på vad som går att göra åt saken. En variant är ju att köra med andra däck som inte är kinkiga på camber slitagemässigt

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41418

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Härnäst: Slalom med Challenge på Lunda på lördag

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Magnus Thomé skrev:
Knutan blev lyckat. Perfekt väder, massa kört. Men jag kände mig lite ring(knutstorp)rostig och laborerade med olika spår ner i lito och fick jobba för att försöka få till NGK. Över NGK gick det för sakta hela dagen även om jag lyckades skruva upp tempot succesivt. Men ner i lito fick jag till ett spår som kändes riktigt bra, jag höll inte fullt lika långt som jag gjorde med CSL'en men hade istället betydligt bättre fart genom liton. Riktigt skoj spår nerför backen.


Att vi ökat cambern fram till 3 grader var bra. Bra balans i bilen och fint jämnt slitage på framdäcken. Däremot så var det lite förvånande att bakdäcken med 2 grader camber blev lite elakt slitna på ytterskuldrorna. Precis samma typ av slitage jag hade tidigare på framdäcken när de hade för lite camber. Nu var det ju ställt max som gick bak så det blir till att klia sig i huvet på vad som går att göra åt saken. En variant är ju att köra med andra däck som inte är kinkiga på camber slitagemässigt


Video och däcks-slitage-bilder avkrävs bestämt.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1112



Magnus Thomé skrev:
Däremot så var det lite förvånande att bakdäcken med 2 grader camber blev lite elakt slitna på ytterskuldrorna. Precis samma typ av slitage jag hade tidigare på framdäcken när de hade för lite camber. Nu var det ju ställt max som gick bak så det blir till att klia sig i huvet på vad som går att göra åt saken. En variant är ju att köra med andra däck som inte är kinkiga på camber slitagemässigt


Gick du ut med lågt lufttryck (kanske efter lunchen när däcken svalnat)?
Jag vet av erfarenhet att Michelin har haft svaga däcksidor som lätt viker sig när man går ut efter att däcken svalnat lite. Det verkar vara samma problem med dom nya Cup 2orna (fast dom har jag inte provat själv).

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41418

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
BMW-DJ skrev:
Magnus Thomé skrev:
Däremot så var det lite förvånande att bakdäcken med 2 grader camber blev lite elakt slitna på ytterskuldrorna. Precis samma typ av slitage jag hade tidigare på framdäcken när de hade för lite camber. Nu var det ju ställt max som gick bak så det blir till att klia sig i huvet på vad som går att göra åt saken. En variant är ju att köra med andra däck som inte är kinkiga på camber slitagemässigt


Gick du ut med lågt lufttryck (kanske efter lunchen när däcken svalnat)?
Jag vet av erfarenhet att Michelin har haft svaga däcksidor som lätt viker sig när man går ut efter att däcken svalnat lite. Det verkar vara samma problem med dom nya Cup 2orna (fast dom har jag inte provat själv).


Jo det är ju allitd svårt att veta exakt hur länge man måste ta det lite lugnt innan man kan stå på. På framdäcken kunde jag se att jag vart på däckssidan en bit ner o kört någon enstaka gång så du har helt klart rätt i att de kan vika.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41418

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Video och däcks-slitage-bilder avkrävs bestämt.

Glömde slå igång videoinspelningen på knutan


Men här foton på fram o bakdäckens slitage:


Bak (2 grader camber)



Fram (3 grader camber)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Magnus Thomé skrev:
BMW-DJ skrev:
Magnus Thomé skrev:
Däremot så var det lite förvånande att bakdäcken med 2 grader camber blev lite elakt slitna på ytterskuldrorna. Precis samma typ av slitage jag hade tidigare på framdäcken när de hade för lite camber. Nu var det ju ställt max som gick bak så det blir till att klia sig i huvet på vad som går att göra åt saken. En variant är ju att köra med andra däck som inte är kinkiga på camber slitagemässigt


Gick du ut med lågt lufttryck (kanske efter lunchen när däcken svalnat)?
Jag vet av erfarenhet att Michelin har haft svaga däcksidor som lätt viker sig när man går ut efter att däcken svalnat lite. Det verkar vara samma problem med dom nya Cup 2orna (fast dom har jag inte provat själv).


Jo det är ju allitd svårt att veta exakt hur länge man måste ta det lite lugnt innan man kan stå på. På framdäcken kunde jag se att jag vart på däckssidan en bit ner o kört någon enstaka gång så du har helt klart rätt i att de kan vika.


Finns de nån rekommenderad vikt på bilen för dessa däck du använder? Sett liknande slitage på tunga bilar som kört slicks som inte vart avsedda för såpass tunga fordon, spelar ingen roll hur mycket däckstryck man hade, däcksidorna viker sig helt enkelt för lätt.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
NErixon
Uppsala
Här sen Feb 2004
Inlägg: 708



Newberg skrev:
Magnus Thomé skrev:
BMW-DJ skrev:
Magnus Thomé skrev:
Däremot så var det lite förvånande att bakdäcken med 2 grader camber blev lite elakt slitna på ytterskuldrorna. Precis samma typ av slitage jag hade tidigare på framdäcken när de hade för lite camber. Nu var det ju ställt max som gick bak så det blir till att klia sig i huvet på vad som går att göra åt saken. En variant är ju att köra med andra däck som inte är kinkiga på camber slitagemässigt


Gick du ut med lågt lufttryck (kanske efter lunchen när däcken svalnat)?
Jag vet av erfarenhet att Michelin har haft svaga däcksidor som lätt viker sig när man går ut efter att däcken svalnat lite. Det verkar vara samma problem med dom nya Cup 2orna (fast dom har jag inte provat själv).


Jo det är ju allitd svårt att veta exakt hur länge man måste ta det lite lugnt innan man kan stå på. På framdäcken kunde jag se att jag vart på däckssidan en bit ner o kört någon enstaka gång så du har helt klart rätt i att de kan vika.


...............tunga bilar.....


Hörde jag lätta?

_________________
Nils Erixon
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 111, 112, 113   >>
24 besök senaste veckan (462302 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande