Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 111, 112, 113   >>
18 besök senaste veckan (462294 totalt)
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Kan du sedan fixa så att texten spegelvänds så placerar du telefonen ovanpå instrumenthuset så att den speglar sig i rutan och vips så får du en HUD. I alla fall när det är mörkt ute.
Jag har en hastighetsapp som man kan göra så med, funkar fint! (i mörker alltså...)

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Japp det går alldeles utmärkt att göra så. Har inte provat om ljusstyrkan räcker dagtid. Får testa thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag har absolut inget vettigt att säga mer än gud vad jag trivs med bilen

_________________
Magnus Thomé
Citera
Role
Ronneby
Här sen Jun 2012
Inlägg: 586



Behöver man ha något annat att säga om sin bil?

_________________
Matthias Karlsson
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715



När du körde med Apex 18" hur gjorde då med TPMS? Läste tidigare i din tråd att systemet spökade när du släppte ur luft, Vet du hur det funkar om man kör utan TPMS-ventiler?

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Peo.K skrev:
När du körde med Apex 18" hur gjorde då med TPMS? Läste tidigare i din tråd att systemet spökade när du släppte ur luft, Vet du hur det funkar om man kör utan TPMS-ventiler?

Om jag minns rätt så satt det TPMS i dom också.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1091



Sitter det verkligen däcktryckssensorer för europeiska marknaden? Har för mig att det bara är lagkrav med TPMS i USA. I Europa beräknas normalt däcktryck via hjulhastighetssensor från abs/dsc och relativ skillnad mot annat hjul om lägre däcktryck. Det är billigare.

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715



Försökte montera TPMS på mina ATS till min Megane men det går inte utan o modifiera fälgen tyvärr.
Jag har 2 st 5-serie F11, en byggd höst -13 och den mäter via ABS och den har inte TPMS, den andra är byggd Juli -14 och den har TPMS som då även mäter temperatur som visas i idrive.
Ska forska vidare i om M2 har TPMS, kan ju hoppas den inte har det.

Joan skrev:
Sitter det verkligen däcktryckssensorer för europeiska marknaden? Har för mig att det bara är lagkrav med TPMS i USA. I Europa beräknas normalt däcktryck via hjulhastighetssensor från abs/dsc och relativ skillnad mot annat hjul om lägre däcktryck. Det är billigare.

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
Gabriel Wendel
Limhamn
Här sen Feb 2011
Inlägg: 683



BMW M2 har även den TPMS.
Alla nya BMW bilar som levereras idag har TPMS sensorer..
Problemet är om man går ner på för lågt lufttryck, typ under 2bar, då kan man inte gå i sport + läget eller stänga av alla systemen. Så fort man kommit över igen så kan man nolla sensorerna och därmed stänga av systemen.

_________________
Gabriel Wendel
M2F87 - 2018
M3E36 - 7.42BTG
M3E46 - 7.34BTG
Vinnare Nordic Time Attack CC 2015
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715



Gabriel Wendel skrev:
BMW M2 har även den TPMS.
Alla nya BMW bilar som levereras idag har TPMS sensorer..
Problemet är om man går ner på för lågt lufttryck, typ under 2bar, då kan man inte gå i sport + läget eller stänga av alla systemen. Så fort man kommit över igen så kan man nolla sensorerna och därmed stänga av systemen.


Är det såpass lågt som under 2 bar är det ju egentligen inga problem, trodde gränsvärdet var satt högre.
Har ställt frågan till min ÅF om det går att koda bort funktionen men inte fått svar ännu, vissa marknader har tydligen inte TPMS som krav och då är funktionen satt i disable.

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag vet inte om jag skrivit det förr men jag tänkte precis på när jag tog körkort. Jag hade bara övningskört privat i pappas folkabuss (en -70 som vi åkt runt med i Afrika men det är en annan historia). Teoriprovet gick bra och sen var det dags för uppkörning. Lite nervöst och orolig för hur hård inspektören skulle vara. Men det rullade på utan några missöden som jag märkte i alla fall.

Så var vi klara och det var dags för domen. "Jaaa... Det gick ju överlag bra. Men... I rondellen under E4an så blev det fel. När du körde in i rondellen så låg du långt till höger men när du var halvvägs igenom rondellen så låg du längs vänsterkanten innan du sen körde ut ur rondellen ut åt höger kant."

Ja? Och?


Jodå, jag fick lappen. Och så kör jag än idag i både rondeller och svängar

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Peo.K skrev:
Gabriel Wendel skrev:
BMW M2 har även den TPMS.
Alla nya BMW bilar som levereras idag har TPMS sensorer..
Problemet är om man går ner på för lågt lufttryck, typ under 2bar, då kan man inte gå i sport + läget eller stänga av alla systemen. Så fort man kommit över igen så kan man nolla sensorerna och därmed stänga av systemen.


Är det såpass lågt som under 2 bar är det ju egentligen inga problem, trodde gränsvärdet var satt högre.
Har ställt frågan till min ÅF om det går att koda bort funktionen men inte fått svar ännu, vissa marknader har tydligen inte TPMS som krav och då är funktionen satt i disable.


Det går att koda bort så det går på rullomkrets istället men då kan du inte se tryck och temp längre inne i bilen.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Gabriel Wendel skrev:
BMW M2 har även den TPMS.
Alla nya BMW bilar som levereras idag har TPMS sensorer..
Problemet är om man går ner på för lågt lufttryck, typ under 2bar, då kan man inte gå i sport + läget eller stänga av alla systemen. Så fort man kommit över igen så kan man nolla sensorerna och därmed stänga av systemen.


Exakt så. Så det skulle inte vara något problem egentligen. Men det som pajar upplägget är att du måste stå still just när du trycker på knappen för att nolla/kalibrera om. Vilket är oerhört irriterande när man väl kört ut på sitt banpass.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715



Japp det går bort att avbryta passet för att åka i depå och nolla tpms..
Trycket håller man reda på själv förhoppningsvis, får bli att avkoda tpms funktionen!
Såg att Lightweight Racing avkodar detta om nu inte BMW klarar det. Dom har även GTS mjukvara till diffen, inte fel:-)





Magnus Thomé skrev:
Gabriel Wendel skrev:
BMW M2 har även den TPMS.
Alla nya BMW bilar som levereras idag har TPMS sensorer..
Problemet är om man går ner på för lågt lufttryck, typ under 2bar, då kan man inte gå i sport + läget eller stänga av alla systemen. Så fort man kommit över igen så kan man nolla sensorerna och därmed stänga av systemen.


Exakt så. Så det skulle inte vara något problem egentligen. Men det som pajar upplägget är att du måste stå still just när du trycker på knappen för att nolla/kalibrera om. Vilket är oerhört irriterande när man väl kört ut på sitt banpass.

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Info hur GTS-diffen beter sig annorlunda,

_________________
Magnus Thomé
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715



Magnus Thomé skrev:
Info hur GTS-diffen beter sig annorlunda,


Inte en aning men det låter ju ball:-)
Tror jag ska låta dom fixa det på min när den ska till Raeder.

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
9-3 Mike
Verkstaden i Växjö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 64



Magnus,

Kör du Camberjustering bak oxå?

Vad kör du för hjulvinklar? Har du testat olika eller utgått från någon rekommendation?

Edit: Läste lite i tråden. Såg att det var °3 Fram och 2° bak? Stämmer det?

_________________
Mikael Tornberg , Växjö
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
9-3 Mike skrev:
Magnus,

Kör du Camberjustering bak oxå?

Vad kör du för hjulvinklar? Har du testat olika eller utgått från någon rekommendation?

Edit: Läste lite i tråden. Såg att det var °3 Fram och 2° bak? Stämmer det?


Vissa däck skulle må bättre av mer när man kör bana men det är väl en lagom kompromiss för gata o bana typ.

_________________
Magnus Thomé
Citera
9-3 Mike
Verkstaden i Växjö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 64



Magnus Thomé skrev:

Vissa däck skulle må bättre av mer när man kör bana men det är väl en lagom kompromiss för gata o bana typ.


Ok, tack!

Såg att dina däck hade rubbat mot Öhlinsarna fram?
Körde du original framfälgar? Vilken dimension?

_________________
Mikael Tornberg , Växjö
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kör originalfälgar. Var såg du att det tagit emot?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 111, 112, 113   >>
18 besök senaste veckan (462294 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande