Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M2 -16 | << 1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 111, 112, 113 >> 66 besök senaste veckan (462705 totalt) |
M2 vs M3 CSL på Sviestad:
Jag bromsar lite tidigare med M2'an, fegade helt enkelt lite ;-) speciellt ner mot den kluriga torparkurveinbromsningen. På långrakan ser man att M2'an är lite snabbare än CSL'en men återigen bromsar jag lite tidigare istället för att stå fullt på hejdaren lite senare. Ut ur rondellen ut på start o mål gör jag något annorlunda helt klart, min Vmin ligger betydligt tidigare med M2'an och jag går inte på full gas förrän en bra bit senare. Tittar man på tidsvinst/förlustgrafen så förlorar jag tid där trots att jag kommer upp i samma fart drygt som CSL'en _________________ Magnus Thomé |
||||
Lite blandade funderingar efter banträff nummer två i år.
Däck. Trippelåttorna var "lättkörda" även på Sviestad. Personligen tycker jag de är tydligare och lättare att hantera på gränsen än vad MPSC2 är även om det inte är någon jätteskillnad. Inget konstigt slitage på skuldror eller så heller denna gång, ser helt shysst ut än så länge. Jag har just nu 245 fram och 265 bak. Det bettar inte riktigt lika bra fram som med 265 Kuhmo fram på CSL'en Varken vid turn in elller inbromsning. Men det är en vettig balans i bilen, det släpper lite fram när man tar i lite för mycket och det släpper bak när man gasar I tex esset på Sviestad så är bilen lätthanterlig och den vill villigt rotera precis lagom utan överaskningar. Men lite sugen på 265 fram och 285 bak är jag ju... Så man kan ta i ytterligare lite till både i turn in och gas Broms. En annan sak jag kan sakna jämfört med CSL'en är initialt bett vid inbromsning. Det har inte ett smack att göra med bilen utan är bara en följd av att jag nu kör Pagid RS29 medans jag på CSL'en hade PFC08. PFC-beläggen bettar initialt på ett helt annat sätt. Det hela är egentligen ointressant eftersom det bara är en fråga om att vara lite extra bestämd på pedalen initialt. För max retardation är ju identisk (förutom pga lite mer däcksbredd på CSL'en då) och modulering av bromskraft är enkel, men lite olika, med båda beläggen. Men tittar jag på graferna och funderar på hur det kändes med M2'an så bromsar jag initialt mycket svagare innan jag kommer upp i full broms lite senare under inbromsningen. Så jag måste justera mitt beteende lite bättre till beläggens beteende. Hursomhelst så tog frambeläggen slut under dagen vilket var beräknat, det var inte så mycket kvar ens att börja med. Och det blir Pagid RS29 igen. De funkar kalas som kompromiss med både ban- och gatåka. Men, jag ska ändå uppgradera ett snäpp, RS29 även bak istället för originalbeläggen bak. Dämpare. En kul grej är att jag kört både Knutan och Sviestad på "gatinställning" på Öhlinarna. Efter den sista banträffen förra året så ställde jag ner dämparna till ett mjukare läge (10 klick fram och 15 bak om jag minns rätt) för att köra på gatan lite komfortablare under ett halvår. Inför träffarna nu i år så tänkte jag som så att jag börjar med att prova att köra bana med det här lite mjukare läget o ser hur det funkar. Så kan jag ju testa att justera till hårdare om och när jag vill. Men både Knutstorp och Sviestad var så kul att köra med allt precis som det var så jag kom aldrig till skott att ställa om till lite hårdare. Jag skulle ju gärna ha lite vassare bett fram i turn in. Och lite mer fäste bak när man går på gas i/ur kurvan. Men det går ju inte att få både och. Det är ju en balans i det som det är. På knutan så kunde det kanske vara lite mycket chassirörelse precis när man landade i Liton men till exempel vid inbromsning mot NGK och sen över krönet så kändes det jätterätt. Och under den hårda inbromsningen efter långrakan på Sviestad, där det är väldigt väldigt väldigt guppigt, så kändes det väl kanske lite wobbligt men jag hade knappast fått bättre inbromsningsfäste med en ordentligt hårt satt bil. Sort tack till Åke för en trevlig dag på Sviestad! Riktigt kul blandning av gat och räserbilar och dessutom ypperligt umgänge sinsemellan ute på banan. Alfas Guilamonster var riktigt kul att se in action till exempel Och kompressorräseralfan lät härligt. Och den svarta Alfa C4'an. Med mera! Och alla kända och okända ansikten i depån _________________ Magnus Thomé |
||||
Får väl erkänna att det viner en del från däcksmönstret, speciellt i 50-60 kmh. Beroende på asfaltstyp. _________________ Magnus Thomé |
||||
Rolig läsning över dina reflektioner med bilen!
Har samma känsla med PFC vs Pagid jag med. I mitt fall PFC01 mot RS14. Saknar också initalbettet. Vet inte exakt vad det är som gör att jag föredrar det, för precis som du nämner bromsar det totalt sett lika bra till slut. Men det inger nån sorts trygghet att man får omedelbar respons av PFC på ett annat sätt. Pagiden kan ju dock sägas vara lite mer linjär i sitt beteende, så egentligen känns det ju mer "rätt"... Kul att dämparna fungerar bra Ibland kan en mjukare setup kännas lite sämre i bilen, man tillåter lite mer roll och chassirörelser, men när man kollar tiderna sen är det i själva verket snabbare. På guppiga banor kan det vara bättre att öppna några klick för att tillåta lite mer bleed och få ut hjulet snabbare under returdämpmingen. Finns flera exempel med aktiva chassin, EDC, PASM osv, där tillverkarna fetar på ordentligt i sport-läget bara för att bilen ska kännas hård och det ska kännas att något har hänt men när man kör bana sen är det i själva verket komfort-läget som ger dom snabbaste tiderna. |
||||
Var kul att träffas på Sviestad!
Loggade ju jag med, så var tvungen att lägga filerna över varandra och titta hur det så ut. Svårt att få det exakt, men hyffsat går ju. Ger en fingervisning om hur det är liksom. Båda är skalade från 0 till 202. Mitt 1:06.3 mot ditt 1:03.7 Vi kör ju rätt lika. Men i Esset skiljer det sig lite. Hur gör du där? Filmade du? Jag går ju in med rätt bra ladd, saktar ned lite och ökar sen. Din kurva i grafen är annorlunda. Högre fart i mitten typ. Är det BMWns effekt som tar ut sin rätt mellan respektive kurva helt enkelt? Vad tror du/ni? Annars ser man ju att BMWn har mer effekt... Lite hastigheter för att jämföra.
_________________ |
||||
Intressant är att om du tittar på CSL'ens kurva så är den mer lik din. Så jag gjorde nåt knas med M2'an helt klart Har ingen film. Men jag körde väl lite tajt mot vänstercurbsen lite för sakta och fick då en kort rakare bit tills det var dags att svänga höger. LatAcc i min logg talat iof mot det.... _________________ Magnus Thomé |
||||
Juste. Jag laddade ned din fil och tittade själv i Circuit Tools. Jag har tyvärr rätt dålig koll på det programet. Skulle kollat i ditt inlägg istället. Om man tittar på Lap 3 ser man också att du kör annorlunda i esset. Mer som CSL-varvet eller mitt varv. Man ser också att du håller kvar längre och bromsar hårdare in i torparn på det varvet. Så, tittar man lite noggrannare inser man att vi kör rätt lika. Jämfört med flera jag åkt med så brukar jag bromsa lite tidigare och gå på gas tidigare för att få lite bättre utgångsfart ut på långa rakan. Tittar man på din kurva i grafen ser det ut som vi kör med ungefär samma tänk där. Släpp bromsen, börja öka farten, inse att det inte går, backar av och försöker på nytt. Så dags för slutsatsen då... Vi fixar överladdning till Toyotan, lättar BMWn, lär oss ha disciplin i torparn och kör båda 1:02 nästa gång. _________________ |
||||
Körde Challengebanan med VW-klubben i söndags. Självklart askul som vanligt
Men att spräcka 1.20 tiden o få en 1.19 var ju hooooopplöst Fick som bäst 1.20.15 (med klubbens tidtagning). Jag loggade med Racechrono under dan och som vanligt är det svårt att få varvtiderna att stämma mellan loggningen och det optiska system klubben har. Beroende på var start/mållinjen sätts i loggningsprogrammet så ändrar sig varvtiden (eftersom det är stillastående start och fullt spett över mållinjen så slår en flytt av linjen ganska hårt på varvtiden). Hursomhelst så har jag lagt start/mål i loggen så att det bästa varvet får just 1.20,15 En sak som gör mig väldigt konfunderad är att jag satte snabbaste tiden på tredje försöket. Körde sen massa varv till under dagen utan att kunna putsa. Trots att det blev varmare under dagen tex. Helt klart har jag ofta problem att få bra fart genom "rejsachikanen" Som jag själv hittade på med Lasse Falk Sista chikanen på taxirakan loosar jag ofta i också. Tycker däckstraven precis efter den känns lite hotfull Loggfilen finns här: https://rejsa.nu/forum/loggdbtop.php _________________ Magnus Thomé |
||||
Kunde inte låta bli att lägga in mitt varv och jämföra med M2ans varv.
1:19.63 på Challenges klocka. BMW är ju tyngre i kurvorna och kan inte hålla samma fart känns det som. Man ser ju helt klart att jag inte har lika mycket hjärna som hindrar mig i chikanerna på taxirakan... Du verkar ha ett annat spår än jag vid typ 800m _________________ |
||||
Det har ju inte riktigt med Magnus bil att göra, men du frågar ju. Såhär ser mitt varv med Toyobarun ut. Svart i grafen: _________________ |
||||
I söndags så blev det slalom än en gång! Även denna gång på Lunda men med en helt annan bansträckning vilket var VÄLDIGT skoj! Omväxling förnöjer som det heter
Det regnade på förmiddagen och var redigt halt men jag hade kors i taket bästa tiden ett bra tag i vätan. Sen när det blev torrt framemot lunch så blev det klart tuffare med konkurensen... Lite att klura på är att den bästa tiden jag satte under dagen var när det precis hade blivit ordentligt torrt. Då blev det värme i däcken till slut Eftersom trycket då hamnade ganska högt (2,6 - 2,7 fram) så pytsade jag ut så jag hamnade på 2,4 istället. Men då blev tiderna sämre... Senare han däcken svalna av så jag låg på runt 2,2. Men som sagt, det gick saktare. Jag provade då också att ställa på dämparna hårdare för att få lite kvickare reaktioner i den snabba zick-zackslalomen där man hade fullt sjå att ens hinna med att vrida ratten tillräckligt fort fram o tebax Men det hjälpte inte alls det heller Eftersnackstråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Foto Janne Levenrot _________________ Magnus Thomé |
||||
Det ser rätt ut. http://www.realoem.com/bmw/enUS/show http://www.realoem.com/bmw/enUS/show _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M2 -16 | << 1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 111, 112, 113 >> 66 besök senaste veckan (462705 totalt) |