Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Megane RS R26 -07
1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (29307 totalt)
Rembry
Göteborg
Här sen Apr 2016
Inlägg: 103


Trådstartare
Hej,

Då var det dags att kliva ut ur skuggorna och passa på att presentera både bil och mig själv!
30 år, bor i Göteborg - halvfransk därav det självklara valet, Renault! Har sedan barnsben varit intresserad utav bilar men har aldrig haft chansen att kunna ha en "busbil" förens nu!

Den här bilen går enbart som trackday bil, i år har man hunnit med följande:
Rudskogen
Kinnekulle
Gotland ring
Gelleråsen
Falkenberg

Bilen är en Renault Megane RS från 2007 den uppgraderade modellen r26 F1-edition nr 371 som har 227 hk och 310 nm, bermo bromsar, cup chassi, sport avgassystem, diffbroms och lite annat lull lull.

Sedan original är följande gjort (mycket nere hos Renault vid ringen):
KW v2 dämpare
Forge Intercooler
Forge dumpventil
Öppet luftfilter
Miltek avgassystem med racecat
SMF & Helix koppling
330m skivor FPC V2 med FPC 13 belägg
Toyo R888R på 17"
Redo för E85 via box
Mappad hos RS Tunning
Sabelt 4-punksbälte
Ställbara camber plattor från AST suspension beställda via K-tec racing
Ny effekt ca 270 hk / 370 nm
Flytta bak och byta batteriet för att lösgöra plats för bättre luftfilter

Kommande projekt:
Listan krymper sakta men säkert!
byta till lättviktsfälgar
Short shift
Sen kommer det säkert mer...

"Gul och ful men jävligt kul"


/L-P

_________________
Louis-Philippe Rembry
Renault Megane RS F1 R26 -07
Citera
Rembry
Göteborg
Här sen Apr 2016
Inlägg: 103


Trådstartare
Från Rudskogen:

Från Gotland ring




_________________
Louis-Philippe Rembry
Renault Megane RS F1 R26 -07
Citera
Rembry
Göteborg
Här sen Apr 2016
Inlägg: 103


Trådstartare
Då har man fått hem camber plattorna från England!


_________________
Louis-Philippe Rembry
Renault Megane RS F1 R26 -07
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



Kul med en tråd på din bil. Spännande uppgraderingar på gång

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Rembry
Göteborg
Här sen Apr 2016
Inlägg: 103


Trådstartare
Fredrik Hård skrev:
Kul med en tråd på din bil. Spännande uppgraderingar på gång


Tack, kul att du följer!
Kommande års uppgraderingar blir med fokus på chassi, väghållning och föraren! Får se hur mycket man har tid och möjlighet med inför nästa års Gotland resa

_________________
Louis-Philippe Rembry
Renault Megane RS F1 R26 -07
Citera
Rembry
Göteborg
Här sen Apr 2016
Inlägg: 103


Trådstartare

Då var det trackday på Gelleråsen tillsammans med Ford Club i helgen. Bra arrangemang men tyckte banan var i dåligt skick som många redan har påpekat! Har tyvärr inte hunnit att montera mina justerbara toplagringar än så bilen rullar på nästan obefintlig camber fram.

Eftersom jag är nybörjare när det kommer till att köra på bana skulle jag verkligen uppskatta lite feedback på mina filmer, all kritik är bra kritik!

Snabbaste varvet, ca 90% attack pga dåliga däck


Ett av eftermiddagens pass, när inte allt för många var ute:


_________________
Louis-Philippe Rembry
Renault Megane RS F1 R26 -07
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Hej kul med ytterligare en Renault Sport här på forumet.

Jag gör inte anspråk på att ha något facit på Gelleråsen men jag noterar ett par skillnader när jag jämför våra lägsta respektive högsta hastigheter och ser ett par ställen där jag tycker du borde kunna förbättra lite.

Första kurvan "Trösen" här kan du gå betydligt aggressivare på innercurbsen.

Gå aggressivt på högercurbsen till ingången på esset

Sist men inte minst högfartsvänstern efter hårnålen, där går jag fullt och jag tycker nästan det borde funka med din bil också.

https://youtu.be/gIdj4QWzpr0?t=81

Lycka till

Kanske ses vi på Renault Sport dagen den 15:e aug?

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Rembry
Göteborg
Här sen Apr 2016
Inlägg: 103


Trådstartare
Dignell skrev:
Hej kul med ytterligare en Renault Sport här på forumet.

Jag gör inte anspråk på att ha något facit på Gelleråsen men jag noterar ett par skillnader när jag jämför våra lägsta respektive högsta hastigheter och ser ett par ställen där jag tycker du borde kunna förbättra lite.

Första kurvan "Trösen" här kan du gå betydligt aggressivare på innercurbsen.

Gå aggressivt på högercurbsen till ingången på esset

Sist men inte minst högfartsvänstern efter hårnålen, där går jag fullt och jag tycker nästan det borde funka med din bil också.

https://youtu.be/gIdj4QWzpr0?t=81

Lycka till

Kanske ses vi på Renault Sport dagen den 15:e aug?


Stort tack för dina synpunkter, uppskattas oerhört mycket! Grymt fin bil dessutom thumbs up

Tyvärr kommer jag inte kunna vara med den 15:e på RS dagen, bilen kommer dock vara där fast med annan förare! Hade hoppas på komma dit och förbättra mina tider!

Hoppas vi ses en annan gång, alltid lika kul att se lite fler Renault på bana!

/L

_________________
Louis-Philippe Rembry
Renault Megane RS F1 R26 -07
Citera
Rembry
Göteborg
Här sen Apr 2016
Inlägg: 103


Trådstartare
Godmorgon!

Går i tankarna på att köpa nya lättare fälgar men vet inte riktigt vad man ska välja och varför, hoppas därför på att kunna få lite hjälp gällande både storlek och sort!

Original fälgarna är:
18 x 8 ET 66
Trackday fälgar:
17x7,5 ET 55 (okänt märke, köptes med bilen. Precis så att bromsarna får plats, 330mm bremo)

Nu till frågan: Bör man fortsätta med 17" som track day fälgar eller bör man återgå till original 18", och isf varför?
Har t.ex hittat ett par 17x8 ET 68 för clio cup som jag är sugen på!

Tack på förhand

/L

_________________
Louis-Philippe Rembry
Renault Megane RS F1 R26 -07
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



Så breda fälgar som möjligt för att få på så breda däck som möjligt. Om det sedan är 17x8" eller 18x8" spelar mindre roll, lite spontant känns det som att det kan vara sämre utbud på däck i 17", men det har jag aldrig kollat upp speciellt noggrannt heller.

18" om du vill ha större bromsar framöver, annars är det mest dödvikt.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



Rembry skrev:
Godmorgon!

Går i tankarna på att köpa nya lättare fälgar men vet inte riktigt vad man ska välja och varför, hoppas därför på att kunna få lite hjälp gällande både storlek och sort!

Original fälgarna är:
18 x 8 ET 66
Trackday fälgar:
17x7,5 ET 55 (okänt märke, köptes med bilen. Precis så att bromsarna får plats, 330mm bremo)

Nu till frågan: Bör man fortsätta med 17" som track day fälgar eller bör man återgå till original 18", och isf varför?
Har t.ex hittat ett par 17x8 ET 68 för clio cup som jag är sugen på!

Tack på förhand

/L


Rent tekniskt om det är bättre med 17 eller 18 är jag inte rätt man att svara på.
Jag skulle börja med att kolla vilken däcksbredd då får plats med, sedan kolla tillgången på däck i den bredden på 17 & 18 tum. Utifrån det sen göra valet mellan 17 eller 18.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Rembry
Göteborg
Här sen Apr 2016
Inlägg: 103


Trådstartare
Meantek skrev:
Så breda fälgar som möjligt för att få på så breda däck som möjligt. Om det sedan är 17x8" eller 18x8" spelar mindre roll, lite spontant känns det som att det kan vara sämre utbud på däck i 17", men det har jag aldrig kollat upp speciellt noggrannt heller.

18" om du vill ha större bromsar framöver, annars är det mest dödvikt.


Fredrik Hård skrev:
Rent tekniskt om det är bättre med 17 eller 18 är jag inte rätt man att svara på.
Jag skulle börja med att kolla vilken däcksbredd då får plats med, sedan kolla tillgången på däck i den bredden på 17 & 18 tum. Utifrån det sen göra valet mellan 17 eller 18.


Vad skulle ni rekommendera för däckbredd på en 17" X 8? Idag rullar 225/45 på 7,5 - Enligt beräkning kan man köra samma däck på 17 X 8 men om det är optimalt vet jag inte? Däcken i fråga är Federal 595 RS-R!

_________________
Louis-Philippe Rembry
Renault Megane RS F1 R26 -07
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



Rembry skrev:
Godmorgon!

Går i tankarna på att köpa nya lättare fälgar men vet inte riktigt vad man ska välja och varför, hoppas därför på att kunna få lite hjälp gällande både storlek och sort!

Original fälgarna är:
18 x 8 ET 66
Trackday fälgar:
17x7,5 ET 55 (okänt märke, köptes med bilen. Precis så att bromsarna får plats, 330mm bremo)

Nu till frågan: Bör man fortsätta med 17" som track day fälgar eller bör man återgå till original 18", och isf varför?
Har t.ex hittat ett par 17x8 ET 68 för clio cup som jag är sugen på!

Tack på förhand

/L


Du får ju lite mer kontaktyta mot marken om du ökar rullomkretsen (eller tänker jag helt fel?) dock så kommer ju bilen inte bli lika kvick längre med större rullomkrets..
Tycker ju även bromsarna borde kylas lite bättre... speciellt om du inte har någon ordentlig bromskylning.

MEN det du tjänar mest på är ju att ha så lätta fälgar som möjligt, så försök kolla upp vad dom där clip cup fälgarna väger vs org. 18... troligtvis skiljer det sig en hel del.

Angående däck, köp något annat än federal tycker jag Kumho v70 kan du nog få köpa av MartinG här på rejsa till bra pris.
225 funkar både på 7,5 och 8" breda fälgar... fast funkar så klart lite bättre på 8

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Rembry
Göteborg
Här sen Apr 2016
Inlägg: 103


Trådstartare
E.Svensson skrev:
Rembry skrev:
Godmorgon!

Går i tankarna på att köpa nya lättare fälgar men vet inte riktigt vad man ska välja och varför, hoppas därför på att kunna få lite hjälp gällande både storlek och sort!

Original fälgarna är:
18 x 8 ET 66
Trackday fälgar:
17x7,5 ET 55 (okänt märke, köptes med bilen. Precis så att bromsarna får plats, 330mm bremo)

Nu till frågan: Bör man fortsätta med 17" som track day fälgar eller bör man återgå till original 18", och isf varför?
Har t.ex hittat ett par 17x8 ET 68 för clio cup som jag är sugen på!

Tack på förhand

/L


Du får ju lite mer kontaktyta mot marken om du ökar rullomkretsen (eller tänker jag helt fel?) dock så kommer ju bilen inte bli lika kvick längre med större rullomkrets..
Tycker ju även bromsarna borde kylas lite bättre... speciellt om du inte har någon ordentlig bromskylning.

MEN det du tjänar mest på är ju att ha så lätta fälgar som möjligt, så försök kolla upp vad dom där clip cup fälgarna väger vs org. 18... troligtvis skiljer det sig en hel del.

Angående däck, köp något annat än federal tycker jag Kumho v70 kan du nog få köpa av MartinG här på rejsa till bra pris.
225 funkar både på 7,5 och 8" breda fälgar... fast funkar så klart lite bättre på 8


Tack för din input, det var lite så jag resonerade med!
Bromskylningen är inga problem idag och ganska lätt att ordna till om det skulle behövas framöver. Vikten mellan 18" och 17" är ganska stor, ca 20kg!

Har inte kollat så mycket på Kumho v70 men får göra detta!

/L-P

_________________
Louis-Philippe Rembry
Renault Megane RS F1 R26 -07
Citera
Rembry
Göteborg
Här sen Apr 2016
Inlägg: 103


Trådstartare
Uppdaterar lite äldre nyheter:

Fick problem med min GoPro 3, den dog efter 20 min med fullladdat batteri. Hoppade in på eBay och hittade den här batteriersättaren med 3m usb-sladd. Passade även på att skaffa en extern mic och skeleton-shell för dryga 20kr tillsammans ink frakt.


Monterade även 4-punkts bälte på förarsidan, mycket nöjd med resultatet! Äntligen sitter man still när man kör. Inte optimalt men fungerar fram tills man vet om man ska fixa bur eller inte.


Passade även på att ta ut luftfiltret och rengöra det, det var nog ett tag sedan!


Sen kommer vi till det klassiska, man äger ju en franskbil och får förvänta sig problem därefter... Nu har det börjat regna in i dörrarna och det lägger sig som en liten fågeldam i dörrfacken! Som tur är stannar det där men dags att leta rätt på problemet!

_________________
Louis-Philippe Rembry
Renault Megane RS F1 R26 -07
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



kommer nog från högtalargallret

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Rembry
Göteborg
Här sen Apr 2016
Inlägg: 103


Trådstartare
volymmannen skrev:
kommer nog från högtalargallret


Du är en klippa Tony, verkar stämma helt och hållet! Får googla lite och hitta en bra lösning!

_________________
Louis-Philippe Rembry
Renault Megane RS F1 R26 -07
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



Rembry skrev:
E.Svensson skrev:
Rembry skrev:
Godmorgon!

Går i tankarna på att köpa nya lättare fälgar men vet inte riktigt vad man ska välja och varför, hoppas därför på att kunna få lite hjälp gällande både storlek och sort!

Original fälgarna är:
18 x 8 ET 66
Trackday fälgar:
17x7,5 ET 55 (okänt märke, köptes med bilen. Precis så att bromsarna får plats, 330mm bremo)

Nu till frågan: Bör man fortsätta med 17" som track day fälgar eller bör man återgå till original 18", och isf varför?
Har t.ex hittat ett par 17x8 ET 68 för clio cup som jag är sugen på!

Tack på förhand

/L


Du får ju lite mer kontaktyta mot marken om du ökar rullomkretsen (eller tänker jag helt fel?) dock så kommer ju bilen inte bli lika kvick längre med större rullomkrets..
Tycker ju även bromsarna borde kylas lite bättre... speciellt om du inte har någon ordentlig bromskylning.

MEN det du tjänar mest på är ju att ha så lätta fälgar som möjligt, så försök kolla upp vad dom där clip cup fälgarna väger vs org. 18... troligtvis skiljer det sig en hel del.

Angående däck, köp något annat än federal tycker jag Kumho v70 kan du nog få köpa av MartinG här på rejsa till bra pris.
225 funkar både på 7,5 och 8" breda fälgar... fast funkar så klart lite bättre på 8


Tack för din input, det var lite så jag resonerade med!
Bromskylningen är inga problem idag och ganska lätt att ordna till om det skulle behövas framöver. Vikten mellan 18" och 17" är ganska stor, ca 20kg!

Har inte kollat så mycket på Kumho v70 men får göra detta!

/L-P


20kg är inte ganska... det är väääldigt mycket, tänk på att det är ofjädrad vikt också... så kör på 17" du

Ja kolla upp kumho, funkade helt okej på gata också, inte lika högljudda som toyo samt bättre kallgrepp än mpsc - så upplevde jag dom allafall

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Fredrik Hård skrev:
Rembry skrev:
Godmorgon!

Går i tankarna på att köpa nya lättare fälgar men vet inte riktigt vad man ska välja och varför, hoppas därför på att kunna få lite hjälp gällande både storlek och sort!

Original fälgarna är:
18 x 8 ET 66
Trackday fälgar:
17x7,5 ET 55 (okänt märke, köptes med bilen. Precis så att bromsarna får plats, 330mm bremo)

Nu till frågan: Bör man fortsätta med 17" som track day fälgar eller bör man återgå till original 18", och isf varför?
Har t.ex hittat ett par 17x8 ET 68 för clio cup som jag är sugen på!

Tack på förhand

/L


Rent tekniskt om det är bättre med 17 eller 18 är jag inte rätt man att svara på.
Jag skulle börja med att kolla vilken däcksbredd då får plats med, sedan kolla tillgången på däck i den bredden på 17 & 18 tum. Utifrån det sen göra valet mellan 17 eller 18.


+1

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Rembry
Göteborg
Här sen Apr 2016
Inlägg: 103


Trådstartare
Då var årets sista trackday genomförd på Falkenberg motorbana, första gången på den här banan för min del! Vädret såg inte precis gynnsamt ut men lagom tills det var dags att börja köra slutade de regna och banan torkade upp riktigt fint i slutet.

Här är filmen från sista körningen, bäst genomsnittstider och bästa tid på 00:54:68.



Nu är det dags att plocka in gula faran i garaget och börja förbättra inför nästa års körningar
1. installera camberplattorna fram
2. Flytta bak batteriet
3. dra om kalluften till turbon
4. ev. nya fälgar
5. frontsplitter
6. Övrigt underhåll

För att summera mitt första år med bilen och trackdays så är det den absolut roligaste men sämsta investering jag har gjort i mitt liv, men nu finns det ingen återvändo från träsket!

Mer kommer!

_________________
Louis-Philippe Rembry
Renault Megane RS F1 R26 -07
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



Rembry skrev:
Då var årets sista trackday genomförd på Falkenberg motorbana, första gången på den här banan för min del! Vädret såg inte precis gynnsamt ut men lagom tills det var dags att börja köra slutade de regna och banan torkade upp riktigt fint i slutet.

Här är filmen från sista körningen, bäst genomsnittstider och bästa tid på 00:54:68.



Nu är det dags att plocka in gula faran i garaget och börja förbättra inför nästa års körningar
1. installera camberplattorna fram
2. Flytta bak batteriet
3. dra om kalluften till turbon
4. ev. nya fälgar
5. frontsplitter
6. Övrigt underhåll

För att summera mitt första år med bilen och trackdays så är det den absolut roligaste men sämsta investering jag har gjort i mitt liv, men nu finns det ingen återvändo från träsket!

Mer kommer!


Det har varit ett bra första år för dig, många körningar vilket är bra. Det verkade vara en hel del trafik på Falkenberg men när det var rena varv snurrade det på bra.
Fiskdamm är ju trevligt när man är barn, men att ha det i bilen är kanske inte optimalt
Skruva varsamt så att ni inte åker för fort ifrån mig nästa år!

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Megane RS R26 -07
1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (29307 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande