Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo V70 SSK klass 3! Slicks!
1, 2, 3   >>
27402 besök totalt
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409


Trådstartare
Hello!

Efter att ha kört Renault 5 i ett gäng säsonger i SSK Serien så kände jag att det är dags att prova på nått annat...

Så jag och pappa köpte en Volvo 855 i våras, byggd av Bryntesson Motorsport till VolvoCupen 2011 och har sedan dess inte gått värst många tävlingar.

Bilen är fin och välbyggd men det finns vissa grejer vi skall förbättra i vinter, till exempel ska lite mer rör in i buren

Info förövrigt:

Motor: Original 170 Glt med typ renovering enligt handbok
Växellåda: Original 5 pet
Dämpare: Öhlins
Däck: Yokohama A048 16"
Övrigt: lättad som fasen

Under midsommarhelgen bytte jag fjädrar mellan fram och bak trots att jag inte kört bilen en meter på bana... Jag lyssnar på den erfarne då en god vän till mig vunnit klassen tidigare i en likadan bil

Närmast är Raceweek på Kinnekulle och SSK Serien där jag gör debut i VolvoCupen efter en förvånansvärt lyckad säsong förra året när jag kom 2a totalt i SSK Classic standard med Renault 5an

Justja bild med?


_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470



ser fram emot att följa den här tråden :-)

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409


Trådstartare
Hoppas kunna uppdatera den här tråden ganska mycket under året och vintern är lång så vi har tid på oss inför nästa år

_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409


Trådstartare
Efter att ha skruvat en del så var det äntligen dags för första testet denna säsong!

Åkte upp till gelleråsen i tisdagskväll och gjorde klart det sista på bilen så jag kunde nöta varv på onsdagsträningen igår!

Blev många varv under nästan 2 timmars körning och såklart lite småstrul men vi började hitta någorlunda rätt i setupen men det kommer krävas lite mer test innan jag känner att jag är helt nöjd..

Nu väntar en lista med cirka 10 punkter att åtgärda innan vi lastar och rullar till Kinnekulle nästa vecka för det första rejset för min del i bilen

Filmade även under körningen:
https://youtu.be/rX2Ie6nSzGE

_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409


Trådstartare
Raceweek är avklarat!

Bilen är hel och jag är grymt nöjd med helgens körning.
Fredagsträningarna gick fint och jag kom mer och mer in i bilen, 1:04:8 åkte jag som bästa tid och det var jag nöjd över!

Lördagens kval blev PB med tiden 1:04:3 (bara 1,3sek bakom pole) och startruta 9 inför söndagens race, nya däck åkte på till kvalet fram för att öka chansen lite!
Race 1 och min första stående start i race! Fick till starten och plockade 4 bilar upp mot kvarnkurvan!!! Snacka om att jag blev förvånad, efter lite fight tappade jag då jag inte hade farten att vara där uppe ännu men blev 9a imål.

(Hade jag blivit 8a hade jag startat i pole i race 2)
Race 2 var det rullande start och återigen flög jag iväg och plockade 3-4 platser sen blev det safetycar och i omstarten var jag med igen men slutade till sist 10a efter några fina fighter!

Att ligga i mitten av ett 16-17 bilar starkt startfält var helt grymt och inget jag räknat med redan första tävlingen!

Nu tar vi nya tag och gör iordning bilen för nästa tävling första helgen i september men innan dess ska bilen ställas ut på Örebro Truckstopp, hoppas vi ses där.

_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409


Trådstartare
Racehelgen på Kinnekulle fick ett bistert slut för min del redan på kvalet!

Åkte av i full fart under bron och rullade så pass kraftigt att bilen tyvärr är skrot....

Det började riktigt bra med ett nytt PB på slitna däck på fredagen och jag hade chans att komma ner på en 1:03 tid under helgen.

Träningen på lördag morgon kändes bra men tiden visade inget vidare...

På kvalet var jag laddad för att sätta snabba varv men det fick ett bistert slut, precis efter bron på mitt 5e varv cirka så går jag av banan i ungefär 150km/h och med låsta hjul i blött gräs bromsar det inte så bra... Rullningen är ett faktum efter att jag fått ett kast precis innan grusfållan och efter en 3-4 varvs rullning landar jag på hjul och kan ta mig ur bilen med endast små blesyrer!

Värre är det med bilen och säsongen är över för min del då bilen är skrot och endast nybygge gäller, vi håller på att kolla efter ny bil för fullt och nu gäller det bara att skrapa ihop ekonomi så ses vi på startlinjen i VolvoCupen 2017!

_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Ajajaj faaaan

Tur du klarade dig själv bra. När det går så fort kan allt möjligt hända, hua.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Verkligen tråkigt. Men du får guldstjärna för bra kämparinställning!

Bara leta ny bil och hoppa på det igen. thumbs up

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409


Trådstartare
Vi har några bilar på spåren så förhoppningsvis tar det inte lång tid innan vi börjar med nåt nytt

_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049




_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409


Trådstartare
Så här ser bilen ut efter avåkningen, finns många funderingar till det hela men jag tänker inte lägga mer energi på att fundera på vad som hände



Vi har fått tag på ett nytt projekt och det börjar dra ihop sig för att börja bygga nytt

Har fått sponsring på ett nytt bälte och fått lite hjälp från en tidigare chef med lite motor delar osv men främst ligger fokus på att få hem en ny bur, sedan ska en hybrid inhandlas trots att jag har HANS skydd så väljer jag att lägga det på hyllan och köper ett hybrid istället

Bäst att börja medans man fortfarande har lite motivation att fortsätta med racing [/b]

_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409


Trådstartare
Fick hem en V70 förra lördagen så har börjat förbereda för burbygge genom att skrapa bort alla asfaltsmattor osv.

Var idag förbi Finess och hämtade buren så nu har jag den hemma med och efter nästa helgs körning på Kinnekulle så börjar vi bygga bur så förhoppningsvis har vi fått upp karossen i vagga tills dess och skrapat klart innuti.

Sen ska bilen på lack medans vi gör iordning subframe och bakvagn samt bygger motor.


_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409


Trådstartare
Det händer grejer i garaget!

Burbygge är på gång och räknas vara klart om 2 veckor, sedan är det ner med fram/bakvagn för att kunna skrapa allt under så det går att lackera!

Någon som har tips på hur man kan bygga en jigg för att kontrollmäta en bakvagn? Osäker på om det tagit stryk i kraschen nämligen...

Förövrigt har jag plockat isär hela 855an och därmed hittat felorsak, antingen en drivaxel som gått av eller ett rejält hjullager ras.. Det slog sönder bromsar och styrning därav att jag inte hade kontroll på bilen utanför banan

I lördags passade jag även på att hämta motor/låda och lite annat smått och gott så jag slipper bygga eget då mina grejer blev trasiga, ett motorfäste slog sönder blocket och det blev ett hål i växellådshuset...

Kommer förhoppningsvis lite kul bilder när buren är klar nu är det bara en enda stor röra

Målet är att bilen ska vara startklar innan april så om någon vill sponsra så hör av er


_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381



Åker du 4:45 lådan i denna?

_________________
Björn hall
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409


Trådstartare
Japp det gör jag

_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409


Trådstartare
Halva buren är klar! Vi hoppas ha resten klart i helgen som kommer då de ändå är långhelg så får vi passa på!

Förövrigt så fort buren är klar ska bakvagn/framvagn ner och så tar jag med det till jobbet och tvättar osv, förhoppningsvis är alla bussningar ok så vi inte behöver byta dom just nu utan kan göra det i sommar istället.

Bromsar och allt ligger bara och väntar på att jag ska få färg på insidan av karossen sen börjar det roliga att montera ihop allt igen!

Bara 99 dagar kvar till första testet...

_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



Du tar dig upp ur botten!

vad har motorn för spec?

Ni kör odiffad låda eller?

Är det nåt känd faktum/fördel att man köra Kombi?

mvh

_________________
Tobias Hedlund
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409


Trådstartare
jajjamän här ger vi inte upp i första taget

Japp odiffad låda, motorn är inte så värst trimmad..
lätt planad topp, andra boxar och överdimensionskolvar samt ett annat avgas system typ annars är det inte mycket att göra åt motorn!

Klassen är för att bilarna ska vara hyffsat driftsäkra och alla går jämnt som fasen så de är skitkul klass att köra i!

I garaget händer det en jäkla massa förövrigt, buren är klar och en provisorisk lackbox har byggts så i helgen ska vi lacka insidan sen är det dags att börja sätta i elsystem/bränslerör och bromsrör innan motor får hitta ner i pannrummet

Hoppas vara klar till 1a april!

_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409


Trådstartare
Det sägs förövrigt att Kombin ska vara lite mer aerodynamisk, kanske ett PR knep från Volvo när dom klev in i btcc jag har ingen aning men det är ju fränt att aåka herrgårdsvagn

Insidan blev lackerad i söndags så till helgen tänkte jag börja plocka ner original hjulupphängningar osv samt börja lägga in elen i bilen igen.

om vädret håller i sig kanske man kan riva fram högtryckstvätten och blåsa av framvagn/bakvagn innan man hänger dit det igen med öhlinarna och annat kul

_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470



jimmy p skrev:
Det sägs förövrigt att Kombin ska vara lite mer aerodynamisk, kanske ett PR knep från Volvo när dom klev in i btcc jag har ingen aning men det är ju fränt att aåka herrgårdsvagn


har för mig att jag har sett en siffra på det och att det var skillnad till kombins fördel. Letar man information om aerodynamik kan man också hitta experiment som gjorts med s.k. buff body som visar att luftmotståndet är lägre om man har ett tvärt avslut jämfört med ett kraftigt sluttande (men också att ca 15 graders vinkel mot horisontalplanet är bättre ändå). Kombi med liten vinge borde alltså vara bättre än sedan med liten vinge sett till enbart luftmotstånd. Sen är det ju det där med mer vikt högt upp och att skillnaden i luftmotstånd kanske inte är så stor att det kan väga upp för andra faktorer...

Som du säger, det är fränt att åka herrgårdsvagn.

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409


Trådstartare
Ja det kan mycket väl stämma att det är så angående aerodynamiken men jag fortsätter med kombi mest för att det är annorlunda och coolt

I garaget har det hänt lite iallafall...

Framvagn är klar och monterad, bakvagnen är klar för att monteras samt att golvet är målat under så nu är det bara att börja sätta tillbaka delar under.

idag monterades även instrumentbrädan så nu känns det verkligen som att det börjar likna en bil igen, ska bli spännande att se hur det blir när vi är klara.

Har även fått ihop lite mer sponsorer så förhoppningsvis har vi det mesta ordnat så vi inte behöver tänka mer på det ekonomiska under själva byggandet iallafall

Bilder:



_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo V70 SSK klass 3! Slicks!
1, 2, 3   >>
27402 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande