Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Giulietta QV -12
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (11490 totalt)
Seebach
Åkersberga
Här sen Jan 2014
Inlägg: 303


Trådstartare
Nu är det dags för ett nytt kapitell i med bankörning!
Jag började min karriär som amatörracerförare med alfaklubben i början på 90-talet, då med en Alfa 33 1,7 QV som bara hade sänkfjädrar (då fanns inte alls samma utbud av chassidelar som nu).
med original 118 vilda fullblodshästar gick den 1,11 på kinnekulle med Good Year gatdäck som skrek av smärta mest hela tiden!
Sedan blev det familj och barn och jobb på VW/Audi så då blev det att jag körde de bilar som jag var van att skruva med på jobbet
Under senare år blev banåkarsuget för stort igen och då byggdes andrabilen om till kombinerad banbil/bruksbil, (det var min skoda Octavia Combi 1,8T som det finns en tråd om här) och det gick ganska bra men så fick jag för mig att provaköra en Alfa 159 och jag var helt såld igen!
Vilken känsla det är i Alforna!
Styrning, chassi och hela körupplevelsen är så bra!
Tyska bilar är bra på många sätt men kommer inte i närheten av känslan man får i en Alfa!
Jakten började och jag hittade en 159 SW som sen blev inbytt mot min nya ögonsten, nämligen en Giulietta QV 2012!
Det är Alfas svar på Golf GTI, den har en 1,8 liters motor med K04 turbo på 235 hk, 330mm skivor fram med fyrkolvs Brembo-ok och en styrning med 2,5 rattvarv och en sagolik känsla!
Nu kommer den uppgraderas med coiloverchassi, bättre bromsbelägg och r-däck!


_________________
Joakim Sjöbeck

Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00

Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna"
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



kul med flera alfor! då får komma till klubbens 2dagars träff på kullen 20/21 augusti.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Seebach
Åkersberga
Här sen Jan 2014
Inlägg: 303


Trådstartare
Klart jag gör! Då skall jag putsa tiden jag gjorde med 33:an för drygt 20 år sen!

_________________
Joakim Sjöbeck

Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00

Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna"
Citera
Seebach
Åkersberga
Här sen Jan 2014
Inlägg: 303


Trådstartare
Livet med Giuliettan började lite trassligt!
Jag hann äga bilen i nästan 24 timmar innan turbon rasade så hårt att axeln gick av....
Ny turbo monterades och den höll näsan ett dygn till innan muttern på kompressorhjulet lossnade och gjorde slarvsylta av turbo nr 2.....
Tyska turboaggregat trivs visst inte i Italienska fullblod!
Enligt tillverkaren berodde haverierna på tillverkningsfel och båda aggregaten var tillverkade nästan exakt samtidigt....
Den tredje turbon är tillverkad 1 år senare och verkar fungera klanderfritt!


_________________
Joakim Sjöbeck

Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00

Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna"
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Oj, det där såg sådär ut. Läge att bakspola intervoolern efter det där...

Hoppas det håller bättre nu.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Seebach
Åkersberga
Här sen Jan 2014
Inlägg: 303


Trådstartare
Japp, det fick jag göra! Det var metallspån från luftfiltret till insuget....
Nu har det gått ett tag och allting fungerar som det skall!

_________________
Joakim Sjöbeck

Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00

Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna"
Citera
Seebach
Åkersberga
Här sen Jan 2014
Inlägg: 303


Trådstartare
Första modifikationen blev lite dekaltrim!
Man skall aldrig underskatta känslan av lite dekaler och stripes!


_________________
Joakim Sjöbeck

Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00

Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna"
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 426



Kul med Giulietta!
Jag har kört Qv-n på bana och blev faktiskt positivt överraskad. Med lite styvare chassie, sportigare bromsar, r-däck och uppgraderad mjukvara ihop med avgassytem och kanske större ic så skulle den nog bli riktigt rolig!

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6246



Två ras på 48 timmar men i övrigt är bilen bara bäst. Det är äkta alfakänsla.
Forza.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Seebach
Åkersberga
Här sen Jan 2014
Inlägg: 303


Trådstartare
Nu berodde ju inte rasen på att det är en Alfa, utan på de TYSKA turboaggregaten.
Min gamla Skoda var en mycket bra bil som bara gick och gick utan några bekymmer men den saknade den känsla och närvaro som jag får i Alfan.
Som Alfaägare är man beredd på att det kan bli lite bekymmer men det tar man med glädje då man får så mycket tillbaka i form av känsla och vägegenskaper.
Vill man ha ett problemfritt bilägande så får man åka en gammal SurVolvo eller något asiatiskt men jag tycker livet är för kort för att köra en tråkig bil! 😃

_________________
Joakim Sjöbeck

Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00

Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna"
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6246



Seebach skrev:
Nu berodde ju inte rasen på att det är en Alfa, utan på de TYSKA turboaggregaten.
Min gamla Skoda var en mycket bra bil som bara gick och gick utan några bekymmer men den saknade den känsla och närvaro som jag får i Alfan.
Som Alfaägare är man beredd på att det kan bli lite bekymmer men det tar man med glädje då man får så mycket tillbaka i form av känsla och vägegenskaper.
Vill man ha ett problemfritt bilägande så får man åka en gammal SurVolvo eller något asiatiskt men jag tycker livet är för kort för att köra en tråkig bil! 😃


Du har naturligtvis helt rätt.

Jag är van vid känslan av återvunnen plast som ger efter och splittras. Den är säkerligen inköpt av något tyskt suspekt företag. Hatar allt märkt Bosch.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Seebach
Åkersberga
Här sen Jan 2014
Inlägg: 303


Trådstartare
Så kategorisk kanske man inte behöver vara.
Det är tur att Alfa till stora delar använder Bosch produkter i elsystemet för då fungerar åtminstone det! 😀
När jag jobbade med VW så använde de under en period Magneti Marelli insprutning på några av sina motorer, (troligtvis av kostnadsskäl) och de var inte helt tillförlitliga!
Allt Italienskt är inte fantastiskt utan det tillverkas mycket skräp där också!
Att Alforna innehåller återvunnen plast (speciellt de äldre modellerna) gör inte så mycket för min del, för mig handlar det om körupplevesen och då bryr man sig inte om kvalitén på plasten i inredningen.
De tyska tillverkarna har en mycket högre kvalitetskänsla än vad Alfa har men de saknar den känsla som finns i Italienska bilar.
Det är så att antingen älskar man den känslan och då är man fast eller så känner man inte den och då skall man ha någon annan bil! 😃

_________________
Joakim Sjöbeck

Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00

Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna"
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 426



Seebach skrev:
Så kategorisk kanske man inte behöver vara.
Att Alforna innehåller återvunnen plast (speciellt de äldre modellerna) gör inte så mycket för min del, för mig handlar det om körupplevesen och då bryr man sig inte om kvalitén på plasten i inredningen.
De tyska tillverkarna har en mycket högre kvalitetskänsla än vad Alfa har men de saknar den känsla som finns i Italienska bilar.
Det är så att antingen älskar man den känslan och då är man fast eller så känner man inte den och då skall man ha någon annan bil! 😃


Word!
Den som köper en Alfa för att sitta och knacka på plastpaneler kommer att blir besviken. En Alfa köper man för att man tycker om bilkörning!
Vill man ha snygga knappar och bättre kvalitetsKÄNSLA, men skiter i vad som finns under skalet, så kan man köpa en köpa Audi A4 eller en Passat.

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
Seebach
Åkersberga
Här sen Jan 2014
Inlägg: 303


Trådstartare
Nästa steg i utvecklingen blev nya Giulietta 2016 grillen samt svartfolierat tak.
Chassidelarna var beställda men ej levererade.
Något kul måste man ju ha när det är lång leveranstid! 😉


_________________
Joakim Sjöbeck

Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00

Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna"
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 411



Härligt!

Giuliettorna är trevliga bilar, även på bana gör rätt bra ifrån sig redan som orginal.

Bromsarna blir väldigt mycket bättre med stålomspsunna slangar och vassare belägg, tyvärr så vill fram skivorna slå sig. Beror väl på den elektroniska diffen antar jag men det har hänt mig på två QVs nu den andra från 2015 känns bara en aning och efter ca 35 mil på bana men ändå.

Kan nog bli riktigt bra ban bil med dom mods du planerar

_________________
Patrik Hermansson
Citera
Seebach
Åkersberga
Här sen Jan 2014
Inlägg: 303


Trådstartare
Tack! Det är roligt att köra Alfa igen och det skall bli kul och se hur långt man kan komma med en bil som skall funka på gatan sommartid!

_________________
Joakim Sjöbeck

Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00

Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna"
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500



Varför kan du inte berätta vad du har köpt?

Är det KW coils?
Ferodobelägg?
Toyo R888R däck?

Man blir ju tokig av att vänta

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Seebach
Åkersberga
Här sen Jan 2014
Inlägg: 303


Trådstartare
Det blev ap coilovers pga leveranstiden. Om jag beställt kw blev levtiden allt för lång! ap tillverkas av kw så då är kvalitén ok!
Omdöme kommer lite senare! 😀


_________________
Joakim Sjöbeck

Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00

Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna"
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500



Är det bara höjdjustering på dem?

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Seebach
Åkersberga
Här sen Jan 2014
Inlägg: 303


Trådstartare
Ja men min erfarenhet med mina gamla bilar var att justeringen av dämparna inte hade så stor betydelse, utan det är hårdheten på fjädrarna.
Om man tävlar kan man säkert finjustera väghållningen med inställningen på dämparna men jag kommer bara köra på Alfaklubbens banträffar och kanske några trackdays och då känner jag inte att behovet av justerbara dämpare är så stort.

Efter monteringen var jag på Gälleråsen med Alfaklubben 14 Maj och på morgonen när vi kom fram låg det snö (!) på marken och det var nollgradigt och blött.
Chassit fungerade bra men framfjädrarma känns lite för mjuka.
Bromsarna var en katastrof för det satt greeenstuff belägg fram och det är utan tvekan de sämsta belägg jag någonsin haft!
Nu sitter originalbelägg fram medan jag forskar lite vilka jag skall ha
Några förslag om bra belägg?
Bästa tid under dagen blev 1.23.62. Det är 5 sek snabbare än med min Octavia!


_________________
Joakim Sjöbeck

Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00

Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna"
Citera
Seebach
Åkersberga
Här sen Jan 2014
Inlägg: 303


Trådstartare
Vid köpet satt det Novitec 8,5x19 et30 fälgar på samt ett Supersprint avgassystem utan mittre ljuddämpare och det är ju väldigt trevligt!
Så här ser den ut efter monteringen av Coilovers!


_________________
Joakim Sjöbeck

Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00

Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna"
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Giulietta QV -12
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (11490 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande