Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Vilken däck dimension på semi-R till Z3 coupe
2 besök senaste veckan (1778 totalt)
kapten303
Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 89


Trådstartare
Hej,
Har efter många sorger och misslyckanden lämnat "Porsche"-träsket och skaffat mig en BMW Z3 coupe . Den behöver dock nya däck så att jag kan börja besöka lite banevent. Bilen kommer mest att används på bandagar, slalomevent och till att köpa glass med så jag har valt att satsa på Federal 595 RS-R. Behöver dessutom lära mig känna bilen innan man går på dem riktiga R-däcken. Frågan är bara vilken storlek man ska beställa. Tänkte använda mina original BMW fälgar style 42 BBS RS 723 som har storlek 7.5x17 (225/45) fram och bak 8.5x17 (245/40).
Vilken av följande storlekar på däck skulle ni valt?

225/45/17 runt om
235/40/17 runt om
225/45/17 fram 255/40/17 bak

Bilen har idag ett uppgraderat chassie, 15mm spacers fram/bak och ställda hjulvinklar för bana.

Mvh
//Martin

_________________
Martin Blomgren
BMW Z3 Coupe Turbo DCT
Citera
Christer Johansson
Nora
Här sen Feb 2011
Inlägg: 168



Varför spacers? Funkar inte Bmw geometrin?

_________________
Christer Johansson
Citera
kapten303
Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 89


Trådstartare
Utan spacer tar däcken i fjäderbenen fram. Bilen är precis inköpt så har inte hunnit gå igenom alla delar på bilen än men chassiet är byggt åt förra ägaren mha erkänt duktig firma samt att det finns rejält med dokumentation om chassiesättning, cornerweight och hjulinställningar.
Men fälgarna med R-däcken som bilen rullat på tidigare var redan sålda så därför funderar jag nu på vad jag kan slänga på bilens originalfälgar.

_________________
Martin Blomgren
BMW Z3 Coupe Turbo DCT
Citera
NickeD
Stockholm
Här sen Jun 2007
Inlägg: 162



Gammal visdom säger väl att 7,5 ska ha max 225 breda däck. Jag kör 235 på 8,5 runt om och det funkar både med och utan spacer för mig, men då har jag coilovers. Står just nu i valet mellan 225 eller 235 beroende på typ av däck nästa säsong.

Jag har inga problem med att få fäste i bakvagnen ut ur kurvor med R-däck (TOYO R888), det skulle vara på riktigt tajta banor. Däremot kan bakvagnen röra sig vid inbromsning. Jag vet inte om det är tillräckligt för att motivera bredare däck bak.

Jag gillar att köra samma storlek runt om med möjlighet att skifta eftersom slitaget är större fram och på vänster sida. Av de alternativen du valt skulle jag välja 225 runt om men om du kan hitta en uppsättning prisvädra 8,5:or så gå på 235. De gamla original BBS:erna är väl unika för 3.0, eller? Om de är fina kanske de blir värda pengar i framtiden.

_________________
Niklas Domeij
BMWSC
BMW Z3 3.0
Citera
Däck för banåka
Vilken däck dimension på semi-R till Z3 coupe
2 besök senaste veckan (1778 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande