Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 242 -82 Rörram och V8, "Fake Racecar"
1, 2, 3, 4, 5   >>
23 besök senaste veckan (53381 totalt)
Kalle Buchka
Los Angeles
Här sen Dec 2007
Inlägg: 44


Trådstartare
Lite kort sammanfattat är det en 1982 242GL med rörram, 4.4l V8 ur en XC90, låda och diff från en Corvette C5 Z06, hemmabakad hjulupphängning - dubbla A-armar fram och bak med direktverkande öhlinsdämpare, fälgar från en 996 GT3 cup och performance friction bromsar runt om. Bygget har fortskridit i glaciärtakt en lång tid pga plugget, jobb, ekonomi, flytt hit och dit, osv. men bilen står nu lokalt och har fått mycket kärlek den sista tiden.

Bygger bilen tillsammans med brorsan, vi har hållt på med den rätt länge nu. Målstolparna har flyttats ett antal gånger men nu känns den slutgiltiga visionen rättså spikad. Den är inte konstruerad eller byggd enligt något särskilt reglemente, bara lite som vi tycker att det skall vara. Tanken är att den skall gå på bandagar, time attack och kanske någon backtävling. Både jag och brorsan tycker själva konstruktionen och byggandet är det roliga så projektet kanske har gått lite i överstyr men i slutändan har man inte roligare än vad man gör sig.

Slänger upp ett gäng bilder istället för att skriva en massa mer. Kom gärna med synpunkter, frågor, vad som helst. Konstruktiv kritik mottages gärna!

















_________________
Volvo 242
Citera
Börjeson
Västra Götaland
Här sen Feb 2009
Inlägg: 680



Shit!

_________________
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Ball tråd, snyggt bonnsmide

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



Roligt bygge! thumbs up

Bra att folk fattar att man inte ska jänk-V8 i Volvo! förvisso Yamaha som byggt denna!

mvh

_________________
Tobias Hedlund
Citera
DAP
Kristianstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 546



ÄNTLIGEN EN TRÅD HÄR

Bara öss på med bilder nu så är det ni och Ola som bygger gryma 240 bilar här

_________________
Oscar Larsson

POWERed by
--------------------------------------
Moses Bil & Lack AB
Porsche center Borås
GT Motorsport
SMR
Design By Bond
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534



Coolt, ska följas!

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
sirhiss
Danmark
Här sen Jan 2011
Inlägg: 874



Rigtigt flot arbejde og thumbs up til terningerne.............

_________________
Flemming Malchau
Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm
Sonett mk.3- rwd - turbo
Corrado VR6
Golf 2 GTI
200SX - S13
Skyline R33
Citera
patjo
Boxholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144



Tufft!

Jag tyckte det var nåt skumt med motorn så jag fick googla lite på modellen. Det är alltså en 60-graders V8, det trodde jag var snudd på olagligt

_________________
Patrik Johansson
Patriks V8-bygge
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364



Nämen godagens! thumbs up

Kul med tråd!

Hur långt har ni kommit med hjulupphängningarna? Det är en grym motivationskick och få ner den på hjul även om det bara är provisoriskt...

Hoppas både du och Alex gemensamt orkar hålla tempot uppe ett tag trots mycket på jobbet. Ser fram emot nästa uppdatering, hur liten den än är

Vi hörs!

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
Kalle Buchka
Los Angeles
Här sen Dec 2007
Inlägg: 44


Trådstartare
Börjeson skrev:
Shit!

erikjakan skrev:
Ball tråd, snyggt bonnsmide

sx-pojken skrev:
Roligt bygge! thumbs up

Bra att folk fattar att man inte ska jänk-V8 i Volvo! förvisso Yamaha som byggt denna!

mvh

MagnusS skrev:
Coolt, ska följas!

Tack ska ni ha! Det värmer!

DAP skrev:
ÄNTLIGEN EN TRÅD HÄR

Bara öss på med bilder nu så är det ni och Ola som bygger gryma 240 bilar här

Tack! Det är ju trots allt ingen Porsche men det ska nog gå ändå.

sirhiss skrev:
Rigtigt flot arbejde og thumbs up til terningerne.............

Tack! Man har nästan krav på tärningar när man kör trimmad Volvo.

patjo skrev:
Tufft!

Jag tyckte det var nåt skumt med motorn så jag fick googla lite på modellen. Det är alltså en 60-graders V8, det trodde jag var snudd på olagligt

Tackar! Är det slag på fingrarna här med annat än 90 grader? Veven har ju i fall delade slängar så den går med jämna takter. I övrigt tycker jag motorn är fint konstruerad. Synd att den bygger så djävulskt på höjden bara.

Ola Fischer skrev:
Nämen godagens! thumbs up

Kul med tråd!

Hur långt har ni kommit med hjulupphängningarna? Det är en grym motivationskick och få ner den på hjul även om det bara är provisoriskt...

Hoppas både du och Alex gemensamt orkar hålla tempot uppe ett tag trots mycket på jobbet. Ser fram emot nästa uppdatering, hur liten den än är

Vi hörs!

Tjena.

Detaljkonstruktionen av hjulupphängningen är inte helt spikad än men alla hardpoints sitter som de ska. Har för avsikt att helsvetsa ramen innan vi sätter dit hardpoints. På så vis behöver vi inte vara lika bekymrade över att ramen slår sig och skjuter på fästpunkter.

Motivationen att jobba vidare är just nu på topp. Nästa stora insats (utöver andra stolsfästet, pedalställ och rattstång) är att bygga tunneln mellan stolarna.

_________________
Volvo 242
Citera
patjo
Boxholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144



Kalle Buchka skrev:
Tackar! Är det slag på fingrarna här med annat än 90 grader? Veven har ju i fall delade slängar så den går med jämna takter. I övrigt tycker jag motorn är fint konstruerad. Synd att den bygger så djävulskt på höjden bara.


Nejdå, jag tror dina fingrar är säkra här, det låg bara utanför min föreställningsvärld att någon skulle konstruera en 60-graders V8. Jag blir nyfiken på hur den är balanserad.

_________________
Patrik Johansson
Patriks V8-bygge
Citera
Matso

Här sen Dec 2002
Inlägg: 173



Balanserad......med en balansaxel i icke oljesmorda lager som ligger utvändigt i V't. Och ja, dom lagren skär då och då och då blir det trist......

_________________
Mvh
Mathias Södergren
Citera
Kalle Buchka
Los Angeles
Här sen Dec 2007
Inlägg: 44


Trådstartare
patjo skrev:
Nejdå, jag tror dina fingrar är säkra här, det låg bara utanför min föreställningsvärld att någon skulle konstruera en 60-graders V8. Jag blir nyfiken på hur den är balanserad.


Matso skrev:
Balanserad......med en balansaxel i icke oljesmorda lager som ligger utvändigt i V't. Och ja, dom lagren skär då och då och då blir det trist......


Nja, nästan rätt. Det främre lägret är öppet i framkant och stänksmörjs av kamkedjan. Det bakre lagret är slutet. På de första motorerna fanns det ingen ordentlig avrinning vid det lagret. Trycktvättade man motorn eller körde i stora pölar så kunde det lägga sig vatten där och krypa in i lagret. De senare motorerna fick ett hål som vattnet kunde rinna ut ur.

Motorn på bilderna ovan råkade ut för ett totalhaveri av det bakre lagret. Det främre lagret skar och skjuvade av kamkedjan. Följden blev ventilsallad och en exploderad oljepump.

Vi har tre motorer till på hyllan med skadade (men inte trasiga) balansaxellager. De är ganska enkla att byta när motorn är ur bilen.

Här syns balansaxeln. Lagret som skar är på högersidan:


_________________
Volvo 242
Citera
Kalle Buchka
Los Angeles
Här sen Dec 2007
Inlägg: 44


Trådstartare
Brorsan punktade fast ett par extra stag till pedalstället. Stolen sitter fix så det fick bli justerbara pedaler istället. Detta är främre läget och är avstämt får våra pygmeben. Risken att pedalerna måste flyttas är nog liten men det känns skönt att de kan flyttas om det skulle behövas.


_________________
Volvo 242
Citera
Brorsson
Frillesås
Här sen Feb 2011
Inlägg: 72



Grymt projekt och kul motorval! Kommer att följas.

_________________
Christoffer Brorsson
Mazda rx-7 FD2JZ
Alfa 75 3.0 America
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178



Kalle Buchka skrev:
Brorsan punktade fast ett par extra stag till pedalstället. Stolen sitter fix så det fick bli justerbara pedaler istället. Detta är främre läget och är avstämt får våra pygmeben. Risken att pedalerna måste flyttas är nog liten men det känns skönt att de kan flyttas om det skulle behövas.



Hvilket Tilton pedalställ er det?

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
Kalle Buchka
Los Angeles
Här sen Dec 2007
Inlägg: 44


Trådstartare
Brorsson skrev:
Grymt projekt och kul motorval! Kommer att följas.


Tack!

Sonus skrev:
Hvilket Tilton pedalställ er det?


Dessa:

http://tiltonracing.com/product/600-series-overhung-mount-aluminum-ped . . . .
http://tiltonracing.com/product/600-series-throttle-pedal/

Paret köptes på Summit Racing för ca. $420.

_________________
Volvo 242
Citera
Kalle Buchka
Los Angeles
Här sen Dec 2007
Inlägg: 44


Trådstartare
Provmonterade nya rattstången. Blir annan (bättre) infästning när positionen är fastställd.


_________________
Volvo 242
Citera
Kalle Buchka
Los Angeles
Här sen Dec 2007
Inlägg: 44


Trådstartare
Börjar dra ihop sig med byggnationen av växellådstunneln. Måste klura lite på hur rören ska ta sig runt gaspedalen men det blir nog inte allt för jobbigt.

Fick dessutom hem ratt, snäppfäste och en elektrisk vattenpump. Blev en Orecaratt och ett fäste från Woodward. Pumpen är en Pierburg CWA200. Den är smått trasig och blir nog mest för mockup. I nuläget är det lite oklart om den flödar så det räcker eller om man måste hitta en CWA400.







_________________
Volvo 242
Citera
swahngbg
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 239



Woop Woop!

Gillart! thumbs up

_________________
Henrik Swahn

Ricky Bobby!...
Citera
Rotorp
Ringarum/Östergötland
Här sen Jun 2014
Inlägg: 70



Ytterligare en sån här energisk tråd som gör att man känner sig hopplöst lat i garaget

Ett otroligt schysst bygge, jäkligt snyggt. thumbs up thumbs up

_________________
Mikael Holmfeldt


9-5 Aero näre svänger
El Camino näre inte svänger
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 242 -82 Rörram och V8, "Fake Racecar"
1, 2, 3, 4, 5   >>
23 besök senaste veckan (53381 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande