Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 242 -82 Rörram och V8, "Fake Racecar"
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
26 besök senaste veckan (53384 totalt)
Kalle Buchka
Los Angeles
Här sen Dec 2007
Inlägg: 44


Trådstartare
Sonus skrev:
Hvordan (Hur?) skal du få ut motoren


stilldouble skrev:
Sonus skrev:
Hvordan (Hur?) skal du få ut motoren


Detaljer, detaljer.....

....Eller, tänkte inte på det...

(Skämt åsido, gissar att den plockas rakt nedåt)


Rören över motorn ska bli löstagbara med hjälp av de här fästena. thumbs up


_________________
Volvo 242
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



stilldouble skrev:
Sonus skrev:
Hvordan (Hur?) skal du få ut motoren


Detaljer, detaljer.....

....Eller, tänkte inte på det...

(Skämt åsido, gissar att den plockas rakt nedåt)


Ser ut som att krysset ovanpå motorn inte är fastbränd än. Ska kanske bli någon sorts skruvkoppling på det? Nedåt ser smalt ut... enlighten us! 8-)

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 438



Hur går det med detta häftiga bygge!?

_________________
Theo Tibblin
Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GTS - 23.
Citera
Kalle Buchka
Los Angeles
Här sen Dec 2007
Inlägg: 44


Trådstartare
Theo skrev:
Hur går det med detta häftiga bygge!?


Har visst varit lite tunnt med uppdateringar. Får be om ursäkt!

Vi har inte gjort några stora framsteg under den senaste tiden, men en del nytt finns det ändå att visa.

Gjorde klart takkrysset:


Alex beställde hem ett parti laserskurna plåtar till att staga upp ramen. De fick sig ett par rundor i pressen sen kunde de svetsas fast:






Slängde upp motorn i en CMM och plockade lite punkter:




Laserskannade bromsoken:


Välte upp ramen och helsvetsade en massa. Uppskattar att ramen är ca 80% helsvetsad vid detta laget:


Profilfräste sprängkåpan så den passar lite bättre mot motorn:




Fräste sista fästet till generatorn:






Det som är överhängande just nu är väl att färdigställa ramen och börja svetsa hardpoints till hjulupphängningen. Har dessutom bestämt oss för att dynga av Corvette-drivlinan och byta till en sekventiell låda. Håll till godo! thumbs up

Annars har vi haft fullt upp med lite andra projekt. Det som tar mest tid är väl en 1964 Ford F250 kaross som vi hänger fast i ett 2008 Ford Crown Victoria chassi. Det blir "modern" bil med gammalt utseende. Bjuder på lite bilder:


















_________________
Volvo 242
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1365



Hatten av på denna!

Mycket häftigt o fint hantverk!

Får en annan att vilja gömma sig diket med mitt bygge!

Mvh Eric Johansson

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



Jag tror det behövs lite uppdatering igen

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Kalle Buchka
Los Angeles
Här sen Dec 2007
Inlägg: 44


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Jag tror det behövs lite uppdatering igen


Ja, det har du väl rätt i...

Som vanligt går det i snigeltakt. Kommer alltid andra projekt som tar tiden. Vi byggde klart pickisen sen blev det en massa jobb med brorsans 242 där vi renoverade och turbokonverterade hans vitsexa.

I vilket fall som helst, här kommer lite bilder på det som hänt sedan sist.

Konstruerade och skrev ut ett nytt insug i aluminium.








Bytte upp oss till en sexväxlad XTrac seklåda. Detta är en gammal Indycarlåda.








Lite kontrollmätning på ramen med brorsans Romerarm.


Röjde av vevhusventilationen från ventilkåporna.




Växellådan monterad.




Svetsade en massa.


Byggde om lite i framvagnen.






Bränslecell monterad.


Cellpaket till laddluftkyl


Fick tag i ett par turboaggregat. Det är originalturbosar från en BMW S65.


Skrev ut ett provgrenrör och testpassade turboaggregaten.




Helsvetsade ramen.


Klickade hem en Tractivespak till seklådan. Billig och bra!


Hittade dämpare på eBay för en billig peng. Blev Öhlins ILX36.


Ny (gammal) dash. Fick tag i en gammal Stack och bytte ut hjärnan och displayen. Den har numera dubbel CANbus och en självlysande OLED. Allt drivs av ett egenritat kretskort och egen kod. Man konfar dashen via en textfil på en mikroSDkort.






Jämförelse med kortet som satt i från fabrik.


Har gjort stora framsteg på hjulupphängningen. Förhoppningsvis blir bilen stående i backen strax. Väntar också på grenrör. De blir 3Dskrivna i inconel.

Vi lägger upp bilder på instagram lite då och då om någon vill följa där: https://www.instagram.com/242fakeracecar/

_________________
Volvo 242
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41544

Forumägare
Forumägare

Wow. Wow på så många plan! Själva bygget! Men också den "moderna" approachen med allt från 3D-scan, CAD av både enklare men också oerhört komplexa delar, fin mätutrustning, 3D-print i metall, elektronik med egna kort osv. Otroligt spännande att se thumbs up thumbs up thumbs up


Vad är fördelen med två CAN-bussar i displayen?

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Magnus Thomé skrev:
Wow. Wow på så många plan! Själva bygget! Men också den "moderna" approachen med allt från 3D-scan, CAD av både enklare men också oerhört komplexa delar, fin mätutrustning, 3D-print i metall, elektronik med egna kort osv. Otroligt spännande att se thumbs up thumbs up thumbs up


Vad är fördelen med två CAN-bussar i displayen?


+1



Sjukt imponerande!
Hur tätt blir det när man printar alu sådär? blir det lite "sintrat" eller helt tätt från start?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Alex B
Los Angeles
Här sen Feb 2010
Inlägg: 15



Magnus Thomé skrev:
Wow. Wow på så många plan! Själva bygget! Men också den "moderna" approachen med allt från 3D-scan, CAD av både enklare men också oerhört komplexa delar, fin mätutrustning, 3D-print i metall, elektronik med egna kort osv. Otroligt spännande att se thumbs up thumbs up thumbs up


Vad är fördelen med två CAN-bussar i displayen?


Tack Magnus! I slutändan känns det som man bara bankar på alla problem med en hammare tills det löser sig, vissa modeller av hammare är nog bara lite mer effektiva än andra.

Främst blev det två CAN-kanaler eftersom mikrokontrollern vi valde hade två kanaler att tillgå men det kan vara väldigt händigt att ha flera. T.ex. om man vill kommunicera med bussar som har olika hastigheter. Alla enheter på en CAN-buss måste tuffa på i samma hastighet och ibland kan det komma att en box man måste använda inte passar in i resten av nätverket. Med dubbla kanaler kan man också få displayen att agera brygga för att konvertera data från en hastighet till en annan.


MaZ skrev:


+1



Sjukt imponerande!
Hur tätt blir det när man printar alu sådär? blir det lite "sintrat" eller helt tätt från start?


Tackar! Det kan skilja sig vilt beroende på parametrar men är maskinen rätt ställd är det normalt att få 99.9% eller bättre densitet. Jättespännande att få dra nytta av en såpass avancerad tillverkningsmetod.

_________________
Alex Buchka
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41544

Forumägare
Forumägare

Jag lattjade lite med CAN-bus och en ESP32. Eftersom jag hade två CAN-bussar (en till bilen och en till displayen) så gjorde jag även lite testkod som ska funka som brygga... bara för att Teensy är ju nice också thumbs up

https://github.com/MagnusThome/BMW-M2-DCT-Gear-indicator

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Smidigt att ha allt i displayen istället för att ha en separat gateway och privatCAN för displayen.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Micke K
Halmstad
Här sen Sep 2011
Inlägg: 178



Kul projekt impad av alla lösningar Teensy är bra grejor använder en sådan i DCT styrningen har CAN interface på den med för framtida behov ock ev kommunikation med motorns ECU

_________________
Mikael Kristensson
Halmstad
Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759



Vad är kostnaden att få ett sånt stort insug 3d printat?

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Jösses!

Och detta kallas "fake".... Tycker det verkar vara "the real deal" så långt ögat når...

#Impad#

_________________
Magnus Falk
Citera
Kalle Buchka
Los Angeles
Här sen Dec 2007
Inlägg: 44


Trådstartare
Vi tackar och bockar! thumbs up

Kadett4wd skrev:
Vad är kostnaden att få ett sånt stort insug 3d printat?

Man kan räkna med ca. 1.5USD per gram.

_________________
Volvo 242
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Holy Schmoly!

Insuget/plenum måste väl vägt NÅGRA kilo i alla fall?

_________________
Magnus Falk
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Hoppsan blev fel första inlägget. Men , skithäftigt thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759



Kalle Buchka skrev:
Vi tackar och bockar! thumbs up

Kadett4wd skrev:
Vad är kostnaden att få ett sånt stort insug 3d printat?

Man kan räkna med ca. 1.5USD per gram.


Tack,, men fasen.. jag vet ju inte vad erat insug väger

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Alex B
Los Angeles
Här sen Feb 2010
Inlägg: 15



Insuget väger i runda slängar 6.5kg inkl. fuel rails. Vill bara klargöra att varkens jag eller brorsan sitter inne på ett kassavalv á la Joakim Von Anka. Tjänster och gentjänster har i detta fallet gett oss möjligheten att få klämma lite på en process som normalt sett är så fruktansvärt utanför den normala budgeten så det knappt går att beskriva.

_________________
Alex Buchka
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759



ja hundra papp är lite tufft att kasta upp
Jag tänkte på ett eget projekt, men det lär få vila nåt år *S*

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 242 -82 Rörram och V8, "Fake Racecar"
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
26 besök senaste veckan (53384 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande