Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Banåka med en BMW 1-serie
6535 besök totalt
rawsezx
Sala
Här sen Sep 2009
Inlägg: 4


Trådstartare
Hej!

Sent ska syndaren vakna! Medlem sedan 2009 men inte postat något förens nu!

Fick förmånen att följa med på konbanekörning vid Lunda förra helgen och fasiken vad jag längtade tillbaka till motorsporten! Har tidigare bara hållit på med dragracing och bankörning på ytterst amatörmässig nivå.

Jag har fått erbjudandet om att köpa en 130i-06 för runt hundringen och är mycket sugen på att plocka ner den i vinter och montera in lite banåkagrejer!

Det jag egentligen söker svar på här i tråden är om det är rätt väg att gå. Tanken är att bilen fortfarande ska vara brukbar i trafiken, dock med modifieringen halvbur, 4-punktsbälte och sportstolar.

Den bur jag tittat på är från Wiechers och är en s.k halvbur, skruvbar där man använder bakre bältesinfästningarna för att montera buren bla.

Är dessa burar bra rent säkerhetsmässigt och kan man fortfarande besiktiga bilen med buren monterad? Krävs det en reg. besiktning? (Tänkte på avsaknaden av bälte bak).

Är det någon som har erfarenhet av E87 på bana? Vilka delar bör jag byta ut först och främst?
Nedan lista är detaljer för strax under 80k som är det jag kommer på. Däck ser jag som slitdetalj och ingår inte i listan nedan. Bromsdetaljer är jag mycket osäker på, räcker det med värre belägg, eller måste man kosta på sig ett big brake kit från exempelvis Brembo?

Och hur mycket kan man lätta dessa bilar?

Citat:

Lamelldiff monterad Quaife LSD
Öhlins Road & Track BMW E81 E82 E87
Bussningar bärarm fram främre med uniball Bmw E8x - E9x
Bussningar Bakvagnsbrygga BMW E81 E82 E87 E90 E91 E92
Camber caster plattor BMW 1-series E8x 60mm racefjäder
Diffbussningar BMW E81 E82 E87 E90 E91 E92
H&R Krängningshämmare BMW E87, E90 1-3ser Fram och Bak 27/20
FIA-godkänt 4-punktsbälte
Sparco Circuit ca 168-185cm 70-95kg
Halvbur Wiechers Sport -Clubsport- svart lackerad stål ST52 45X2,5/40X2MM


Det mesta av grejerna har jag hittat hos Millway, byggde en M3 E46 för några år sedan med samma setup, dock så körde jag den aldrig på bana då tiden inte räckte till med allt vad jobb och småbarn heter tyvärr!

Vänlig hälsning

_________________
Karl-Henrik Söderqvist
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

När det gäller broms så räcker bättre belägg och kylslangar väldigt väldigt långt men vill du få maximalt stum och tydlig pedal kan byte av ok vara en god ide.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Uhlin
Nynäshamn
Här sen Maj 2009
Inlägg: 74



Var VÄLDIGT försiktig med att övervarva motorn i just 130! Den tål inte alls att gå på varvstoppet!

_________________
Adam Uhlin
0722215950
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Prata med andreas Eriksson. Han har åkt en sådan i cupen ett par år nu.

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217



mblixt@gmail.com skrev:
Prata med andreas Eriksson. Han har åkt en sådan i cupen ett par år nu.


Vi har två.

Andreas har en som gått i cupen i många år (även innan vi köpte den och nu är till salu). Spec finns här:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=103062

Min som är gatreggad (med bur).
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=96739&postdays=0&postor . . . .

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



Bara det inte slutar som den gamla BMW E30 325 IX som fick stå nerriven och skämmas i garagen med fin ventilkåpa dock!

En BMW E36 M3 3,2 -96 med 15,4 styrning, aludörrar, alubellsskivor och bur i kanske vore mera lämpligt som banbil till bra pris.

Mycket tips från folket som kör BMW-cup med E36 har du ju på köpet med.

Sen krävs det ju en förare som inte sätter E36.an i första bästa stolpe!!!

Skulle olyckan vara framme så behöver man ju inte gråta blod!

mvh

_________________
Tobias Hedlund
Citera
rawsezx
Sala
Här sen Sep 2009
Inlägg: 4


Trådstartare
Hej! Detta har jag helt missat, svarsmailen fastnade tyvärr i spamfiltret, men nu är det åtgärdat

Uhlin skrev:
Var VÄLDIGT försiktig med att övervarva motorn i just 130! Den tål inte alls att gå på varvstoppet!


Tack för info! Jag har läst på en del om just denna motor, men missat detta helt! Vad är det som händer, och finns det något matnyttigt att läsa om det nånstans?

Oldman,
Mycket fin bil men tyvärr utanför min budget.

sx-pojken,
En av (många) anledningar till att jag undviker att skruva själv nu för tiden, E36 är för gammal kaross, vill ha en något så när ny bil, 1-serien verkar pigga och ligger i rätt prisklass. Övning ger ju färdighet, det borde ju du om någon veta.

_________________
Karl-Henrik Söderqvist
Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217



rawsezx skrev:

Oldman,
Mycket fin bil men tyvärr utanför min budget.


Jag tänkte mer att du skulle titta på specifikationerna.

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



rawsezx skrev:

sx-pojken,
En av (många) anledningar till att jag undviker att skruva själv nu för tiden, E36 är för gammal kaross, vill ha en något så när ny bil, 1-serien verkar pigga och ligger i rätt prisklass. Övning ger ju färdighet, det borde ju du om någon veta.


Men BMW 1-serien är ju en tjejbil!!!!

mvh

_________________
Tobias Hedlund
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Banåka med en BMW 1-serie
6535 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande