Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Börja köra legends eller crosskart tips
4705 besök totalt
Myzan
Nacka
Här sen Nov 2013
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Hej !
Jag är en tjej på 24 år som har ett otroligt intresse för allt med motor!
Och nu har jag bestämt mig att jag vill börja köra.

Dock har jag lite svårt att bestämma mig vilken klass som är den bästa att börja med.
Jag har kört lite på bana innan dock aldrig tävlat.

Någon som har erfarenhet kring legends car?
Kostnad per säsong ?
Svår klass att börja köra i pga stora start fält ?
Billiga/dyra reservdelar.

Sen crosskart hur dyrt är det att köra en säsong i 250cc klassen eller 650cc klassen ?
Bör man starta med 250cc eller 650cc.

Eller någon som har förslag på någon annan kul och hyfsat billig serie hoja till

_________________
My Kjerrgren
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Jag pratade lite med dom som stod i legendsmontern på elmia i påskas om vad det kostade. Fick svaret att en sessong kostar ca 20 000 inklusive däck, soppa, anmälningsavgifter och allt annat om det var så att man inte smällde bilen eller något annat. Bilen kostade från ca 100 om jag inte missminner mig.

Klart prisvärt i mina ögon.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232



Det är ju lite olika typer av körning.

Cross cart är väl av naturen understyrda och körs på ställ hela tiden och körs på rally cross banor o dylikt.
Legends är ju lite instabil men balanserad och körs på racing bana enbart som det är nu.

Serieavgift och anmälningsavgifter står på Legends hemsida. http://www.legendsracingsweden.com/
Typ 1500 i serie avgift och 1800 per tävling. Ett set däck 3000kr räcker en hel säsong. Vad som är billigt i delar är ju beroende på vad man jämför med. Du kan se priser i Freddes webshop http://www.legendcarsofsweden.se/

Jag har kört de två föregående säsongerna och har inte slitit ut ett beggat set bromsbelägg än. Jag har bytt en drivaxel pga att hjullagret blev slitet och utöver det bara bytt oljor och filter. Så de är väldigt snälla mot material så länge man inte kör på/ihop med någon. Jag menar inte att de är klena då utan bara att nått kan ju behöva bytas då
Så klart finns det de som haft strul med motorerna också och då blir det ju "dyrt".

Just nu finns väl några beggade från strax under 100kkr. Ny kostar 200kkr och så finns lite av varje däremellan. Min rekommendation är ju att köpa beggad och kolla så att stolen passar dig vettigt och att det sitter 2.93 utväxling i bakaxeln. Enda utväxlingen du behöver, men de är dyra att köpa om det sitter 3.30 i t.ex.
Köper du beggad som gått i serien är den ju komplett med rätt avgassystem t.ex.

Att det är stora startfält gör väl snarare att det alltid finns någon att rejsa mot. Du kvalar ju in för startposition och de runt ikring är ju ungefär lika snabba.

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 455



Ett tips är att man skall få köra mycket för en prisvärd peng ! Legends är då perfekt eller Ginetta G20 cupen. Legends har ett enormt startfält och det är BARA till fördel för då har man alltid någon att rejsa emot. Har själv en Ginetta G20 och tycker att det är en av de roligaste bilar jag kört. G20in är också billig i drift.
Har tyvärr ingen koll på Crosskart men jag tror du har möjlighet att köra mera med en Legends.
Mvh
Niklas

_________________
Niklas johansson
The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D
Citera
Myzan
Nacka
Här sen Nov 2013
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
tack så mycket för tipsen
det blir nog legends om jag lyckas hitta en bra bil

_________________
My Kjerrgren
Citera
caperseven
trollhättan
Här sen Dec 2003
Inlägg: 161



kompisen tänkte sälja sin 2016 bil för att köpa en 2017 snart.

Jörgen

_________________
Jörgen Bock
Citera
Supersnake
Limmared
Här sen Jul 2013
Inlägg: 132



Jag vill slå ett slag för Ginetta! Fantastisk serie med låg budget framförallt för G20. Otroligt stabila bilar och billiga i drift.
Ginetta har även en stege där man kan börja men den billigare G20 bilen och vill man så kan man gå upp till Ginetta G40.
Ginetta är mer byggd som en riktig racebil och G40 modellen är verkligen en modern GT race bil.
G20 bilen är mer förlåtande och inte lika känslig för hur du ställer in hjulvinklar m.m, Det är verkligen en grymt rolig bil som går snabbt när det svänger.
G20 kör vi på R-däck, där klarar man sig en säsong på ett set däck.

_________________
Joakim Stridh
Ginetta G20 Challenge mästare 2014, 2015 och 2018
Citera
figgebollen
Strängnäs
Här sen Jan 2012
Inlägg: 313



Jag tycker allt du får lägga upp en bild på bilen du köpt...

_________________
Freddy Larsson
Citera
Allmänt banåkaforum
Börja köra legends eller crosskart tips
4705 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande