Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Tryckluftcylindrar med tre lägen ?
1, 2, 3   >>
18665 besök totalt
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Jag håller på med ett projekt där jag behöver ett antal tryckluftcylindrar, som ska ha ett stadigt läge i mitten och gå några cm åt båda håll.



Läge A och B har mekaniskt stopp.
Men Mittenläget ska förlita sig på cylinderns rörelse.

Dessutom ska det gå fort som fan, tillbaka till mittläget.

Vad säger konstruktörerna på Forumet ??

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Låter som ett växlingsjoxprojekt. En sån kanske:



_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
2fast4u skrev:
Låter som ett växlingsjoxprojekt.


Skulle ju kunna vara så....

Det ser ut så här.



_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Alltså......bara ett av lägena A - F får ligga i samtidigt.

Så från skift från tex B till C......måste första armen hinna till mittläget på några millisekunder.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Det där känner jag igen Håkan Jag funderar på liknande lösningar på min sida....

Det jag har kommit fram till är att elektriska cylindrar troligen är att föredra då dom är lättare att kontrollera lägena på.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
J.Stigson skrev:
Det där känner jag igen Håkan Jag funderar på liknande lösningar på min sida....

Det jag har kommit fram till är att elektriska cylindrar troligen är att föredra då dom är lättare att kontrollera lägena på.


Är dom snabba nog ?
Och vad kostar det ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Jag har inte provat några elektriska cylindrar. Jag diskuterade detta med våran lärare i mekatronik på skolan och han såg inte att det skulle bli tillräckligt exakt med bara en tryckluftscylinder per två lägen på grund av problemet med att få den att stanna exakt i mitten.

Han trodde annars på att ha två mindre som får kopplas på varje axel och sen låta dom trycka och dra i varandras ytterlägen.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3352



Det jag sett att man gjort är att man använder två små cylindrar ihop istället för bara en.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
J.Stigson skrev:
...........Han trodde annars på att ha två mindre som får kopplas på varje axel och sen låta dom trycka och dra i varandras ytterlägen.


Så såg jag också det framför mej.
Men....det är inte så enkelt som det först ser ut....när man ritar på det.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Treläges solenoider verkar använda fjädrar för centrering. Men kan det bli distinkt nog (fjädrad kula som positionslås?)?
Flipperspolar är ju nåt att sno idéer från (men kommer inte på nån flippermodell med treläges i en spole).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Lastbilar har luftcylindrar för att slå växellådan, längdslaget har tre lägen fram, bak och neutralläge i mitten.
En cylinder men en kolv i, inlopp i bakänden och framänden. Axeln som kolven sitter på har spår/gropar där det går ner en plunge som definierar ändlägen och neutralläge.
Så det är klart görbart med luftcylindrar.

_________________
Karl Vestgöte
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Karl V skrev:
Lastbilar har luftcylindrar för att slå växellådan, längdslaget har tre lägen fram, bak och neutralläge i mitten.
En cylinder men en kolv i, inlopp i bakänden och framänden. Axeln som kolven sitter på har spår/gropar där det går ner en plunge som definierar ändlägen och neutralläge.
Så det är klart görbart med luftcylindrar.


Har du något förslag vilken lastbil jag ska söka på ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Satt och tänkte på detta och det ser ut, jag blev osäker om det inte är två kolvar i den cylinderna?
Kolla på Scania från 2006 med opticruise..

Ska kolla på måndag hur det ser ut egentligen.

_________________
Karl Vestgöte
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Cylindern i filmsnutten jag länkade till är en trelägesdubbelkolvcylinder som jag använder 2 st i en paddelväxlingskonvertering av H-låda.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
2fast4u skrev:
Cylindern i filmsnutten jag länkade till är en trelägesdubbelkolvcylinder som jag använder 2 st i en paddelväxlingskonvertering av H-låda.


Har du något datablad och pris på dessa ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Hur har BMWs gjort med SMG-lådan? Det är iof hydraulik men frågeställningen borde vara densamma?

_________________
Magnus Thomé
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Hur har BMWs gjort med SMG-lådan? Det är iof hydraulik men frågeställningen borde vara densamma?


För mej går det med hydraulik också.
Vi har ju servopumpen att ta tryck från.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Det är en egen design med två kolvar på en kolvstång. Kolvarna kan glida längs den smala delen. Trycksätter man kolvarna på utsidan, så låser man kolvstången i mittläget. Trycksätter man på insidan av en kolv så drar den kolvstången ut åt "sin sida". Funkar finfint. Sympatiskt med fixt mittläge utan reglertjafs.




_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Eftersom alla ändå fattar vad jag håller på med...


Jag bygger tryckluft-växling till en DOUG NASH/RICHMOND 5 SPEED.




(bilder från nätet)

Jag har lyckats bygga om en dragrace-växelspak för automat...till fem växlar + back med elkontakter för alla växlar.
Uppväxling bakåt och nerväxling framåt.

Så det kommer gå åt minst 3 st dubbelcylindrar.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
2fast4u skrev:
Det är en egen design ...........


Går det att köpa av dej ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



ButterflyRacing skrev:
2fast4u skrev:
Det är en egen design ...........


Går det att köpa av dej ?

Brinner det i knutarna så är svaret nej, men annars ... varför inte.
Vad behöver du för slaglängd och ställkraft?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Racetech
Tryckluftcylindrar med tre lägen ?
1, 2, 3   >>
18665 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande