Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Tryckluftcylindrar med tre lägen ?
<<   1, 2, 3   >>
18668 besök totalt
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1191



Kan detta vara vad du söker...

https://www.festo.com/cat/sv_se/data/doc_engb/PDF/EN/ADNM_EN.PDF

Kostar nånstans runt 1300 kr/st för en O25 cylinder med 20mm lägen.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5554



Den där är väl inte dragande utan bara tryckande?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
2fast4u skrev:
ButterflyRacing skrev:
2fast4u skrev:
Det är en egen design ...........


Går det att köpa av dej ?

Brinner det i knutarna så är svaret nej, men annars ... varför inte.
Vad behöver du för slaglängd och ställkraft?


Dessa är för nästa säsong. Men dom måste ju testas i tid.
Sedan tar det ju en stund att bygga reläbox mm.

Med min budget är priset viktigt också.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Ser ut som en synklös låda med tanke på hur stora luckor det är mellan tänderna på kopplingsskivan?
Kraften bör dimensioneras lagom, egentligen kanske man vill mäta hur mycket kraft man lägger på spaken och sen räkna om hur mycket det blir på gaffeln.

Om du ändå har tryckluftcylindrar varför bygger du inte en liten processor som styr växlarna sen kan du ha paddlar på ratten?

Kul projekt!

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Nu har jag tittat lite snabbt på Scanias variant och det är två kolvar på en stång där de kan glida fritt lite. Det är egentligen väldigt likt Oves konstruktion men lite annorlunda upplagt. Ove behöver du ha lufttryck på för att den ska hålla läget? Scania har plunchar och gropar i axeln för att hålla läget efter att man slagit luftcylindern till lämpligt ställe.

Hur högt lufttryck kör du i dina cylindrar Ove, borde få ca 100 N i kraft per bar med de kolvarna eller?

Karl

_________________
Karl Vestgöte
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6050



Karl, har du någon länk eller liknande där man kan se mer om scanias cylindrar?

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5554



Karl V skrev:
Nu har jag tittat lite snabbt på Scanias variant och det är två kolvar på en stång där de kan glida fritt lite. Det är egentligen väldigt likt Oves konstruktion men lite annorlunda upplagt. Ove behöver du ha lufttryck på för att den ska hålla läget? Scania har plunchar och gropar i axeln för att hålla läget efter att man slagit luftcylindern till lämpligt ställe.

Hur högt lufttryck kör du i dina cylindrar Ove, borde få ca 100 N i kraft per bar med de kolvarna eller?

Karl

Utan luft är den lealös, precis som den vanliga spaken när man släpper den. Har man kvar aktuatorkraft efter växeln är ilagd kommer växelförarna lida. Snabb koll på InLine visar att du borde ha koll på sånt.
Ditt ögonmått är inget vidare. 94N/bar är det. Din uppskattning var 6% fel!!
Jag kör olika lufttryck beroende på om det är "cruisemode" med komfort växling eller trackmode med "hurtigväxling"

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare


Det krånglar med både dator och telefon....så det blev bild från telefonen och text från datorn..


Det kommer fram många bra ideer och input i tråden, som man inte tänkt på.

Paddlar har jag planerat, Men då blir det med två extra kolvar på växelspaken. Att bygga processor är inte min starka sida.

Ang. tryck eller inte med växel i, var en bra input.
Min låda har stadiga kulor för att låsa växel i läge, så antingen får man bara ha tryck vid själva växlingen, eller så får man ha mekaniska stopp på armarna på utsidan.
Sedan kan man köra olika tryck på växel i, och växel ur.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Några ideer på vad man ska använda för ventilhus ?

Ska drivas med 12 volt.

Det borde väl bli max 9 st driftfall...


EDIT: Friläge och back, får jag nog styra via separata, mekaniska ventiler. För att slippa krångla till spakstället för mycket.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare



Jag kommer att behöva 17-18 mm slag från friläge åt varje håll. (med originalarmarna)

Jag hittade 12 st sånna här cylindrar i en hylla. Men jag kan inte se hur jag ska få ordning på det.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
tommy karlsson
Bengtsfors
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252



Håkan
så här kan du göra för att få 3 positioner med standard prylar.
2 styck kompaktcylindrar dia 20 slaglängd 20 som monteras rygg mot rygg
se ritning.
sådana cylindrar kostar inte många kr.
sedan finns det fina ventilramper som är hopbyggda men du behöver nog någon typ av processor för att fixa logiken

Lycka till Mvh Tommy

_________________
Tommy Karlsson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
tommy karlsson skrev:


................2 styck kompaktcylindrar dia 20 slaglängd 20 som monteras rygg mot rygg................


................. men du behöver nog någon typ av processor för att fixa logiken...........


Tack. Det var något sånt jag försökte räkna ut i går kväll. Men hjärncellerna ville inte samarbeta med varandra...

Behöver jag verkligen en processor, när jag har en växelspak som har en elkontakt för varje växelläge ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
tommy karlsson
Bengtsfors
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252



Det där med processor kanske var att skjuta över målet med din växelväljare.
det är två spolar per dubbelcylinder om du väljer bistabila ventiler
dvs
läge 0 en ventil med spänning och en utan
läge 1 två ventiler med spänning
läge 2 två ventiler utan spänning

mvh Tommy

_________________
Tommy Karlsson
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



2fast4u skrev:

Utan luft är den lealös, precis som den vanliga spaken när man släpper den. Har man kvar aktuatorkraft efter växeln är ilagd kommer växelförarna lida. Snabb koll på InLine visar att du borde ha koll på sånt.
Ditt ögonmått är inget vidare. 94N/bar är det. Din uppskattning var 6% fel!!
Jag kör olika lufttryck beroende på om det är "cruisemode" med komfort växling eller trackmode med "hurtigväxling"


Jag har lite koll på det men synkprovning är det jag pysslar mest med.

Det är bra med med plunch eller liknande som håller växelförare i läge så kan luften vara avslagen. Annars riskerar man som du påtalar att man ligger på med lite kraft hela tiden och det är kasst för växelförare och synkar.
Bygger man ett sånt här paket till en manuell låda finns det ju oftast plunchar eller liknande i växellådan från början som håller växlingsaxlarna i rätt position så det enklaste och förmodligen bästa är att använda de och inte ligga med luft på hela tiden.

Att köra mindre lufttryck vid svenssonkörning är bra för att spara synkar om man har sådana.

Hur mycket tryck kör du med?

J. Stigson: Jag ska se om jag kan hitta något officiellt material.

_________________
Karl Vestgöte
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5554



Karl V skrev:
2fast4u skrev:

Utan luft är den lealös, precis som den vanliga spaken när man släpper den. Har man kvar aktuatorkraft efter växeln är ilagd kommer växelförarna lida. Snabb koll på InLine visar att du borde ha koll på sånt.
Ditt ögonmått är inget vidare. 94N/bar är det. Din uppskattning var 6% fel!!
Jag kör olika lufttryck beroende på om det är "cruisemode" med komfort växling eller trackmode med "hurtigväxling"



Att köra mindre lufttryck vid svenssonkörning är bra för att spara synkar om man har sådana.

Hur mycket tryck kör du med?

3-4 bar nånstans är cruiseläget. 8 bar är full fart. Högre tryck ger, enligt loggar, inte snabbare växling men upplevs mer aggresiva i klonket.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Intressant, vad har du för växlingstider? Synkar eller dog-clutch?

_________________
Karl Vestgöte
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5554



Det är en H-låda, och växling med sidoförflyttning (2-3, 4-5 tex) går på ca 200mS. Raka växlingar (3-4) är snabbare, minns inte i huvudet.

Vanlig låda med synkningar. Positionsåterkoppling så jag inte slår ny aktuator eller slår på pulvret förrän det är dags.

Funkar, men kräver förfining som inte hänt ännu, främst rörande installation, fixa paddelknappar istället för kontrollåda i knät och så vidare.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



2fast4u skrev:
Det är en H-låda, och växling med sidoförflyttning (2-3, 4-5 tex) går på ca 200mS. Raka växlingar (3-4) är snabbare, minns inte i huvudet.

Vanlig låda med synkningar. Positionsåterkoppling så jag inte slår ny aktuator eller slår på pulvret förrän det är dags.

Funkar, men kräver förfining som inte hänt ännu, främst rörande installation, fixa paddelknappar istället för kontrollåda i knät och så vidare.


Rätt raska växlingar speciellt med tanke på att du måste slå sidoslag.
Styr du tändning eller liknande så att du inte behöver koppla?

Håkan sista bilden förvirrar mig, vrider man på gafflarna för att lägga i växeln?

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Racetech
Tryckluftcylindrar med tre lägen ?
<<   1, 2, 3   >>
18668 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande