Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
KPI/SAI ojämn - camber som tänkt
<<   1, 2, 3
6 besök senaste veckan (26835 totalt)
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 349


Trådstartare
Nu börjar vi närma oss sanningen

cc1 = 1119
ub = 338
z = 98
y = 64
Rspv = 70

Det är de mått jag ändrat och fått ut camber på ca -3.5 och KPI på ca 12
Spårvidden hamnade på ~1500

Detta gör att mätprotokollet på höger sida stämmer ungefär överens med små ändringar/medel.
Det som är lite komiskt är att måtten är på vänster sida och kontrollerade på höger bara (utom Rspv, spv, z, y)

Nu ska jag få ordning på roll center, en skrubbradie som är acceptabel, och borde lägga in caster så jag kan se vad för camber gain/loss jag får


Edit: Med dessa värden får jag rc på -74, stämmer?

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Nu har vi knas igen

h3 eller z eller dia däck är fel

h3+z ->174+98 ->272
Detta borde vara lika med
584/2 -> 292
Hmm nu stämmer detta bara vid 0grd camber men diffen på 20mm är fel.
z måttet och däcksraden ger h3.
Så h3 är ett hjälpmått, inte styrande. h3 är bra att ha koll på.
Är du med?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 349


Trådstartare
fuling skrev:
Nu har vi knas igen

h3 eller z eller dia däck är fel

h3+z ->174+98 ->272
Detta borde vara lika med
584/2 -> 292
Hmm nu stämmer detta bara vid 0grd camber men diffen på 20mm är fel.
z måttet och däcksraden ger h3.
Så h3 är ett hjälpmått, inte styrande. h3 är bra att ha koll på.
Är du med?


Som du sa innan så handlar det om däcktrycket också. Då däcktrycket enbart är på runt 1.5 bar, kombinerat med cambern så skulle däcket mycket väl kunna komprimeras 20mm.

Se visualisering av kontaktyta i grönt


_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
visualisering av kontaktyta i grönt

thumbs up

Minskar jag däcksradien med 15,87 (D med 31,74) så får jag i hopp det.
EDIT: 15,75 skall det vara
Kolla om det stämmer med verkligheten, se f1, f2 och f0.

Vi kan också titta på kt.
kt lär variera med däckstrycket och camber.
Kolla vad du får för skilnad vi olika tryck.

rc:
Kolla min flintacadd bild.
Jag har nu rc -43,0mm (rätt? Hoppas det, kolla)


_________________
Johan Sjölinder
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 349


Trådstartare
Blir lite svårt just nu att kontrollera däcket då bilen står på pallbockar och nerrivning av bilen är påbörjad. Kan göra en kontrollmätning på en bil med ungefär samma vikt med ungefär samma mängd camber.

Jag får RC till -74 med de mått jag skrev tidigare

Citat:
cc1 = 1119
ub = 338
z = 98
y = 64
Rspv = 70



Men här är en bild på bef corner weight. Det jag var intresserad av var att ha något att jämföra med till våren


_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Kan du få fram var mp ligger i förhållnde till markplanet och mitt i bilen? (2 kordinater)

Edit:
Kan du mäta vinkel mot markplanet?
Linje
1->2 ? (5,4326)
5->mp ? (12,0638)
tw->mp ? (-3,2921)
(mina vinklar)

kt=264/15,75 ->kt=23,1 kg/mm
Gånger g så blir det lite bättre sorter.
kt=227 N/mm (rimligt i min värld, rätt är en bra fråga )

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 349


Trådstartare
Jag får mp utanför bilen, till vänster i skisserna, detta då fjäderbenets lutning är mindre i förhållande till vertikalen gentemot bärarmens lutning mot horisonten.

För visst mäter man vinkelrätt mot fjäderbenet? Eller är det mot spindelvinkel eller KPI?

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Vinkelrätt mot KPI
(Kör jag 90 mot spv så blir rc -74,1)

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 349


Trådstartare
Då har vi hittat missen i min modell och det gör att jag också får -43,8 (min diameter på däcket är minskat motsvarande 15,8)


1->2 ? (5,4326) [5.4326]
5->mp ? (12,0638) [11.9559]
tw->mp ? (-3,2921) [-3.34336]


Då är nästa fråga vilka grundvärden jag bör satsa på inför nästa år. Det som har möjlighet att ändras på är:

h3 (z) (med följande Rspv och y)
Spv
cc1
ub
ET


Vad jag fått fram från Peugeot Sport verkar de köra h2 till 141, vet dock inte vid vilken däckdimension. Så jag väljer att behålla h2.

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

1. sänka punkt 2 (minska h3 öka z)
Jag skulle flytta minst -25 även upp till -45.
Justerbart vore kalas.

2. Fälgar med ET tex 40 och spacer med just centrumstyrning.
Kan från börja gör spercerna tjockre än som nu med ET -1.
Funkar det inte, bara svarav av specer.
Iof skrubben ökar, ser ingen panik i det.
tw blir större, inte mycket men alltid något.

3. ub, förläng om drivaxlarna tål det.
Kan även flytta fram punkt 2, mer caster, men klarar drivaxlarna det?
tw blir större med längre ub(se tw o 2.

Tankar/spåningar av mig.

Sen är det bara labba runt med de mått man har frihetsgrader i och se vad som händer.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 349


Trådstartare
fuling skrev:
1. sänka punkt 2 (minska h3 öka z)
Jag skulle flytta minst -25 även upp till -45.
Justerbart vore kalas.

2. Fälgar med ET tex 40 och spacer med just centrumstyrning.
Kan från börja gör spercerna tjockre än som nu med ET -1.
Funkar det inte, bara svarav av specer.
Iof skrubben ökar, ser ingen panik i det.
tw blir större, inte mycket men alltid något.

3. ub, förläng om drivaxlarna tål det.
Kan även flytta fram punkt 2, mer caster, men klarar drivaxlarna det?
tw blir större med längre ub(se tw o 2.

Tankar/spåningar av mig.

Sen är det bara labba runt med de mått man har frihetsgrader i och se vad som händer.


1. Målet är att bygga om till uniballs så då finns möjlighet för att flytta det. Får dock räkna på hur mycket jag vågar förlänga innan det finns risk att saker och ting går sönder. 25mm känns inte som några direkta problem i alla fall.

2. Med bibehållen statisk camber kan jag inte ens gå upp till ET 10 innan det går emot fjäderben. Skulle vara om jag ökar på spindelvinkeln istället, då borde ET10-15 fungera. (Standardhjulen till dessa Peugeoter ligger rätt lågt från fabrik, 19-24. Originalfälgarna mäter 15x6 ET19. Kör enbart med ET runt 0 på grund av att det ska gå fritt mot fjäderben och hamna innanför original skärmkant)

3. Flytta fram punkt två har slagit mig och ska nog försöka göra det, i alla fall ett par 10mm.



Finns här något jag ska börja arbeta med? En viss spindelvinkel, 12-14 grader? Önskad mäng caster, 5-6 grader?

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

1. Japp styrs av vad som går och håller.

2. ET 40 fälg med 41mm tjock spacer är lika med fälg ET -1
Ändringen av ET kräver spacer, är du med?
Vilket ET i ditt fall man skall utgå ifrån styrs av tillgången på fälgar.
Minsta tjocklek som spacer måste ha för att få centrumstyring mot fälg och nav.
Vad du säger ger i prinsip min och max tjocklek på spacer.

Fördelar:
Spacer är lätt att byta, om man gör det smart.
De tar inte så stor plats kontra massa olika fäljar + däck.

3. Se vad som går japp



Spindelvinken(spv) måste jag fundera lite på innan jag svarar.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 349


Trådstartare
fuling skrev:
1. Japp styrs av vad som går och håller.

2. ET 40 fälg med 41mm tjock spacer är lika med fälg ET -1
Ändringen av ET kräver spacer, är du med?
Vilket ET i ditt fall man skall utgå ifrån styrs av tillgången på fälgar.
Minsta tjocklek som spacer måste ha för att få centrumstyring mot fälg och nav.
Vad du säger ger i prinsip min och max tjocklek på spacer.

Fördelar:
Spacer är lätt att byta, om man gör det smart.
De tar inte så stor plats kontra massa olika fäljar + däck.

3. Se vad som går japp



Spindelvinken(spv) måste jag fundera lite på innan jag svarar.


2. Jo, men jag tänker inte inhandla extra fälgar och mycket tjocka spacers i onödan. ET 20 kommer vara alldeles för högt ändå i slutändan.
Kommer nog vara lite begränsad av karossen ändå i slutändan då jag planerar att köra 225-däck, vilket kommer vara tight. Fungerar med nuvarande setup och ET0 (8" breda fälgar)

Men jag vet på ett ungefär vart utsida ovankant på däcket får vara i förhållande till centrumplanet på bilen.

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Ok, min tanke var att spacer ger en frihetsgrad som annars i många fall kräver fälgbyte.
Och att ändra en sak som påverkar så få saker som möligt.

Och som du säger, du har ingen lust att köpa nya fälgar mm.
Helt ok.
Gäller bara väga för och i mot alla förändringar man gör och
även vad man vinner och förlorar. Även priset(kr) på förändringen
skall med i kallkylen

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 349


Trådstartare
Givetvis, har ju möjlighet att köra fälg med ET20 och börja med 20 mm spacer. Kommer bara kunna köra ET10 typ som högst. Men visst kan jag alltid använda mig av andra originalfälgar för att leta upp rätt offset, men det kommer krävas tid på banan är jag rädd för

Men visst, skulle jag hitta rätt 15x8 fälgar som är lätta så kan jag alltid köra omvanligsspacer som jag kan svarva av. Typ rpf1 eller liknande

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

h3: -20 till -50mm
z skulle vara just att ha justerbart.
Hälst så z påverkar så få andra saker som möligt

En hel del föränklat, men huvuddrag
spv, Rspv, y påverkar KPI och skrubb

z(h3) påverka rc

Då din spv är liten så y ändrars skrubb och KPI, iof Rspv också.
Har vi nu en justerbar ub i längd kan vi behålla allt annat lika.

z(h3) ändringar påverkar y och Rspv lite pga den lilla spv:en.
Skrubben och KPI blir i prinsip oförändrade.

Sen är det bra att ha koll vad som händer med rc för inner och ytter hjul.
Ytter rc åker ner och inner upp pga kränging på karrosen.
Sen får vi en kompensering av detta pga att ytter däck trycks ihopp och inner isär.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Racetech
KPI/SAI ojämn - camber som tänkt
<<   1, 2, 3
6 besök senaste veckan (26835 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande