Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 3,0 -94
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
5 besök senaste veckan (30544 totalt)
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare
Gabriel Wendel skrev:
J!nnarp skrev:
På söndag bär det av till kinnekulle för körning med MS racing. Och igår upptäckte jag att ett av beläggen bak är slut
Finns det någon i närheten som har en uppsättning belägg bak liggandes som klarar en körning eller mer som man kan tänkas få köpa?


Jag har nog i Malmö, Stoptech sportbelägg som jag kört en halv säsong på bara.. Kan dubbelkolla ikväll



Super.
Kolla det ikväll om du kan och hör av dig.
Brorsan kanske kan hämta upp imorgon isf. Och honom känner du ju thumbs up

_________________
Alexander Rasmussen
Citera
Gabriel Wendel
Limhamn
Här sen Feb 2011
Inlägg: 683



Pm:a ditt nummer så hör jag av mig ikväll.

_________________
Gabriel Wendel
M2F87 - 2018
M3E36 - 7.42BTG
M3E46 - 7.34BTG
Vinnare Nordic Time Attack CC 2015
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare
Befinner mig nu på kinnekulle.
Lastade av bilen imorse och gjorde allt iordning. Körde ut mitt första pass och märkte direkt att den inte gick som den skulle.
Den går dåligt, bludrar och är orkeslös på allt utom fullgas. Alla stiften är torra och alla kontakter sitter fast.
Någon som har idéer på vad som kan vata fel? Vevxelgivare? Gasspjällsgivare? Har inga andra idéer just nu.
Tråkigt att tillbringa dagen i depån bara

_________________
Alexander Rasmussen
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare
Ingen som har några idéer på vad man ska leta efter? Fick kört 4 varv på banan och 90 mil med bilen på släp, så det blev ju lite körning, dock inte så som jag hade tänkt mig...

Bilen går altså bara på fullgas, vid halvgas bara bluddrar den och är helt orkeslös, men bara under last. i friläge märks inga konstigheter, då svarar den på gas och går jämt på alla varvtalen.

_________________
Alexander Rasmussen
Citera
Gabriel Wendel
Limhamn
Här sen Feb 2011
Inlägg: 683



J!nnarp skrev:
Ingen som har några idéer på vad man ska leta efter? Fick kört 4 varv på banan och 90 mil med bilen på släp, så det blev ju lite körning, dock inte så som jag hade tänkt mig...

Bilen går altså bara på fullgas, vid halvgas bara bluddrar den och är helt orkeslös, men bara under last. i friläge märks inga konstigheter, då svarar den på gas och går jämt på alla varvtalen.


Kan det vara ett igensatt bräsnlefilter?

_________________
Gabriel Wendel
M2F87 - 2018
M3E36 - 7.42BTG
M3E46 - 7.34BTG
Vinnare Nordic Time Attack CC 2015
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare
Gabriel Wendel skrev:
J!nnarp skrev:
Ingen som har några idéer på vad man ska leta efter? Fick kört 4 varv på banan och 90 mil med bilen på släp, så det blev ju lite körning, dock inte så som jag hade tänkt mig...

Bilen går altså bara på fullgas, vid halvgas bara bluddrar den och är helt orkeslös, men bara under last. i friläge märks inga konstigheter, då svarar den på gas och går jämt på alla varvtalen.


Kan det vara ett igensatt bräsnlefilter?


känns som den borde gå ryckigt oavsett då?! alltid jobbigt när man inte kan peka på något exakt fel. Kan ju byta ut hur mycket delar som helst innan man hittar felet.


Glömde du bort beläggen förresten? löste sig ändå med biltema

_________________
Alexander Rasmussen
Citera
Gabriel Wendel
Limhamn
Här sen Feb 2011
Inlägg: 683



J!nnarp skrev:
Gabriel Wendel skrev:
J!nnarp skrev:
Ingen som har några idéer på vad man ska leta efter? Fick kört 4 varv på banan och 90 mil med bilen på släp, så det blev ju lite körning, dock inte så som jag hade tänkt mig...

Bilen går altså bara på fullgas, vid halvgas bara bluddrar den och är helt orkeslös, men bara under last. i friläge märks inga konstigheter, då svarar den på gas och går jämt på alla varvtalen.


Kan det vara ett igensatt bräsnlefilter?


känns som den borde gå ryckigt oavsett då?! alltid jobbigt när man inte kan peka på något exakt fel. Kan ju byta ut hur mycket delar som helst innan man hittar felet.


Glömde du bort beläggen förresten? löste sig ändå med biltema


Nja, kan gå på neutral ändå... Om det är så att den bludrar är det säkerligen fel på bränsletillförseln. Är det tändning blir det mer som ett varvstopp, en mycket hårdare brytning!

_________________
Gabriel Wendel
M2F87 - 2018
M3E36 - 7.42BTG
M3E46 - 7.34BTG
Vinnare Nordic Time Attack CC 2015
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare
Var ute och lastade av ikväll. startar bilen och kör ner den från släpet. nu skakar bilen och kårer konstigt. går alltså inte på alla cylindrarna. mätte lite snabbt med IR termometer på grenröret (där man kom åt uppifrån) och var ganska kall på cylinder 1 & 2 (sett från fronten). Eftersom stiften inte blir blötta är jag nu lite inne på vad Gabbe sa om bränsle. Men filtret bytes i våras och har bara gått 18 varv på ringen och några enstaka mil på väg.
Kan ärligt säga att just nu är jag rätt trött på bilen och vill bara ha skiten till att fungera.

_________________
Alexander Rasmussen
Citera
Gabriel Wendel
Limhamn
Här sen Feb 2011
Inlägg: 683



J!nnarp skrev:
Var ute och lastade av ikväll. startar bilen och kör ner den från släpet. nu skakar bilen och kårer konstigt. går alltså inte på alla cylindrarna. mätte lite snabbt med IR termometer på grenröret (där man kom åt uppifrån) och var ganska kall på cylinder 1 & 2 (sett från fronten). Eftersom stiften inte blir blötta är jag nu lite inne på vad Gabbe sa om bränsle. Men filtret bytes i våras och har bara gått 18 varv på ringen och några enstaka mil på väg.
Kan ärligt säga att just nu är jag rätt trött på bilen och vill bara ha skiten till att fungera.


Prova skifta plats på spridarna och se om problemet följer med spridarna som satt på 1 & 2an ?

_________________
Gabriel Wendel
M2F87 - 2018
M3E36 - 7.42BTG
M3E46 - 7.34BTG
Vinnare Nordic Time Attack CC 2015
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare
Har gjort lite felsökning ikväll.
Skruvade av plåten som sitter över grenröret, och lät sen motorn gå på tomgång, mätte med IR termometern på respektive cylinders rör.
Cylindrar 1 2 3 har då ganska låg temp 60-80 grader medans 4 5 6 ligger mellan 170-210 grader efter en liten stund.

Nu skulle man ju kunna tro att den bara går på 3 cylindrar, men icke!
Rycker jag nu ur kontakten till t.ex. Tändspole 1 så ändrar sig gången på motorn åt det sämre.
Provade då att byta plats på tändspolarna och det gav precis samma resultat som innan.

Nu funderar jag lite på om den får för mycket bränsle på 1 2 3 ovh därför den går kallare här? Men det känns ändå ganska orimligt kan jag tycka

Provade sen att koppla bort båda lambdorna, helt utan resultat. Och urkoppling av lmm gav också sämre gång.
jag tycker att den låter som den ska när den går på tomgång, inga konstiga ljud eller liknande, men den går helkasst på låg och mellan gas vid last.

Har funderat över vanos, men tycker att den väl borde gå att köra ändå, även om den är lite orkeslös på lägre varv? Nu bludrar och stutsar den bara på lägre varv.
Funderade sen på om där finns något relä som kan jävlas? Men då borde det ju göra utslag på alla 6cylindrar.

Nästa steg är att lyfta upp spridarna och se över dom. Tyvärr sitter dom ju så jäkla dumt att man måste söla med bensin vid railen så det får bli när motorn inte är varm.
Tänkte om det kanske är så att det sitter vatten i spridarna, men vad är då oddsen att det skulle sitta i 1 2 och 3 då


Alla tips mottages tacksamt, börjar bli lite mycket teorier nu känner jag. Och då har jag inte funderat mycket mer på alla givare än men kan en kamaxelgivare spöka vid detta symptomet?

_________________
Alexander Rasmussen
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



lmm???

_________________
Tobias Hedlund
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare
Nu verkar bilen fungera som den ska igen.
Problemet var inte svårare än att lambdasonderna var korsade (satt i fel rör).
Efter att ha skiftat plats på dom så uppförde sig bilen mycket bättre. Ska göra en till provkörning senare i veckan för att se så det verkligen var det som var fel.

Skönt med fel som inte kostar pengar att fixa, dock drygt att ett så enkelt fel fick en att missa en massa körning på kinnekulle

_________________
Alexander Rasmussen
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Skönt

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare
Qvisfr skrev:
Skönt


Verkligen. Nu kan jag koncentrera mig på att rikta plåt och måla i vinter så bilen ser anständig ut igen

_________________
Alexander Rasmussen
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare
Sådär. Nu är nya buren kommen. Blir en komplett fullbur som inte kommer att anpassas efter inredningen

Nu har jag dock lite funderingar. För det första så undrar jag hur folk har gjort vid monteringen och föredragningen till främre hjulhusen? Säkringsboxen sitter ju tyvärr lite dumt på vänster sida

Fråga 2 är var jg ska placera huvudbågen. Ska den stå på golvet som tidigare eller ska jg lyfta upp den på den triangelformade plåten i baksätet. Då kommer den bakom bältena och mer rätt med B stolpen tror jag.

_________________
Alexander Rasmussen
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare
Ingen som har någon input?

_________________
Alexander Rasmussen
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Fråga 1: Det går att dra bågen runt boxen om man pillar lite och kapar lite i boxen, har sett andra gjort så. Annars kan man flytta boxen in i bilen.

Fråga 2: Jag skulle ställt den på golvet, så långt bak de går, och lite vinklad bakåt (kommer inte ihåg om de får vara 5 grader eller hur det är). Men vill man ställa den på trianglarna så går ju de också.

Hur man gör på båda frågorna är ju lite av en smaksak, alla gör olika.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare
Newberg skrev:
Fråga 1: Det går att dra bågen runt boxen om man pillar lite och kapar lite i boxen, har sett andra gjort så. Annars kan man flytta boxen in i bilen.

Fråga 2: Jag skulle ställt den på golvet, så långt bak de går, och lite vinklad bakåt (kommer inte ihåg om de får vara 5 grader eller hur det är). Men vill man ställa den på trianglarna så går ju de också.

Hur man gör på båda frågorna är ju lite av en smaksak, alla gör olika.


Tack.
Att flytta boxen ser jag inte riktigt som något alternativ då alla funktioner fortfarande ska finnas kvar och jag hatar el-jobb

Att sätta buren på golvet försvårar ju infästningen för bältet då den pinnen går där. Men samtidigt känns det bäst att ställa den på golvet.
Sen fan jag ett annat problem igår när jag rensade inredning. Röret i instrumentpanelen verkar inte gå att montera om man ska ha värmepaketet kvar i bilen

_________________
Alexander Rasmussen
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Går att byta till mindre värmepaket

http://rallyshop.se/produkt/Varmepaket-Race

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare






_________________
Alexander Rasmussen
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare
Rensat och skrapat lite mer.
Ska nu börja passa in min nya bur. Då får den inte plats utan att ta i mot bältena om den ska stå på golvet.
Funderar därför på att göra som enligt bilden. Någon som har några input om detta? Den kommer ju lite längre bak vilket inte är en nackdel, men vet inte hur bra det är att den står på upphöjningen till baksätet?! Men känns som enda alternativ då jag måste kunna använda bältena för att ha den gatreggad.
Men vill inte bygga en bur som inte klarar en sbf besiktning heller, kan ju alltid vara bra att kunna få vagnbok.



_________________
Alexander Rasmussen
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 3,0 -94
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
5 besök senaste veckan (30544 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande