Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Räkna på Downforce | 1, 2, 3 >> 7 besök senaste veckan (20397 totalt) |
Spånar lite och vet att det inte blir exakt men roligt ändå
Om man har givare på stötdämparna hur ser formeln ut för att räkna ut Downforcen Ja tänker så här Fjäder 100nm/mm x 2 Alltså 20kg x front rideheight borde ge Downforcen ? Men ska man gånga med MR också ? _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
Går inte med bara indata från givarna på stötdämprna. Fjädar har väll sorten N/mm, eller om vi strikt skall gå på SI enheter N/m Är nm/mm någon ny sort jag missat? Kraften från givar till hjul borde bli F=k*dz*MR Men då är F en summa av flera krafter, inte kraften från bara spilter, spojler mm. Övriga krafter borde gå att snoka rätt på med övrig loggdata och massa bil paramtrar. Det vikigaste är att lura ut vilken huvudparameter som styr nerkrafterna (eller upp krafterna). _________________ Johan Sjölinder |
||||||
hej
har du pottar på dämparna kan du genom att titta medelvärde komma fram till någon sorts uppskattning. Förmodlingen kommer du behöva filtrera från loggarna. fulings formel stämmer i princip. så här: beräknad fjäderkonstant på hjulet är WR = k*MR^2. målet är att räkna ut vad du har för kraft på hjulet vid given förflyttning, dvs WR*dz=F_wheel. förflyttningen dz på hjulen ger ju förflyttningen dz2=dz*MR där dz2 är förflyttningen på fjädern. (d står för delta, alltså förflyttningen av fjädern, för din fråga, skillnad mellan ride height och medelvärde) alltså har du att F_wheel=WR*dz=k*MR^2*dz2/MR=k*MR*dz2. dvs fulings formel. hur som helst, du loggar dz2 för varje hjul, då kan du beräkna medelvärdet för dz2, då får du ett hum om vilket marktryck du har erhållit. genom att räkna F_wheel=k*MR*dz2_medel Data brukar ofta vara jäkligt brusig, dels för att du har däck som vibrerar,EMS, obalanser med mera. Sådant bör du filtrera bort om du inte redan gör det. Som fuling säger så är dz2 en funktion av olika krafter vid statisk körning (rakt fram, konstant hastighet), dels så har du downforce från aerodynamiken, drag-moment, friktion i dämpare och hjulupphängning (ej att försumma). att räkna faktisk downforce på detta vis är således kanske inte det bästa akademiskt, däremot kan du se skillnader mellan olika sättningar. ett sätt att uppskatta friktion är att titta på hysteres, gör som så, mät höjden från marken till skärmkanten på båda hjulen på axeln ni mäter, sedan sätter du och en polare på bilen, ovan för axeln, kliv av långsamt, mät höjden från marken till skärmkanten igen. skillnaden där ger dig en uppskattning av friktionskraften. Då har du åtminstone fått bort en felkälla. i vilka format kan du få ut loggarna? kan du få in dem i någon .txt fil tex? MVH Henrik Hvitfeldt _________________ MVH |
||||||
osäker på hur du menar. aerodynamiska effekter kommer ju vara propotionellt mot v^2, men att göra det under varierande hastighet ger ännu mer kraftkomponenter i från pitch/dive/squat. då blir det lite räkna för att få fram aerodynamiska balansen. tänkte du att man skulle kurvpassa mot v^2? jag hade beräknat medelvärdet för dz,dz2 för en och samma hastighet. man får alltså logga för ett antal hastigheter, typ: 70, 120, 140, 160, 170, 250 (tagna helt ur huvudet). eller mäta en enda, ganska hög hastighet, där man vet att aeron arbetar. _________________ MVH |
||||||
Tack, var prisis det jag trodde, ville bara få det bekräftat från någon mer. (hmm men sen finns det säkert massa mer parramtrar som pajar/förstärker aero-effekterna) Göra detta under ax/broms/sväng eller kombo av dessa blir svettigt värre. Men även detta borde gå ca ca med massa info om bilen och dess ingånde parametrar. (fjäderkonstanre, MR, dämparkurvor, vikter, mm mm mm) En del föränklat så rakt fram med konstant v så borde dz propotionelt mot v^2, eller? (jag skirver fråga i påstånde form) Sen vore det jä... intresant att få reda på så mycket ingångsdata som möjligt från någon/någons bil. Mao loggar, vikter, dämparkurvor, fjäderkonstanter, MR mm mm. Men tyvärr är allt sådan stält under hemlighetsfaktorn _________________ Johan Sjölinder |
||||||
inga problem. antar att det programmet har stöd för filtrering och olika databehandlingar. annars kan det vara fördelaktigt att exportera data till tex Matlab om det är svårt att få till något. Då har man mer kontroll på databehandlingen. hör av dig om det blir intressant =)
Att göra sådant under dynamiska manövrar kommer bli ganska komplext, men intressant så klart. Frågan är ju vad det är värt? När du svänger kommer du ha komponenter i lateral riktning från lat acc, aerodynamiska effekter, och lite moment från gravitation, beroende på vart Roll center tar vägen. i longitudinell riktning kommer du ha ett moment från aerodynamiken, ett bromsade moment som skapas av framdäcken (slip vinkel ger kraft 90 grader mot rullriktning=> ger en lateral och en longitudinell komponent), lite friktion, lite soppa som flyttas, lite rullmotstånd, lite pitch/dive, med mera med mera. Så dz för tex ytter framhjul är helt plötsligt en funktion av väldigt många parametrar med mer och mindre betydelse som är svåra att skilja ut. sen kan du jämföra för respektive hjul för att hitta det som endast beror på lastväxlingen, men fortfarande har du många okända. visserligen går det ju att försöka sortera ut det här med flera olika tester vid olika hastighet, men som du säger, vilken skillnad beror på vilka faktorer? Man behöver mycket indata för att utröna det hela. korta svaret är väl ja, dz bör vara hyffsat proportionellt mot v^2 vid konstant fart, det kommer ju från den klassiska formeln för aerodynamiska konstanterna. Vid transienta förlopp är det dock inte lika självklart. _________________ MVH |
||||||
Nej _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
Om vi axar upp till en fart på en rak väg.
Och sen frikopplar. Loggar vi nu hastigheten på bilen och stötdämparlägena. Får vi typ ett samban k*MR*dz=v^2*B B är ca en konstant som borde innerhålla densitet luft, en aria, en annan konstant mm. Ski... samma. B inte är riktigt en konstant men ok att avvända så man får en helt ok upp/ner kraft. Med B så blir F(upp/ner)=v^2*B Sen om nu I2 PRO är så anvansert så borde det finns en instruktion, testförfarnde, för att ta fram nåtot i stil med B. Om inte får man ta fram typ matlab eller dylikt. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
Racetech Räkna på Downforce | 1, 2, 3 >> 7 besök senaste veckan (20397 totalt) |