Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Räkna på Downforce
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (20380 totalt)
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Logga pitch och roll på ljus läges armen är tyvärr inte exakt nog för räser bilar

Gäller det alla loggutrustningar?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Supramannen skrev:
Ja har fått fram ett ca värde som ja var ute efter så ja är nöjd på den punkten

Logga pitch och roll på ljus läges armen är tyvärr inte exakt nog för räser bilar men kul om man bara vill titta lite


tja,, jag får iaf millimeterangivelse på mina värden.
Bör räcka för dig med.
tillsammans med gyro't i bilen ser man massvis med roligt.

Men givarna du har på stötdämparna vilket jag syftade på först lär ju klara av det, eller?

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

1. Med lägesgivare på dämparna kan vi mäta roll och pitch.
2. Med gyro kan vi mäta roll, pitch, yaw

Varifrån(referänsen) mäter vi roll & pitch i 1an?
Varifrån(referänsen) mäter vi roll & pitch i 2an?

Vilken refenäns vill vi ha, är ute efter, till pitch och roll(även yaw) mot????

Mäter vi nu en vinkel mot en referäns och vill ha den mot en annan referäns
så är det inte konstigt saker blir fel, eller?
Gäller hålla tungan i rätt mun

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Supramannen skrev:
Ja har fått fram ett ca värde som ja var ute efter så ja är nöjd på den punkten

Logga pitch och roll på ljus läges armen är tyvärr inte exakt nog för räser bilar men kul om man bara vill titta lite


tja,, jag får iaf millimeterangivelse på mina värden.
Bör räcka för dig med.
tillsammans med gyro't i bilen ser man massvis med roligt.

Men givarna du har på stötdämparna vilket jag syftade på först lär ju klara av det, eller?


Är inte snabba nog tyvärr, om dom va bra nog skulle du se såna i motorsport sammanhang och det gör du ej..

Ja jag kan mäta roll och pich..Har även en riktigt G givare inte oem gyro som är gjort för gatbilar och deras krav..Men dina saker är kul att kolla på med en gatbil kan se massa sånt i min gatbil med via OBD med

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Henn0:
I vilken sort gämnför man downforce på olika bilar vid referänsfarten?

Klurat lite.
Lagt ner
Fd=B*v^2=k*MR*dz (linjärt B funkar inte)
Skall man kunna ha Fd till något vättigt så behövs Fd=f(v) i någon form, tex sim. helbilsmodell.
Kan likställa det med en stötdämpare. F=f(v) (dämparkurva)
Även i dämparen händer det grejor vid accelrationer/retarationer.
Iof beronde på storlekana på dessa mm

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Bmws50

Här sen Okt 2009
Inlägg: 429

Namndispens
Namndispens

fuling skrev:
Henn0:
I vilken sort gämnför man downforce på olika bilar vid referänsfarten?

Klurat lite.
Lagt ner
Fd=B*v^2=k*MR*dz (linjärt B funkar inte)
Skall man kunna ha Fd till något vättigt så behövs Fd=f(v) i någon form, tex sim. helbilsmodell.
Kan likställa det med en stötdämpare. F=f(v) (dämparkurva)
Även i dämparen händer det grejor vid accelrationer/retarationer.
Iof beronde på storlekana på dessa mm



Det är Richard som vill jämföra, och han har en referensfart. Jag vet inte vart han fått den ifrån, och mot vilka bilar han jämför med =) jag säger bara vad han behöver göra för att få fram det han vill ha.

Normalt sätt jämför man ju Cl och Cl*a (a=front area gäller för personbilar, inte som för en vinge som är vingarean) för att jämföra bil mot bil.

du har Fd som en funktion av hastighet som du skrev. men i viss mån kommer ditt B vara en funktion av V med. hur mycket beror på bil.

ja idealt är en dämpare beroende på hastighet, men som du säger så inverkar massa, gastryck, öppningstryck för shims-stacks, med mera, Och som du säger, så påverkar acceleration vad du får ut. Hur som helst, så är det ju enklare att mäta jämfört med typ Cl eller Fd för gemene räser, bara att lämna in dem till någon med en dämpardyno (vanligare än vindtunnel)

_________________
MVH
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Om vi lämnar vad Richard vill och diskuterar rent allmänt som tråd ämnet var "Räkna på Downforce" och i var racetech forumdelens tanke/ide är.

En referäns fart känns inte fel om man skall gämföra olika bilar.
Men det behövs mer.
Tex förhållandet till 1g i kraft läget med Fd.
Utan förhållande, mm, kan samma Fd kan ge en formelbil åka upp och ner medan en lastbil faller som en sten.
Fel?

Sen om jag nu inte full ständigt är ute och cyklar blir förfållandet Cd/Cl en faktor typ verkningsgrad.
Fd upp ger +
Fd ner ger -
Minus är racebil och pluss är flygplan.

Att ha Cd så låg är begge fallan ör önskvärt, eller?
Gäller både flyg o bil, eller?

Sen vad jag fiskar efter är att försöka hitta en vättig nivå att försöka beskriva verkligheten med.
Försöka gämnför äpplen med äpplen och inget annat.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 327



fuling skrev:
Om vi lämnar vad Richard vill och diskuterar rent allmänt som tråd ämnet var "Räkna på Downforce" och i var racetech forumdelens tanke/ide är.

En referäns fart känns inte fel om man skall gämföra olika bilar.
Men det behövs mer.
Tex förhållandet till 1g i kraft läget med Fd.
Utan förhållande, mm, kan samma Fd kan ge en formelbil åka upp och ner medan en lastbil faller som en sten.
Fel?

Sen om jag nu inte full ständigt är ute och cyklar blir förfållandet Cd/Cl en faktor typ verkningsgrad.
Fd upp ger +
Fd ner ger -
Minus är racebil och pluss är flygplan.

Att ha Cd så låg är begge fallan ör önskvärt, eller?
Gäller både flyg o bil, eller?

Sen vad jag fiskar efter är att försöka hitta en vättig nivå att försöka beskriva verkligheten med.
Försöka gämnför äpplen med äpplen och inget annat.

Här är lite vad jag minns från flygplansaerodynamiken och mekaniken (minnet är kort men intensivt...), dock är jag inte så jävla bra på att förklara vad jag menar så tolka snällt:

Cd är coefficient of drag och Cl coefficient of lift.
Alltså ett "hittepåvärde" i stil med tidigare nämnt B för att få formeln att passa, en enhetslös koefficient. Däremot har det visat sig att motståndet/lyftkraften är "linjärt" mot det dynamiska trycket (Rho*V^2/2) och arean.
Cd/Cl testas fram oftare än den beräknas (händer väl att man gör simuleringar innan testerna för att se vilken bollpark man är i)

Nu skiljer ju Cd/Cl sig beroende på anfallsvinklar om vi pratar flyg. Rimligen även något med farten men inom flyget pratar men ändå oftast bara anfallsvinklar (man kanske inte får så stora variationer inom det fartspann man använder just de olika anfallsvinklarna?)

Cd vill man ha så lågt som möjligt, ja. Så länge man inte pratar aerodynamiska bromsar etc.


Fd är absolut intressant även om man inte relaterar till fordonets tyngd då varje extra newton Fd multiplicerat med friktionskoefficienten ger möjlighet till högre friktionskrafter.
Men ja, det är helt klart intressant att jämföra med fordonets tyngd. Har man "1G" downforce kan man ju grovt räknat plocka ut dubbelt så mycket friktionskraft som utan downforce

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
Andreas P.

Här sen Jan 2015
Inlägg: 76



150 mph eller 241 kmh används som referens fart i motorsport om det kommer från flygindustrin eller inte har jag ingen koll på, värt att notera är att LMP bilarna länge använde (och kanske fortfarande använder) en högre referensfart av någon anledning.

När man pratar Cd och Cl är inte heller arean orelevent. Exempelvis så har Bmw's 5-serie bättre Cd än deras 3-serie men frontarean är större på 5-serien så luftmotståndet blir i slutändan identiskt. Samma sak så kan en bil med sämre Cl värde (mindre negativt) genom en större frontarea skapa mer downforce.

_________________
Andreas Persson
Mitsubishi Evo X
Citera
Bmws50

Här sen Okt 2009
Inlägg: 429

Namndispens
Namndispens

Fuling:

att jämföra Fd med fordonsvikten är aktuellt för att jämföra prestanda, men poängen med att skapa downforce är inte att man ska kunna åka upp och ned, utan att öka däckets last utan att öka massan som däcken måste jobba med. Därför blir frågan, Vad vill du jämföra?

absolutvärdet av Fd säger hur ditt aeropaket jobbar, Fd vs Fdrag säger hur effektivt det är på att skapa downforce jämfört med drag, Fd vs fordonsvikt säger en hel del om hur mycket högre lat acc. du kan få.


Cd är alltid bra att ha lågt, förutom när du bromsar, men med mycket downforce så kan man ju kompensera.

Beskriva verkligheten? det vedertagna är just :

Cl=Fd/(A*rå*1/2*v^2)

rå är densitet, A är frontarean, V är friströmshastigheten. Detta är defintionen av Cl för personbilar, man approximerar att Cl är konstant i ditt hastighetsintervall, och så mäter du din Fd (normalt i vindtunnel via rigg), och så beräknar man Cl. Du kan även approximera Fd via att mäta dämparnas position, vilket vi pratat om.

Vad som är bra att komma ihåg är är att Ökar du A utan att påverka Fd, så minskar Cl. Min poäng här är att Cd och A är direkt bestämda av varandra, och att arean inte nödvändigtvis ger Cl. Tex, monterar du ett takskop eller stora jäkla backspeglar, så kan man inte direkt säga att Fd kommer öka eller minska. Har du däremot en flygplansvinge så är Fd och vingarean (kord gånger längd) mer kopplade.

att Cl och Cd är konstanta är en vettig approximation. men det är stor skillnad på flygplan och bilar, flygplan är s.k. "aerodynamiska kroppar" medans bilar generellt är "bluff kroppar". Det betyder att vaken är stor i förhållande till kroppen, och ger betydande effekter. Det gör också att med [url]fri separation[/url] kommer dessa koefficienter variera. men skit samma. Det är överkurs.

_________________
MVH
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Supramannen skrev:
Henn0 skrev:
finns det en referensfart, kör på det!


Sa fel 241 är referens farten verkar det som

Men formeln ja kör med verkar rätt jobbar med filter nu för att få till nått rimligt

Ja har gjort 4 olika formler

Front Downforce
Rear Downforce
Total Downforce
Rake
Skapligt trådlyft

Även om endel andra använder 241km/h när dem mäter DF så borde de vara mer intressant för oss i swe att mäta ex 100, 150 och 200km/h för de är ju hastigheter mer vanliga på våra svenska banor......eller kan de med mattekunskaper räkna ut de på ett enkelt sätt?

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
Racetech
Räkna på Downforce
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (20380 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande