Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Hitta öppen hjälm, problem med passform.
5868 besök totalt
DD88
Göteborg
Här sen Jun 2016
Inlägg: 5


Trådstartare
Hej!

Tittar på lite öppna hjälmar för trackdays, problemet är att ingen av hjälmarna passar min huvudform.

"Längden" (nacke till panna) kräver 61+ ("+" beroende på tillverkare), "bredden" (öra till öra) hade passat mer i en 58.

Har testat (i storlek 61 eller motsvarande):
Stilo (flera modeller): Får inte i pannan (resten av huvudet sitter bra)
Turn One Jet RS: : Får inte i pannan (resten av huvudet sitter bra)
Arai GP-Jet 3: : Får inte i pannan (resten av huvudet sitter bra)
Simpson FR Cruiser SA2015 (ej testad, men enligt leverantör fel form)

Ska testa:
Bell Mag Sport SA2015
Sparco Pro-J SA2010

Har även testat en Simpson Carbon Devil Ray SA2010 som inte satt perfekt men betydligt bättre än många andra hjälmar, så har en viss förhoppning om att en Simpson FR Cruiser ska fungera.

Medveten om att det finns tjockare öronkuddar till de flesta hjälmarna men problemet är måttet mellan panna och nacke.

Finns det fler kända tillverkare än dessa?

_________________
Fredrik Karlberg
BMW M3 Competition Package -17
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Jag har samma problem, kolla på hjälmar som är tillverkade för den amerikanska marknaden, de är mer avlånga. Tvärt om med hjälmar för Japanska marknaden. Europa är nånstans emellan.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
DD88
Göteborg
Här sen Jun 2016
Inlägg: 5


Trådstartare
Kan nu även utesluta Simpson FR Cruiser SA2015, inte samma form som Carbon Devil Ray SA2010

Sparcohjälmen kommer jag inte kunna testa innan nästa trackday (om inte någon i Göteborgstrakten sitter på en XL?) då distributören inte har dom i lager.

Förhoppningsvis så kan jag testa en Bell Mag 1 Sport nästa vecka, om inte annat så får det bli en fullface.


En sak som gör mig både förvånad och glad är vilken toppenservice handlarna i branschen erbjuder.

Simpson Sverige, SC Styiling, LM Motorsport och Mocomp har alla verkligen gjorde allt för att hjälpa mig, trots att prisnivån på hjälmarna jag kikar på inte är så hög. Tummen upp!


Maz: Tips på amerikanska tillverkare/varumärken?

_________________
Fredrik Karlberg
BMW M3 Competition Package -17
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Jag lider av lite samma problem, det vill gärna trycka på pannan i vissa hjälmtyper.

Jag kör sedan drygt ett år med en OMP jet 10: http://trendab.jetshop.se/jet-10-omp-hjalm-med-intercom-p-994-c-172.as . . . .

Finns även lite billigare utan intercom: http://trendab.jetshop.se/jet-10-omp-hjalm--p-1494-c-172.aspx

Riktigt skön hjälm med bra komfort som sitter bra på min skalle.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Simpson...
Men som jag skrev så har alltså (alla fall vissa) tillverkarna olika form på hjälmarna beroende på vilken marknad den skall säljas på. En japansk hjälm för europa är inte samma som en för japan.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Stand21 kan du få måttanpassad helt , både öppna och integral.... dock är dom inte gratis då.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Fredrik - SLC skrev:
Stand21 kan du få måttanpassad helt , både öppna och integral.... dock är dom inte gratis då.....


http://www.stand21.com/products.r-2/helmets.r-7/ivos-open-face-double- . . . .

öppna versionen börjar på 925 euro... och går då får inredningen i ett helt homogent stycke som är måttpassat...

dom kan även fixa den lackad direkt med..... räkna med över 20k då totalt.


men dom gör jäkligt bra hjälmar....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Jag har märkt på en del hjälmar att det ofta inte är speciellt mycket som "klämmer". Det går ibland att fila lite på frigoliten för att få den att bättre. Sen anpassar dig hjälmen lite också ju mer man använder den.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Tycks vara ett vanligt problem trots allt, trodde nästan jag var ensam med sådan huvudform. Inte en Peltorhjälm utan dom klämt i pannan och glappat i sida, svårt med Bell etc. När jag hittade min Sparcohjälm för sex år sedan var jag jätteglad men nu när den skall ersättas var det samma sak igen. Men så provade jag en Stilo, iofs integralhjälm, som är den absolut skönaste hjälm jag provat.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Hitta öppen hjälm, problem med passform.
5868 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande