Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Funktion halvstel bakaxel?
8520 besök totalt
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681


Trådstartare
Hur fungerar en halvstel bakaxel typ denna som sitter tex på Golf, vrider sig axeln?


_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Jepp. Ett billigt sätt att skapa en krängningsfjäder.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681


Trådstartare
På min gamla Golf mkIV så var ju "U" formen vänt åt andra hållet, där hjulen/fjädrarna satt ute i benen och axeln satt fäst i bilen framför. Är det någon relevant skillnad på funktionen om "U"et pekar framåt eller bakåt?

.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Lösningen på bild är styvare både i toe och i camberled.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Vad är det egentligen som definierar skillnaden mellan en dedione och det där på bild?
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Lite mer bilder tack, framifrån och från sida.

Ser det ut som jag tror så stämmer det som 2fast4u säger.

EDIT:
Dedione har ingen inbyggd rollstyvhet, om jag nu tänker rätt.
Axen på bilden skull i prinsip bara behöva en fjäder i mitten för vertikal fjädringen.
2fast4u han före

_________________
Johan Sjölinder
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



dedion är en stel axel fri att röra sig i bump och roll. "Den där" är en halvstyv som fjädrar emot i roll.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681


Trådstartare
fuling skrev:
Lite mer bilder tack, framifrån och från sida.

Ser det ut som jag tror så stämmer det som 2fast4u säger.


Halvvägs ner på sidan i denna tråd finns fler bilder på bakaxeln(den som sitter på bilen): http://forums.mwerks.com/showthread.php?7877985-THE-IRS-SWAP-A-complet . . . .

.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Prinsip/funktionsmässigt så är dåda lika.

U:et skall vara böjstyft i 2-riktingar(framåt/bakåt och upp/ner) men rätt vridvekt.
Hmm så vekt man får den kräningsstyvhet man vill ha.

Bild på en Golf mkIV bakaxel vore en bra som referäns.

Funderar lite på vart hamnar rc?
Golf mkIV mitt i mällan infästingrna i karrosen om jag förstått rätt.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747





Golf 4:a har en mer "traditionell" axel.



Ser ut som de axlar audi använde på 80:n i slutet på 70-talet

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Babbe thumbs up

_________________
Johan Sjölinder
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Den äldre varianten verkar ha ett panhardstag för lateral positionering, de moderna "compound crank" axlarna styr hela bakaxeln i A-bussningarna.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681


Trådstartare
fuling skrev:
Prinsip/funktionsmässigt så är dåda lika.

U:et skall vara böjstyft i 2-riktingar(framåt/bakåt och upp/ner) men rätt vridvekt.
Hmm så vekt man får den kräningsstyvhet man vill ha.


Så när ena sidan fjädrar upp så böjer sig inte axeln, men den kommer vrida sig eftersom rörelsen roterar runt främre bussningen?

.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

ThomasT, jag tror du tänker rätt.

Jag tänker så här.
1. kapa bort U:et/röret i tanken (huvudet)
Hjulen kan röra sig fritt upp och ner utan att påverka varandra.
Typ en fram->bakåt riktad länkarm.
Nu har hjulen noll styrchel för sida(camber) eller ut och in (tå in/ut).
Det är det som U:et skall vara styft för.

De 2 varianterna är som tänka sig sätta fast hjulet i en traditionell krängings hämmare.
Som ice var inne på
Old Golf sitter hjulet i droppstaget till trängaren och infästingen i karrossen är leden(upp/nerfjädring)
New Golf sitter dropplänken fast i karossen, hjulen i infästingen för krängaren.
Hmm vet det fa... om detta gör det klarare för någon annan, men jag har en bild i pallet.

Hela probomolatiken (jä.... ord) är hur man skall ta broms och sidolasterna i bakaxen.
i IV fall har man allt i ett.
i senare har man lagt till panardstaget för styvhet i sida.
Vilken är bäst??? Bra fråga

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



MaZ skrev:
Den äldre varianten verkar ha ett panhardstag för lateral positionering, de moderna "compound crank" axlarna styr hela bakaxeln i A-bussningarna.




Sitter ett panhard på den nya också.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Racetech
Funktion halvstel bakaxel?
8520 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande