Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Däck med grepp och högt hastighetsindex.
<<   1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (10544 totalt)
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Du skrev Ni men du kanske ville vara lite finare när du konverserar med bullen

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989



Fastlane skrev:
Du skrev Ni men du kanske ville vara lite finare när du konverserar med bullen


Okej förlåt, men Jo jag menade dig också angående bra grepp kalla, men just effekten syftade jag på Bullen som skrev 900hk+

Men du skriver nu också att du kan dra loss dom 1:an & 2:an med bara 340hk,
så då undrar jag hur Bullen kan tycka dom greppar bra med 900hk ?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Michelin SuperSport!

Stabil R-däcksstomme och gummi som bettar bra från kallt. Sitter på Koenigsegg, Ferrari, Bugatti etc från fabrik.

Federal 595 hade jag inte vågat köra på efter att ha sett två däckexplosioner i höga hastigheter.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989



Lars Falk skrev:
Skön diskussion i "Däck för banåka"-sektionen...



Man behöver ju diskutera vilka bra däck man ska ha på race bilen när man kör till och från banan också

Och dom kan ju då även få agera regn däck thumbs up om det regnar när man kommer fram till banan.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Man ska självklart ha rätt hastighetsindex på däcken, framför allt om man funderar på att köra 350 km/h, allt annat är otroligt korkat...
Och då tror jag inte det finns så värst mycket att välja på i den dimensionen.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



RallyQuattro skrev:
Fastlane skrev:
Du skrev Ni men du kanske ville vara lite finare när du konverserar med bullen


Okej förlåt, men Jo jag menade dig också angående bra grepp kalla, men just effekten syftade jag på Bullen som skrev 900hk+

Men du skriver nu också att du kan dra loss dom 1:an & 2:an med bara 340hk,
så då undrar jag hur Bullen kan tycka dom greppar bra med 900hk ?


Ja 900HK tycker jag låter som det borde spinna hejdlöst men ägaren vet ju bäst själv.

Fast å andra sidan vad för däck lär inte spinna hejdlöst med 900hk och endast 255? Jag känner att jag ligger på gränsen och vill def. inte gå ner i bredd med mitt vrid, det är lagom jag kan göra normalsnabba starter utan hjulspinn. ska jag spinna loss så är det att verkligen trampa pedalen i botten och sen snabbt växla och ta med sig spinnet till tvåan.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



Vilket Federal bettar bra? 595 RS-R eller är det månne FZ-201 det talas om?

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



595 RSR

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083


Trådstartare
Jag börjar ogilla internet mer å mer. Man vill veta om det finns ett bra 300+ däck med grepp. Och sen ska allt ifråggasättas.

Jag har 922hk och 1067nm för att va exakt. En bmw e34.

Prestanda med federaldäck på gatan:
0-100km/h: 4,1sek
100-200km/h: ~4,5sek
150-200km/h: ~1,9sek
200-250km/h: ~3,5sek
250-300km/h: ~5,5sek
Toppfart 340km/h (vilket enkelt nåddes redan på 600hk med tamare motorversionen med med samma utväxling.

Ej loggat i en och samma repa. Utan jag har plockat russinen ur lite olika loggar.

Nu har jag ordentlig utväxling så det bara kommer va fysiken som sätter stopp. Och jag ska absolut förbi 350km/h 2017 med nya maskinen.

Kan någon hjälpa mig att svara på vilket 255/40-17" 300+ däck som bettar och sitter kvar på fälgen i hög fart?

_________________
Sammy Lundin
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083


Trådstartare
Ni har inte ens frågat om utväxling eller hur jag låter tps, rpm, vss, map, växel etc harmonera för bästa tänkbara grepp. Varför röker inte en One:1 upp hjulen i sin 0-300-0 repa tror ni trots 1300hk. Medans en trött rs8 släpper på tvåan med 4wd.

Några gör rätt. Andra gör fel.

_________________
Sammy Lundin
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



964RS skrev:
Michelin SuperSport!

Stabil R-däcksstomme och gummi som bettar bra från kallt. Sitter på Koenigsegg, Ferrari, Bugatti etc från fabrik.

Federal 595 hade jag inte vågat köra på efter att ha sett två däckexplosioner i höga hastigheter.


Då citerar jag mig själv igen. Jag har iofs ingen personlig erfarenhet av 350 kmh på dessa. Däremot har jag erfarenhet på Toyo 888 i långa stinter på autobahn i 300+ mitt i natten. Kanske inte helt listigt men däcken kändes bra. Alla riktiga R-däck kräver ordentlig värme innan de bettar ordentligt. Skall du göra repor från kalla däck så passar nog ett semi r-däck bättre typ Michelin Supersport.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083


Trådstartare
Alla är ju kalla i början. Och just federal går att köra med i stan utan att kasa in i stadsbussarna som kör ut (jag vet att de har företräde). så det är bara en fördel jag yppat om dom.

Fram kan jag åka vilket bra +300 däck som helst egentligen. Men bak vill jag ha samma fina grepp som federal men att det ska tåla högre fart än de låga 270 som toyo, federal etc har som limit.

_________________
Sammy Lundin
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



bullen! skrev:
Varför röker inte en One:1 upp hjulen i sin 0-300-0 repa tror ni trots 1300hk.



265/345or, tractioncontrol, effektstyrning på varje växel m.m? Koenigsegg One:1 kör på specialspecade cup 2or

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083


Trådstartare
Alla är ju kalla i början. Och just federal går att köra med i stan utan att kasa in i stadsbussarna som kör ut (jag vet att de har företräde). så det är bara en fördel jag yppat om dom.

Fram kan jag åka vilket bra +300 däck som helst egentligen. Men bak vill jag ha samma fina grepp som federal men att det ska tåla högre fart än de låga 270 som toyo, federal etc har som limit.

_________________
Sammy Lundin
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Alltså, Michelin är det som gäller.

Pilot Super Sport hade jag på 635an (285or bak), det är ett superbra däck som man kan lita på.

Körde visserligen bara 750whp och 316 kmh på gps som snabbast men det funkade alltid superbra, sjukt mycket grepp i det däcket.

Edit: Och du åker självklart samma däck runtom.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083


Trådstartare
964RS skrev:
bullen! skrev:
Varför röker inte en One:1 upp hjulen i sin 0-300-0 repa tror ni trots 1300hk.



265/345or, tractioncontrol, effektstyrning på varje växel m.m? Koenigsegg One:1 kör på specialspecade cup 2or


Precis. Och jag har inte 922hk 1067nm på ettans växel. Det behövs inte ens styras för det är
fysiskt omöjligt att bygga upp den effekten på min maskin på den korta pullen. Resten av jobbet gör mestadels laddtrycksstyrningen i mitt fall. Men största "hemligheten" till prestandan är utväxlingen som tillåter relativt högt effektuttag tidigare i registret.

Jag önskar alla kunde provkört mitt bygge. Den är så snäll, tappar inte greppet och går väldigt fort. Flera tiondelar snabbare 100-200 än koenig ccx, pagani zonda, mclaren, enzo exempelvis. Och frun har haft den och samåkt med kollegor till arbetet. Så det är som att köra vilken 525 som helst egentligen. Slår inte loss hjulen mer än en original 525 gör om man inte vill. Men för att få den sådan så är förstås inget orört eller lämnat åt slumpen. (Nej, jag tror inte för en sekund att min gamle tysk är en 20mkr Koenigsegg.) Men precis som när tony klapp en veyron med sin e34 så kommer jag försöka styra upp en högastighetsjämförelse med något riktigt snabbt.

Imorgon ska jag å björn försöka få allt rakt i bakvagnen. kom gärna förbi å va moraliskt stöd.

_________________
Sammy Lundin
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989



Ah trevligt med lite fakta nu, men din 0-100 tid visar att dom inte greppar så bra som det låter i din text, eller du kanske har en väldigt hög etta så den inte orkar i början?
Och jag gissar du har en snäll effektkurva som inte slår loss däcken när turbo trycket kommer som många andra 900hk+ bilar.

Det vi hänger upp oss på är att du hyllar Federal som bästa däcket och greppar grymt även kalla, och då jag mfl. kör dessa som gat däck så vet jag att dom inte alls greppar grymt kalla, men det är möjligt att kallt för dig så var det mycket varmare ute temp än dom gånger jag testat mina kalla och det greppat dåligt.

Cup2 är rejält klistrigt = allt grus fastnar på däcket om du bara rullar det för hand på en grusplan och det är minst 2sek snabbare per varv på Sviestad än Federal.
Men hur dom är på gatan kan jag inte svara på då jag inte testat dom där och för gata skulle jag hellre testa Michelins sport däck som nämns i tråden.

http://www.michelin.se/dack/michelin-pilot-super-sport

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



RallyQuattro skrev:
Ah trevligt med lite fakta nu, men din 0-100 tid visar att dom inte greppar så bra som det låter i din text, eller du kanske har en väldigt hög etta så den inte orkar i början?
Och jag gissar du har en snäll effektkurva som inte slår loss däcken när turbo trycket kommer som många andra 900hk+ bilar.

Det vi hänger upp oss på är att du hyllar Federal som bästa däcket och greppar grymt även kalla, och då jag mfl. kör dessa som gat däck så vet jag att dom inte alls greppar grymt kalla, men det är möjligt att kallt för dig så var det mycket varmare ute temp än dom gånger jag testat mina kalla och det greppat dåligt.

Cup2 är rejält klistrigt = allt grus fastnar på däcket om du bara rullar det för hand på en grusplan och det är minst 2sek snabbare per varv på Sviestad än Federal.
Men hur dom är på gatan kan jag inte svara på då jag inte testat dom där och för gata skulle jag hellre testa Michelins sport däck som nämns i tråden.

http://www.michelin.se/dack/michelin-pilot-super-sport


0-100 på 4,1 gps med en e34 är grymt bra.

Ta sen med i beräkningen att det är en 2,8 liters motor med 900+ hk.

Turbon hinner inte bygga ladd på ettan ordentligt och även om den gjorde det så är det nog jävligt knepigt att köra snabbare med en RWD bil som väger 1700+ kg med smala 255or.


Min 635 tror jag aldrig att jag kom under 5 sekunder med 0-100, då med 285or.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989



Bara 2.8L ? då borde det vara en del ketchup effekt = svårt att inte spinna, men antar laddtrycksreglering sköter det.

Och det jag menar att smala Federal 255:or måste ju spinna hejdlöst i starten och inte greppa så speciellt bra..
Men han kanske inte bryr sig alls om 0-100 utan bara däröver?

Men dock imponerande att han ändå lyckas få fäste efter 100 med dessa däck thumbs up

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232



Han har ju aldrig sagt något om grepp 0-100 för det är antagligen helt orelevant i vad han försöker göra. Det är ju inte DR det handlar om. Snarare flygande kilometer eller liknande.

Bara att det är fint om det finns något grepp kalla i vanlig fart/körning plus att det är bra om de greppar i 150+ När det laddas på.

Ni behöver ju inte läsa in eget bruksområde i allt

Min upplevelse är också orelevant här men 595 RS-R funkar bättre till vardags än riktiga r-däck. Och de funkar bättre på bana än vanliga sportdäck, för de håller bättre. Men är säkert inte snabbare.

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083


Trådstartare
Ettan för jag nog inte ens upp 1,2bar på. Så där är styrning helt överflödig. Men när jag hugger i tvåan så kan det på sin höjd bara gnälla till. Jag har faktiskt ett klipp när jag kör mit ricksrd ivars 1000+ hk driftingbil som antsgligen inte väger ett hekto över 1100kg. Och han har hoosier drag som spinner hejdlöst medan min inte spinner alls.

0-100 tiden är faktiskt satt ifjol med 560hk. Jag har inte lyckats klå den nu. Och jag har en bit över 2 sek i 60-fot med federalen. Jag köpte et street 10,5" inflr emmaboda men lämnade dom hemma för de hade inte en suck mot federal. Förutom fördelen med mjukare däcksidor då. Men det ritade upp till 203km/h som va stoppen öå trean.

Gällande ketchup så finns det ingen sån. För maskin är tunad för att ha minst effekt vid tomgång och mest på varvstoppen. Något jag rekommenderar alla att prova istället för att jaga det många kallar spool. Bilen blir snabb och lättkörd.

0-100 är som ni gissar inget jag bryr mig om heller. Där är den snabb nog redan för 400hk sedan.

Men jag är livrädd för att federal ska kasta av fälgen om man någon gång måste blinka för omkörning på en huracan.

Michelin supersport fanns inte i tänkt dimension där jag sökte iaf. Men cup verkar göra det. Så jag provar väl dom.

_________________
Sammy Lundin
Citera
Däck för banåka
Däck med grepp och högt hastighetsindex.
<<   1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (10544 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande