Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Däck med grepp och högt hastighetsindex.
<<   1, 2, 3
3 besök senaste veckan (10543 totalt)
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Cup är ett r-däck och kommer kräva värme innan dem bettar ordentligt, RSR är ett bra gatdäck med grymt bett men som folk sagt har jag sett polarens däck efter vi kört en bankörning, vi reklamerade dem för de hade separerat på flera ställen så skulle aldrig efter de ens fundera på dem.

Jag har prövat Khumos semi r och de bettar oxå riktig bra, kan va värt o kolla upp index!

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083


Trådstartare
Det lossar en massa bitar från mina federal också. 4 har spruckit rakt över. Värst är det om man åker riktigt låga tryck. 0,8-1,0 kilo varmt typ och kör launch starter. Men då har de å andra sidan klibbat bra och där har jag satt mina bästa tider. Det är ett grovt handhavandefel enl däcktillverkaren förstås, så jag kan ju inte riktigt skylla på dom. Men jag ville se när det började gå på andra hållet så att säga.

Så "skitdäck" är det, men jag har aldrig varit med om maken till grepp. Men det har ni hört mig säga några ggr nu så jag lämnar ämnet nu.

Men jag känner fortfarande inte att jag har ett självklart 255/40-17" däck att välja. Det är fel dimension för att kunna välja å vraka.

_________________
Sammy Lundin
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Dessa jag prövat på en bekants bil, 500+ stirrig saab som blev betydlig behagligare att köra, vet att Jonas även åkte dessa på sin e39 turbo och var grymt impad av greppet, tyvärr ej 300+

http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop.pl?dsco=121&cart_id=2668106 . . . .

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



Yokohama Advan V105 (Y-märkt) är ett sportdäck som låg väldigt jämnt med Michelin SuperSport i TireRacks test: http://www.tirerack.com/tires/tests/chartDisplay.jsp?ttid=174

V105 finns i 255/40 R17: https://www.dackleader.se/bildack-255-40-17-0-Y/?m%5B8%5D=on

Jag valde själv V105 när jag letade efter "sportigast möjliga gatdäck som inte är semi-R-däck" och Michelin SuperSport inte fanns i min dimension, men det var på en helt annan applikation än detta fall (1425 kg, 320 hk sugmotor, 235/40 R18 fram och 265/40 R18 bak).

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083


Trådstartare
Jag kan tillägga att det inte tvunget behöver vara gatlegalt. Så finns det riktiga räsersulor i motsvarande 255/40-17" som tål hög fart och greppar riktigt bra så funkar det också.

_________________
Sammy Lundin
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689



bullen! skrev:
Jag kan tillägga att det inte tvunget behöver vara gatlegalt. Så finns det riktiga räsersulor i motsvarande 255/40-17" som tål hög fart och greppar riktigt bra så funkar det också.

Riktiga "räsersulor" kommer vara ännu sämre för dig eftersom de kräver ännu mer värme än r-däck för att fungera. Jag har lite svårt att katagorisera dina behov, men åka inspirerat på gata med massor av effekt?
Jag har för mig att jänkarna har typ "dragracerdäck" som fungerar på gata(Nitto kanske?), men det är en kategori som jag inte har koll på. Jag kör för övrigt med Michelin Supersport, vilket jag tycker är ett fenomenalt gatdäck.

.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083


Trådstartare
Huvudbehovet är att kunna köra fortare än 350km/h utan hjulen går sönder.

Det får hemskt gärna greppa så fantastiskt som federal gör.

_________________
Sammy Lundin
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989



bullen! skrev:
Värst är det om man åker riktigt låga tryck. 0,8-1,0 kilo varmt typ och kör launch starter. Men då har de å andra sidan klibbat bra och där har jag satt mina bästa tider.


Okej, så lågt tryck har jag själv aldrig testat, har nog aldrig varit under 2kg på Federal.
Men dom andra R-däcken du tyckte var hala testade du dom också med under 1kg i däckstryck?
Och hur tycker du fästet är i Federal med över 2kg?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083


Trådstartare
På acceleration har federal blivit bättre å bättre på lägre tryck. Men de går sönder nästan direkt. blir en tvärgående spricka över hela däcket just där det biter ifrån.

_________________
Sammy Lundin
Citera
Däck för banåka
Däck med grepp och högt hastighetsindex.
<<   1, 2, 3
3 besök senaste veckan (10543 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande