Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ajdén Sensor GTR -2018
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 25, 26, 27   >>
22 besök idag (369147 totalt)
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093



Jag plockar ur en hel AC enhet ur min 2013 GT86 nu om de kan vara av intresse?

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Helgens arbete har bestått av tillverka främre undre bärarmarna och bocka buren.



Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Dagens arbete har bestått av att valsa till undre ramen till framrutan samt svarvat bussningar till bärarmarna.



Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Hur gör ni för att få till formen på rutramen? Har ni en befintlig ruta att rita av och jämföra mot eller mallar ni av karossen?

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Klingan75 skrev:
Hur gör ni för att få till formen på rutramen? Har ni en befintlig ruta att rita av och jämföra mot eller mallar ni av karossen?


Vi har en befintlig ruta som vi har 3D-scannat och sen ritat av.
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Letar efter en donatorbil, någon volvo T5 ex V70 till vettigt pris på rimligt avstånd från Sundsvall. Det jag behöver från bilen är motor och växellåda, hjulnav fram, rattstång, styrväxel, växellänkage och eventuellt AC-paketet. Bör vara manuell och ha gått max nånstans runt 20000 mil.


Dagen har ägnats åt att bygga jigg och börjat passa in buren, med lite tur anländer de skurna rören i veckan så man kan börja bygga på allvar. Har tagit 2 veckors semester kring jul för att få lite snurr på projektet.

Jag har också lagt upp projektet på instagram om nån är intresserad, det är väl dock ungefär samma bilder som dyker upp här. https://www.instagram.com/perajden/


Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Helgens jobb har bestått av att tillverka plåtar till brandväggen bak mot motorn, svarvat adaptrar mellan fjädrar och hjälpfjädrar. Sen har vi också skrotat en Volvo 850 och plockat de delar vi kan tänka oss att använda så som styrväxel, rattstång mm. Motorn kommer vi dock inte att använda utan har beställt en nyare från skroten en variant med 260hk original, i princip samma motor som sitter i S60R fast med 2mm mindre borrning vilket gör att de håller bättre för att trimma.


Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Dagens jobb har varit att korta 850 styrväxeln med 340 mm.


Eftersom jag blev tvungen att korta den så pass mycket räckte det inte med att korta rörbiten utan fick svarva av en bit av aluminiumdelen också och sätta dit en aluminiumhylsa utanpå för att passa mot den biten av röret med fästet på



Eftersom hålet i kugstången var 17mm och gängan i styrleden var M14x1,5 fick jag ta och tillverka en insatshylsa.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



per_cooper skrev:

Hjälpfjädern bottnar väl innan styrningens inre kant prickar gängan i muttern?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Nu på förmiddan anlände de laserskurna rören från http://luni.se/ så nu är julen räddad!


Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Kommer aldrig bygga ett chassi igen utan att skicka rören på laserskärning, herre jösses vad fort det går att bygga och vad bra det blir.

9 timmar efter vi började svetsa dit rören ser den nu ut som följer.



Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Kommer rören märkta på nått vis??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325



Nä inget sånt, kommer bara en pall med olika långa rörbitar sen är det bara att börja fundera. Per har svurit och funderat en hel del i dag vilka rör som ska vara vart

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Borde man inte kunna märka dem direkt i ritning så varje rör får ett detaljmummer, får för mig att plasman även kan typ"stansa" /ritsa??

Har i vart fall beställt plåtar till jobbet skuret i plasma då med nummer märkt direkt i plasman

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Japp du kan etsa artikelnummer direkt med lasern, det gör iaf vi med våra 2D och 3D lasrar på jobbet.
Kostar kanske någon liten krona extra i beredningstid men det är det oftast värt för montören och även lagerpersonal då det blir enkelt att hålla kolla på detaljer/inventering.
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Trots att det är julafton har en del blivit gjort.
Plåtar för jiggen till bakvagnen har blivit tillverkade kanske lite lyxigt med LDX men det var vi råkade ha hemma i ungefär rätt storlek och tjocklek.
Har även provmonterat pedalstället och kollat så allt stämmer överens med cad-modellen jag ritade utifrån Wilwoods 2d-ritningar.

Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444



Fan vilket skönt flöde ni har. Från en som vet vad det innebär.
Jag är och kommer antagligen bli impad.
När min bil är klar hoppas jag på att besöka. Om nu det bifalles.
Kör på/ H

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Håkan Haver skrev:
Fan vilket skönt flöde ni har. Från en som vet vad det innebär.
Jag är och kommer antagligen bli impad.
När min bil är klar hoppas jag på att besöka. Om nu det bifalles.
Kör på/ H


Du är välkommen!


Dagens arbete har bestått av att såtta dit de sista rören på chassit, ungefär 2 dagars jobb med att bygga ihop chassit, det känns som en lagom fart Det ska dit några till rör bland annat vid stötdämparfästena i bak men jag vet inte riktigt hur motorfästena hamnar så de får vänta till ett senare tillfälle när drivlinan är på plats.

Har även monterat ihop styrväxeln och 3d-scannat den så vi kan få in den i cad-modellen för att rita in hur fästena ska byggas.




Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Tack för studiebesöket! Inspirerande och motiverande som vanligt. Det blev ett par timmars jobb även på min bil i dag....
Mvh /Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



per_cooper skrev:
Nu på förmiddan anlände de laserskurna rören från http://luni.se/ så nu är julen räddad!



Hur lång tid tar det för firman att skära fram alla rör som behövs till ramen?

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
ZVR
Torshälla
Här sen Nov 2004
Inlägg: 655



Ni är så grymma, önskar att man vann på Triss så man kunde låta er bygga en bil åt en

_________________
Oscar Zettervall
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ajdén Sensor GTR -2018
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 25, 26, 27   >>
22 besök idag (369147 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande