Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette?? - Speedlab Corvette!!
1, 2, 3 ... 106, 107, 108   >>
67 besök senaste veckan (826774 totalt)
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798


Trådstartare
Vi tänkte vi skulle lägga upp en tråd här för ombygget av vår Corvette för att bli en seriös utmanare i Nordic Supercar 2007. Det innebär att bilen skall vara kapabel att prestera tider ner mot 1.16 på Mantorp och 1.35 på Anderstorp och detta med en inte alltför frikostig budget och en tidplan på 6 månader. Inte helt lätt...

Några basala mått:

höjd : ca. 1000 mm
bredd: 2000 mm
axelavstånd : ca 96 tum = 2438 mm
vikt: Bettans tidigare vikt tom var 1120kg. Nu skall vi ner under tonnet.

Projektgruppen består i grunden av oss SpeedLabbare, Johan Björkegren och Michael Karpers. Designer är Göran "Hemipanter" Malmberg. Sedan kommer folk att lånas in vartefter de behövs för att ro projektet i hamn.
Men tanken är att vi kommer att rapportera här vartefter bygget fortskrider.

Just nu står Bettan hos Christer Hermansson på Mojo Choppers ute i Veddesta, nordväst om Stockholm, som är mannen som skall svetsa ihop vår Chrom-molly konstruktion. Christer lever i vanliga fall på att bygga grymt snygga hojjar (se http://www.mojochoppers.com) och han är verkligen vän med TIG-svetsen!




Så här såg hon ut innan massakern (snyft...)...




Detta är vad som är kvar... Magister Malmberg med pekpinnen undervisar Christer hur ett vattenpass skall hanteras. Buren står på en jigg som är fastbultad i golvet i perfekt våg.




Många kilo Corvette-ram är det... Och detta är bara bakändan.

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
novajonas
stockholm/järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 236



Vad trevligt! jo Christer vet hur man hanterar svetsen helt klart thumbs up har vart o kollat hos honom några gånger, så ni lär nog inte bli besvikna

Lycka till med resten

måste gå ner o kika i hans garage i veckan....

_________________
Jonas Fagerö

CHEVA NOVA 1972
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6873

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Michael Karpers skrev:
...Nordic Supercar 2007...1.16 på Mantorp...1.35 på Anderstorp...




Behåller ni samma motor, eller blir det någonting värre? och vad blir det för hjulupphängningar?

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798


Trådstartare
Just nu är faktiskt Christer nere i Tyskland och ställer ut en av sina hojjar. Förhoppningsvis kommer han hem med någon fin pokal!
Men i slutet på nästa vecka börjar nog chassiet ta form, skulle jag tro, så titta ner då. Vi kommer troligen att vara där nere ganska mycket också.
Just nu är det annars väldigt mycket mailande och pratande med USA och England för att få ihop alla attiraljer som behöver bytas ut eller som kommer till jämfört med den tidigare versionen av bilen.
Puhh!

Motorn blir troligen densamma. Tiden är knapp och de bitana som sitter där är driftsäkra och ändå relativt kraftfulla. Dock totalrenoveras den naturligtvis. Ev. måste vi uppdatera den för att åstadkomma någon form av miljövänlighet. E85 eller liknande.
Vi satsar helt enkelt på att Göran Malmbergs chassie kommer att ge oss sådan väghållning att vi kompenserar ut den något klenare motorn.

De övriga mekaniska bitarna har vi relativt god koll på (vi har dock inte hittat någon lämplig kuggstång ännu)
Men det är mycket som skall tillverkas. Nya uprights runt om, torsumpstråg, riktig effektiva headers (avgassystemet skall helst mynna ut på samma sätt som idag, i dörren på passagerarsidan. Det är bäst ur bullersynpunkt samt ger även en fantastisk sång! Men det skapar intressanta tekniska och utrymmesproblem...)o.s.v. Dessutom måste karossen i princip förändras totalt och helst av allt borde det bli en C6-kaross... Som sagt, 6 månader...

/Michael K

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Michael Karpers skrev:
(vi har dock inte hittat någon lämplig kuggstång ännu)


Jag har en hel del uppgifter på styrväxlar och vet vilka som lämpar sig att bygga om.

Vilka specifikationer ska kuggstången ha ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798


Trådstartare
Styrväxlen skall sitta monterad framför framaxeln och skall ligga runt 625mm mellan "ledpunkterna" eller vad tusan man skall kalla dem. Helst ingen servokuggstång.
Detta är möjligt då vi bara kommer att ha ett skrubb på ca 15mm fram. Fälgarna fram är 12,5"x18". Mycket backspace blir det, men Göran är övertygad om att servo blir onödigt och han brukar ju veta vad han talar om.

MVH/ Michael K

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Michael Karpers skrev:
Styrväxlen skall sitta monterad framför framaxeln och skall ligga runt 625mm mellan "ledpunkterna" eller vad tusan man skall kalla dem. Helst ingen servokuggstång.
Detta är möjligt då vi bara kommer att ha ett skrubb på ca 15mm fram. Fälgarna fram är 12,5"x18". Mycket backspace blir det, men Göran är övertygad om att servo blir onödigt och han brukar ju veta vad han talar om.

MVH/ Michael K


Hur långa blir styrarmarna på spindeln ?
Jag skulle nog åka med servo iallafall. men som sagt, Göran har säkert något syfte med att inte ha det.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag var ute i verkstan och måttade lite.

Lösningen är jätte enkel.

Volvo 240 ZF-styrväxel. Den med aluminiumhus.
Den är ca 650mm lång, men en av de lättaste att korta/förlänga.
I ert fall, tror jag inte ens att ni behöver korta aluminiumhöljet, utan det räcker att korta av själva "kuggaxeln" på ena sidan. Rattvarven kommer att räcka till endå, och förmodligen kommer ni att behöva begränas antalet rattvarv....vilket också är busänkelt att utföra.

Själva kortningen är busenkel. Man kapar av kuggaxeln på Passagerarsidan....borrar ett nytt hål och gängar .

Den har en rörelse på ca 38mm/varv.....och bör passa er om ni har en styrarm på 100-120mm
Blir styrutslaget för litet på hjulen....och ni inte kan ändra längden på styrarmarna....så finns en ombygnadssats för att få den snabbare, för 17-1800:-

om ni vill ha servo i framtiden....så kommer servostyrväxeln till Volvo att passa, med motsvarande modifieringar.

Ring gärna om ni vill har en bättre beskrivning. 070-57 323 57

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798


Trådstartare
Kraniel skrev:
Michael Karpers skrev:
...Nordic Supercar 2007...1.16 på Mantorp...1.35 på Anderstorp...




Behåller ni samma motor, eller blir det någonting värre? och vad blir det för hjulupphängningar?


Hjulupphängningarna kommer att ha väldigt långa, i princip parallella, A-armar. Coilovers från ert eminenta företag kommer att påverkas via pushrods. De främre A-armarnas bakre infästning kommer att sitta i den främre motorplattan. Dessutom kommer hjulupphängningarna bak och fram att vara i princip symetriska.

Jag inser att tiderna låter väl ambitiöst. Men faktum är att Erik kör i trakten runt 1.17 med Vipern på Mantorp och 1.35 - 1.36 på Anderstorp, så det är tiderna vi måste ner till om vi skall kunna vara med och slåss. Inser dock av erfarenhet att det är en mycket, mycket stor utmaning att nå dit, tro inget annat! Men, man skall ju sikta mot stjärnorna för att... O.s.v

Vi ses väl imorgon, förresten (5papp)?? Gillar er lack!!
Själv måste jag rusa hem och få loss startmotorn på vårt projekt... Den bröt ihop 23.12 igår kväll...

/MK

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Jag var ute i verkstan och måttade lite.

Lösningen är jätte enkel.

Volvo 240 ZF-styrväxel. Den med aluminiumhus.
Den är ca 650mm lång, men en av de lättaste att korta/förlänga.
I ert fall, tror jag inte ens att ni behöver korta aluminiumhöljet, utan det räcker att korta av själva "kuggaxeln" på ena sidan. Rattvarven kommer att räcka till endå, och förmodligen kommer ni att behöva begränas antalet rattvarv....vilket också är busänkelt att utföra.

Själva kortningen är busenkel. Man kapar av kuggaxeln på Passagerarsidan....borrar ett nytt hål och gängar .

Den har en rörelse på ca 38mm/varv.....och bör passa er om ni har en styrarm på 100-120mm
Blir styrutslaget för litet på hjulen....och ni inte kan ändra längden på styrarmarna....så finns en ombygnadssats för att få den snabbare, för 17-1800:-

om ni vill ha servo i framtiden....så kommer servostyrväxeln till Volvo att passa, med motsvarande modifieringar.

Ring gärna om ni vill har en bättre beskrivning. 070-57 323 57


Håkan, tack för tipsen! Jag återkommer i ämnet efter helgen! Måste rusa hem och skruva ur den för***ade startmotorn!

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



ButterflyRacing skrev:

Hur långa blir styrarmarna på spindeln ?
Jag skulle nog åka med servo iallafall. men som sagt, Göran har säkert något syfte med att inte ha det.

Jag designar styrarmen själv, så det går att välja längd. På grung av monteringen av kuggstången så
använder jag gärna lite längre styrarm. Tack för tipset med utväxlings siffran!
MVH
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Corvette -91 och nyare (som jag har på Novan) har styrarmar som är ca 120mm långa.
Då går det inte att åka med en styväxel som är ombygd till kortare utan servo. Men det beror nog mest på de hysteriska spindeltappslutningarna

Jag minns inte vad det är för utväxling på ombyggnadssatsen....men ring Gordon Eidhall och fråga
0370-26494
070-2166553

Servoväxeln är snabbare är den vanliga på Volvo efter -88 har jag för mej.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag har köpt en sådanhär....För att kunna åka med längre styrarmar på mitt nya bygge.
Finns 1,5:1 och 2,0:1

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



ButterflyRacing skrev:

Servoväxeln är snabbare är den vanliga på Volvo efter -88 har jag för mej.


Ja, Volvos styrväxlar med servo ha en lite snabbare utvxl. Dock kan jag inte på rak arm säga hur mycket men i häraden 20% tror jag inte är en för stor lögn.

_________________
Karl Brag
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798


Trådstartare
En liten lägesrapport:

Buren visade sig vara sned som f-n... Amerikansk kastpassning, som vanligt... Efter mycket karvande, riktande och filande är nu buren som den skall och allt är klart för svetsning av den nya fram- och bakändan. Bilder om detta kommer strax.

Dessutom kommer Bilsport att skriva en serie artiklar (5-6st) om bygget i vår/sommar med en klart teknisk inriktning. Där har Göran fått en stor utmaning att på ett enkelt sätt förklara hur man gör... Vi har träffat dem för en första fotosession/planläggningsövning. Alltid kul att få klappa egot lite! Känns dessutom mycket bra att banåkningen börjar uppmärksammas mer och mer, tycker jag!



Gunnar Ljungstedt gillar kameror...

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610



Michael Karpers skrev:
En liten lägesrapport:

Buren visade sig vara sned som f-n... Amerikansk kastpassning, som vanligt... Efter mycket karvande, riktande och filande är nu buren som den skall och allt är klart för svetsning av den nya fram- och bakändan. Bilder om detta kommer strax.

Dessutom kommer Bilsport att skriva en serie artiklar (5-6st) om bygget i vår/sommar med en klart teknisk inriktning. Där har Göran fått en stor utmaning att på ett enkelt sätt förklara hur man gör... Vi har träffat dem för en första fotosession/planläggningsövning. Alltid kul att få klappa egot lite! Känns dessutom mycket bra att banåkningen börjar uppmärksammas mer och mer, tycker jag!



Gunnar Ljungstedt gillar kameror...


Klart kula att "Spoilernytt" börjar ta upp sådana här projekt thumbs up . Kanske skulle börja köpa tidningen igen. Ser med spänning och förvänta fram emot att se fortsättnigen.

Fick nog av bilsport när jag köpte en tidning för några år sedan, slog upp en sida och såg Roland med sin vita Renault Clio och en inredning av vit långhårig Teddy.

_________________
Per Wahlqvist
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Några bilder på rambygget från i morse, det tuffar på så sakteliga.


En liten spekulation hur det kan se ut framifrån. Sidobild och bakifrån törs jag inte visa, man har ju vissa hämningar
Göran.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12838



Göran Malmberg skrev:



Va?


C6 kaross istället?
Varför? lägre luftmotstånd? lägre i sig? Bredare?
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Anders Jeppsson skrev:

Va? C6 kaross istället?
Varför? lägre luftmotstånd? lägre i sig? Bredare?


Nyare, det är en nyare modell, det är väl kul?
Luftmotstånd, näe det spelar nog ingen roll i stort sett. Jag är i och för sig lite förtjust i
bakrutans form. Sedan bygger själva karossformen bak in diffusorn ganska effektivt.
C-6 har ju ett för den här bilens konstruktion ett mycket passande luftutsläpp på sidorna
som kan överdrivas utan att hamna i klammeri med bilens grundutseende och därmed
reglerna. Höjden på grundbilen är ingen skillnad, det som gör den här karossen låg är
att den blir sektionerad, samt även breddad. Jag skall inte nämna något höjdmått, det
får Karpers göra. Bredden är ju tämligen regelbunden.

Det är ju så att bilen är såpass ändrad att det gamla skalet inte passar. Då kan det vara
lite grönköping med en modernare form, kanske även mer publikt o sponsorvänligt.
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 240



Mycket cool, en fråga bara. Borde inte burens rör precis bakom föraren dras typ såhär istället, se bifogad bild.



Eller med ett kryss, som rallycrossbilarna bygger.

Men ni kanske kommer till det

mvh, otto

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Leffler skrev:
Mycket cool, en fråga bara. Borde inte burens rör precis bakom föraren dras typ såhär istället, se bifogad bild.
Eller med ett kryss, som rallycrossbilarna bygger.
Men ni kanske kommer till det
mvh, otto


otto, jo, det ligger sanning i det Du säger, men som Du även misstänkte så är detta bara ett steg på vägen. Det var även så att vi behöll den röde delen av gamla buren då den redan var godkänd, och
då satt de rör där som de satt. Så långt historien.

Hela buren kommer att kryssas på det sätt som visar sig lämpligt. När de "yttre" rören kommit på plats
så skall alla fästöron för hjulupphängning svetsas fast. Sedan monteras buren i sina belastningspunkter
och vrids X antal grader för att se var rörelserna ligger. I logisk ordning kommer sedan kryssrören att
svetsas in så att man samtidig ser vad varje steg ger. Jag har en ritning där dessa kryss redan är inritade
men jag vill ändå se om det stämmer med verkligheten.

Hoppas det är svar på Din fråga. Det kommer fler bilder senare.
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette?? - Speedlab Corvette!!
1, 2, 3 ... 106, 107, 108   >>
67 besök senaste veckan (826774 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande