Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 330TXI 2004
5 besök senaste veckan (1930 totalt)
JaJöss
Hörnefors
Här sen Feb 2013
Inlägg: 23


Trådstartare
Då är det min tur.

Efter att ha byggt om en e46 Compact med 330xi drivlina och fått bilen regbesiktad och godkänd, så blir jo fråga, vad händer nu?

Vad är planen vidare...

Jo, en längtan efter att åka trackdays, på bana, leka racecardriver, så bör jo vägen vidare vara mera bananpassning..

Men jag delar här en video. Också skal jag dela bilder och info från ombygnationen från RWD till AWD en annan dag.


Dr. M's Garage

https://youtu.be/oyhUec_-9vg

_________________
Espen Miland
Emigrerat Norrman

BMW 330TXI -04 Såld
BMW 150i bygge på gång
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Det där är något jag fundera mkt på att göra. Ser fram emot en byggtråd och inbilla mig att det ska vara "relativt Bolt on" med stora delar av drivlinan (eller.....?)
Mer AWD swaps till folket

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
JaJöss
Hörnefors
Här sen Feb 2013
Inlägg: 23


Trådstartare
Orginal är bilen en 2004 318TI med automatlåda


Donor bilen var en 2003/05 330XI Touring med 6 växlad låda och lite rostig.
Denne blev demonterad och massor av delar är såld vidare, slik att kostnad for donatorbilen blev till slut 0,- faktisk gått lite i plus😉


Innan jag började var jag bered på att jag måtte kapa ur for fördelingslådan, men som alltid stöter man på utmaningar, som man gillar😉





Jag lappade ut och använde plåtdetaljer från donatorbilen. Säte infästningen från donatorbilen var dok 10mm höger ved bultarna.


Tog bort delar av vänster växellådsinfästningsbalk på grund av fordelningslådan.






Balk del från donatorbilen






Växellåda travers fäste på höger sida passade inte, så mera plåt från donatorer måtte till


















Och här var min tanke att jag var färdig att kapa och svetsa.... men men


Så interiören åkte inn..

_________________
Espen Miland
Emigrerat Norrman

BMW 330TXI -04 Såld
BMW 150i bygge på gång
Citera
aerobat
Skåne
Här sen Apr 2017
Inlägg: 126



Imponerande!
Jag måste bara få veta hur du kunde få din regbesiktigad?
Jag har en 325ti... Försökte få den besiktigad utan baksäte, men det gick inte för att jag hade ett Schmidman grenrör på

_________________
Ulf Svensson

BMW 325ti Compact (Trackday projekt)
BMW M Roadster
BMW M2 (såld)
Citera
JaJöss
Hörnefors
Här sen Feb 2013
Inlägg: 23


Trådstartare
aerobat skrev:
Imponerande!
Jag måste bara få veta hur du kunde få din regbesiktigad?
Jag har en 325ti... Försökte få den besiktigad utan baksäte, men det gick inte för att jag hade ett Schmidman grenrör på


Jag var tvungen att göra en byggbesiktning och ljudmätning med TESTA (eventuelt SFRO) innan regbesiktning.
Gjorde så en regbesiktning, utan några anmärkningar, men då motor med framvagn och xi drivlinan ökte egenvikten med sirka 200kg så blev bilen nedregad från 4 till 2 passagerare. Jag har jo forelöpig full inredning.
Jag kör med org 330xi avgassystem, med kortad bakre dämpare..

_________________
Espen Miland
Emigrerat Norrman

BMW 330TXI -04 Såld
BMW 150i bygge på gång
Citera
JaJöss
Hörnefors
Här sen Feb 2013
Inlägg: 23


Trådstartare
Nu kommer första utmaningen som jag inte viste om.
Jag viste att bakre infästningspunkterna till fremre subfram var bolt on.
Jag antog att fremre infästningspunkter ochså var bolt on då dem är lokaliserat mellan bultarna på RWD sin fremre krängningshämmarens bussning fäste..
Men men, där var dom inte på compacten, så mera donor plåt🥴
























Neste utmaning blev hålet till växelspaken, då det på xi är en upphöjning som behövs då fästebraketen bygger anderlunda..
Då motor med låda redan var monterad i bilen när jag märkte det, så tog jag lite plåt från sonore och gjorde en bultad lösning som är demonterbar om jag må bytta busningar på växel overföringen mekanismen














När jag skulle montera Hardy elementet och mellanaxelen så visade sig att det krokkade med forstärkningen i kardantunnelen, så här fick det bli en modifiering.














Bakvagnen räknade jag skulle vara bolt on. Det var den, forutom att fästpunkterna for krängningshämmare satt helt anderlunda, så det krokade med reservhjuls plast brunnen som hänger under bagageromsgolvet. Ingen nog deal.




Jag valde att använda 330xi touringen sin orginale avgassystem, men då compacten är kortare en touringen efter bakvagnen så blev det att korta ned bakre dämpare.. alternativt så tror jag en bakdämpare från en Z4 med M54B30 skulle funkat, men har inte lyckas få tag på en hittills.
Det positiva med nerkortningen är bättre ljudbild😬










Innerskärmarna fram behövde en modifiering rund bromsluftningskanalerna, har dog ingen bild på det.
Men mekanisk klar.


Jag bytte ut till M54b30 sin ECU och EWS. När det gäller el så var det en del ompinning av ECU kontakter också vidare, men tror noe av detta var for att jag bygde på en bil levererat med automat låda. Jag använde huvudkabelen från donatoren och flyttade batteriet till skuffen.




330xi blev orginalt levererat med ABS system från Bosch med en funktion som Hill decent controll, extra pump monterat på vänster sida av motorrummet och där Bosch 5.7 är monterad på höger sida.
For att slippa att bytta ut alla bromsrör och dra om en massa kablar valde jag att behålla Compactens orginale ABS system med huvudbromscylinder (är samme storlek som 330xi cylindern).
Så jag kör med (ATE) Teves MK60.
Fick fel koder på dom orginala 330XI ABS wheel speed sensorerna..
Och efter mycke googlande Fant jag ut att e46 är levererad med 3 olika typer av sensorer, där 2 av dom är av Hallsensor typen, men dom funkar inte på samma sett... det vill si Bosch Systemets Hallsensorer är inte kompentibla med Teves systemets Hallsensorer.....
Bak var det inga problem då jag kunne använda e46 330I RWD sensorer, men fram sitter det inte kuggkrans men magnetkrans i hjullageret.
Efter enda mera googlande kom jag över en ATE katalog som indikerade att BMW X5 från tidig 2000 tallet är levererad med Teves ABS system och inte Bosch ( som BMW använde på sina AWD bilar). Dom liknade på XI sine sensorer och dom måten jag hittade stämde forutom kabelen var lite kortare.



Jag var ganska spänd efter sensorerna dök up i brevlådan och jag fick monterat dom... Inga fel koder. ABS systemet funkade som bara det😬

_________________
Espen Miland
Emigrerat Norrman

BMW 330TXI -04 Såld
BMW 150i bygge på gång
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Bra med tråd här Espen!!

Man blir ju nyfiken - vad är egentligen nästa steg? Rller ett kommande är ju Fällfors i sommar IAF!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
JaJöss
Hörnefors
Här sen Feb 2013
Inlägg: 23


Trådstartare
SevenEight skrev:
Bra med tråd här Espen!!

Man blir ju nyfiken - vad är egentligen nästa steg? Rller ett kommande är ju Fällfors i sommar IAF!


Vi får se med tiden Henrik, men er klart lite raceigare däck, andra fjädrar och dämpare står överst på önskelistan. ++++
Du har jo testat skapelsen och har mera erfarenhet av bana en jag.... så jag kommer nog att tjata om tips och trix🤪

Också får vi hoppas man har ärvt en okänd släktning i Amerika som vistnok Hadde överskott med 💵

_________________
Espen Miland
Emigrerat Norrman

BMW 330TXI -04 Såld
BMW 150i bygge på gång
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



JaJöss skrev:
SevenEight skrev:
Bra med tråd här Espen!!

Man blir ju nyfiken - vad är egentligen nästa steg? Rller ett kommande är ju Fällfors i sommar IAF!


Vi får se med tiden Henrik, men er klart lite raceigare däck, andra fjädrar och dämpare står överst på önskelistan. ++++

Klart du måste följa med till Fällfors eller Härnösand


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
JaJöss
Hörnefors
Här sen Feb 2013
Inlägg: 23


Trådstartare
super7 skrev:
JaJöss skrev:
SevenEight skrev:
Bra med tråd här Espen!!

Man blir ju nyfiken - vad är egentligen nästa steg? Rller ett kommande är ju Fällfors i sommar IAF!


Vi får se med tiden Henrik, men er klart lite raceigare däck, andra fjädrar och dämpare står överst på önskelistan. ++++

Klart du måste följa med till Fällfors eller Härnösand


//Nisse


👍

_________________
Espen Miland
Emigrerat Norrman

BMW 330TXI -04 Såld
BMW 150i bygge på gång
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Ja men det här var ju intressant! Fick köra med denna igår på Fällfors. Är faktiskt lite impad - 4WD funkade ju väldigt bra på bana. Och - 3ltrs motorn är ju väldigt trevlig jmf med 2,5 som sitter i min.

Nu hade den ju vanliga gatbelägg och vanliga däck och jag tror det var därför man ibland upplavde att det blev en kort understyrning när man gick på gas - det var lite svårt att få över vikten på framhjulen och när man sedan skickade på med pedalen så var det som att den understyrde lite. Men - det är inga problem att undvika det, man lär sig snabbt. Det kommer inte märkas om man har vettiga belägg som man inte måste lång-bromsa med och däck med lite-lite mer bett, då kommer den dels hålla i bättre i kurvorna, dels kommer det bli lättare att "flytta över vikten". Som en jämförelse, min gamla Golv V6 4mo har ju hemsk. Där gick man på gas och allt var frid och fröjd ooch trodde man var 4-hjulsdriven och sen, pang sklog skiten i 4wd och man åkte som en projektil rakt fram... Spännande ibland! Gick också att undvika, man bara slog av på temport rejält, så var saken biff. Men denna är ju ett annat väsen, det funkar skitbra!

ABS funkade dock inte idag, men det var bara ett par ställen det märktes - är det så att när man motorbromsar så hjälper 4wd till genom att den har en ovilja att sluta överföra moment bakvägen? Tycker att jag borde ha låst upp mer egentligen. Men däremot så slår det mig att i ABS:en så finns det ju en sån där broms reducering för bak-kretsen och en justering av höger-vänster broms - och 330 har ju jättemycket broms bak. Tror det var för att ABS var out som den blev lite livlig på broms ibland.

Ja, nu kan man fråga sig varför jag bränner tid på att spåna om nån annans bil men det är för att jag blev lite impad. Den var väldigt schysst. Motorn är fan sweet i jmf med 2,5:an som jag har men en annan reflektion är ju att den känns mer harmonisk i utväxling och motor. Min 325:a är liksom - hur ska jag säga, man får ju varva ihjäl sig och bläddra växlar men den kommer ju inte framåt. Stor skillnad i ork på låga varv också.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
JaJöss
Hörnefors
Här sen Feb 2013
Inlägg: 23


Trådstartare
Jag som nybörjare har jo inget att genomföra med.
Men det var hysteriskt kul att åka fort på bana.
Det gjorde också dagen att låte ett proffs pusha bilen till dens gränser, var sjukt kul att sitta på och lära både i 330TXI och i din 325I.

Så nå har jag många tips att börja förbättra och tvika på bilen.
Min första rundtid blev: 2:12,69
Min bästa rundtid blev: 2:01,94
Henrik i 330TXI bästa tid blev: 1:59,67🤟

Så här finnes det potential, måste bara kasta mera 💰 på 🚗🥴

Nu är jag bara spänd på om någon råkade få Compacten på film🤔


Dr. M's Garage nyaste recept är nu:
Buy a car, go racing 🏎

_________________
Espen Miland
Emigrerat Norrman

BMW 330TXI -04 Såld
BMW 150i bygge på gång
Citera
JaJöss
Hörnefors
Här sen Feb 2013
Inlägg: 23


Trådstartare
Till salu om någon är intresserad 😉

https://www.blocket.se/annons/100263883

_________________
Espen Miland
Emigrerat Norrman

BMW 330TXI -04 Såld
BMW 150i bygge på gång
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 330TXI 2004
5 besök senaste veckan (1930 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande