Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Alfetta GTV6 3.0 Trackday
1, 2, 3 ... 12, 13, 14   >>
22 besök senaste veckan (88681 totalt)
bergstroem
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2016
Inlägg: 156


Trådstartare
Hej!

Äntligen efter kanske 10 år av att läsa era trådar så har jag bestämt mig för att skapa en egen tråd!

Jag köpte en Alfetta GTV 2.0 för 12 år sedan, då såg den ut såhär.




Jag ville då bygga en "stylad" gatbil så jag plastade nya skärmbreddare, kjolar, stora fälgar osv.
Då efter det såg bilen ut såhär innan projektet pausades.



Nu efter 10 år har jag bestämt mig för att renovera bilen och bygga en trackday bil. All plast ska bort och återställas till -70tals utseende men med trackday fokus.

Jag började förra vinter så en del arbete är redan gjort så jag kommer att ladda upp bilder eftersom tills jag är ikapp!

_________________
Olle Bergström
Citera
bergstroem
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2016
Inlägg: 156


Trådstartare
Som sagt förra vinter började med att sanera all plast och glasfiber som hamnat på bilen.







_________________
Olle Bergström
Citera
bergstroem
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2016
Inlägg: 156


Trådstartare
Karossen är i väldigt bra skick, men det fanns en del ytrost och färgsläpp under så jag passade på att fräscha till underredet innan GTV6 växellådan skulle dit







Chassidelarna hade rätt mycket rost så jag passade på att blästra, lackera och pressa i nya bussningar









_________________
Olle Bergström
Citera
vetgirig
MÄRSTA
Här sen Jun 2016
Inlägg: 20



Kommer att bli ett fint och snabbt fordon det här, det känns så.

_________________
Alex Eriksson
Citera
bergstroem
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2016
Inlägg: 156


Trådstartare
Jag kommer att byta ut den 4 cylindriga nordmotorn till V6á, därför bestämde jag mig för att utöka kylprestandan. Jag köpte en SAAB 900 alukylare från Kina och byggde om fronten något för att den skulle få plats.














_________________
Olle Bergström
Citera
bergstroem
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2016
Inlägg: 156


Trådstartare
vetgirig skrev:
Kommer att bli ett fint och snabbt fordon det här, det känns så.


Tack! jag hoppas på det i alla fall!

_________________
Olle Bergström
Citera
bergstroem
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2016
Inlägg: 156


Trådstartare
Jag köpte på mig en GTV6'a som donatorbil för att konvertera till V6'a. Tyvärr visade det sig att motorn hade haft vatten stående i topparna, ingen vacker syn








Jag hade dock turen att det stog en Alfa 164 3.0 12v motor bara en mil från där jag bor. Blocket är samma som GTV6 men en del grejer måste byggas om för att det ska fungera



_________________
Olle Bergström
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Tack för att du räddar en 116 Alfa.

Jag har ett set GTV6 2.5 V6 toppar liggande torrt & som verkar vara bra. Just sayin.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407



Härligt det är riktiga bilar detdär.

Har du fått tag på spacer till svänghjulet? Har ett jag förmodligen inte behöver

_________________
Patrik Hermansson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Tja jag har lite reservdelar från en nedplockad 164 med 3.0 motorn som blev över efter jag skaffade reservdelar till min formelbil.

Topplock svänghjul koppling tror även cylindrar kolvar luftmängdmätare startmotor generator.
Juste växellåda från samma med.

Något du vill ha bytes mot ett flak öl eller nått. (eller kanske vet någon annan som vill ha det är bara i vägen för mig så måste bort)

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
bergstroem
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2016
Inlägg: 156


Trådstartare
Ja som sagt, fick tag på en 164 motor från ca 89-92 men fick plocka elsystem/generator osv från en 97'a

Jag har fixat detta på motorn:
GTV6 oljepump + tråg
Ny Vattenpump
Ny termostat
Ny kamrem
Ny kamremspännare
GTV6 svänghjul med 2mm shims
GTV6 startmotor
Nya tändstift
Ny olja och filter
Ny multirem
GTV6 motorfästen

Sen plockade jag dessa från donatorbilen som var en 97as 164.
vevaxelremskiva (multirem istället för kilrem)
Generator + fäste
fuelrail
remskiva till vattenpump (3mm spacer)
vevaxelgivare +fäste

Säkert missat en massa!

Planen är att köra med 164ans Bosch Motronic och plenum (GTV6an har smalare insugsrör)






_________________
Olle Bergström
Citera
bergstroem
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2016
Inlägg: 156


Trådstartare
Multi skrev:
Härligt det är riktiga bilar detdär.

Har du fått tag på spacer till svänghjulet? Har ett jag förmodligen inte behöver


Har sökt som tusan efter en spacer, men det följde med en stor plåtskiva som hade suttit på svänghjulet för automatlådan, den var 2mm tjock och utav den kapade jag en spacer. Har provmonterat svänghjul och startmotor och det verkar lira!

_________________
Olle Bergström
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407



bergstroem skrev:
Multi skrev:
Härligt det är riktiga bilar detdär.

Har du fått tag på spacer till svänghjulet? Har ett jag förmodligen inte behöver


Har sökt som tusan efter en spacer, men det följde med en stor plåtskiva som hade suttit på svänghjulet för automatlådan, den var 2mm tjock och utav den kapade jag en spacer. Har provmonterat svänghjul och startmotor och det verkar lira!


Ok bra, kan vara bra att spara min om 3.2an ska byta position nån gång i framtiden

_________________
Patrik Hermansson
Citera
blyfot
Falkenberg
Här sen Mar 2005
Inlägg: 174



Tänk på att 2,5ans svänghjul förmodligen inte har samma balansering som 3,0ans, så du bör nog balansera om det.

_________________
Johnnie Eliasson
Citera
bergstroem
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2016
Inlägg: 156


Trådstartare
knotan skrev:
Tja jag har lite reservdelar från en nedplockad 164 med 3.0 motorn som blev över efter jag skaffade reservdelar till min formelbil.

Topplock svänghjul koppling tror även cylindrar kolvar luftmängdmätare startmotor generator.
Juste växellåda från samma med.

Något du vill ha bytes mot ett flak öl eller nått. (eller kanske vet någon annan som vill ha det är bara i vägen för mig så måste bort)


Tack för erbjudandet! Har själv 3 st V6ér (2 trasiga) samt 1st nordmotor. Jag tror för tillfället inte att jag behöver några delar just nu. Men jag återkommer så fort något behov dyker upp!

_________________
Olle Bergström
Citera
bergstroem
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2016
Inlägg: 156


Trådstartare
blyfot skrev:
Tänk på att 2,5ans svänghjul förmodligen inte har samma balansering som 3,0ans, så du bör nog balansera om det.


Ja det är mycket möjligt. Jag får helt enkelt få igång bilen och se hur det funkar. Ska svänghjulet balanseras tillsammans med veven och remskivan? Någon som vet hur det funkar att viktlätta original svänghjul? Jag har ju 2st i och med transaxeln.

_________________
Olle Bergström
Citera
blyfot
Falkenberg
Här sen Mar 2005
Inlägg: 174



bergstroem skrev:
blyfot skrev:
Tänk på att 2,5ans svänghjul förmodligen inte har samma balansering som 3,0ans, så du bör nog balansera om det.


Ja det är mycket möjligt. Jag får helt enkelt få igång bilen och se hur det funkar. Ska svänghjulet balanseras tillsammans med veven och remskivan? Någon som vet hur det funkar att viktlätta original svänghjul? Jag har ju 2st i och med transaxeln.


Ja det stämmer att det ska balanseras med veven och remskivan, med vikter på veven motsvarande stakar och kolvar. Att lätta svänghjulet går bra, både det främre och det bakre vid kopplingen.

_________________
Johnnie Eliasson
Citera
bergstroem
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2016
Inlägg: 156


Trådstartare
blyfot skrev:
bergstroem skrev:
blyfot skrev:
Tänk på att 2,5ans svänghjul förmodligen inte har samma balansering som 3,0ans, så du bör nog balansera om det.


Ja det är mycket möjligt. Jag får helt enkelt få igång bilen och se hur det funkar. Ska svänghjulet balanseras tillsammans med veven och remskivan? Någon som vet hur det funkar att viktlätta original svänghjul? Jag har ju 2st i och med transaxeln.


Ja det stämmer att det ska balanseras med veven och remskivan, med vikter på veven motsvarande stakar och kolvar. Att lätta svänghjulet går bra, både det främre och det bakre vid kopplingen.


Okey! tack för svaret. Planen blir nog att få bilen körklar i sommar, än om jag måste gena på vissa delar, sen får jag utvärdera vad som funkar och inte och fixa det kommande vintrar. Är inte helt säker på hur jag ska få Bosch Motronic att lira häller. Donatorbilen hade immobilizer, jag plockade dock den styrboxen, mottagaren vid tändningslåset och nyckeln. Men det känns lite osäkert.

_________________
Olle Bergström
Citera
blyfot
Falkenberg
Här sen Mar 2005
Inlägg: 174



bergstroem skrev:
blyfot skrev:
bergstroem skrev:
blyfot skrev:
Tänk på att 2,5ans svänghjul förmodligen inte har samma balansering som 3,0ans, så du bör nog balansera om det.


Ja det är mycket möjligt. Jag får helt enkelt få igång bilen och se hur det funkar. Ska svänghjulet balanseras tillsammans med veven och remskivan? Någon som vet hur det funkar att viktlätta original svänghjul? Jag har ju 2st i och med transaxeln.


Ja det stämmer att det ska balanseras med veven och remskivan, med vikter på veven motsvarande stakar och kolvar. Att lätta svänghjulet går bra, både det främre och det bakre vid kopplingen.


Okey! tack för svaret. Planen blir nog att få bilen körklar i sommar, än om jag måste gena på vissa delar, sen får jag utvärdera vad som funkar och inte och fixa det kommande vintrar. Är inte helt säker på hur jag ska få Bosch Motronic att lira häller. Donatorbilen hade immobilizer, jag plockade dock den styrboxen, mottagaren vid tändningslåset och nyckeln. Men det känns lite osäkert.


Se om du kan hitta Motronic från en äldre bil, de hade inte immobilizer förrän kanske årsmodell -93.

_________________
Johnnie Eliasson
Citera
bergstroem
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2016
Inlägg: 156


Trådstartare
Förra veckan var det Hjulafton då nya fälgar och däck dök upp!
Bilen ska ju bli trackdaybil så den måste ju se fin ut på gata med!

Fälgarna är 17x8 ET35 fram och bak är det 17x9 ET15
Däcken är Federal RS-R (Semi R) med 215x40-17 och 235x40-17

Fälgarna har bult hål 5/100 så flytande kona är ett måste.




Jag har även tagit upp hålet för casterstaget som original har en tvättsvamp som bussning. Nu blir det kulled från Alfa 105



Övre bärarmen fick åka via blästerskåpet och sen ny lack och nya bussningar i polyretan

_________________
Olle Bergström
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



Blir kanoners detta! thumbs up
Om du siktar på att köra på bana med den tycker jag absolut du ska satsa på ek växellåda med diffbroms men det kan ju bli steg 2.

Ang svänghjulsbalansering så är det säkert så att det egentligen ska / bör balanseras som en enhet med veven.
När jag monterade en 24v V6 i min dåvarande GTV6:a så använde jag ett 3,0 12v V6 svänghjul (utan distans) och gjorde ingen balansering i den nya kombon. Den motorn körde jag sen ett par säsonger i CAR Challenge och sedan har den gått en handfull säsonger i den norska serien utan märkbara problem. Säkert inte optimalt men det funkar iaf så jag skulle smälla ihop det och köra om jag vore du. Om du däremot lättar svänghjulet får du nog göra en komplett balansering.

Min 24v tog jag från 164 Q4 som hade Motronic och immobilizer och på nåt sätt fick jag igång motorn med tillhörande styrbox utan att använda nyckel eller immobilizerantenn från 164:an. Lite oklart exakt hur jag lyckades men jag skulle säga att du ska / kan testa utan iaf.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Alfetta GTV6 3.0 Trackday
1, 2, 3 ... 12, 13, 14   >>
22 besök senaste veckan (88681 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande