Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Morgan/Lotus 2018
tråden läst  
19167 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

<<Föreg  1, 2, 3
 
   
Ellac
Furulund





Här sedan: 06 Jun 2005
Inlägg: 680
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Maj 2017 09:19     Citera

Äntligen på hjul , snabbvisit i fina vädret och garagestädning under tiden.






_________________
Calle Olsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
stilldouble
Malmö





Här sedan: 03 Okt 2012
Inlägg: 224
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Maj 2017 12:02     Citera

Vad väger chassit som det står nu? Ser väldigt lätt ut... Samtidigt så ser det ju inte så überstyvt ut? Är detta bättre i verkligheten? Något som kan tillföras för att få midjan vridstyvare?


_________________
Magnus Falk
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Ellac
Furulund





Här sedan: 06 Jun 2005
Inlägg: 680
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Maj 2017 12:21     Re: Citera

stilldouble skrev:
Vad väger chassit som det står nu? Ser väldigt lätt ut... Samtidigt så ser det ju inte så überstyvt ut? Är detta bättre i verkligheten? Något som kan tillföras för att få midjan vridstyvare?


Vågar inte gissa vad det väger nu men ramen i sig är väldigt lätt! Det skall till en hel del rör och dessutom en fullbur som styvar upp ordentligt .

Nästa steg är fixa okhållare till frambromsarna och måtta in styrväxel och göra styrarmar.

Efter det skall karossen läggas på för att bygga golv/sittbrunnar och burinfästningar. Kanske fuskar jag lite med motor och växellådsinstallationen också , är sugen på lite mekaniska jobb för att bryta av med från svetsning och kapning..!


_________________
Calle Olsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Wankelsport
Kungälv





Här sedan: 18 Feb 2003
Inlägg: 1776
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Maj 2017 12:52     Re: Citera

stilldouble skrev:
Vad väger chassit som det står nu? Ser väldigt lätt ut... Samtidigt så ser det ju inte så überstyvt ut? Är detta bättre i verkligheten? Något som kan tillföras för att få midjan vridstyvare?

Även om det ser klent ut så är det nog vridstyvare än ett Morgan chassie. Det består av två längsgående balkar med tvärsnitt som ett Z. I en av dem har de dessutom gjort ett stort hål som tar nästan hela livhöjden för dra ut avgassystemet genom.


_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV) 1967, Austin Mini Countryman 1968
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Michael Th
kallinge





Här sedan: 12 Jul 2005
Inlägg: 557
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Maj 2017 12:18     Citera

liten fråga.. kommer du förstärka länkarms infästningarna så det blir "dubbleshear"... dvs ett fäste in mot schassiet på var sida om bärarms ledlagren?? eller det e kanske onödigt på ett så lätt fordon?


_________________
Michael Thulesius
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Ellac
Furulund





Här sedan: 06 Jun 2005
Inlägg: 680
Tipsa Facebook   Inlägg  18 Maj 2017 20:11     Re: Citera

Michael Th skrev:
liten fråga.. kommer du förstärka länkarms infästningarna så det blir "dubbleshear"... dvs ett fäste in mot schassiet på var sida om bärarms ledlagren?? eller det e kanske onödigt på ett så lätt fordon?


Hej Micke

Förstärkas skall det såklart göras, än så länge är det mest provmonterat. Har dock inte riktigt bestämt mig riktigt för hur infästningarna skall se ut ännu.

/Calle


_________________
Calle Olsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Ellac
Furulund





Här sedan: 06 Jun 2005
Inlägg: 680
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Aug 2017 10:10     Citera

Har äntligen fått lite tid och lust att skruva igen, fortsatt med framvagnen och styrväxel. Tror mig ha fått till Ackerman, vettig camberkomensation så jag tror det skall bli bra.

Lite svetsning kvar men det närmar sig.








_________________
Calle Olsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Ellac
Furulund





Här sedan: 06 Jun 2005
Inlägg: 680
Tipsa Facebook   Inlägg  26 Sep 2017 20:59     Citera

På mark för första gången med motor och låda i:






_________________
Calle Olsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Ellac
Furulund





Här sedan: 06 Jun 2005
Inlägg: 680
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Sep 2017 20:35     Citera

Börjat hänga på lite plast ytterst provisorisk , känns som måtten kan stämma och stuket bli som jag tänkt
men mycket testade kvar ..





_________________
Calle Olsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Sonett7
Landskrona, Skåne





Här sedan: 15 Feb 2003
Inlägg: 2837
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Sep 2017 08:52     Citera

Vackert!


_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Michael Th
kallinge





Här sedan: 12 Jul 2005
Inlägg: 557
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Sep 2017 11:19     Citera

Snyggt/bra som vanligt..
Hur löstes fordmotor/miata lådans ihop parning.. Eller är det en bolton lösning?
Vad blir det för bränsle system. ? Sprut?
Alltid trevligt att se dina lösningar på problemen..


_________________
Michael Thulesius
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Victor.
Lund





Här sedan: 15 Dec 2003
Inlägg: 1011
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Sep 2017 22:35     Re: Citera

Michael Th skrev:
Snyggt/bra som vanligt..
Hur löstes fordmotor/miata lådans ihop parning.. Eller är det en bolton lösning?

Det ska vara bolt on om jag inte minns fel, Ford Duratec och Mazda MZR (motorn i bl.a. MX-5 NC) är i mångt och mycket samma motor (utvecklades av Mazda och Ford gemensamt).


_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99
Grocery Getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Ellac
Furulund





Här sedan: 06 Jun 2005
Inlägg: 680
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Okt 2017 20:23     Re: Citera

Michael Th skrev:
Snyggt/bra som vanligt..
Hur löstes fordmotor/miata lådans ihop parning.. Eller är det en bolton lösning?
Vad blir det för bränsle system. ? Sprut?
Alltid trevligt att se dina lösningar på problemen..


Tack Micke!

Duratec och Miatalåda passar ganska bra ihop , inte perfekt men tillräckligt bra för att det skall funka.
Svänghjul och kopplingsbiten har jag inte riktigt hunnit fundera så mycket över än dock men det skall nog läsa sig!

Det blir någon form Av eftermarknadssprut, har inte kollat så noga på fabrikat osv än.

/Calle


_________________
Calle Olsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Ellac
Furulund





Här sedan: 06 Jun 2005
Inlägg: 680
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Okt 2017 21:36     Citera

Har fått en del gjort även om det kanske inte syns.. bygger "torpedvägg" och golv samtidigt som jag försöker
förstärka och triangulera så gott det går.

Funderar över stolar och pedalställ. Någon som har handlat här eller har tips om liknande:

Stol : http://www.kitcardirect.co.uk/popular-products/fibreglass-high-back-seat-shell-carbon-head-rests.html

Pedalställ : http://www.kitcardirect.co.uk/premium-kit-car-hydraulic-clutch-pedal-box-obpkcp103-v2.html






_________________
Calle Olsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Morgan/Lotus 2018
tråden läst  
19167 ggr 
<<Föreg  1, 2, 3

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Server render time: 0.5654   |||   Client render time:
 




o