Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 (Projekt) Dags för hjulinställning
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
5 besök senaste veckan (8869 totalt)
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166


Trådstartare
Hej alla.
Har sedan ett tag blivit med E30.
Tänkte att det är lika bra att lägga upp en tråd då jag har/kommer ha tusen frågor.
Projektet är tänkt för min son(snart 14år) och mig. Vi vill lära oss skruva och köra bakhjulsdrivet.

Bilen i sig är en E30 318i från -88 med en M52B25 mm. Den är SFRO reggad med motorn, 325 bromsar, diff, mm. Nu har den även bur, dock inte reggad med den ännu.
Så projektet är att måla invändigt, få dit instrumentpanel, bälten, stolar, mm för att kunna besiktiga den.

Har hittills målat det mesta, fått dit bälte på förarsidan, moddat instrumentpanel och tvättat en del saker.

Nu behöver jag hjälp med att hitta en skruv och distans till bältesinfästningen uppe vid axeln. Har läst mig till att det ska vara en 7/16" 42mm. Verkar svåra att hitta på skrotar eller företag i swe. Schmiedmann har, fast det är 36 arbetsdagars leveranstid. Jag är lite för otålig.
Tips? Den heter tydligen 72111904775 i RealOem.

Behöver även mutter till ratten, någon som har?

Har ni andra tips eller bra att tänka på innan jag besiktigar?
Fick kapa en del i instrumentpanelen för att få dit den pga buren. Spelar det någon roll för besiktningen?

Mvh Raine

_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
tonyee30
Nyköping
Här sen Jun 2020
Inlägg: 17



Tror jag har ett par bultar liggandes
Kan kolla imorgon

_________________
Tony Eskelinen
Citera
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166


Trådstartare
Glömde bilder.
Såhär såg det ut när jag fick bilen






En bit på väg har vi målat bur mm





Sen börja plocka med instrumentpanel och fixa lite avgränsning bakåt.











Inte helt färdig med inklädnad av instrumentpanel och panelen bak ska fästas.

_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166


Trådstartare
Tänkte byta olja/filter och stift.
När jag söker på oljefilter hittar jag två olika storlekar...?
Någon som vet vilken man ska ha? Ena har höjden 104mm och den andra 89mm.
Tänkte köp ett kvalitetsfilter, t.ex. Man och biltema olja. Funkar det?
Några speciella stift man ska köpa?

_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Kul med en E30 till!

Skall göra ett försök att ge lite svar på dina frågor utifrån min blygsamma erfarenhet:

* Kan generellt tipsa om att originalreservdelar hos BMW förvånansvärt ofta inte kostar skjortan och levereras snabbt, oftast inom 2-3 dagar.

* Mutter till ratten - det är en vanlig M14x1,5 låsmutter. Originalmutter finns att köpa hos BMW för blygsam peng om du vill men den kan säkert hittas i välsorterad järnhandel också.

* Instrumentbräda och bur - Gustav är bäst person att svara här men i allmänhet så har väl inte bilprovningen direkta synpunkter på att det är urjackat lite för buren så länge det inte finns vassa kanter. Däremot så brukar de vara rätt kitsliga på att alla potentiella islagsytor skall vara ordentligt vadderade. Ser på er bur att den ju har både hjälmkrossarstag och Toyota-stag, åtminstone förr var det svårt att få bilprovningen att godkänna en sådan bur för gatbruk eftersom de sitter väldigt illa till/nära föraren. Dubbelkolla gärna det med den bilprovning ni tänkt använda innan ni gör för mycket jobb.

* Oljefilter bör vara ett med höjd 104 mm.

* Jag har i alla år kört med Mann eller Mahle filter i mina bilar. Prutar inte på kvalitet där.

* Biltema köper nog fortfarande sin olja av en producent i England som har hållit på i många år med eget formuleringslabb osv. De gör inte "skit-olja", så den oljan kan man absolut köra med.

* Det har ju i många år varit en "sanning" att man måste köra med NGK i BMW. Själv har jag testat stift från NGK, Champion och Denso med precis samma goda erfarenhet. Fungerar utmärkt. Kolla pris och bestäm utifrån det.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



När det gäller buren så är det svårt att bedöma på bilder men som Christian säger, det är hjälmkrossarstagen och Toyotastagen som i första hand kan ge problem.

Hjälmkrossarstaget brukar "hjälpas" av att det går bakom B-stolpen som det ser ut att göra här. Det brukar också vara en fördel att både främre "benet" och Toyotastaget ligger framför A-stolpen (alltså inte i dörröppningen).

Men det är en bedömning som ska göras och helheten kommer också påverkas av var takrören sitter och hur ni får fram trepunktsbälte på ett vettigt sätt.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166


Trådstartare
Hej. Ja det ska bli spännande med en E30.
Hade en kompis som hade en 325 när vi gick i gymnasiet(lääääängesen). Sen dess har jag varit kär i modellen.

Tack för all hjälp.
Synd att jag inte tänkte på BMW original.
Jag beställde oljefilter(Mann), mutter och tändstift från schmiedmann, men tyvärr lång lev tid.
Testade att köpa en 14x1,5 från Svedol, men den passade inte. Vet inte om de kanske gav mig fel gängning.

Tyvärr var buren redan byggd när jag köpte bilen. Hoppas den är svetsad så den går igenom besiktningen. Ska ta en kontakt med besiktningaorgan i Linköping.

Fick även tag på bultar till bälte i fästningen genom Rejsa.. Strålande forum med oändlig kunskap och trevliga människor.

_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166


Trådstartare
Näst upp på "Att göra listan" är att montera takluckan.
Tänkte bara fästa den i "öronen" på takluckan och ner i buren på något enkelt sätt. Och sedan täta med något karosserikitt.
Tänkte först svetsa, men blev avrådd pga tunn plåt och att det kommer bli stora märken i lacken.
Tips?




Och eftersom jag inte är så duktig på att svetsa tänkte jag att det är lika bra att min son som är 13 lär sig svetsa..



_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2166



Limma fast luckan med karroserilim... eller byt till kolfibertak

_________________
Michael Thulesius
Citera
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166


Trådstartare
Ja, kolfibertak skulle vara det bästa. Kanske i framtiden. Är det svårt? Ser inga naturliga skarvar att kapa på.

Nu är allt fokus på att få igång den och provköra innan besiktning.

_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166


Trådstartare
Lite fler frågor.

Vad är detta som sitter under ratten. Dessa två lösa kablar, någon som vet vad det är?
Ena kommer från klumpen med silvertejp, den andre från tändningslåset.





Jag har även lyckats med konststycket att kladda till det ordentligt när jag skulle limma dit takluckan. Kan inte rekommendera Biltemas BT multibond. Verkar sitta som berget, men helt hopplöst att arbeta med.. Som kanske syns. 😂
Bra tips på att få bort det överflödiga?




Har även satt dit bakrutan. Nu ska "klämmlisten" dit, eller vad den heter..
Några tips på hur jag får dit den? Har läst om ngt verktyg, men vad heter det verktyget?




Väntar fortfarande på leverans av oljefilter, tändstift, mm.
Sen närmar det sig uppstart. 😅😅
Tacksam för all hjälp.

_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 273



Angående takluckan och Biltemas BT Multibond:

Aj då!
Jag är rädd för att du får låta det stelna ordentligt och mekaniskt avlägsna kladdet, tex med en brytbladskviv, försiktigt.

När jag (som inte är proffs) lägger mjukfogar brukar jag maskera kanterna, klämma i massan, efterdra med ett finger som är doppat i en 50/50 blandning av Yes och vatten, dra bort maskeringen så fort som möjligt, och eventuellt snygga till skarpkanten från maskeringen med ett Yes/vatten indränkt finger.
Proffsen gör detta direkt med sprutan.

Jag är inte säker på att Biltemas BT Multibond är dåligt men jag är mycket förtjust i SIKA:s produkter.



_________________
SO Johansson
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Kablarna med ringkabelskor ser ut att vara original och inte ditklämt av någon tidigare ägare. I så fall är det nästan säkert att de skall jordanslutas. Jag har aldrig stött på att BMW använder ringkabelskor till något annat förutom möjligen vid batteriet.

Ta bort silvertape-klabbet så du får koll på vad det är för något relä eller vad det nu är.

Här finns kopplingsscheman att kolla på:
https://www.slideshare.net/fajarisnanto/bmw-e30-wiring-diagram

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166


Trådstartare
NBC2 skrev:
Angående takluckan och Biltemas BT Multibond:

Aj då!
Jag är rädd för att du får låta det stelna ordentligt och mekaniskt avlägsna kladdet, tex med en brytbladskviv, försiktigt.

När jag (som inte är proffs) lägger mjukfogar brukar jag maskera kanterna, klämma i massan, efterdra med ett finger som är doppat i en 50/50 blandning av Yes och vatten, dra bort maskeringen så fort som möjligt, och eventuellt snygga till skarpkanten från maskeringen med ett Yes/vatten indränkt finger.
Proffsen gör detta direkt med sprutan.

Jag är inte säker på att Biltemas BT Multibond är dåligt men jag är mycket förtjust i SIKA:s produkter.





Japp. Jag maskerade kanterna. Men limmet drog med tejpen..😳
Försökte även putsa till kanterna med ett blött finger(dock bara vatten), men det var alldeles för kladdigt.
Problemet från början var att det inte gick att använda "pipen" då massan var alldeles för hård.

Får bli någon skrapa. Kanske skära loss takluckan och börja om.

_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Kablarna med ringkabelskor ser ut att vara original och inte ditklämt av någon tidigare ägare. I så fall är det nästan säkert att de skall jordanslutas. Jag har aldrig stött på att BMW använder ringkabelskor till något annat förutom möjligen vid batteriet.

Ta bort silvertape-klabbet så du får koll på vad det är för något relä eller vad det nu är.

Här finns kopplingsscheman att kolla på:
https://www.slideshare.net/fajarisnanto/bmw-e30-wiring-diagram



Toppen!
Ska ta bort tejpen, kolla schemat och förhoppningsvis bara jorda dem..
Tack för hjälpen!

_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166


Trådstartare
Under tejpen döljde sig bilnkersrelät.
Helt rätt gissat. De två bruna ska vara jordade i varsin skruv vid ratten. 👍

Har även bytt tändstift.
Tidigare när jag bytt har jag bara dragit för hand. Nu läste jag att man ska dra med 28Nm. Så var tvungen att köpa en momentnyckel. 😄
Läste även att många rekommenderade att använda en liten klick alu pasta. Var lite skeptisk först, men när jag lossade de gamla tändstiften kändes det inte alls bra på tre av dem. Det lät nästan som att gängorna skar. Så jag penslade dit lite lite alu pasta. Hopps jag inte förstörde ngt.

Nästa blir att byta olja. Köpte även en ny större hylsa för oljefiltret, men köpte 34mm, skulle vara 36mm. Skulle byta idag, men det var alldeles för lång kö så jag köpte en ny. Tänker att 34an kanske jag behöver ngn annan gång..
Kan man ha för mkt verktyg???😂
Skönt också att jag inte behövde plocka bort fjäderbenstaget. Gott om plats i gamla E30in.






_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166


Trådstartare
Hej igen.
Nu är det dags att byta olja. Motorn har inte varit igång på flera år, därför vill jag byta olja och tändstift(klart) innan jag startar den.
Men när jag läser om oljebyte rekommenderar de flesta att man ska varmköra motorn först så oljan rinner lite lättare.
Min tanke var tvärtom, byta oljan INNAN jag startar motorn.

Vad säger experterna?
Ska jag kolla oljenivå, om den är rätt, starta och varmköra innan jag byter oljan?
Ska jag byta olja innan jag startar och få leva med att oljan är lite kallare/segare och därefter starta?

_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Om du tycker gamla oljan ser tveksam ut eller är osäker på vad som eventuellt letat sig in i
motorn, kondensvatten mm bör du tömma ur utan någon föregående uppstart.
Med ny olja i vet du att majoriteten av oljan i motorn är fräsch och du gjort vad du kan.

Planera istället in ytterligare ett oljebyte i närtid efter att motorn har varmkörts en del med det nya.

I alla moderna oljor finns sk. dispergenter som har till uppgift att hålla sot och smuts flytande
i oljan så att skiten följer med ända till oljefiltret. De löser till viss del upp gammal smuts och
avlagringar också. I en gammal "smutsig" motor kan man därför få en viss rengörande effekt
efter oljebyte, så det är inte alls en dum idé att göra täta oljebyten när en äldre motor med
okänd status driftsätts.

Beroende på hur noga man är kan man ju tänka sig att den första omgången olja är
"budget"-olja - dvs billigaste olja som uppfyller specifikationen - istället för t.ex. helsyntet.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 203



Jag hade letat reda på en billig men godkänd olja och gjort ett byte innan uppstart. Sen gjort ett byte till när motorn har blivit varm för att få ut eventuellt skit och annat spännande som kan tänkas frigöras osv.

_________________


BMW e30 v8
Citera
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166


Trådstartare
Tack för svar och utbildning.

Jag har köpt Biltemas helsyntet 5-40. Läste i ett BMW-Forum att det skulle vara bra.
Finns det billigare än det?

_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529



Den där runda burken med lock innerhåller ett diagnos uttag. Det är den bästa hjälpmekaniker man kan ha.
Det finns adaptrar tex https://www.obdspecialisten.se/shop/product/20-pins-adapter?tm=&sm . . . .

från den behövs ytterligare en kabel "K+Dcan kabel". finns också på obd specialisten. Fast bundlat med Inpa programvaran som är gratis på nätet.

K+D can kabel kan du sedan använda mot nyare BMW (fram till 2012 ungefär beroende på modell)
INPA finns lätt installerat i form av "mike's easy bmw tools" , bara googla , rekommenderas.

Då ser du direkt i datorn vad som behöver åtgärdas på motorn i form av givare etc.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 (Projekt) Dags för hjulinställning
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
5 besök senaste veckan (8869 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande