Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3E46 SMG -02 Bakvagnsoptimering
<<   1, 2, 3, 4   >>
5 besök senaste veckan (21933 totalt)
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



thumbs up thumbs up
Rätt mycket lättare än min i blötjärn då! 40kg enligt fraktsedeln för min.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
Nu har det äntligen börjat hända lite i garaget. Har börjat med att riva ner bakvagnen i molekyler. Ska givetvis byta alla bussningar och fräsha upp allt. Men först ska jag mäta upp allt noga och se om en idé jag fick kommer funka. Tanken är att förbättra geometrin. Exakt vad det är kommer jag berätta senare. Men just nu håller jag på med en prototyp.

Sen kan jag ju även berätta att även jag har lite svetsjobb framför mig. Självklart har karossen spruckit i bakvagnen. Lika bra att göra det ordentligt. Kommer köra genomgående skruv upp till ett rör som jag får fästa i stötdämpartornen bak. Hade först tänkt fästa bakvagnsbryggan i buren. Men nu har jag ju köpt en skruvbur. Så det funkar inte.




_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
Har nu börjat lappa ihop en sprucken bakvagn. Ingen nyhet för M3E46 ägare. Men jag kan ju visa lite hur jag tänkt göra.

Klicka för större bilder!

Här är en rejäl spricka men som är mer regel än undantag. För att undvika att sprickan fortsätter efter lagning har jag borrat håll i ändarna.



Här ser man en svets som släppt.



Har borrat ur alla dåliga svetsar och svetsat om.



Här är en stor förstärkningsplåt på plats redo att svetsas.



Här är svetsningen påbörjad. Man borrar även ut första plåten och binder ihop undre plåten så att man svetsar i 3st plåtar samtidigt.



Här har jag borrat ur en skruv i svarven som jag gängar i som styrning. Jag borrar sedan underifrån upp i kupén.



När man fått ett hål i kupén borrar jag bort hålet för burrören. Då hamnar dom perfekt centrerat.


Här har jag markerat och sedan kapat bort en större del som jag sparar till senare.


Svarvade sedan 4st fästen som jag svetsar fast inne i bilen och som jag därefter fäster buren i. Varför jag inte fäster buren direkt i karossen är för att jag ska kunna använda genomgående skruv med mutter samt att få lite bättre styrning på rören. Då kan man sömsvetsa buren i nederkant samt rosettsvetsa en bit upp på röret. Känns stabilare.





Här slipar jag bort en upphöjning i översta plåten. Dels för att svesta plåten i balken på ett bättre sätt. Samtidigt för man en slätare yta för burfästet. Här för man alltså möjlighet att svetsa burfästet, plåten samt bakvagnsbalken i ett svep.


Ungefär så här kommer det bli sedan. Man trär på den bortkapade plåten igen och svetsar allt snyggt och prydligt. Man har då fått 4st rör som går rakt upp från bakvagnsbryggan och som kan dras med genomgående skruv. Senare kan man gå emot dessa rör med burrören från alla håll och kanter.


Längre än så har jag inte kommit ännu. Men fortsättningen följer.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Snyggt som alltid

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4016



Ser riktigt bra ut Samuel

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661



Samuel Lindkvist skrev:
Tanken är att förbättra geometrin


Ganska vanligt att ändra bärarmsinfästningarna för bättre rollcentra. Har lite bilder om du vill ha!

Glöm inte att förstärkningssvetsa i karossen där du justerar toe, brukar spricka efter ett tag.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Samuel Lindkvist skrev:
Tanken är att förbättra geometrin


Ganska vanligt att ändra bärarmsinfästningarna för bättre rollcentra. Har lite bilder om du vill ha!

Glöm inte att förstärkningssvetsa i karossen där du justerar toe, brukar spricka efter ett tag.


Ja tack, skicka gärna lite bilder. Men menar du inre eller yttre fästen? Jag tänker flytta ner yttre bärarmen något för bättre geometri. Men har även funderat på inre. Men bakvagnsbryggan är uppflyttad 10mm. Så lite bättre blir det ju redan där.

Toe infästningen spricker gärna på E36, på E46:an vet jag dock inte om det spricker. Men det är väl inte fel att kolla över det också. thumbs up
Kanske spårar ut så det blir Bavaria cup 2018!?

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661



Samuel Lindkvist skrev:
Patrik Skoog skrev:
Samuel Lindkvist skrev:
Tanken är att förbättra geometrin

Ganska vanligt att ändra bärarmsinfästningarna för bättre rollcentra. Har lite bilder om du vill ha!
Glöm inte att förstärkningssvetsa i karossen där du justerar toe, brukar spricka efter ett tag.


Ja tack, skicka gärna lite bilder. Men menar du inre eller yttre fästen? Jag tänker flytta ner yttre bärarmen något för bättre geometri. Men har även funderat på inre. Men bakvagnsbryggan är uppflyttad 10mm. Så lite bättre blir det ju redan där.

Toe infästningen spricker gärna på E36, på E46:an vet jag dock inte om det spricker. Men det är väl inte fel att kolla över det också. thumbs up Kanske spårar ut så det blir Bavaria cup 2018!?


Hej Samuel, jag menar både yttre och inre fästpunkter bak. Skickar bilder, dessa bussningar borde vara "lätt" för dig att ta fram och sälja. Även rollcenterkitt till framvagnen med camber/caster justering i yttre bärarmsbussning! -skickar bilder.

Spåra ur lär det göra , åk gatbil/TimeAttack med BavariaRacing under 2017 och hoppa in i BavariaCup till 2018 thumbs up

_________________
Patrik Skoog
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



Blir fint detta thumbs up
Men vad blir det för burlösning? Kompletteras Wiechers buren med några fler rör för att binda samman bakvagnen?

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
N Wiberg skrev:
Blir fint detta thumbs up
Men vad blir det för burlösning? Kompletteras Wiechers buren med några fler rör för att binda samman bakvagnen?


Jag får se hur buren sitter monterad. Finns det nåt lämpligt ställe att binda ihop den på får jag modda buren lite. Eller låter jag buren va och bara svetsar rör till fjädertornen bak.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:

Hej Samuel, jag menar både yttre och inre fästpunkter bak. Skickar bilder, dessa bussningar borde vara "lätt" för dig att ta fram och sälja. Även rollcenterkitt till framvagnen med camber/caster justering i yttre bärarmsbussning! -skickar bilder.


Främre bärarmarna ser inte ut som du är van vid. Antar att du tänker på vanliga E46 bärarmar som man byter yttre bussningen på. På M3:ans bärarmar går det inte lika smidigt. Men å andra sidan vet jag en som har ställbara bärarmar liggandes.



_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661



Samuel Lindkvist skrev:
Patrik Skoog skrev:

Hej Samuel, jag menar både yttre och inre fästpunkter bak. Skickar bilder, dessa bussningar borde vara "lätt" för dig att ta fram och sälja. Även rollcenterkitt till framvagnen med camber/caster justering i yttre bärarmsbussning! -skickar bilder.


Främre bärarmarna ser inte ut som du är van vid. Antar att du tänker på vanliga E46 bärarmar som man byter yttre bussningen på. På M3:ans bärarmar går det inte lika smidigt. Men å andra sidan vet jag en som har ställbara bärarmar liggandes.



Haha!
På tal om att flippa ur

_________________
Patrik Skoog
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4016



Hoppla!!! ska man tänka om ang framvagnsbussningen?

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470



Främre bärarmarna ser inte ut som du är van vid. Antar att du tänker på vanliga E46 bärarmar som man byter yttre bussningen på. På M3:ans bärarmar går det inte lika smidigt. Men å andra sidan vet jag en som har ställbara bärarmar liggandes.


[/quote]

En hel låda med godis!

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661



Samuel Lindkvist skrev:
Ja tack, skicka gärna lite bilder.







_________________
Patrik Skoog
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
Är det din bil Patrik? Det känns verkligen tvärtemot vad jag tänkt. Sänker man bilen behöver man flytta ner yttre och flytta upp inre. Här ser det ut som det är tvärtom? Inre är ju iofs oklart vilket som är ursprungsläget!
Men å andra sidan ligger ju rollcentret väldigt högt original. Men vet i sjutton om det är rätt på bilderna.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661



Samuel Lindkvist skrev:
Är det din bil Patrik? Det känns verkligen tvärtemot vad jag tänkt. Sänker man bilen behöver man flytta ner yttre och flytta upp inre. Här ser det ut som det är tvärtom? Inre är ju iofs oklart vilket som är ursprungsläget!
Men å andra sidan ligger ju rollcentret väldigt högt original. Men vet i sjutton om det är rätt på bilderna.


Nej detta är från en av WestCoast S2000 bilar.
De har ju hyfsad koll. Ökad roll kan man kanske behöva för att åstadkomma andra saker.
Har mer bilder från andra bilar, detta är intressant att reda ut!

_________________
Patrik Skoog
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Vet inte om jag är ute och cyklar eller ej men har för mig det fanns en maxgräns hur mycket man fick flytta typ bärarmsinfästingrnan. Jag TROR det var max 20mm.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
fuling skrev:
Vet inte om jag är ute och cyklar eller ej men har för mig det fanns en maxgräns hur mycket man fick flytta typ bärarmsinfästingrnan. Jag TROR det var max 20mm.


Du är nog inte ute och cyklar. Men det är ju frågan varför man flyttat "åt fel håll"
Min uppfattning va att man skulle återställa rollcentret så nära original som möjligt efter sänkning.
Men Patriks bilder visar ju att man sänkt rollcentrat ytterliggare medvetet.
Eller ligger fokus på annat. Typ cambergain eller att få mindre spåvidds förändring vid bump?

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Jag jä... osäker på om man verkligen skall eftersträva rc bak som std.
Pga fjädrar, krängre, däck, stötdämpare mm mm (fram och bak) är ändrat från en std till till en racebil.

Var ligger rc bak std?
En annan fråga är vad händer när vi höjer/sänker rc?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
fuling skrev:

Var ligger rc bak std?
En annan fråga är vad händer när vi höjer/sänker rc?


Det är frågan. Jag har inte kommit dit än att jag har mätt upp allt än. Men ska göra en simulering vad som händer. Det enda jag hunnit med är att konstatera att rollcentrat ligger väldigt högt bak. Ska bli intressant att se vad vi kan komma fram till. 😎

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3E46 SMG -02 Bakvagnsoptimering
<<   1, 2, 3, 4   >>
5 besök senaste veckan (21933 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande