Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Nissan Skyline R32 GT-R -90 VQ35
<<   1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (47705 totalt)
Larsson__86
Årsunda
Här sen Feb 2006
Inlägg: 51


Trådstartare
Supramannen skrev:
Gå ner till 27/650 så slipper du massera så
Mycket 68 fram gör dig inte
Lycklig


Ser du någon annan nackdel med 68 höga däck om man bortser ifrån platsen i hjulhusen?

barth skrev:
Jag har nog 27/65 liggandes som du kan testa med om du vill


Ja kan ju vara bra att se skillnaden


erikjakan skrev:
sen lär du ha redigt med mer camber också va?


Menar du för att dom ska få plats? Eller tanke på att det är slicks?





Har försökt kika runt lite på nätet för att få en ungefärlig uppfattning om vad folk kör med för hjulvinklar på R32orna vid bankörning så jag har något att utgå ifrån.
Uppskattar alla tips som leder mej i rätt riktning

_________________
Marcus Larsson
Corvette C5 -00 | Skyline R32 GT-R VQ35 -90
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Ja att dom flesta 680 är gjorda för porsche med förstämt däcksida.

Varför vill du ha 680 fram?

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Larsson__86
Årsunda
Här sen Feb 2006
Inlägg: 51


Trådstartare
Att det vart 27/680 va att jag kollade på vad dom körde på dessa bilar i grupp a, 265/700-18 och att jag hade en hög 27/680 liggandes hemma.

De är inte så att jag har bestämt mej för 680, uppskattar all input jag kan få om vad som funkar bäst

Jag vill samma storlek runt om för att ha möjlighet att skifta runt däcken och även att jag har haft i tankarna att den kanske blir 4-hjulsdriven någon gång. Och gärna en dimension som jag kan ha R-däck i samma (närliggande) storlek.

_________________
Marcus Larsson
Corvette C5 -00 | Skyline R32 GT-R VQ35 -90
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



då går ju ett högt slicks bort..dom flesta r däck är runt 630-640

27/650 är ett bättre val

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Larsson__86
Årsunda
Här sen Feb 2006
Inlägg: 51


Trådstartare
De jag jämförde med var att ja såg att R888 fanns i 275/40-18 som borde vara ca 675mm höga

Ska kolla med Barth och se om jag kan låna ett par 27/650 av honom

_________________
Marcus Larsson
Corvette C5 -00 | Skyline R32 GT-R VQ35 -90
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Larsson__86 skrev:
De jag jämförde med var att ja såg att R888 fanns i 275/40-18 som borde vara ca 675mm höga

Ska kolla med Barth och se om jag kan låna ett par 27/650 av honom


275/40-18 är ju inte en speciellt vanlig R-däcks dimension, då är 265/35-18, 285/30-18 eller 295/30-18 betydligt vanligare.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Larsson__86
Årsunda
Här sen Feb 2006
Inlägg: 51


Trådstartare
Ska fixa ett par 27/650 och prova med



Sitta still stol som jag köpte av Barth i somras


_________________
Marcus Larsson
Corvette C5 -00 | Skyline R32 GT-R VQ35 -90
Citera
Larsson__86
Årsunda
Här sen Feb 2006
Inlägg: 51


Trådstartare
Köpte en 350Z växellåda i våras med okänt fel, han sa att han inte "hittade" treans växel och att det inte hade varit nå konstiga ljud innan eller skrapande.
Då jag läste mej till på nätet att dessa växellådor brukar ha problem med synkringarna så antog jag att det var det som spökade.

Hur som haver, priset var bra och jag tänkte bara kapa av den och använda sprängkåpan ihop med en annan låda. Efter lite mer läsande på nätet så insåg jag att dessa lådor verkar hålla för en del i dom senare versionerna. Dom finns i versionerna CD001 - CD005 - CD006 - CD008 & CD009 har jag för mej, Det stod CD0#1 på min låda så jag tänkte att det var en CD001. Problemet med dessa lådor är att synkringarna inte orkar dra med dreven och således synka växlingen. Dom tidiga lådorna har vanliga syncringar medans dom senare updaterades vartefter med först dubbelsynkro och sedan trippel synkro.

Så jag fick iden att riva min låda och se om den gick att uppdatera till trippelsynkro.

Testade att lägga i alla växlar en efter en och dra runt lådan, dunkar kanon så inga problem så långt iaf.





Efter en 40 min så såg den ut såhär



Lite mer bort rensat



Efter detta så vart de några dagars väntande på en ny större avdragare för att få av back dreven för att kunna plocka ur växelstockarna


_________________
Marcus Larsson
Corvette C5 -00 | Skyline R32 GT-R VQ35 -90
Citera
Larsson__86
Årsunda
Här sen Feb 2006
Inlägg: 51


Trådstartare
Urplockat





Pressar av 3:an & 4:an





Vart lite glatt överraskad när jag såg att det var dubbelsynkro på 3:an & 4:an



Då det borde vara enligt följande:

2003 6MT
Double cone synchronizers in 1st and 2nd
No triple cone synchronizers

2004 6MT
Double cone synchronizers in 1st, 3rd, 4th
Triple cone synchronizer in 2nd

2005 CD008
Double cone synchronizers in 1st, 3rd, 4th
Triple cone synchronizer in 2nd

2005 CD009
Double cone synchronizer in 4th
Triple cone synchronizer in 1st, 2nd, 3rd


Så anade jag att det inte var en CD001, så efter en snabb googling så stod det att CD0#1 stod för CD008 så hittils ser det ju ut som ett bra köp thumbs up

Ska plocka ner resten ock kolla skicket på grejerna. Ser den bra ut åker den ihop och så får vi ser vad den står pall för Så får de bli uppgradering när den rasar

_________________
Marcus Larsson
Corvette C5 -00 | Skyline R32 GT-R VQ35 -90
Citera
Larsson__86
Årsunda
Här sen Feb 2006
Inlägg: 51


Trådstartare
Ska väll presentera hjärtat till Skylinen

Det är som tidigare sagt en VQ35de från en 2003 Nissan 350Z, liten lätt V6:a på 3,5L.
Sugmotor från början som nu ska tvångsmatas .



Det sitter 8:5:1 komp CP kolvar med smidda Manley stakar, ACL lager



ARP bult i toppe & botten



Ferrera ventiler



Supertech dubbla ventilfjädrar med titan retainers.



Cosworth oljepump.



Cosworth topppackningar


_________________
Marcus Larsson
Corvette C5 -00 | Skyline R32 GT-R VQ35 -90
Citera
Larsson__86
Årsunda
Här sen Feb 2006
Inlägg: 51


Trådstartare
Inte hänt så mycket på ett tag, Kunde inte pressa av 1 & 2:ans drev då dom inte fick plats mellan mothållen i min press. Men idag fick jag lite ork så slängde ihop ett nytt mothåll så jag kunde pressa av dreven och kontrollera syncringarna.

Ska snygga till det sen, blästra det och måla, men den gjordedet den skulle


Så nu är det bara en syncring kvar att kontrollera Sen så ska lådan monteras ihop. Så jag kan börja bygga motor och växellådsfästen.


_________________
Marcus Larsson
Corvette C5 -00 | Skyline R32 GT-R VQ35 -90
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093



Vad skiljer mellan lådorna till vq35de/revup och den som kom först 2007 med vq35hr.
Vad man förståt så är det väl först vid Hr motorn dom vart något att ha växellådorna?
Eller kom alla uppdateringar redan 05/06

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Larsson__86
Årsunda
Här sen Feb 2006
Inlägg: 51


Trådstartare
Har faktiskt dålig koll på RevUp lådan och vad som skiljer.
Den tidigare versionen som satt på DE motorn är en bra låda, bara dåliga syncringar. Det som gett den så dåligt rykte är att i den första versionen CD001 så var det bara en syncring på 3:an och det var oftast den som inte orkade med, det löste dom när C009 versionen kom, med trippel syncro på 1,2 & 3:an och dubbel syncro på 4:an.

Den lådan jag har är en CD008 med trippel syncro på 2:an och dubbel på 1, 3 & 4:an

Så min tanke är att se hur länge den håller med en bättre olja, och eventuellt kylning på lådan då ja funderar om det är så att oljan blir varm och tunn och det är därför syncringarna fungerar dåligt.
Håller den inte så tänkte jag uppgradera den med trippel syncro på 1 & 3:an också. För att få samma spec som CD009.

_________________
Marcus Larsson
Corvette C5 -00 | Skyline R32 GT-R VQ35 -90
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Intressant, kan du inte ta lite bilder på friktionsytorna på synkarna, inkopplingständerna på växlingshylsorna och kugghjulen där hylsorna kopplas in. Om de tänderna är avrundade så har det skrapat, sliten synk.

Det jag funderar på är om synkens friktionsyta är sliten på växeln du inte får i så borde det leda till att den inte klarar av att bromsa ner varvtalsdiffen och då blir det ett klassiskt skrap då man växlar till den växeln.

Nu säger du att växeln inte går att få i vilken den borde om det bara är sliten friktionsyta, men om en av synkringarna är sprucken så kan den blockera växeliläggning.

Om synken är bra kan det vara något annat typ växlingsgaffeln eller så. När du ändå har lådan isär är det ju bra att kolla lite extra.

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Larsson__86
Årsunda
Här sen Feb 2006
Inlägg: 51


Trådstartare
Ja min första tanke va ju att tänderna på drevet eller bulk ringen skulle vara slitna, men dom ser fina ut. Han jag köpte låda av sa att dom inte hört nått skrapande utan 3:an bara försvann, vilket låter väldigt konstigt tycker jag. Funderade på växelgafflarna eller länkaget, men hittills har jag inte hittat några problem.
Jag testade ju att lägga i alla växlar och dra runt lådan innan jag rev den och det var inge problem att få i någon av växlarna.

3:ans drev


Bulkringen


Syncringen


Tänderna på inre ringen


Tänderna på yttre ringen


Slitage ytan mot yttre ringen


Slitage ytan mot inre ringen, små tecken på slitage men ingen som går att känna med fingret

_________________
Marcus Larsson
Corvette C5 -00 | Skyline R32 GT-R VQ35 -90
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Både tänder och slitageytor ser fina ut, använda men inte slitna. Inga värmefläckar på stålkonorna vilket borde synas om de överbelastats även om jag bara har erfarenhet av molybden och kolfiberbelagda synkar.

Förmodligen var det något utanför lådan som gjorde att växeln inte gick i, spakställ eller så.

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Larsson__86
Årsunda
Här sen Feb 2006
Inlägg: 51


Trådstartare
Ja de jag hittills sett i lådan ser ut att vara i bra skick, och med den beskrivning jag fick, "att växeln inte fanns där" så har jag hela tiden misstänkt länkage eller spak. Då jag inte fick med spaken till lådan så kan jag ju bara spekulera i dess skick.


Ska pressa av 2:ans drev och sync imorgon och inspektera det, sedan ska lådan ihop igen.

Någon som har tips på en lämplig olja till lådan?
Och vilken temperatur borde oljan ligga på vid körning?

Tänkte sätt i en tempgivare för att hålla koll på temperaturen.

_________________
Marcus Larsson
Corvette C5 -00 | Skyline R32 GT-R VQ35 -90
Citera
Larsson__86
Årsunda
Här sen Feb 2006
Inlägg: 51


Trådstartare
Pressade av 2:ans drev idag för att kontrollera syncringarna. Som sagt tidigare är det trippel syncro på 2:an. Samma skick som 3:an, lite små tecken på slitage men inget som går att känna med fingret.


_________________
Marcus Larsson
Corvette C5 -00 | Skyline R32 GT-R VQ35 -90
Citera
Larsson__86
Årsunda
Här sen Feb 2006
Inlägg: 51


Trådstartare
Ska snart montera ihop lådan igen och skulle vilja ha tips på en bra olja till den

Kikat lite på 350Z forum, verkar vara många som kör med Redline MT-90 eller en blandning mellan MT-90 och MTL

Någon som har koll på vad normal arbetstemperatur ska ligga runt?

_________________
Marcus Larsson
Corvette C5 -00 | Skyline R32 GT-R VQ35 -90
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Har du nåt mått från serviceboken(verkstadsmanualen) på hur högt synkringarna ska ligga?
Det kan vara svårt att se slitaget så man mäter höjden.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Larsson__86
Årsunda
Här sen Feb 2006
Inlägg: 51


Trådstartare
Har hela verkstadsmanuealen, så ska mäta det med bladmått & indikatorklocka sen thumbs up

_________________
Marcus Larsson
Corvette C5 -00 | Skyline R32 GT-R VQ35 -90
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Nissan Skyline R32 GT-R -90 VQ35
<<   1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (47705 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande