Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z3 Coupe -99 | M3 -02 | M2 -18
<<   1, 2, 3, ... 14, 15, 16   >>
20 besök idag (66714 totalt)
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324


Trådstartare
Bl0mgren skrev:
Har du kollat att Sparco Evo stolen verkligen passar?


Nej, jag har inte provat än. Ska ta bort dörrsidorna senare ändå, blir lite mer plats då.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324


Trådstartare
Som ni misstänkte, en EVO III är för bred. Jag tog bort dörrsidan också. Det gick att stänga dörren med stolen högt placerad och lagom långt bak. Däremot tog det i lite i rutan och det kommer bli väldigt trångt med bur sen, tog i kardantunneln med så kunde inte trycka stolen mer inåt heller. Blir till att sälja denna stol och köpa 2 st mindre.

När jag tog bort dörrsidan tog jag även bort airbagen, nån som har koll på hur jag ska undvika felmeddelande för airbagen? Löda dit motstånd eller går det att koda bort eller är Z3 för gammal för att koda bort sådant?

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Westersund skrev:
Som ni misstänkte, en EVO III är för bred. Jag tog bort dörrsidan också. Det gick att stänga dörren med stolen högt placerad och lagom långt bak. Däremot tog det i lite i rutan och det kommer bli väldigt trångt med bur sen, tog i kardantunneln med så kunde inte trycka stolen mer inåt heller. Blir till att sälja denna stol och köpa 2 st mindre.

När jag tog bort dörrsidan tog jag även bort airbagen, nån som har koll på hur jag ska undvika felmeddelande för airbagen? Löda dit motstånd eller går det att koda bort eller är Z3 för gammal för att koda bort sådant?


Z3 är för gammal för att koda. Stoppa i ett 2.2 ohms motstånd.

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324


Trådstartare
AL skrev:
Z3 är för gammal för att koda. Stoppa i ett 2.2 ohms motstånd.

/AL


Tack för tipset, ska fixa det. Gäller 2.2 ohm för alla airbagsen? Hur många watt? Verkar finnas olika.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324


Trådstartare
Har inte hänt något direkt spännande. Jag har kapat bort avgassystemet och håller på att demontera bakvagnen för att få bakvagnsbalken blästrad och pulverlackad, kanske bärarmarna får samma behandling. Kan bara konstatera att det är lagom kul att lossa bultar, muttrar och nipplar som har suttit i nästan 20 år och aldrig blivit lossade eller utbytta. Blir att köpa nya handbromsvajrar samt bromsrör till bärarmarna, inte värt att återanvända. Ska passa på att byta hjullagren bak när jag ändå har rivit ner allt. Beställde precis navavdragare och bocknings-/koningsverktyg till bromsrör.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324


Trådstartare
Nu är bakvagnen nästan klar, den är på plats men det är lite smått kvar. Måste bara dra 2 nya bromsrör då nipplarna vägrar släppa... Allt har blästrats och lackerats, men det är bara bakvagnsbalken som har blivit pulverlackad. Lyckades även dra av pinnbulten till silentblocken på förarsidan, en ny kostade 440:-! Beställde även bromsvajrar, bromsrör till bärarmarna, diverse bultar, muttrar, brickor och clips. 4400:-, med 15% rabatt. Som hittat!

Länkarmarna var rätt risiga:



"Tillverkade" ett smidigt verktyg för att pressa ur bärarmsbussningarna (snodde det från YT):



En till före-bild:



Efter-bild:



Kommer bilder sen med allt monterat på bilen.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
NickeD
Stockholm
Här sen Jun 2007
Inlägg: 162



Kul projekt! Roligt att se att du gör det så snyggt, blir riktigt avis. Själv har jag varken tid, plats eller kompetens att riva ner allt från grunden.

Håller på med bromskylning nu och jag hittar inget bra sätt att dra slangen fram till bromsskölden. Hur jag än drar den kommer den att gå i hjulen vid lite rattutslag. Ska bli intressant att se hur du löser det.

_________________
Niklas Domeij
BMWSC
BMW Z3 3.0
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324


Trådstartare
NickeD skrev:
Kul projekt! Roligt att se att du gör det så snyggt, blir riktigt avis. Själv har jag varken tid, plats eller kompetens att riva ner allt från grunden.

Håller på med bromskylning nu och jag hittar inget bra sätt att dra slangen fram till bromsskölden. Hur jag än drar den kommer den att gå i hjulen vid lite rattutslag. Ska bli intressant att se hur du löser det.


Tack!

Jag har inte dragit slangen än, men jag har popnitat dit trattarna i bromssköldarna. Har funderat lite på en lösning med en 3D-printad övergång som monteras på länkarmen. Blir nog söndagens projekt att kika på slangdragningen.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



NickeD skrev:
Kul projekt! Roligt att se att du gör det så snyggt, blir riktigt avis. Själv har jag varken tid, plats eller kompetens att riva ner allt från grunden.

Håller på med bromskylning nu och jag hittar inget bra sätt att dra slangen fram till bromsskölden. Hur jag än drar den kommer den att gå i hjulen vid lite rattutslag. Ska bli intressant att se hur du löser det.


Det är inga större problem att dra slangen på z:an. Jag kör 2.5" slang och den tar inte i vid fullt utslag. Skall se om jag kan ta några bilder någon dag.

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324


Trådstartare
Jag tänkte inte på problemet med utrymme när jag köpte slang/trattar så jag har 3".

Just nu kör jag med krängningshämmarstag som fäster i länkarmen, men till mina stötdämpare ingick krängsningshämmarstag som fäster i stötdämparna istället och då går det ju att dra slangen längst ovansidan på länkarmen. Det får bli backup-planen.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
JonasO
Motala
Här sen Feb 2010
Inlägg: 214



Skön bil och tråd! thumbs up

_________________
//Jonas Molander

Saab 9-5 Aero SportCombi 2004
Alfa Romeo 33 1,7 ie 1989
Porsche 996 C2 X51 Aero Kit 2003
Porsche 968 Clubsport 1993 - Såld
Citera
Franzetti
Sverige
Här sen Jan 2007
Inlägg: 495



Roligt med flera z3 coupe i och runt västerås.
Med buren är det hel eller halv bur du ska ha i??
halvbur kan ju sitta i hela tiden.

_________________
Michael Franzetti

BMW Z3M
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324


Trådstartare
Det går väl att regga med helbur? Vill helst ha helbur.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324


Trådstartare
Jag är så jävla lat att ta bilder men nu kommer några stycken.



Här ser man att de grova krängningshämmarstagen gör att de står lite snett, änden på krängningshämmaren är lite över mitten på bussningen som förvisso är bra mycket bredare än original. Blir till att bygga en ny hållare sen.



Jävligt svårt att dra bromsrör fint, men det blev väl okej för att vara första gången.





Ratt och spakställ på plats nu och det blev korta och tighta lägen! thumbs up







Hittade billiga Style 23 som jag köpte Federal RSR till, blir nog bra som nybörjardäck. 235/45/17 fram och 255/40/17 bak. Utgick från Federals rekommendationer.



Sen kan man inte ha träpaneler i en racebil, så jag folierade med kolfiberfilm och mattsvart. Är väl inget fan av kolfiberfilm men det ser bättre ut är trä iaf.





Nu är det inte så mycket kvar tills bilen är klar till BoS.

- Montera inredning
- Dra slang till bromskylning fram
- Byta grenrör och bygga avgassystem
- Besiktiga

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Franzetti
Sverige
Här sen Jan 2007
Inlägg: 495



E36 är en av de första som är helbilsgodkända så det ska inte gå att ändra ngt. Do k så
Bero det på z3 mera på historiken och hur gammal den är och när den komm till sverige. Dockså ska du kolla ned bilprovningen i västerås. Det är ett bra tips, men ring inte, åk dit

_________________
Michael Franzetti

BMW Z3M
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324


Trådstartare
Franzetti skrev:
E36 är en av de första som är helbilsgodkända så det ska inte gå att ändra ngt. Do k så
Bero det på z3 mera på historiken och hur gammal den är och när den komm till sverige. Dockså ska du kolla ned bilprovningen i västerås. Det är ett bra tips, men ring inte, åk dit


Jag får höra mig för när jag besiktigar bilen nästa vecka.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324


Trådstartare
Nu är bilen nere på marken igen. Inga varningsmeddelanden från airbags eller ABS efter demontering och montering. Skönt att ha det under kontroll innan besiktningen.



Det enda som återstår att fixa till inredningen är golvplåtar och sätta dit dörrsidorna, om de får plats. Annars får det bli aluminiumplåt.


_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Bl0mgren
Karlstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 196



Provat chassit något?

Vilka stolar blev det..? thumbs up

_________________
Sebastian Blomgren

BMW E30 Coupe
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324


Trådstartare
Bl0mgren skrev:
Provat chassit något?

Vilka stolar blev det..? thumbs up


Tog en väldigt diskret provtur runt kvarteret utan avgassystem, det kändes bra!

Det blev Mirco GT, grymt sköna och utmärkt passform för mig. Får plats bra, det är väl vid axlarna det är mm kvar till dörren. Men då sitter jag rätt långt ner också, det skulle bli mer utrymme om stolarna var monterade lite högre.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
NickeD
Stockholm
Här sen Jun 2007
Inlägg: 162



Kul att se att det rullar på!

Har du satt dit kylarslangar ännu? Nyfiken på att se hur du drar dem för att inte gå i hjulen.

Vad använde du för motstånd till bältesträckaren i stolen? Hittar bara info om airbag i ratten men inget om stolen.

_________________
Niklas Domeij
BMWSC
BMW Z3 3.0
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324


Trådstartare
Jag har inte satt dit slangarna än men det blir till veckan, ang. Bältessträckarna så flyttade jag över dom från originalstolarna och kopplade in dom. thumbs up

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z3 Coupe -99 | M3 -02 | M2 -18
<<   1, 2, 3, ... 14, 15, 16   >>
20 besök idag (66714 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande