Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW Z3 Coupe -99 | M3 -02 | M2 -18 | << 1, 2, 3, 4 ... 14, 15, 16 >> 17 besök idag (67270 totalt) |
Här en bild på hur det ser ut på min bil. Jag har satt strapps i kränghämmaren så slangen hålls på plats.
Som synes, har jag gjort ett uttag i innerskärmen i innerkant, innanför det ordinarie luftutsläppet. _________________ T0RBJÖRN ELLESS0N Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld Caterham 7 Superlight R400 -05 Till salu Porsche GT 4 - 16 såld Z3 x 3 Sålda |
||||
Nu är båda grenrören borta, blocket och växellådan slipades lite samt att det främre grenröret bankades till på 2 ställen där det tog i. Lyckades få bort alla pinnbultarna utan att förstöra någon. Dock följde de med muttrarna ur. Blir att återanvända dom för tillfället, alla blir nya sen när det blir turbo. M-Bilar hade 11 pinnbultar hemma på lager så jag hade sjuk flyt då jag glömt beställa extra när jag köpte nya muttrar.
Kvar att göra innan BoS på lördag: - Montera grenrör - Värmeplåt till grenrör - Avgassystem - Lufta bromsar (Blev inte 100% senast för jag behövde få ner bilen från lyften) - Byta växellådsolja - Byta diffolja - Montera slang till bromskylning - Sätta dit dörrsidor - Fixa golvplåtar - Ställa in camber/caster fram - Besiktiga Kämpa! _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Grenröret på plats, vilket skitgöra! Fick t.o.m. ta en kortare bult till övre bakre hålet till motorfästet för att grenröret var i vägen. Får hoppas att det håller ändå. Aldrig mer byta grenrör med motorn i iaf.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Det sket sig. Såg ljuset i tunneln och skulle hinna till besiktningen, startar bilen och det läcker från samtliga grenrörspackningar. Klantigt av mig att montera dom åt fel håll.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Nu är grenrör och avgassystem med 200-cells sportkatalysator på plats, även bromskylningen är klar. Ny mjukvara är fixad så nu är de bakre lambdorna bortkodade samt att den är anpassad för M3-grenröret och avgassystemet, motorn borde ge runt 230 hk nu. Besiktning på onsdag!
Avgassytemet såg centrerat och fint ut när vi hade monterat upp det tillfälligt och punktat det, sen blev det lite snett. Får fixa till det sen. 5 cm markfrigång vid katalysatorn! Mätte även camber och caster. Det var ca 4 grader camber runt om, bak kan jag ju inte ändra och fram är det väl okej. Sen var castern ca 15 grader fram, hur mycket är lämpligt? Jag kör med Millways excentriska bärarmsbussningar samt deras camber-/casterplattor. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Är du säker på 15 grader caster?
Normalt brukar man få ut max 8-9 grader. Oftast inte mer än 8 med 3-4 grader camber. Vilka bärarmar har du? Hur är excenter bussningen monterad? Kan du ta ett foto över topplagringen? _________________ T0RBJÖRN ELLESS0N Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld Caterham 7 Superlight R400 -05 Till salu Porsche GT 4 - 16 såld Z3 x 3 Sålda |
||||
Jag har en camber-/castermätare likt ett vattenpass och den bottnar ur vid 12 grader och den räckte inte till. Så fick köra med vattenpass och ögonmått mot fjäderbenet och då blev det ca 15 grader. Bilen var på lyften men jag hade en domkraft under bärarmen för att få den så nära normalläge som möjligt. Jag kör med original bärarmar och hålen i de excentriska bussningarna är utåt. Topplagringarna är ställda så långt bak det bara gick och 10 mm inåt. Däcken skrapar i lite i fronten vid belastning så jag fick slipa bort lite material i fronten. Innerskärmarna är urkapade ganska ordentligt sen har jag ersatt en bit med gummiduk så det sluter tät mot motorhuven för att det inte ska komma in alltför mycket skit i motorutrymmet.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Jag har aldrig mätt caster själv, bara i maskin vid hjulinställning.
Så här ser det ut på vänster sida, uppifrån. Då är det knappt 8 grader caster och knappt 4 grader camber. Jag har oxå excentern utåt. Men jag har M spindlar. _________________ T0RBJÖRN ELLESS0N Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld Caterham 7 Superlight R400 -05 Till salu Porsche GT 4 - 16 såld Z3 x 3 Sålda |
||||
Får mäta det ordentligt sen när framvagnen ska ställas in.
Nu är bilen besiktigad utan problem, förutom markfrigången som det suckades lite över. HC var 27 men det kanske är p.g.a. sportkatalysatorrn? CO var 0 på båda och lambdan låg på 1,01, riktigt bra. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Det har inte blivit nå banåka i år, men imorgon bär det av mot Mantorp för att ta racinglicens. Hoppas jag klarar bullernivån på 95 db bara.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Alla dina bilder har ätits upp av Photobucket....
Lycka till på licens-kursen! När jag tog min licens för 100 år sedan hade vi en riktigt trevlig dag på Anderstorp med halva dagen teori och efter lunch praktiska spårvals- och raceövningar. Rejsade en långlopps 240 mot bl a veteran Mini Cooper, skitkul! Hur läggs det upp nu för tiden? _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Jag har märkt att bilderna har försvunnit, har inte orkat fixa dom än.
Vi har först teori med de gemensamma reglerna och flaggorna fram till 11, sen gick vi ut och körde på bana med lite spårval och race-övningar med instruktörer för att sen fortsätta med grenspecifika regler vid 16. Det var kul men det är svårt med spårval och det märks väldigt tydligt när man göra rätt eller fel på utgångshastigheten ut ur kurvorna. Bilen skötte sig bra men får nog köra utan antispinn i fortsättningen, den var alldeles för känslig. Nya frambromsar kommer behövas också! _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Liten uppdatering som jag inte orkat posta tidigare. Har nu även köpt Porsche Boxster S ok bak, blir att köra med ventilerade Z4 3.0i-skivor som är 294x19mm och snarlikt djup som Z3 original skiva. Måste göra egna adaptrar till oken dock. Nån som vet om BMW bromsslangar passar till Porsche-oken eller är det annan gängning? Vore ju fint att inte behöva köpa nya stålomspunna slangar.
Sen håller jag på att göra om bromskylningen fram för att köra med 2" slang istället. Jag har gjort CAD-modeller som 3D-printats, dessa passar bolt-on på Z3 standard front utan att kapa i nånting. Printade först en prototyp som blev sådär (utgick från dimljuset), men nu har jag justerat det som behövde justeras för att fylla upp hålet bättre. Sen har radierna i hörnen justeras och ytan där luft kan passera blivit ganska mycket större (mindre kanter) samt att hela "tratten" blivit bredare för att ligga mot kanten mot mitten av fronten. Större kan jag inte göra den utan att börja kapa i plastdetaljerna eller göra en alldeles för komplex modell sett till nyttan det tillför. Sen är jag inget proffs på detta. Prototypen Bromssköld (anpassad efter CSL-skivornas mått) som ska laserskäras Tratt som ska 3D-printas (i en hårdare plast som ska tåla mer värme) och nitas i bromsskölden, blir spännande och se om den klarar värmen. Nya tratten i fronten _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Hej, vilken plast kommer du att använda för tratten? _________________ /LOLA-Christian |
||||
ASA 3D Filament 1.75 mm, 2.2 kg on spool, Black. Men jag vet inte om det kommer fungera p.g.a. värmen, det visar sig. Annars blir det att svetsa istället. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Laddat upp alla bilder här på Rejsa nu istället, nu funkar dom igen. Kom även på att bromsskölden fram inte kan vara en halvcirkel eftersom bromsoket sitter vertikalt monterat och hur bultarna till bromsskölden sitter. Dessa ska skäras ut i plåt, 2 mm borde räcka för att det inte ska flexa för mycket. Eller vad tror ni?
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Kul med mer som printar delar.
Funkar inte ASAn så kan du nog köra nylon. Det finns att köpa färgad nylon med. Taulman säljer en typ som heter Blue print som ska var väldigt värmetålig. =) |
||||
3D-printing öppnar upp för så många möjligheter, speciellt om man som jag inte har orkat lära sig svetsen än. Men 3D-printing är väldigt tidskrävande, både att printa saker men också att rita dem (mycket att lära sig). 1 bromskylningstratt till min front tar 64 timmar att printa, 2-3 mm tjocklek med 5 ytterlager och 90-nånting % fyllning. Men delarna känns väldigt robusta. Det är brorsan som sköter printingen medan jag gör CAD-modellerna, han sa att nylon är lite bökigt att jobba med p.g.a. fukten o.s.v. Men det är ett bra tips, ska komma ihåg det. Tack! _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Skoj med 3D printade delar!
3D printar också mycket till bilen (och allt möjligt annat). Funkar över förväntan med ABS delar direkt monterade på motorblock som kylvätskerörfäste m.m.. Har kört två år på racebilen med dessa fäste utan några problem eller synlig degradering. Printar det mesta i ABS+ sedan ett tag, men har köpt en ASA rulle för någon månad sedan. Dock har jag inte printat något än i ASA. Har du några tips gällande extrudertemp, temp på plattan, hastigheter etc.? |
||||
Då måste han printa otroligt långsamt och med väldigt tunna lager. Nylon är rätt hygroskopiskt vilket gör att man måste skydda det från fukt hela tiden. Jag har mitt i Zippo påsar med torkmedel i. (påsarna man får med platsen vid köp) Torkar det I Torkskåpet om det skulle strula. Har bränt igenom två rullar hittills utan fuktbekymmer. Fördelen med nylon är att det är nästan helt oförstörbart. |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW Z3 Coupe -99 | M3 -02 | M2 -18 | << 1, 2, 3, 4 ... 14, 15, 16 >> 17 besök idag (67270 totalt) |