Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Mazda RX7 -93 med Audi 5:a i Time Attack och tjejkörd.
tråden läst  
24099 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

<<Föreg  1, 2, 3, 4  Nästa>>
 
   
Ripper
Växjö





Här sedan: 22 Maj 2006
Inlägg: 1090
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Dec 2016 11:44     Re: Citera

Lind@ skrev:
Enligt reglementet är det ok. Jag tolkar även att det är okej att sätta i övre bakstötta om avståndet ej överstiger 100 mm från anslutning till huvudbågen.

Cammo vill du motivera?
Ja de är ok som du skriver men de jag o Cammo båda tänkte/menar är att flytta upp de lite så alla rören möts vid samma punkt, utan va påläst om hållfasthet mm så inbillar jag mig att de blir starkare då.


_________________
Christian Sundqvist - www.nukeperformance.com - www.racegear.cc -
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Christian Hedblom
Borås





Här sedan: 20 Sep 2005
Inlägg: 1597
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Dec 2016 12:08     Citera

Man vill ju gärna träffa centrum på bocken med de rör som ansluter upptill på huvudbågen just för att få konstruktionen så stark som möjligt. Själva bocken är ju en försvagning av röret.


_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo Cars Hällered Test Track
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Ripper
Växjö





Här sedan: 22 Maj 2006
Inlägg: 1090
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Dec 2016 12:09     Re: Citera

Christian Hedblom skrev:
Man vill ju gärna träffa centrum på bocken med de rör som ansluter upptill på huvudbågen just för att få konstruktionen så stark som möjligt. Själva bocken är ju en försvagning av röret.
thumbs up då tänkte jag inte galet


_________________
Christian Sundqvist - www.nukeperformance.com - www.racegear.cc -
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Lind@
Agunnaryd





Här sedan: 20 Nov 2016
Inlägg: 31
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Dec 2016 14:56     Re: Citera

Christian Hedblom skrev:
Man vill ju gärna träffa centrum på bocken med de rör som ansluter upptill på huvudbågen just för att få konstruktionen så stark som möjligt. Själva bocken är ju en försvagning av röret.



Frågvisa jag

Vad räknas som centrum på bocken?



Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Christian Hedblom
Borås





Här sedan: 20 Sep 2005
Inlägg: 1597
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Dec 2016 21:06     Citera

Enkel skiss i paint. Har markerat vart jag hade velat ha knutpunkten för rören.
Detta hade frigjort mera utrymme för hjälmen i sidled samtidigt som konstruktionen blivit säkrare.
Även andrahandsvärdet gynnas positivt. thumbs up




_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo Cars Hällered Test Track
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Lind@
Agunnaryd





Här sedan: 20 Nov 2016
Inlägg: 31
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Dec 2016 21:34     Re: Citera

Christian Hedblom skrev:
Enkel skiss i paint. Har markerat vart jag hade velat ha knutpunkten för rören.
Detta hade frigjort mera utrymme för hjälmen i sidled samtidigt som konstruktionen blivit säkrare.
Även andrahandsvärdet gynnas positivt. thumbs up





Problemet är att fram framåtstöttan ej kan sitta längre ner än vad den gör, då jag slår i huvudet i den då.
Flyttas den längre ner så blir det mindre plats för hjälmen.
Flyttas den utåt så flyttas den automatiskt neråt.
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Christian Hedblom
Borås





Här sedan: 20 Sep 2005
Inlägg: 1597
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Dec 2016 21:38     Citera

Då får den sitta där den sitter, men anslut gärna krysset i huvudbågen till den knutpunkten annars får du en brytning där.

Mvh


_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo Cars Hällered Test Track
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Himlar
Linköping





Här sedan: 11 Mar 2007
Inlägg: 613
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Dec 2016 22:20     Citera

Häftigt bygge!
Jag har ingenting att bidra med vad gäller burbygget, så jag slänger in några frågor istället:
1) Varför Audifemma?
2) Hur ser resten av drivlinan ut?


_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
ButterflyRacing






Här sedan: 23 Dec 2002
Inlägg: 12478
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Dec 2016 08:23     Re: Citera

Ripper skrev:
Lind@ skrev:
Enligt reglementet är det ok. Jag tolkar även att det är okej att sätta i övre bakstötta om avståndet ej överstiger 100 mm från anslutning till huvudbågen.

Cammo vill du motivera?
Ja de är ok som du skriver men de jag o Cammo båda tänkte/menar är att flytta upp de lite så alla rören möts vid samma punkt, utan va påläst om hållfasthet mm så inbillar jag mig att de blir starkare då.


Man får skilja på vad som krävs för att uppfylla reglementet och var som är optimalt rent chassitekniskt.

Som säkerhets-bur, funkar det utmärkt som det är. Buren kommer att skydda föraren.
Vid en så hård smäll att buren skulle deformeras pga rördragningen....så är både kaross och bur utom all räddning i alla fall.
Och i en sån liten och trång bil får man ofta frångå det som är chassitekniskt bäst.
Skilnaden i chassistyrka kommer att vara försumbar.

Det finns fler frågetecken i rördragningen.....men det är säkert också en paketeringsfråga.
Man kan ju inte få allt.


_________________
Håkan Carlsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Lind@
Agunnaryd





Här sedan: 20 Nov 2016
Inlägg: 31
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Dec 2016 21:03     Re: Citera

Himlar skrev:
Häftigt bygge!
Jag har ingenting att bidra med vad gäller burbygget, så jag slänger in några frågor istället:
1) Varför Audifemma?
2) Hur ser resten av drivlinan ut?



1 min sambo kan skruva i sär och ihop dom i sömnen, han har det i sin dragracebil
Så gjorde vi det enkelt, koncept vi vet funkar och har mycket delar hemma. Så kan vi fokusera på chassi.

2 som det ser ut nu Audi låda och original bakaxel men allt kan hända det sitter inte på bilen än.


Senast ändrad av Lind@, 21 Dec 2016 21:31, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Lind@
Agunnaryd





Här sedan: 20 Nov 2016
Inlägg: 31
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Dec 2016 21:30     Re: Citera

ButterflyRacing skrev:
Ripper skrev:
Lind@ skrev:
Enligt reglementet är det ok. Jag tolkar även att det är okej att sätta i övre bakstötta om avståndet ej överstiger 100 mm från anslutning till huvudbågen.

Cammo vill du motivera?
Ja de är ok som du skriver men de jag o Cammo båda tänkte/menar är att flytta upp de lite så alla rören möts vid samma punkt, utan va påläst om hållfasthet mm så inbillar jag mig att de blir starkare då.


Man får skilja på vad som krävs för att uppfylla reglementet och var som är optimalt rent chassitekniskt.

Som säkerhets-bur, funkar det utmärkt som det är. Buren kommer att skydda föraren.
Vid en så hård smäll att buren skulle deformeras pga rördragningen....så är både kaross och bur utom all räddning i alla fall.
Och i en sån liten och trång bil får man ofta frångå det som är chassitekniskt bäst.
Skilnaden i chassistyrka kommer att vara försumbar.

Det finns fler frågetecken i rördragningen.....men det är säkert också en paketeringsfråga.
Man kan ju inte få allt.



Jag förstår att rörramschassi är det bästa. Helst byggt av någon som är utbildad konstruktör. (Det är inte jag bara en simpel bilmekaniker
Och detta är än så länge ej tilllåtet i serien jag ska köra.

Jag vet också att jag kan få dispans om man inte får plats med kryss i huvudbågen.
Men min tanke är att bättre att sätta dit men kompromisser och fortfarande reglementes enligt än inget alls.
Där i mot blir det nog att flytta bak det i bakåtsträvan så det finns plats för stolen att flexa.
Men jag som amatör tror att det gör nytta och ingen skada att sätta dit det än att inte sätta något alls.
Men ni få gärna rätta mig om jag har fel. thumbs up
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Lillen
Ume





Här sedan: 09 Jul 2003
Inlägg: 7452
Tipsa Facebook   Inlägg  22 Dec 2016 04:50     Re: Citera

Lind@ skrev:
Himlar skrev:
Häftigt bygge!
Jag har ingenting att bidra med vad gäller burbygget, så jag slänger in några frågor istället:
1) Varför Audifemma?
2) Hur ser resten av drivlinan ut?



1 min sambo kan skruva i sär och ihop dom i sömnen, han har det i sin dragracebil
Så gjorde vi det enkelt, koncept vi vet funkar och har mycket delar hemma. Så kan vi fokusera på chassi.

2 som det ser ut nu Audi låda och original bakaxel men allt kan hända det sitter inte på bilen än.

Tänk på att audilåda snurrar på fel håll mot normala bakhjulsdrivna bilars bakaxel.


_________________
Jocke Hellqvist.
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
ButterflyRacing






Här sedan: 23 Dec 2002
Inlägg: 12478
Tipsa Facebook   Inlägg  22 Dec 2016 19:32     Re: Citera

Lind@ skrev:
ButterflyRacing skrev:
Ripper skrev:
Lind@ skrev:
Enligt reglementet är det ok. Jag tolkar även att det är okej att sätta i övre bakstötta om avståndet ej överstiger 100 mm från anslutning till huvudbågen.

Cammo vill du motivera?
Ja de är ok som du skriver men de jag o Cammo båda tänkte/menar är att flytta upp de lite så alla rören möts vid samma punkt, utan va påläst om hållfasthet mm så inbillar jag mig att de blir starkare då.


Man får skilja på vad som krävs för att uppfylla reglementet och var som är optimalt rent chassitekniskt.

Som säkerhets-bur, funkar det utmärkt som det är. Buren kommer att skydda föraren.
Vid en så hård smäll att buren skulle deformeras pga rördragningen....så är både kaross och bur utom all räddning i alla fall.
Och i en sån liten och trång bil får man ofta frångå det som är chassitekniskt bäst.
Skilnaden i chassistyrka kommer att vara försumbar.

Det finns fler frågetecken i rördragningen.....men det är säkert också en paketeringsfråga.
Man kan ju inte få allt.



Jag förstår att rörramschassi är det bästa. Helst byggt av någon som är utbildad konstruktör. (Det är inte jag bara en simpel bilmekaniker
Och detta är än så länge ej tilllåtet i serien jag ska köra.

Jag vet också att jag kan få dispans om man inte får plats med kryss i huvudbågen.
Men min tanke är att bättre att sätta dit men kompromisser och fortfarande reglementes enligt än inget alls.
Där i mot blir det nog att flytta bak det i bakåtsträvan så det finns plats för stolen att flexa.
Men jag som amatör tror att det gör nytta och ingen skada att sätta dit det än att inte sätta något alls.
Men ni få gärna rätta mig om jag har fel. thumbs up


Från min sida var det absolut ingen kritik.

Sedan kan man dra rören lite annorlunda...för att rör som ligger mot karossen, får man svetsa i tex takbalkar och A- och B-stolpar.
Men jag vet ju inte om det är genomförbart på din bil.

Jag tycker det ser bra ut.


_________________
Håkan Carlsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Ripper
Växjö





Här sedan: 22 Maj 2006
Inlägg: 1090
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Jan 2017 06:33     Citera

Jag hoppas på få en mellandags/nyårs update snart och se de goa tempot ni håller thumbs up

Jag vet ju att de finns nyheter att visa


_________________
Christian Sundqvist - www.nukeperformance.com - www.racegear.cc -
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Lind@
Agunnaryd





Här sedan: 20 Nov 2016
Inlägg: 31
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Jan 2017 17:27     Re: Citera

Lillen skrev:
Lind@ skrev:
Himlar skrev:
Häftigt bygge!
Jag har ingenting att bidra med vad gäller burbygget, så jag slänger in några frågor istället:
1) Varför Audifemma?
2) Hur ser resten av drivlinan ut?



1 min sambo kan skruva i sär och ihop dom i sömnen, han har det i sin dragracebil
Så gjorde vi det enkelt, koncept vi vet funkar och har mycket delar hemma. Så kan vi fokusera på chassi.

2 som det ser ut nu Audi låda och original bakaxel men allt kan hända det sitter inte på bilen än.

Tänk på att audilåda snurrar på fel håll mot normala bakhjulsdrivna bilars bakaxel.


Hej
Jo att Audi är lite bakvända har vi koll på. Håller på att klura på en lösning på detta.

Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Lind@
Agunnaryd





Här sedan: 20 Nov 2016
Inlägg: 31
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Jan 2017 17:39     Re: Citera

ButterflyRacing skrev:
Lind@ skrev:
ButterflyRacing skrev:
Ripper skrev:
Lind@ skrev:
Enligt reglementet är det ok. Jag tolkar även att det är okej att sätta i övre bakstötta om avståndet ej överstiger 100 mm från anslutning till huvudbågen.

Cammo vill du motivera?
Ja de är ok som du skriver men de jag o Cammo båda tänkte/menar är att flytta upp de lite så alla rören möts vid samma punkt, utan va påläst om hållfasthet mm så inbillar jag mig att de blir starkare då.


Man får skilja på vad som krävs för att uppfylla reglementet och var som är optimalt rent chassitekniskt.

Som säkerhets-bur, funkar det utmärkt som det är. Buren kommer att skydda föraren.
Vid en så hård smäll att buren skulle deformeras pga rördragningen....så är både kaross och bur utom all räddning i alla fall.
Och i en sån liten och trång bil får man ofta frångå det som är chassitekniskt bäst.
Skilnaden i chassistyrka kommer att vara försumbar.

Det finns fler frågetecken i rördragningen.....men det är säkert också en paketeringsfråga.
Man kan ju inte få allt.



Jag förstår att rörramschassi är det bästa. Helst byggt av någon som är utbildad konstruktör. (Det är inte jag bara en simpel bilmekaniker
Och detta är än så länge ej tilllåtet i serien jag ska köra.

Jag vet också att jag kan få dispans om man inte får plats med kryss i huvudbågen.
Men min tanke är att bättre att sätta dit men kompromisser och fortfarande reglementes enligt än inget alls.
Där i mot blir det nog att flytta bak det i bakåtsträvan så det finns plats för stolen att flexa.
Men jag som amatör tror att det gör nytta och ingen skada att sätta dit det än att inte sätta något alls.
Men ni få gärna rätta mig om jag har fel. thumbs up


Från min sida var det absolut ingen kritik.

Sedan kan man dra rören lite annorlunda...för att rör som ligger mot karossen, får man svetsa i tex takbalkar och A- och B-stolpar.
Men jag vet ju inte om det är genomförbart på din bil.

Jag tycker det ser bra ut.


Det är lugnt, jag tar inte det som negativ kritik.
Det är det som är roligt med forum. Få andras syn på saker.
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Lind@
Agunnaryd





Här sedan: 20 Nov 2016
Inlägg: 31
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Jan 2017 17:56     Re: Citera

Ripper skrev:
Jag hoppas på få en mellandags/nyårs update snart och se de goa tempot ni håller thumbs up

Jag vet ju att de finns nyheter att visa


Crille det kommer. Har inte riktigt tid att sitta framför datorn hela tiden.
Alla kan inte pilla navelludd som du. efter som jag har planerat att köra


Men lovar att det kommer i helgen.
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Ripper
Växjö





Här sedan: 22 Maj 2006
Inlägg: 1090
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Jan 2017 18:33     Re: Citera

Lind@ skrev:
Ripper skrev:
Jag hoppas på få en mellandags/nyårs update snart och se de goa tempot ni håller thumbs up

Jag vet ju att de finns nyheter att visa


Crille det kommer. Har inte riktigt tid att sitta framför datorn hela tiden.
Alla kan inte pilla navelludd som du. efter som jag har planerat att köra


Men lovar att det kommer i helgen.
Pilla navel är viktigt..... men du dags att ösa, snart elmia


_________________
Christian Sundqvist - www.nukeperformance.com - www.racegear.cc -
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Lind@
Agunnaryd





Här sedan: 20 Nov 2016
Inlägg: 31
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Jan 2017 19:34     Re: Citera

Ripper skrev:
Lind@ skrev:
Ripper skrev:
Jag hoppas på få en mellandags/nyårs update snart och se de goa tempot ni håller thumbs up

Jag vet ju att de finns nyheter att visa


Crille det kommer. Har inte riktigt tid att sitta framför datorn hela tiden.
Alla kan inte pilla navelludd som du. efter som jag har planerat att köra


Men lovar att det kommer i helgen.
Pilla navel är viktigt..... men du dags att ösa, snart elmia


På måndag sen blir det fart, då operera Peter axeln så sen gör jag vad jag vill i garaget utan att han lägger sig i.
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Peter Öhman
Agunnaryd



Ny på att skriva
inlägg i forumet


Här sedan: 21 Feb 2011
Inlägg: 7
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Jan 2017 10:01     Re: Citera

Lind@ skrev:
Ripper skrev:
Lind@ skrev:
Ripper skrev:
Jag hoppas på få en mellandags/nyårs update snart och se de goa tempot ni håller thumbs up

Jag vet ju att de finns nyheter att visa


Crille det kommer. Har inte riktigt tid att sitta framför datorn hela tiden.
Alla kan inte pilla navelludd som du. efter som jag har planerat att köra


Men lovar att det kommer i helgen.
Pilla navel är viktigt..... men du dags att ösa, snart elmia


På måndag sen blir det fart, då operera Peter axeln så sen gör jag vad jag vill i garaget utan att han lägger sig i.


Haha! de e vad ni tror. nu kan jag ju sitta på en pall å skrika vad ni andra ska göra


_________________
Peter Öhman
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Peter Öhman
Agunnaryd



Ny på att skriva
inlägg i forumet


Här sedan: 21 Feb 2011
Inlägg: 7
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Jan 2017 10:29     Citera

Får väll slänga upp lite bilder på vad som händer då Linda inte hunnit det..


Såhär står den nu, börjar se ut lite som en racebil iaf..


Ratt å pedaler passas in,


Motor där den ska ligga.


Byggt ihop en ny subframe för att motorn ska få plats där vi vill ha den.



och lite prylar från Racegear.se


_________________
Peter Öhman
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Mazda RX7 -93 med Audi 5:a i Time Attack och tjejkörd.
tråden läst  
24099 ggr 
<<Föreg  1, 2, 3, 4  Nästa>>

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Server render time: 0.5842   |||   Client render time:
 




o