Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Nissan S15 99a, Tanu.se Pro 2017 #21
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
1 besök senaste veckan (57263 totalt)
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 755


Trådstartare
Nissan S15 Silvia 1999a




Dagens status:

-- MOTOR --
456 hk / 636 Nm
* Garret GT3071 R Turbo
* Nissan 300zx MAF
* Tomei Poncam Intake 256 11.5 Lift
* Tomei Pincam Exhuast 256 11.5 Lift
* Tomei Adjustable Camshaft Gear Sprocket Intake
* Tomei Adjustable Camshaft Gear Sprocket Exhuast
* Acl Celico Main Bearings
* Acl Celico Rod Bearings
* Arp Main Studs
* Arp Head Studs


* Tomei Expreme Manifold
* Tomei Expreme Downpipe 3"
* Tomei Oil Pan
* Tomei Shift Knob
* Tomei Exhuast Manifold Gasket
* Tomei Heat Tape
* Tomei Exhuast Gasket
* Nismo OilCap
* Nismo Engine Mounts
* GReddy Sandwitchadapter
* Greddy Type-R Blow Off Valve
* GReddy Boostcontroller
* Eagle H Forged Rods
* CP Pistons 86.5 mm
* Cometic Head Gasket
* JECS 740cc Fuel Injectors

* Apexi Power Fc
* Apexi Power Fc Commander


* Thrust Oilcooler
* Hks Airfilter
* Koyo Radiator
* SARD FMIC
* Walbro Fuelpump 255 L/H
* Oil Catch Tank
* Driftworks E Brake
* DME Engine Torque Damper Kit

-- Avgas --
* Thrust Catback 3"
* Thrust Decat

-- Koppling/Diff --
* Carbontech Clutch
* Carbontech Flywheel
* Os Giken LSD 2 way

-- CHASSI --
* Ställbara Hks Hypermax Drift Coilovers
* Stabiliseringsstag bak o fram Ställbar
* Ställbar camber
* Tein Styrleder
* Valsade skärmar runt om

-- Fälg/Däck --
* 18" Rota P45 9.5" bredd
* Bridgesone Potenza S03 Fram och bak

-- Bromsar --
* Ksport 356mm Slitsade bromsskivor
* Ksport 8 kolvs bromsok
* Endless Belägg
* Stålomspunna bromsslangar

-- Exteriör --
* Origin Crystal baklysen
* Origin Framkjol
* Origin Sidokjolar
* Origin Bakkjol
* Uras kolfibervinge

-- Interiör --
* Eftermaknadsratt
*

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 755


Trådstartare
Vad ska gör inför säsongen:

Då detta är egentligen mera lämpad till en Club Ch bil men då jag anmälde mig till Club och
som ni säkert vet totalt överfullt i dom andra klasserna så kommer vi behöva göra en del.


Motor:
Vi kommer montera grenrör, turbo och downpipe som är helt original.
Även kasta på en Racekat och en till dämpare.
Ny dump som är återcirkulerande ska även monteras.

Vi kommer då även mappa om bilen till MAX 300hk vilket vi kommer ha bromspapper på.
Vill absolut inte ha några fördelar mot liknande bil kommer in.

Men hade man köpt en Evo så kunde man haft 380hk

Övrigt:

- Vingen ska bort, ingen Aero i Club
- Byta däck till Yokohama AD08 Fram: 245/35 Bak: 265/35
Kommer bli enormt tajt men måste upp så mycket som det bara går i däck.
- Bromsarna är original bak och Bromskit fram så måste uppgraderas.
Blir att försöka få tag i R33/34 GTR bakbromsar som ska passa tillsammans med större skivor.

- Nya belägg runt om.
- Sparco Evo II till mig
- Ny ratt med snappoff fäste

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 755


Trådstartare
Mitt inlägg, mera info kommer

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Ser lite drift street byggd ut ?

Ska du bygga den mot ta istället ?

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 755


Trådstartare
Supramannen skrev:
Ser lite drift street byggd ut ?

Ska du bygga den mot ta istället ?


Ja den byggdes för drifting från början men ska byggas vidare mot TA 100%
Men ska fortsätta med Coilovers och 2way diff i år får vi se hur det känns.
Har lite andra ombyggnationer

Det som är synd är att jag inte får ha någon aero på den i Club.

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Anton-Dekorteknik skrev:
Supramannen skrev:
Ser lite drift street byggd ut ?

Ska du bygga den mot ta istället ?


Ja den byggdes för drifting från början men ska byggas vidare mot TA 100%
Men ska fortsätta med Coilovers och 2way diff i år får vi se hur det känns.
Har lite andra ombyggnationer

Det som är synd är att jag inte får ha någon aero på den i Club.


Ja diffen och coiloversena är ju inte lämpade för ban körning, har dom moddat styrutslag osv med ?

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



450hk i club?

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 755


Trådstartare
Chefen skrev:
450hk i club?


Uppdaterat texten lite så ser du att den ska byggas om till original

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 755


Trådstartare
Supramannen skrev:
Anton-Dekorteknik skrev:
Supramannen skrev:
Ser lite drift street byggd ut ?

Ska du bygga den mot ta istället ?


Ja den byggdes för drifting från början men ska byggas vidare mot TA 100%
Men ska fortsätta med Coilovers och 2way diff i år får vi se hur det känns.
Har lite andra ombyggnationer

Det som är synd är att jag inte får ha någon aero på den i Club.


Ja diffen och coiloversena är ju inte lämpade för ban körning, har dom moddat styrutslag osv med ?


Nej inga moddningar på det vad jag vet men vi får provköra och se hur den funkar i praktiken.
Bakbromsar måste uppgraderas med då det är för mycket bromsverkan fram eller för lite bak, beror ju på hur man ser på det.

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



Då stämmer det ju bättre! Ser ju riktigt bra ut kärran iaf!
Undrar om de är mer än fjädrarna som skiljer mellan drift och Racing coilisarna

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7719



Är det inte roligare att köra PRO Street istället för att nedgradera den?

28 eller 29 tävlande, spelar roll?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099



Mamma mia, den där var jag intresserad av för en tid sedan och hade då samma planer som dig, göra om till svänga bil.
S15 går att göra till riktigt giftiga bilar, och vad man sätt på best motoring, när dom just tog drift bilarna och körde ta, så skämdes dom inte för sig direkt.
Grattis till en grym bil thumbs up

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 755


Trådstartare
Chefen skrev:
Då stämmer det ju bättre! Ser ju riktigt bra ut kärran iaf!
Undrar om de är mer än fjädrarna som skiljer mellan drift och Racing coilisarna


Vad jag har "hört" är det oftast fjädrar och en annan klisterlapp.

Här skriver driftworks:
Just because they say Drift on them doesn't mean they're only good for drifting - they're just had home on seriously fast track machinery too. There is a big myth that there are differences between Drift and Track coilovers. Drift coilovers tend to be rock hard because it is easier to break away with an overly hard damper and spring rate, and losing grip and traction will just make you spin when you go for a backwards entry.

Den känns inte speciellt stötig i dagens läge heller.
Vet ej hur många kg fjädrarna är på dock.

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 755


Trådstartare
erikjakan skrev:
Är det inte roligare att köra PRO Street istället för att nedgradera den?

28 eller 29 tävlande, spelar roll?



Skulle jag köra Pro Street så blir det 3st kval och ingen mera körning.
Club får jag köra i finalen (förhoppningsvis) och mera körtid.

Sakerna kommer hålla bättre och kan ägna mig mera tid att få till chassit.

Upp i klasserna kan jag sedan vandra för varje år

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 755


Trådstartare
Fricke.w skrev:
Mamma mia, den där var jag intresserad av för en tid sedan och hade då samma planer som dig, göra om till svänga bil.
S15 går att göra till riktigt giftiga bilar, och vad man sätt på best motoring, när dom just tog drift bilarna och körde ta, så skämdes dom inte för sig direkt.
Grattis till en grym bil thumbs up



Ja denna är i så otroligt bra skick! Mycket gjort men riktigt bra delar och känns bra ihopskruvat!
Vet ju att dom lagt 200tkr+ redan i delar och arbete på bilen!

Får se hur mycket man är tvungen att göra men nu vill jag bara köra

Finns enormt mycket delar och väldigt många som är duktiga på dessa motorer så inga problem att bygga en Pro Street eller Pro bil av den heller om 3-4år.

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 755


Trådstartare
Händer inte mycket innan Elmia tyvärr då det är en del som ska levereras till TA montern

Men här är första streamern som tillverkas av mig på DekorTeknik.



_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 755


Trådstartare
Händer lite i bakgrunden med bilen.


Nytt batteri beställt och monterat.

Fick bli Bosch 40ah så länge, får se vad vi går vidare med tills nästa år.
Gäller ju spara vikt!


Vi vill även välkomna Japtuning som sponsor i detta projekt!


Beställt ny turbo: TB28BB
Racekat
TurboSmart Dump Dual Port
Snapoff till ratten

Kollar även på mera delar just nu.



Håller dock på att forska lite angående bromsarna.
Sitter 356K-sport fram och original bak.
Original bak är 9mm skiva och enkolvok så inget att hänga i granen precis.

Tvärnitar jag så låser sig framdäcken!!

Andra belägg räcker kanske inte utan kan bli att skrota frambromsarna för originalbromsar med andra skivor och belägg och köpa runtom nästa år.

Ideer folk?

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
edinen
Göteborg
Här sen Jun 2014
Inlägg: 43



Detta är min kusins förra bil, vi byggde smidd motor och lite sånt roligt på den omkring 2009 skulle jag gissa.

Alla delar som sitter på bilen är i stort sett från Japtuning redan

Om jag inte missminner mig så var det 225 däck runtom, kanske att du hade 235 bak. Samt att det är riktiga skitdäck, för din egen säkerhets skull så hade jag bytt dom först av allt på hela bilen. Det står Bridgestone på dom men det där är största kina-kopian du får tag på.

Mitt tips vore att montera riktiga däck och testa först. Original frambromsar bränner du upp på ingen tid alls, nästan så en mountainbike har grövre än s15 original.

_________________
Edin Bilal
Ford Escort Cosworth
Sponsorer: VC-Racing och TG-Racing
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15486



Nissan 180zx hade/har otroliga problem med feldesignat bromssystem.
Ungefär 110/-10% fördelning på fram och bak.

Prova och plocka ur begränsningen till bakbromsen och montera en justerbar dito så ska det nog bli bättre.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 755


Trådstartare
edinen skrev:
Detta är min kusins förra bil, vi byggde smidd motor och lite sånt roligt på den omkring 2009 skulle jag gissa.

Alla delar som sitter på bilen är i stort sett från Japtuning redan

Om jag inte missminner mig så var det 225 däck runtom, kanske att du hade 235 bak. Samt att det är riktiga skitdäck, för din egen säkerhets skull så hade jag bytt dom först av allt på hela bilen. Det står Bridgestone på dom men det där är största kina-kopian du får tag på.

Mitt tips vore att montera riktiga däck och testa först. Original frambromsar bränner du upp på ingen tid alls, nästan så en mountainbike har grövre än s15 original.


Tja

Ja allt kommer från Japtuning redan så känns bra att ha dom med sig.
Dom har ju även ett anta bilar som ska tävla med!

Det var ju ett tag sedan som bilen byggdes men det mesta ska bytas ut efter hand och motorn ska öppnas och gås igenom efter säsongen

Tror det sitter 225 fram och 245 bak.
Ska bli Yokohama AD08 runtom F: 245 B 265 men skulle gärna montera F: 265 B: 285 men tvivlar på att det går i utan att "förstöra" bakskärmarna.

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 755


Trådstartare
Nikel skrev:
Nissan 180zx hade/har otroliga problem med feldesignat bromssystem.
Ungefär 110/-10% fördelning på fram och bak.

Prova och plocka ur begränsningen till bakbromsen och montera en justerbar dito så ska det nog bli bättre.


Absolut något jag ska kolla på!!
thumbs up

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Nissan S15 99a, Tanu.se Pro 2017 #21
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
1 besök senaste veckan (57263 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande