Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Nyheter för ERCup 2017
13347 besök totalt
Oodsell
Särö, (Göteborg)
Här sen Mar 2008
Inlägg: 134


Trådstartare
NYA OCH POSITIVA TONGÅNGAR FÖR ERCUP 2017

ERCup hade styrelse- och regelkommittémöte lördag den 12/11. Viktigaste frågan var hur trenden med färre deltagande team de senaste åren kan brytas. Om serien ska överleva på sikt måste vi göra förändringar som leder till en ökning av antalet startande.

Nuvarande tekniskt reglemente har funnits länge och många befintliga bilar är både välbyggda och utsorterade. Årsmötet i vintras bestämde ju att det tekniska reglementet skulle vara oförändrat 2017-2019. Med det som bas så måste vi hitta vägar att komplettera med fler biltyper i ERCup.

Styrelsen beslutade därför att både Ginetta G20, G40 och Mazda Miata (Roadsport C) får vara med i serien. Bilarna ska uppfylla sina respektive reglementen och de behöver söka dispens, men generellt kommer de att godkännas och de får köra enligt vårt däckreglemente (205 breda R-däck).

Den stora nyheten är att vi öppnar upp en ny klass med separat prisbedömning. Målet med den är att bilarna ska vara förhållandevis billiga att bygga och underhålla, samtidigt som de är relativt enkla att bygga. Reglemente är under konstruktion, men det känns angeläget att släppa en del info redan nu. OBS att detaljer kan komma att ändras i slutgiltigt reglemente. Här är några huvudpunkter:
Sugmotor får vara på max 3 l. Den ska vara helt original mellan insugningsspjäll och flänsen mot avgassystemet. Den får inte vara starkare än 250 Hk enligt tillverkarens spec. (De starkaste BMW M- och Audi S-motorerna är t.ex. inte användbara.) S.k. elektronisk trimning/chipning är tillåten.
Turbomotor har vi inte bestämt volym på, men samma förutsättningar som ovan om de blir tillåtna.
Växellåda ska vara traditionell H-låda.
Tankreglemente ungefär samma som för ERCup, men s.k. snabbtankning är INTE tillåtet.
Hjulupphängningars infästningar i kaross ska vara original. Däck max 225 breda.
Troligtvis kommer flera ombyggnader att förbjudas. Allt i avsikt att göra det enkelt och förhållandevis billigt att vara med.

Med ovanstående ändringar är det vår övertygelse att vi kan få fler startande och att vi kan behålla ERCup som en fristående långloppserie som erbjuder välorganiserade tävlingar på landets flesta permanenta racerbanor.

/Styrelse och regelkommitté i ERCup

_________________
Olle Odsell
teammedlem i Flying Fellows ERCup,
ordf i Lotus Car Club of Sweden,
ledamot i SBF Racingutskott
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Kul att höra!

Så en Mazda Mx-5 med vagnbok för Roadsport C får vara med och köra även utan fullbur?

Vad kostar anmälningsavgiften till en tävling? Vilka banor och datum gäller för 2017?

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Citius Motorsport
Falkenberg
Här sen Mar 2005
Inlägg: 122



Kalender se http://www.ercup.se/index.asp?D=1062

Anmälning Avg till en tävling, 5000kr

_________________
Clas Fransson

Kör ERCup-långlopp med BMW 320i
Citera
Citius Motorsport
Falkenberg
Här sen Mar 2005
Inlägg: 122



Kalender se http://www.ercup.se/index.asp?D=1062

Anmälning Avg till en tävling, 5000kr

_________________
Clas Fransson

Kör ERCup-långlopp med BMW 320i
Citera
DK racing
Sthl
Här sen Sep 2005
Inlägg: 66



Hej alla Ercupare:)!
Vi försöker välja lite utväxlingar till våran bil som vi tänkt åka i Ercup med nästa år.
Nu var det himla längesedan vi var ute och körde, så vi skulle vilja ha lite hjälp från er som kan!

Så frågan är vad har ni för hastighet i slutet på respektive bana?
Bilen som är aktuell för oss är en manta med Honda motor.

Tack på förhand!
mvh Daniel Grape

_________________
Daniel Grape
Citera
Jocke K
Falkenberg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 647



Vi växlar vår bil för ca 190-200 km/h
Något högre på ex Mantorp ca 220km/h
Citera
Oodsell
Särö, (Göteborg)
Här sen Mar 2008
Inlägg: 134


Trådstartare
Så en Mazda Mx-5 med vagnbok för Roadsport C får vara med och köra även utan fullbur?

Ja om du har SBF vagnbok för Roadsport C så får du vara med i ERCup.

_________________
Olle Odsell
teammedlem i Flying Fellows ERCup,
ordf i Lotus Car Club of Sweden,
ledamot i SBF Racingutskott
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Oodsell skrev:
Så en Mazda Mx-5 med vagnbok för Roadsport C får vara med och köra även utan fullbur?

Ja om du har SBF vagnbok för Roadsport C så får du vara med i ERCup.
Det finns bilar så det räcker och förare väljer den form de gillar (just saying).
Det blir ett lite annat fokus än "default" på en MX5a för att köra 6h (som är mer än en hel sprintsäsong).
Däck och bromsbelägg får nog hittas lite annorlunda eller så får man backa lite på attacken för att slippa byta.
Prestandamässigt får man sikta på tillförlitlighet och jämna chaffisar i C-trim, men med alla "årsservicesaker" nya inför varje tävling och reserver av dem i depån så borde risken vara liten.

Att begränsas från att bygga sönder sig alltför mycket brukar sänka trösklar. thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Oodsell
Särö, (Göteborg)
Här sen Mar 2008
Inlägg: 134


Trådstartare
Niklas,
Du får det att låta som att det är komplicerat att köra långlopp, men det är det egentligen inte. Med någorlunda vettiga bromsbelägg så bör de räcka flera tävlingar. Självklart bör man ha ordning på bilen utan oljeläckage och med fungerande kylning, men det ska väl en ganska standardbetonad MX5 inte ha problem med? Så varför inte samla ihop några gubbar och köra en "prova på" tävling, som man kan göra utan att behöva betala serieavgift (1500 kr). Vi hade ett Mazda team (Tomika) som körde två sådana tävlingar denna säsong.

_________________
Olle Odsell
teammedlem i Flying Fellows ERCup,
ordf i Lotus Car Club of Sweden,
ledamot i SBF Racingutskott
Citera
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005
Inlägg: 962



Vad är tidsplanen för reglemente för 2017 och framåt? Lite nyfiken på den "nya" klassen.

_________________
Johan Armskogh
Citera
Oodsell
Särö, (Göteborg)
Här sen Mar 2008
Inlägg: 134


Trådstartare
I vår "ordinarie" klass är det tekniska reglementet beslutat för nästa treårsperiod 2017-2019. I den nya klassen Standard har vi utformat ett reglemente för 2017 som vi kommer att utvärdera efter säsongen, så det kan bli justeringar till 2018.

_________________
Olle Odsell
teammedlem i Flying Fellows ERCup,
ordf i Lotus Car Club of Sweden,
ledamot i SBF Racingutskott
Citera
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005
Inlägg: 962



Finns de nya reglementena att läsa någonstans?

Oodsell skrev:
I vår "ordinarie" klass är det tekniska reglementet beslutat för nästa treårsperiod 2017-2019. I den nya klassen Standard har vi utformat ett reglemente för 2017 som vi kommer att utvärdera efter säsongen, så det kan bli justeringar till 2018.

_________________
Johan Armskogh
Citera
Oodsell
Särö, (Göteborg)
Här sen Mar 2008
Inlägg: 134


Trådstartare
Vi håller på att göra de sista justeringarna i reglementet och räknar med att de finns på hemsidan innan slutet av januari.

_________________
Olle Odsell
teammedlem i Flying Fellows ERCup,
ordf i Lotus Car Club of Sweden,
ledamot i SBF Racingutskott
Citera
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005
Inlägg: 962



Oodsell skrev:
Vi håller på att göra de sista justeringarna i reglementet och räknar med att de finns på hemsidan innan slutet av januari.


thumbs up

_________________
Johan Armskogh
Citera
absolutepressure
Göteborg
Här sen Feb 2017
Inlägg: 6



När ska reglemente bli uppdaterad?

Vilken G40 är tillåten, Club eller GT5? Där finns en viss skillnad.

_________________
Mike Denny
Citera
JR
Linköping
Här sen Nov 2016
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Vi är ett team som tänkte köra med en G40 GT5 och en G20. Vore kul om fler G40 dyker upp.

_________________
Jonas Råsbäck
Citera
Oodsell
Särö, (Göteborg)
Här sen Mar 2008
Inlägg: 134


Trådstartare
Nu finns det tekniska reglementet publicerat på vår hemsida www.ercup.se under rubriken Regler. Alla tvåsitsiga bilar (inkl Ginetta G20 och G 40) går på dispens och ska skicka in en vagnsdeklaration (finns också under Regler).

_________________
Olle Odsell
teammedlem i Flying Fellows ERCup,
ordf i Lotus Car Club of Sweden,
ledamot i SBF Racingutskott
Citera
Citius Motorsport
Falkenberg
Här sen Mar 2005
Inlägg: 122



Uppdaterade regler för dispensbilar och klass Standard i ERCup 2017
I ERCup har vi öppnat upp för bilar som inte är byggda strikt enligt det tekniska reglementet genom att införa möjligheten att för nytillkomna köra på dispens, allt för att bredda startfälten och möjliggöra att under ett år få tävla under "skarpa" förhållanden.


Riktlinjerna för att godkänna en dispensansökan är följande:
1. Bilar med täck plåtkaross, vikt utan bränsle och förare, 1150 kg
2. Motorstorlek -3000 cm3, sugmotor, antal ventiler: fritt
3. Motorstorlek -1800 cm3 turbo
Ingen av ovanstående motorfamiljer får ha en märkeffekt från tillverkaren över 250 HK
4. Trimningsgrad: gasväxlingssystemet, dvs fr.o.m. insugningstrotteln t.o.m. avgasgrenrörets utsläpp skall vara orört, dvs kamaxlar, ventiler och kanaler får inte röras.
I övrigt gäller ERCups, tekniska reglemente vad gäller däck och, som en nyhet för dispensbilar, tankvolymen som nu tillåts vara totalt 66 liter (mot 45 liter tidigare)

Eftersom detta är ett dispensförfarande under utveckling, kommer man att bedöma om någon bil är felbedömd på följande sätt:

Alla tävlar om segern, ERCup-bilar och dispensbilar i samma klass.
Skulle det visa sig att en dispensbil har ett bästa varv under tävlingen som ligger bättre än de fem första ERCup-bilarnas, förbehåller sig regelkommittén rätten att ev. justera den bilens vikt till nästa tävling.

Här skall också påpekas att ALLA team skall lämna in sin
vagnsdeklaration i god tid före första start.

Både vagnsdeklaration, dispensansökan och det uppdaterade tekniska reglementet med klass Standard finns under "Regler" på hemsidan.

http://www.ercup.se/index.asp?D=158

_________________
Clas Fransson

Kör ERCup-långlopp med BMW 320i
Citera
Jocke K
Falkenberg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 647



Citera
Allmänt banåkaforum
Nyheter för ERCup 2017
13347 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande