Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort mk II -79 (Såld)
2 besök senaste veckan (5979 totalt)
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353


Trådstartare
Egentligen är detta ingen banbil, men den har varit ute och piskat isen några gånger. Men frågan är om den gamle Escorten kommer närmare en bana än så... så vill du ta bort tråden Magnus så är det bara att göra det. Men jag har ju kört konbana med alla andra bilar jag ägt så escorten hamnar nog där med vad tiden lider....

Bilen är en bakhjulsdriven Escort med en 1600 kentmotor. Helt orginal förutom en weber-förgasare. Ingen pigg sak med andra ord. Bilen är ombyggd i framvagnen av förra ägaren. Sitter capri ben på den och några andra ok och skivor. Har bara inte kommit på vad än.... Annars är inte mycket gjort vid dem mer än en regäl renovering och upppiffning. Sitter mycket goa recardostolar i den.

Besiktad idag på morgonen med rent papper, efter det att det stått i garaget nu i 1,5 år. Men nu blev escortsuget för stort. Så jag var tvungen att hiva igång den igen.

Lite nya fälgar kostade jag på han också...

Lite bilder:











_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
Kunta-Pinto!
Klippan
Här sen Maj 2004
Inlägg: 144



thumbs up Kul med lite fler roliga bilar på forumet.

_________________
Jim Svensson
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353


Trådstartare
Kunta-Pinto! skrev:
thumbs up Kul med lite fler roliga bilar på forumet.

Tackar ! Är det din bil i din avatar ? Ser rolig ut ! Av ditt nick att döma så gissar jag att du har en pinto i den ?

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Hej

Läckert, förstås. Bilder på bromsarna? Det går nog att reda ut vad det är för prylar...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Kunta-Pinto!
Klippan
Här sen Maj 2004
Inlägg: 144



Nej tyvärr är det inte min bil, men jag tyckte den var grym så att den fick pryda min forumsida.
Nästa vår lär där väl landa en pinto i motorrummet på min egna mk2a.

_________________
Jim Svensson
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353


Trådstartare
therealpinto skrev:
Hej

Läckert, förstås. Bilder på bromsarna? Det går nog att reda ut vad det är för prylar...

/Gustaf


Jag har nog inga bilder nu, men jag kan fixa. Vore bra att få veta vad det är för något... lättare att köpa delar då !

När jag ändå har dej på tråden Gustaf. Har du någon erfarenhet från motorbyte i escort ? Går och funderar på ett byte nämligen. Vore trevligt med en pinto eller om man får drömma iväg lite en zetec. Har du någon koll vad som behövs för ändringar för att få en annan motor. Vad får man sätta i för sbp ? Eller ska man satsa på att få lite bett i kentmotorn ?

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Hej

Vid motorbyte i Escort MkII kan man göra på två sätt. Det ena är att försöka få Bilprovningen att utnyttja Fords generella intyg för Escort MkI, då kan man gå upp till 150 hk men det kräver komponenter som idag är svåra att hitta (kränghämmare och bärarmar från twincam, drivaxlar från Lotus Cortina) eller en Bilprovare som nöjer sig med "likvärdiga" delar.

Det andra sättet är att regga som ombyggt fordon, och lämpligen då ta framvagn med bromsar från Capri (helst MkIII S) och bakaxel med bromsar från Capri MkI. Då kan man ju gå på 15 kW/100kg och det ger ju möjlighet till runt 160 hk i alla fall.

För din del, med årsmodell -79, så ska du ju välja en katalysatorrenad motor för att bytet ska bli smidigt. Pinto med kat är inte så kul så en Zetec är rätt naturligt. Man måste modifiera oljetråg, vattenledning/termostathus och lite småsaker men allt finns att köpa om man vill. En Escort med 130 hk Zetec är nog ingen dum bil alls, både busvärde och bruksvärde.

Trimma Kent är klart genomförbart men ärligt talat gör man kanske det mer av nostalgiska skäl idag. Vill man slippa byta prylar inför besiktningen är det i princip bara GT-specifikation du kan nå, vilket då är 75-80 hk nånstans. Men det kräver bland annat andra kolvar (Sverigemotorerna är ju smoggade och kompsänkta)...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353


Trådstartare
Tack för svaret. Jo en escort med zetec tror jag skulle bli en rätt kul bil. Men lösningen är att antingen få sbp att godta 150 hästar enl. Ford intyg så eller ombyggt fordon. Som du säger så delarna för att få bilen godkänd genom intyg är ju inte så lätta att få tag på. Då är det väl ombyggt fordon kvar då, vet bara inte om jag orkar bygga på två SFRo-fordon samtidigt. Jag var och kollade på en mkII med en volvo B234 i en 16v alltså. Och den var regbesiktad med den motorn i. men det var en äldre bil -75 tror jag. Det är någon skilllnad på reglerna där vid -75 -76 någong gång har jag för mig. Är det lättare med en äldre bil ?

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Hejsan

Effektmässigt är det ingen skillnad på årsmodeller, fördelen med 1975 och äldre är att det inte krävs något avgasintyg vid motorbyte. Men om du väljer en kattad motor i "synbart" originalskick behöver du ju ändå inget avgasintyg...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353


Trådstartare
Skulle göra en hjulinställning på bilen igår. Men det sket sig, bilen fanns inte med i riggens databas. Så dom ville inte göra det ! Det enda man kan ställa är ju toe så jag tyckte att dom kunde köra på lite känsla, men nej inte det, han vägrade. Så jag skulle ta reda på orginalvärden, och återkomma.

Vad ska man förelå för toe vinkel ? Funderar på 0 men bilen är ju gammal och lite sliten så frågan är om man får lite glapp då. Någon som vet orginalvärdena på en escort ? Var inne på Ford i jönköping men dom hade slängt alla verkstadmanualer på escort mk II !!!!! thumbs down Det är producent ansvar det ! Delar har dom inte heller.....

om man ska köra lite toe-in hur mycket är lämpligt ?

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1524



Tjena Per!

Jag har orginal verkstadshandbok i garaget.

Slå en pling på 0735819970

_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353


Trådstartare
Då var tyvärr bilen såld.... jag saknar den redan. Men den har gått till en rejsaian så det dröjer nog inte länge förrän det kommer upp en ny tråd om den här bilen.

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
Jesper L
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 493



Såld till mig......

Tack för trevligt bemötande och all hjälp Per, det var guld värt .

Snart kommer det en ny tråd på en gammal Rejsa bil

_________________
Jesper Leidig

Skoda Octavia 1,6 -99
Harley Davidsson Sportster 1200 Sport
Vespa Touring 150cc 1961
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Jesper L skrev:
Såld till mig......

Tack för trevligt bemötande och all hjälp Per, det var guld värt .

Snart kommer det en ny tråd på en gammal Rejsa bil
Åh fy tusan va trevligt! Då blir det fler Escortägare i "trakten". Jag ska genast leta upp din tråd! Grattis!

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort mk II -79 (Såld)
2 besök senaste veckan (5979 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande