Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi S3 8L 2003.
<<   1, 2, 3, 4   >>
10 besök senaste veckan (23949 totalt)
TomCad
Rosersberg
Här sen Feb 2014
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Rickard-v skrev:
magnum skrev:
Borde vara en rolig vinterbil, funkar haldexen bra på snö ?


Ja det kan du lite på. Funkar fint på vintern. Sladdar men rätar upp sig,


Dum fråga kanske, men kan man ta reda på om den är Haldex-konverterad?

_________________
Tommy Pettersson
Audi S3 -99
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Har ett system med dp

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217


Trådstartare
TomCad skrev:
Rickard-v skrev:
magnum skrev:
Borde vara en rolig vinterbil, funkar haldexen bra på snö ?


Ja det kan du lite på. Funkar fint på vintern. Sladdar men rätar upp sig,


Dum fråga kanske, men kan man ta reda på om den är Haldex-konverterad?


Tja det enklaste är nog att känna hur den beter sig.
Kan du åka på sladd hela varvet i en rondell är den uppgraderad.
Ganska säker på att den inte går original.
Tommy så du har också en S3. Har du någon tråd om den eller info någonstans? Kör mkt bana med den?

Supramannen du har PM.

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217


Trådstartare
I mitten av Augusti demonterades främre bärarmar som lämnades hos en bekant som jobbar på bilverkstad,
Han pressade ur bussningar och i med nya original baktill och jag monterade powerflex framtill. Får se hur länge det funkar.

En bild när spindelleden ska bort. Köpte verktyg på Biltema för 75:- Funkade hur bra som helst. En rejäl smäll med hammarn så lossnar det. (även utan verktyg sa någon)

Muttrar på undersidan av leden vara bara att dra av. Nya spindelleder ligger ju o väntar.
De måste vara bytta förut. Tror inte de var speciellt slitna. Men lika bra att byta ändå.
Det stod TRW på dem. Samma som de nya jag köpte från tyskland.

När bärarmar var monterade var det dags för montering av dämpare o fjädrar.


Lite knepigt att komma åt baktill.


När alla stötdämparna var på plats, monterade jag de nya justerbara stagen i bakvagnen. Från silverproject i Polen. www.silverproject.eu/en/
Stagen byttes eftersom de inre bussningarna var helt slut. Vilket ett gammal protokoll på en hjulinställning talade om för mig. (det var likadant på R32an)

Bakre fjädrar byter jag senare.

När man byter stagen är det bra att ha en domkraft under bärarmen där fjädertallriken är, eftersom spindeln vill fjädra ut nertill o ge 30grader camber
Det ser ut som domkraften trycker på staget till krängaren men bara kameravinkel som luras.

Ganska enkelt att byta stagen, förutom skruvskallen som sitter ivägen för det övre inre skruven som ska ut. Skruven håller i hela bakvagnsbryggan (kallas det?) och måste bort.
Den sitter så in i hel......e. Tog fram mitt fasta skaft på 46cm. Man får ta i så det känns som man vrider förlängaren, Men inget händer. Sen en gång till.
Nära att man glider iväg på golvet när man tar i trots mina 110kg. Sen smäller det till o lossnar.

Sen var det dags för hjulinställning. Fick tag på en VAG kompis som kunde fixa det.


Skön känsla att köra bilen efter detta jobb. Stabilt o bra. Inget vinglande vid inbromsning.

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217


Trådstartare
12/9 var det äntligen dags att komma ut o testa den på riktigt, på Sviestad. En kvällskörning.

Laddade batterierna till Gopro och monterade mitt hemgjorda fäste. Kostade mig 14kr.


Demonterade armstödet dagarna före, tycker det är ivägen när man ska växla. Det var enkelt när man vet hur. Tack Patrik

Inte så snyggt men gick mkt bättre att få i växlarna, Inga skorrande missar.

Det blev en väldigt lyckad o trevlig kväll på Sviestad. Mkt folk o roliga bilar. S3 känns mkt mera balanserad än R32 som jag körde tidigare. Inte så fruktansvärt understyrd som R32 var.
Träffade en annan S3 ägare där som jag snackade lite med. Han hade fixat lite mera med sin.
Han körde 1:10 sa han (Stol, Chippad, KW V3, R-däck). Jag kom ner på hög 1:11 Det är andra gången jag körde på Sviestad.



Actionbild från Robban


Min film på snabbaste varvet.



Hur ser det ut?
(Tänk på att jag är ganska ny på detta)

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991



Jag tycker det ser bra ut, men du måste stabilisera upp kameran för att bara sätta den i en stol är inge bra..

Men du kan prova att göra extra stag från nuvarande fäste till nackstöden i baksätet för att se om du får stolsryggen stabil, sen bör du ta bort mellan leden på kamerafästet och sätta den direkt i snäppfästet,
så detta är något du kan testa nu vinter och ut och testköra för att se hur det blir, för en skakig film är inge kul att se på.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217


Trådstartare
RallyQuattro skrev:
Jag tycker det ser bra ut, men du måste stabilisera upp kameran för att bara sätta den i en stol är inge bra..

Men du kan prova att göra extra stag från nuvarande fäste till nackstöden i baksätet för att se om du får stolsryggen stabil, sen bör du ta bort mellan leden på kamerafästet och sätta den direkt i snäppfästet,
så detta är något du kan testa nu vinter och ut och testköra för att se hur det blir, för en skakig film är inge kul att se på.


Ja jag vet att det blev skakigt tyvärr. Det är klämgrejern i stolen som inte håller fast nackstödpinnen ordentligt. Så den rör sig upp o ner.
Kolla denna film. Samma fäste annan bil. https://www.youtube.com/watch?v=szFvXvBLqU0&t

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991



Ja mycket bättre men ändå lite för skakigt för min del, jag gillar när kameran sitter stumt

Problemet är ju att en stol med fällbart ryggstöd är allt annat än stum, bara ta tag i den och skaka så känner du
Och även en racing stol är också mjuk om du skakar upptill.

På min förra bil gjorde jag en konstruktion med stående stag från golvet och stag från hatthyllan så kamerorna hamnade i mellan stolarna, på nuvarande Audi S8 tog jag ett aluminium rör som är fäst i b-stolparna och går bakom stolarna och i det sitter 2st GoPro helt stumt thumbs up

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



håller med. ser ut att gå väldigt bra för vad som är gjort.

vad kör du för däck?

ser ut att hjälpa med lite mer vikt bak som quattron ger. upplever min golf 5:a
alldeles för lätt i baken

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217


Trådstartare
Babbe skrev:
håller med. ser ut att gå väldigt bra för vad som är gjort.

vad kör du för däck?

ser ut att hjälpa med lite mer vikt bak som quattron ger. upplever min golf 5:a
alldeles för lätt i baken


Tack.
Jag är väldigt nöjd så här långt. Allt jobb jag gjort och känner att den går bra.
Den var väldigt Ostabil vid inbromsning i hög fart från början innan bussningar/stag byttes i bakvagnen.
Men finns lite glapp kvar som hörs i framvagnen att jobba med. Troligen stag till kränghämmare, bara de kvar att byta

Kör med Michelin Pilot Supersport 225/40x18 på OZ 8x18 Ultraleggera fälgar. Vikt 18,5kg med nya däck.

Ja vikten är nog ganska jämnt fördelad. Audi säger samma däcktryck runt om och det brukar innebära att axeltrycket är lika. Golfen har väl 2-3 hg mera fram.

Tänkte på det när jag bytte från R32 till Mk4 Gti. Gti blev lättare både fram o bak, alltså samma balans.
S3 bara lättare fram jämfört med R32. Bättre viktfördelning thumbs up

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Kameralösningen är samma jag kört många år.
Spännband runt stolen i längsled eller bakåt är billigt thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217


Trådstartare
21/9 var det dags för Gelleråsen.

Varit där en gång tidigare. 2-3 veckor före o kollade lite på Timeattack. Och för att hitta dit.

Tracklife.se var arrangör för dagen. Kostade en rejäl slant men lunch o lite fika ingick.
Vad gör man inte för att hinna köra lite innan vintern

Dagen var indelad i 3 körpass per timme. Beroende på fart såklart. Mkt bra thumbs up

Ganska mkt bilar av olika karaktär. Nissan GTR, Porsche, Audi RS7, R8, S5. Peugout 307Gti, Volvo 850. Ford Mustang från 60talet (tror jag)
En trevlig dag thumbs up
Om vi bortser från att hjullagren började låta en hel del efter lunchen så avstod från körning på eftermiddagen.
Måste ju ta mig hem också. Men ju längre hemåt jag körde då minskade ljudet o jag ökade farten o var upp i motorvägsfart sista milen.


Det var 2 grabbar som fotograferade under dagen. Fotograf Johan Ljungberg.

2 snabbare bilar före en snabbare förare. Hihi visst låter det bra. Men det är faktiskt sant.
Jag börjar få lite vana o känsla att få bilen dit jag vill.
Tjejen som kör Subaru var nog inte så van men det gick ganska snabbt ändå. Hon har ju snabb bil. Det syns tydligt på spårvalet och hur man placerar bilen på banan.
Jag minns ju hur det gick förra sommaren när jag var helt ny. Olika spårval o bromspunkter varje varv
Audi S5 som ligger före mig gick fortare än mig på rakorna, inte så konstigt med 100hk mer, men bara på rakorna. Samma här angående spårvalen och att placera bilen.
Varken Subaru eller S5 ville släppa fram en liten S3. Så fick göra några halvfula omkörningar sen ökade avståndet ganska snabb i backspegeln.

Varning! Denna film är skakigare än den förra.



Körde 3 pass på fm. Det började bli roligt o man börjar lära sig hur man ska köra när lagren började låta om.
1:25 var det jag fick till vid min första körning på Gelleråsen.
Det var inte ofta man fick ett "fritt" varv.

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217


Trådstartare
I början av Oktober råkade jag bli tipsad om en annons med en beggad kolfiberhuv.

Priset var rätt så jag slog till trots att skicket inte var det bästa.
Behöver lite omvårdnad innan montering.



Kommer lätt kapa några sekunder per varv med denna monterad

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 173



Kul bil att bygga på

Jag är inte direkt jättesnabb men tänker ändå på en sak om körningen. Du "fladdrar" väldigt mycket med händerna på ratten. Tror du skulle kunna koncentrera dig lite bättre på kurvtagning osv om händerna var stilla så du vet att de alltid är på samma ställe.

Sen tänker jag på hastighetsmätaren i filmerna, den känns inte särskilt pålitlig. Jättehopp mellan 80-120 varje gång, rätt låg toppfart på rakorna (min bil med ynka 150hk hade lite över 170 på Sviestad) och den visade låga 40 in i Trösen. Nog borde det gå fortare än så där?!
Vad använder du för GPS?

_________________
Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217


Trådstartare
Fladdrande på ratten innebär att man helst håller nertill på ratten så du kan trycka fast dig i stolen. För annars fladdrar jag runt i stolen
Sitta med nästan raka armar o vrida runt ratten ett halvt varv blir inte bra.
Jag har som plan att förlänga rattstången i år på något vis så jag sitter bättre.

Ja GPS hastigheten är inte så exakt. Det är GPS i min gamla samsung telefon. När min nyare Sony var på lagning.

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
Tavi
Gnesta
Här sen Aug 2008
Inlägg: 101



Rickard-v skrev:
Fladdrande på ratten innebär att man helst håller nertill på ratten så du kan trycka fast dig i stolen. För annars fladdrar jag runt i stolen
Sitta med nästan raka armar o vrida runt ratten ett halvt varv blir inte bra.
Jag har som plan att förlänga rattstången .


Inte funderat på att köpa en sitta still stol o sätta o när du kör på bana ?
Kanske går o spara några kilo där också ??

_________________
//Johan Taavitsainen
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217


Trådstartare
Tavi skrev:


Inte funderat på att köpa en sitta still stol o sätta o när du kör på bana ?
Kanske går o spara några kilo där också ??


Jodå den tanken finns. Finns runt 25kg att spara på en sitta stillstol.

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217


Trådstartare
Jocke_D skrev:
Kul bil att bygga på

(min bil med ynka 150hk hade lite över 170 på Sviestad)


Vad är det för bil? Mods?

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 173



Rickard-v skrev:
Jocke_D skrev:
Kul bil att bygga på

(min bil med ynka 150hk hade lite över 170 på Sviestad)


Vad är det för bil? Mods?
Lotus typ 116 (aka: Opel Speedster). 850kg uppväger låg effekt rätt långt

Till förra säsongen fick den en kompressor så hoppas få komma ut på mycket körningar i år. Blev inte så mkt förra året.

_________________
Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217


Trådstartare
Jocke_D skrev:
Rickard-v skrev:
Jocke_D skrev:
Kul bil att bygga på

(min bil med ynka 150hk hade lite över 170 på Sviestad)


Vad är det för bil? Mods?
Lotus typ 116 (aka: Opel Speedster). 850kg uppväger låg effekt rätt långt

Till förra säsongen fick den en kompressor så hoppas få komma ut på mycket körningar i år. Blev inte så mkt förra året.


Jaha vilken bra jämförelse. Då är din bara ca 600kg lättare
Vad har du för hastighet ut på långa rakan? Den har jag inte fått till något bra flyt i. Bara kört där 2gånger.
Men blir mera nu till våren....

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 173



Tror inte vikten betyder så mkt för toppfarten. Mer utgångshastighet och effekt (och lite aerodynamik).
Du har ju 75hk extra över mig. Eller hade. Nu ligger jag på ca 250hk (och ca 920kg) med kompressorn. Ska bli intressant (läs: svårt) att köra Sviestad igen

Här är ett varv med dålig GPS (telefon), hoppas det går att se
https://serious-racing.com/laptimes/60195,19/

Regga dig gärna och "adda" mig så kan vi överlagra varandras varv för att försöka lära. Funkar riktigt bra

_________________
Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi S3 8L 2003.
<<   1, 2, 3, 4   >>
10 besök senaste veckan (23949 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande