Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 149, 150, 151   >>
41 besök senaste veckan (552576 totalt)
Limpdjur
Bollnäs
Här sen Jan 2005
Inlägg: 85



Det blir lätt lite skägg men brukar gå att grada av lätt med en kniv. Snittet blir inte lika fint heller.

_________________
/Johan Lindberg
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Hjälp!!!! Någon som vet om mina 97 v8 s6 drivaxlar (främre) passar om jag köper en v6 låda - 01 eller nyare?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



knotan skrev:
Hjälp!!!! Någon som vet om mina 97 v8 s6 drivaxlar (främre) passar om jag köper en v6 låda - 01 eller nyare?


finns minst 3 olika inre knutar och medbringare.

Gissar du har 108mm knut som är vanlig rund och ej med öron för skruv hålen, så bara kolla så lådan har medbringare för detta.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Jaha 👌 thumbs up

Går det skifta inre medbringare i annat fall eller passar inte den mellan olika lådor?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Det brukar gå att skifta, men då måste du ju leta medbringare..
Och hitta sådana billigt är ju bara om någon har en trasig låda att ta dom ifrån.

Så bättre köpa rätt låda från början och se till att det är en stark 01E låda = mitten hus i järn och vxl pinnen ut på sidan.
Och dum snåla inte och köp en annan som du sedan får byta ut mot 01E och bygga om vxllänkage när den gamla pajat.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Det är lådan från 2,7 biturbo då?? Har ju rätt låda nu men för quattro. Vill ha Samma men ned bara fwd.
Inte den i aluminium helst då säger du?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Den tex?

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Det är annan medbringare men borde kunna ta från min befintliga låda då?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Dettar min nuvarande

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Ja passar dina axlar på den lådan du har nu så bör du kunna flytta över dom till den nya lådan.

10k var dock väldigt dyrt tycker jag för en fwd låda.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Ja fast dem verkar ligga där runt på bildelsbasen

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Pallar inte mucka med växellåda just nu så beslutade att lägga två timmar på att svetsa och korta min befintliga istället så slipper jag fundera över om drivaxlar mm passar, får väll se hur det funkar Alternativ Leta en annan fwd låda med alla rätt spec när /om denna havererar.
Med denna varvar jag ut 290-300kmh på varvstopp på sexan ungefär vilket känns väldigt lagom. Det går åt ca 500 hästar för att övervinna luftmotstånd säger dem. Med diesel låda skulle den varva ut vid 350 så då går det åt motor där efter med



Nästa steg vid tillverkning är att få iväg alla rirningar på detaljer för skärning. Sedan börja snickra ihop buren som ska sitta runt växellåda för att hänga bakvagn i. Kan inte riktigt bestämma mig om jag ska göra det enkelt för mig och bygga den i fyrkantsrör eller krångla till det och bygga med runda rör för det ser lite mer rejsing ut o passa utseendemässigt mot distansen mellan motor och monocoque

Åsikter om detta???


Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
En hel massa skuret klart. Väntar med spänd förväntning att det ska komma hem så se om mina kunskaper i ritning fortfarande sitter i och allt passar.
Fästen för bärarmarna, lite lock till bränslesystem. Samt en hel massa shims till camber och toe justeringar för bakvagnen (kommer även ha finjusteringar på länkhuvud, men kan vara bra TT ha enkla fasta justering efter lista med olika shims ute på banan om man vill testa olika inställningar)

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685



Snyggt!

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



De här med medbringare på lådorna. De går inte byta inre knuten från en drivaxel med rätt inreknut då?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Nu när jag beslutade att svetsa om lådan så har jg allt rätt. Det får bli så till en början så får jag forska vidare i det om denna lådan visar sig inte hålla

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1134



Nästa steg vid tillverkning är att få iväg alla rirningar på detaljer för skärning. Sedan börja snickra ihop buren som ska sitta runt växellåda för att hänga bakvagn i. Kan inte riktigt bestämma mig om jag ska göra det enkelt för mig och bygga den i fyrkantsrör eller krångla till det och bygga med runda rör för det ser lite mer rejsing ut o passa utseendemässigt mot distansen mellan motor och monocoque

runda rör ser mer proffsigt ut. risken med fyrkantrör att det ser mer "hemmabyggt ut"

_________________
henrik nielsen
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Ja jag håller med i detta.
Var annars inne på å gjuta lite kolfiberkåpor runt alternativt eloxerade aluminium plåtar.
Eller bygga Prototyp i fyrkantsrör och när bärarmar mm är tillverkade göra en jigg för infästningspunkter och bygga en konstruktion av runda rör i det skedet.

Hur som börjar jag med profiler och överväger efter det beroende på hur det ser ut beroende på att det är så pass mycket enklare att få alla punkter i rätt linjer med fyrkantsrör

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



knotan skrev:


Uppladdad med Rejsas Android-app.


Sitter torsen diffen kvar inuti fast du har kapat av den och stum svetsat den och sedan tagit bort bakre medbringaren eller vad har du gjort?

Eller ersatt torsen med eget rör med splines?

Har du då även skruvat ihop den först och svetsat i bakkant på plats= går aldrig att ta isär igen?

Eller hur har du gjort?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Tagit bort bakre diff. Kapade bort Lagerläge med splines från differential. Trätt på den på axeln sedan stumsvetsat ihop den inre axeln med yttre delen som för vidare kraften. Sedan låssvestat lagerläge så det inte kan flytta sig. Sedan bara kapat av aluminium huset och svetsat på ett lock.


Så Ja ska man plocka isär lådan måste man slipa bort svetsen och pressa isär delarna. Så händer något med denna låda lär man nog bara ta isär och titta vad mest för nyfikenhet skull sen skaffa en annan låda

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Okej, det låter som det blev en hel del jobb..
Så bara hoppas du slipper byta eller renovera lådan.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 149, 150, 151   >>
41 besök senaste veckan (552576 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande