Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 149, 150, 151   >>
34 besök senaste veckan (552814 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Nej jag la väll någon timme på att klura lite hur funktionen var. Själva jobbet tog max två timmar.
Nu när jag gjort det innan går det nog fortare. Det som tog tid var att jag svetsade ihop axel med utterdelen med tig. Svetsade 5varv förr att få jämn värme så lät det vila 5 minuter mellan varje varv. Det är ju denna svets som för över all kraft och sitter mellan två härdade delar så risken är att det antingen gått ur för mycket härdning och axeln går av. Eller att den blivit mer härdad runt svetsen så att svetsen släpper från axeln eller liksom spricker. Men jag vill gärna tro att det borde funka. Är ca a-mått 6 och jämn värme i ca 30 minuter och långsam nedkylning under ca 30 minuter innan den var kall så den som lever får se.

Förhoppningsvis håller det mappning och en testkörning för att utvärdera hur allt funkar sen kanske det blir en annan låda eller kanske helt ny bakvagn om inget visar sig funka
Är ju dessutom öppen diff i denna så kanske inte funkar med v8 överladdad

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Jag personligen tycker det är synd när Du bygger ett så pass uberfränt bygge att Du inte kostar på lite fränare drivlina.
Din bil skulle ha en tuff sekventiell låda lr en Ricardo( Ford GT) lr en Graziano (Lambo/Audi R8) låda med en tuff motor framför.
Låt det hellre ta lite tid och gör det rätt - som sagt min högst personliga åsiktbara

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Ja visst vore det ballt med rätt låda, rätt motor osv. Men en sån setup kostar kanske 3-4 ggr min totala budget med , så den ligger isåfall några säsonger bort. "fördelen" med en sån här. Bil är att man bygger ju liksom inte fast sig med en viss låda.

Min filosofi är att ska jag bygga nåt så gör jag det för jag vill ha nått att skruva med samt en dag kan köra med. Skulle jag få för mig att lägga projektet åt sidan tills jag har råd med en riktig växellåda och en riktig motor och en riktig bakvagn. Då kommer det ta mig kanske 4-5 år bara att få ihop finanserna att kunna köpa. Och min hobby är inte att köpa dyra saker och jobba ihjäl mig för att spara ihop massor v pengar till leksaker. Utan att bygga och konstruera efter den budget jag har. Utöver min hobby har jag trots allt ett hus att sköta samt 5 barn med sina intressen hobbys och försöker på det åka utomlands på semester 1-2 gånger per år för att kunna koppla av oxå.


Jag förstår vad du menar. Men jag tycker faktiskt att det är ännu mer ledsamt att se hur många på både detta forum och andra forum. Som börjar byggs projekt som man ser ganska direkt att det kommer urarta. Dem köper på sig delar för flera årslöner redan i start och tror att dem ska lyckas trolla ihop forumets ballaste bil. Några år senare säljs projektet av i delar med massor förlust för byggherren tog sig vatten över huvudet.

Skulle jag i ett senare skede snubbla över 250,000kr så köper jag bara en ny komplett låda/bakvagn och skrotar bort den gamla på ett par dagars jobb thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



knotan skrev:
Ja visst vore det ballt med rätt låda, rätt motor osv. Men en sån setup kostar kanske 3-4 ggr min totala budget med , så den ligger isåfall några säsonger bort. "fördelen" med en sån här. Bil är att man bygger ju liksom inte fast sig med en viss låda.

Min filosofi är att ska jag bygga nåt så gör jag det för jag vill ha nått att skruva med samt en dag kan köra med. Skulle jag få för mig att lägga projektet åt sidan tills jag har råd med en riktig växellåda och en riktig motor och en riktig bakvagn. Då kommer det ta mig kanske 4-5 år bara att få ihop finanserna att kunna köpa. Och min hobby är inte att köpa dyra saker och jobba ihjäl mig för att spara ihop massor v pengar till leksaker. Utan att bygga och konstruera efter den budget jag har. Utöver min hobby har jag trots allt ett hus att sköta samt 5 barn med sina intressen hobbys och försöker på det åka utomlands på semester 1-2 gånger per år för att kunna koppla av oxå.


Jag förstår vad du menar. Men jag tycker faktiskt att det är ännu mer ledsamt att se hur många på både detta forum och andra forum. Som börjar byggs projekt som man ser ganska direkt att det kommer urarta. Dem köper på sig delar för flera årslöner redan i start och tror att dem ska lyckas trolla ihop forumets ballaste bil. Några år senare säljs projektet av i delar med massor förlust för byggherren tog sig vatten över huvudet.

Skulle jag i ett senare skede snubbla över 250,000kr så köper jag bara en ny komplett låda/bakvagn och skrotar bort den gamla på ett par dagars jobb thumbs up


Håller helt med om ovan, händer tyvärr allt för ofta!!

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

Så finns det ju vi i helt andra änden av skalan som bara tankar bilen kollar lufttrycket o kör

(inte bara dyra nya bilar utan även med billig Renault Twingo RS, Citroen C1.... ;-)

Bilhobbyn rymmer så extremt olika huvudintressen thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1141



knotan skrev:
Ja jag håller med i detta.
Var annars inne på å gjuta lite kolfiberkåpor runt alternativt eloxerade aluminium plåtar.
Eller bygga Prototyp i fyrkantsrör och när bärarmar mm är tillverkade göra en jigg för infästningspunkter och bygga en konstruktion av runda rör i det skedet.

Hur som börjar jag med profiler och överväger efter det beroende på hur det ser ut beroende på att det är så pass mycket enklare att få alla punkter i rätt linjer med fyrkantsrör


vem sa det skulle vara lätt

_________________
henrik nielsen
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Så finns det ju vi i helt andra änden av skalan som bara tankar bilen kollar lufttrycket o kör

(inte bara dyra nya bilar utan även med billig Renault Twingo RS, Citroen C1.... ;-)

Bilhobbyn rymmer så extremt olika huvudintressen thumbs up


Ja det har helt klart sin charm det med, hade vid ett tillfälle en gammal rensad Peugeot 205 gti jag fick av en kompis som skulle skrotas pga rost i golv och trösklar.

En av dem roligaste bilar jag haft. . Körde verkligen livet ur den på banan den sommaren, med tanke på att det fanns ändå inget värde i den.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
fordcapri skrev:
knotan skrev:
Ja jag håller med i detta.
Var annars inne på å gjuta lite kolfiberkåpor runt alternativt eloxerade aluminium plåtar.
Eller bygga Prototyp i fyrkantsrör och när bärarmar mm är tillverkade göra en jigg för infästningspunkter och bygga en konstruktion av runda rör i det skedet.

Hur som börjar jag med profiler och överväger efter det beroende på hur det ser ut beroende på att det är så pass mycket enklare att få alla punkter i rätt linjer med fyrkantsrör


vem sa det skulle vara lätt


Nej gjorde man det enkelt för sig, skulle man inte hålla på med bilar alls

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



250 K räcker inte....

Fördelen när någon tagit sig vatten över huvudet är att Du ser till att stå redo där när så händer.
Jag har bla en kund precis fyndat då någon annan gjort den insikt Du beskriver.

Själv bygger jag det jag vill och ser till att genomföra det- så det blir inga fynd för mig lr pga mig

Om det vore lätt/billigt kunde vem som helst åka runt i stan ballaste bil

Förutom valet av drivlina är Ditt bygge det klart ballaste på detta forumet och hör Du någon ytterligare som blir till salu får Du gärna viska till mig

Alla bygger på olika nivåer och det är bara att acceptera- dock blir jag ledsen då jag ser folk som har kunnandet och kontakterna men slarvar bort det som kunde blit apgrymt genom att jäkta ihop det med folkracelösningar ( vilket är tämligen vanligt på detta forumet)
SEn finns det självklart de som berikar

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Ja visst kan jag höra av mig om jag ser nått men jag letar inte direkt utan har bara haft turwn/slumpen att snubbla över ett par objekt av ren flax så

250 borde räcka för en 5 växlad sek låda med tillhörande bakvagn årsmodell mitten 90 tal. Men då ska man ha rätt mycket flax att hitta en vid helt rätt tillfälle. Vilket såklart aldrig händer när man både har pengar och behov på samma gång

Jg tror detta precis som min gamla lola kommer bli en sjukt underhållande bil för ganska billig peng och att bygga nått ballt och snabbt med väl någorlunda utvalda billigare bitar har oxå sin charm.

Jag är nöjd med den finish och prestanda jag lägger mig på. Vissa har betydligt högre krav och andra verkar nästa sakna krav alls.

Mina krav kommer dock öka med åren då jag förhoppningsvis har mer pengar att röra mig med än idag

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Turen att snubbla över "ett par objekt" kvalificerar Dig för att gå och handla lotter.
Jag bygger med en Lola för stunden- men där kostar lådan 150 papp- så jag är väl "en sån där"....
För den typen av Lola Du bygger vet jag om en fin gammal Coswort F1 rova som en kompis i CA har ståendes men då ska man ha en bil att sätta det i med....
Med den här hobbyn "får " man inte mer pengar med tiden- man får bara göra större uppoffringar
Keep up the good work!!

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Haha ja uppoffringar är ett ord. Jag brukar säga ungefär samma sak. Men använda ordet prioriteringar. Med det menar jag att jag en dag när huset står färdigt och barnen flyttar hemifrån kommer kunna prioritera mer pengar på min hobby.
Då pratar vi bil på moderna sidan 00 talet paddleshift och högvarvig Na motor.

Tills dess får jag hållas med lite billigare projekt som går plus vid försäljning istället

Vad bygger du för lola kan jag följa projektet på nått vis

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Nä det kan inte följas. Brukar inte ha några projekttrådar etc
T70 kaross på ett modernt alumonocoquechassie

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Jaha, rätt tuffa bilar även om dem inte är riktigt min kopp te.

thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Jag vet...fast det är lite en fråga om hur man utrustar dem.
Du får se framledes

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Ska passa på å fråga rallyquattro eller någon ann som kanske vet. Satt slangar för oljelylning på lådan. Om jag inte vill använda denna funktion är det bara att plugga hålen då eller måste det till någon loop då?? Tänker så det inte är en pump där inne som kommer arbeta ihjäl sig om jag bara pluggar???

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987



knotan skrev:
Ska passa på å fråga rallyquattro eller någon ann som kanske vet. Satt slangar för oljelylning på lådan. Om jag inte vill använda denna funktion är det bara att plugga hålen då eller måste det till någon loop då?? Tänker så det inte är en pump där inne som kommer arbeta ihjäl sig om jag bara pluggar???


Du ska absolut inte plugga om du inte först tar bort pump drivningen innanför, så lossa pump delen där fram med 3 skruv så ser du vad som måste göras, hålet bak kan du plugga.

Annars får du dra en slang i mellan dom så oljan får cirkulera.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Ok misstänkte att så var fallet. Kommer nog försöka bygga in den till värmeväxlare mellan vatten o h motorolja allt för att få så jämn temperatur som möjligt men har inte bestämt mig så ville höra först.
Tack thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
mhelin
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 693



mshindy på ebay har jag köpt lite grejer av han/dom har mycket fräna rejs grejer.
Har just nu lite up-rights ute .

_________________
Magnus Helin
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Ja det var han jag köpte clevise av, frågade då vad han hade mer men inget jag behövde då, har ett par komplett främre uppright men inget jag har nytta av. Dessutom är dem jag beställt nästan färdiga borde få dem kommande vecka

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
grusbusen
Smålandsskogen
Här sen Feb 2011
Inlägg: 265



Gillar både bilen och motor/växellådsupplägget thumbs up
Man ska inte bara har råd att bygga bilen, skulle man få ett ras i Maj tycker jag man ska ha ekonomi nog att få ihop bilen med "ny" motor/växellåda under säsongen
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 149, 150, 151   >>
34 besök senaste veckan (552814 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande