Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lola T96/50, | << 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 149, 150, 151 >> 140 besök idag (553050 totalt) |
hej Hopp
Har du sneglat nått på Gt40 grenrören? Det är ju gammal motor men ljudet blir ju annorlunda. 180 degree headers. Där har du ju också kryssvev och man leder ihop 2 från ena banken med två från andra banken. Läs värt: http://www.burnsstainless.com/Bundle Och film: _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||
Är det samma tändföljd alltså på gt40 v8an, som andra "raggar v8" er??
Bara att man leder om avgas portarna innan avgasystem?? Är det samma med ls motorer låter ju annorlunda än äldre v8, men det kanske har mer med 4v teknik och högre verkningsgrad /varvtal att göra.? Kollade även orangebullits Audi v8 Och det var ju heeelt annan sång i den än alla andra Audis jag hittat på Youtube. Å andra sidan typ dubbla effekten än dem "chip /avgas trimmade" klipp jag hittat _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Bara onödiga utgifter att byta detta för dina effektmål : kamaxlar /ventiler/vev stakar
"Orangebullit racing" tror jag kör oöppnad motor Billigare att byta motor till en S8 32v om din inte är tillräckligt vass. Men 034motorsport.com bör ju ha vevstakar och ventiler i alla fall. Kamaxlar kan finnas hos catcams http://www.catcams.com/engines/engin Vilken motor kod har du? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Förstår hur du tänker, men som jag svarat till andra med samma sak. Denna motorn har jag redan och ingen möjlighet att byta just nu till helt annan.. Denna ska köras med, med största sannolikhet oöppnad botten illafall första version. Ja, oöppnad kör de flesta. Typ 6-700 whp. Problemet är topparna. Dem verkar flöda för runt 7000 som jag vill ha. Men verkar flyta lite i ventilerna redan före det tyvär. Och med kompressor som jag överväger tappar man troligen lite av fyllnadsgraden typ 1000-1500 rpm tidigare. Så behövs större kanaler, plus gärna uppdaterade fjädrar. Kamaxlar och. H-profil är mer en nyfiken fundering för eventuell uppgradering senare versioner. (dvs utforskar vad som finns) Jag vet inte vad min motor heter. Men det är en s6 1997 årsmodell om jag mins rätt 280 hk?? (dubbla fördelare orginal) Står koden på motorn någonstans annars så ska jag kika direkt _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Det finns två möjliga tändföljder på V8 med 90-graders vev (raggar-V8), den ena är den "gamla/klassiska" och den andra används av en del Fordmotorer (även äldre) har jag för mig och i nyare typ LS (som fortfarande är tvåventilsteknik) och troligen i t.ex. BMW M3 E90.
GT40 har en av dessa tändföljder men som du säger har man dragit ihop avgasrören så att det stämmer med pulserna som på två fyrcylindriga motorer (eller en V8 med 180-gradersvev). _________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06 |
||
Kan vara motorkod AEC
Står nog i framkant insida på ena toppen. Men jag tror det mesta kan passa mellan din S6-97 och en S8-97 motor = du kanske bara kan byta motor utan att behöva bygga om något. AEC=290hk S8 32v = 340hk = 50hk extra utan större kostnad. Ja ska du varva mycket så behöver du byta ventilfjädrar. Men du kanske ska kolla om den motor du har är mest lämplig och finns trim delar till nu innan du bygger klart, om du nu har framtids planer för kamaxlar, ventiler, vevstakar osv. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Det stämmer det står AEC.
Vet du vad som skiljer den nya s8 motorn från den äldre Jag har? 3, bara andra kammar och kanske Insug /grenrör, eller helt andra toppar? Mer motor volym?? Personligen gissar jag att inte mycket skiljer. Möjligen lite bättre kammar och snyggare ventilsäten +kanaler. Brukar vara så slutet av 90 till tidigare 00 bilar generellt. Och isåfall känns det skitsamma efter portning och ventil fjädrar så är skillnaden försumbar. S _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Sen måste man komma ihåg med vad bilen är. "Några hästar hit eller dit" gör absolut ingen skillnad första 3-4 säsongerna. Det är så många andra faktorer som bestämmer hur snabb bilen blir. Diskussionerna gällande motorn handlar mer om hur den kommer låta för publik. Det är ju framförallt en "showcar" i sammanhanget
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
-99 kom ju 40v och där skiljer det massor mot din, även grenrör och insugs flänsar som är olika på nya mot gamla så går ej att byta grenrör i mellan.
Blev dock bara 20hk extra i S8 40v mot 32v Blir nog svårt att porta upp 50hk extra i din motor Men är ju framförallt separata tändspolar med nytt styrsystem som nog gör en del hk, men det kan du ju även bygga på din. men tror sen det kan vara kamaxlar, högre komp m.m. i S8, men jag har ej forskat i det på 32v då jag själv kör 40v. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Ok jag förstår. Men då är det iallafall inte intressant i detta fallet.
Portning. Snyggare ventilsäten, hårdare ventil fjädrar, öppet avgasystem och framförallt ordentlig mappning på nytt styrsystem med cop, e85., så har man 50 hk, alla dagar i veckan Det är "bara" 80 literhästar. Eller en ökning på 12-13% Räknar man på orangebulilts första generation a8 4.2 så har den 73 literhästar på std oöppnad motor med ommpaning så det verkar stämma ganska så bra då. (å andra sidan skulle samma på den nya motorn säkert gett 20-30 hk,även utöver den orginaleffekten _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Inge byggt på länge. Några intensiva jobbveckor kvar innan det förhoppningsvis blir lite lugnare höst.
Men idag blev det iallafall en lite tur med bilen och plocka upp delar och diverse hos vänner bekanta och via annonser. Bla så saknas ok bak. Fram finns orginal. Men bak behövs, som synes är det inte väldigt gott om plats för ok Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Hämtade dessa ok hemma hos Schmidt. Förhoppningsvis får dem plats. Okänt ursprung. Men små smidiga 4 kolvs med bra belägg
Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Hämtat hem två olika kompressorer med, denna en m112. Betydligt mindre och smidigare. Men tyvär klarar dem inte så mycket effekt. Och dessutom inte så supermodern. Max typ 450-500 häst på min motor gissar jag
Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Sen denna lite modernare och större m122 klarar nog bortåt 600 häst och knycker nog mindre effekt med för den delen. Men lite knöligare att få dit (v8 Insugett ska såklart skruvas bort)
Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Här ligger dem bredvid varandra. Nästa helg tänkte jag plocka isär 122 an å se hur mycket mindre den blir bantad.
Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Dämpare och rockers hämtade från mekanisk verkstad så nu sitter dem ihop som dem ska
Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Har sålt 112 kompressorn och beslutat att använda denna m122.
Det ska vad jag tror vara en 2, 0 122. Dvs levererar 2,0 liter luft per varv och är den nya modellen skruvkompressor istället för dem äldre 1.8 liters skovlarna i 112an Har tänkt sätta den på sidan enligt bild vilket innebär att snouten ska kortas ca 10 cm för att få plats. Så den är inlämnad till samma Mekaniska verkstad som tidigare prylar. Lite hjälp från följare vore bra. Måste ha tag på en remskiva pk6 med 75-85mm ytterdimeter. Någon som har något sådant hjul. Gissar man kan hitta ett på någon gammal vattenpump eller liknande Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Våra race- och banåkarbilar Lola T96/50, | << 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 149, 150, 151 >> 140 besök idag (553050 totalt) |