Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 9-3 2,3 turbo -00
1, 2   >>
11 besök senaste veckan (12654 totalt)
Seebach
Åkersberga
Här sen Jan 2014
Inlägg: 303


Trådstartare
Blev med en Saab 9-3 av en händelse och tänkte väl bara göra iordning den som bruks/vinterbil när inte Alfan används, men då blev det naturligtvis inte!
Förra ägaren hade upplyst att den inte gick igenom bilprovningen pga dåliga stötdämpare fram och rostiga Bromsskivor fram.
Lätt fixat tänkte jag och började glad i hågen att montera 40 mm sänkfjädrar och nya gasdämpare fram och bak samt slitsade EBC skivor med tillhörande belägg fram!
Det som var roligt med bilen är att den är originalutrustad med B205R vilken är samma motor som 9-3 aero hade!
Det innebär 205 hk original trots att den bara är en SE så den saknar helt spoilerpaket!
Efter reparationerna skulle motorn varmköras och då uppdagades ett elakartat knackljud som lätt kunde härledas till Bottendelen.
Rev tåget och konstaterade att motorn skurit ordentligt på 3:ans ramlager.....
Vad göra?
Nu hade jag ju redan bytt stötdämpare, fjädrar och bromsar fram så det var bara att börja jaga motor!
B205R växer ju inte på träd och de jag hittade var antingen renoveringsobjekt eller alldeles för dyra.
Då dök tanken upp att varför inte gå upp till 2,3 liter när man ändå håller på!
Efter lite efterforskningar så var förutsättningarna goda då min motor redan hade större turbo och spridare så det som behövdes var en mapping av motorstyrdonet!
Motor är inhandlad och nu står bilen i garaget för motorbytet!

_________________
Joakim Sjöbeck

Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00

Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna"
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Seebach skrev:

Det som var roligt med bilen är att den är originalutrustad med B205R


Där har du problemet. Det är "sludge"-varianten av SAAB 9000-motorn (samma motor dom B2x4, fast med tunnare/svagare kolvar/stakar, mindre olja osv.)

Montera 9000 kolvar/stakar innan du installerar nya motorn så slipper du bekymmer i framtiden! (passar bolt-on).

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Seebach
Åkersberga
Här sen Jan 2014
Inlägg: 303


Trådstartare
Nu fick jag tag på en B235R motor i bra skick utan sludge i vaken block eller topp.
Jag valde att nya kamkedjor och byta toppackning efter att jag läst på lite om de olika motorerna.
På vissa ställen står att man måste svarva kolvar och göra mer modifikationer om man skall använda T7 toppen, andra säger att allt är bolt on så jag vågade inte chansa utan har en komplett B235R
Med mappad styrenhet skall den ge 270 hk och 415 nm och mycket mer än det klarar väl inte den stackars automaten



_________________
Joakim Sjöbeck

Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00

Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna"
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808



Jag har gjort samma operation på en 9-3 Aero, bytt från B205R till B235R. Körde en biopower-map ( etanol och bensin med 630-spridare) i boxen, 290 hk och 400 Nm. Lite annan hårdvara runtomkring också. Den gick fint den

En kille som heter Markus fixade programvaran. Han håller till på saabforumet om du vill ha hjälp med boxen, men det kanske du har koll på redan?

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Rotorp
Ringarum/Östergötland
Här sen Jun 2014
Inlägg: 70



Alltid kul o läsa om Saabar här på forumet.
Ska du maxa ur effekten så är väl kolvarna en stående brist orginal.

Automaten som sådan i bra skick klarar nog den effekten utan större problem. Så klena är inte saab-lådorna (varken manuell eller automat) som ryktet gör gällande samt att man hanterar lådan på ett korrekt sätt.

_________________
Mikael Holmfeldt


9-5 Aero näre svänger
El Camino näre inte svänger
Citera
Dunken
Gävle
Här sen Dec 2005
Inlägg: 96



Seebach skrev:
På vissa ställen står att man måste svarva kolvar och göra mer modifikationer om man skall använda T7 toppen.
Med mappad styrenhet skall den ge 270 hk och 415 nm och mycket mer än det klarar väl inte den stackars automaten


Man svarvar av kolvarna för att kunna åka med T7 topppackningen, för den är 1.1mm tunnare..

Jag åkte med 345Hk samt 460Nm i min OG9-3 men den var ställd på gränsen..

Åkte 8000mil med den på 8 år, bytte olja varje år i lådan, så kallad sköljning gick ca 16-18 liter varje gång..
Häls Dunken

_________________
Mats Svensson
SAAB 9-3 AERo
Projekt Secret
BTG-Tid (8.40)
Citera
Seebach
Åkersberga
Här sen Jan 2014
Inlägg: 303


Trådstartare
Jag googlade och fick kontakt med T7trim.se som kunde mappa om min box.
Framöver måste jag också byta downpipe, avgassystem och IC då de inte är anpassade för den högre effekten. Det får bli lite längre fram då prio 1 är att få bilen att fungera först.
Framvagnen är ingen rolig historia på de här bilarna. Hade tidigare en NG 900 turbo 185 aut. och den hade ganska kraftiga lastväxelreaktioner i ratten trots arrangemang den var otrimmad.
Bör man montera powerflex bussningar i länkarmarna?
Har även läst någonstans att man skall göra en förstärkning av eller vid styrväxeln men jag hittar inte var jag läste det.

Jag är väldigt tacksam för alla tips jag kan få för att förbättra bilen och då framförallt väghållningen då den original har lite övrigt att önska!

_________________
Joakim Sjöbeck

Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00

Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna"
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808



Polybussningar i länkarmar, styrväxelklamma och subframe-stag lindrar krälsjukan lite men bilen kastar fortfarande vid acc på spårig väg med dessa monterade.

Här har du några bilder och info om min 9-3 som jag hade:
http://www.garaget.org/?car=298031

samt några bilder på bla subframe längre ner i denna tråden:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58173&postdays=0&postor . . . .

Genuine Saab har en hel del bra prylar:
http://www.genuinesaab.com/

Speedparts också: http://shop.speedparts.se/sv/

Bilen blir grymt skön att köra med 2,3-litersmotorn, jag hade 400 Nm redan vid 2000 varv. Lite bättre stötdämpare och fjädrar och ovan nämnda saker så är den faktiskt riktigt underhållande på småvägar.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Seebach
Åkersberga
Här sen Jan 2014
Inlägg: 303


Trådstartare
Tack för tipsen!
Jag skall beställa nya bussningar till länkarmar, subframestag och styrväxel.
Jag har monterat nya 40 mm sänkfjädrar och gasdämpare för sportchassi.
Jag har även kvar 4 kolvs Brembo ok från ett tidigare bygge så det blir skivor från 9-3 SS Aero 314 mm som jag skall montera.
Kommer köra en del på autobahn och då är det bra om man får stopp på kärran när det går 250!

_________________
Joakim Sjöbeck

Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00

Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna"
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722



Kul med en till Saab. thumbs up
Ångrar lite att jag sålde min 900.
Fick iaf hyfsad fart i den. Min gamla byggtråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=24016

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722



Jag skulle hoppa över powerflex-bussningarna och gå direkt på justerbara bärarmar med ledlager istället.
Bra mycket stabilare vid acceleration och möjlighet att ställa camber.
Ett extra momentstag mellan motor och fjäderbensstag rekommenderas också, speciellt med 2,3 motor.

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248



Kul med en Saab. Lycka till
Hade själv en og9-3 Aero under 8 års tid som jag gjorde väldigt mycket med.
Finns info här: http://www.garaget.org/?car=103167

Och hade även en lång projekttråd på STCS-forumet med kanske lite matnyttig info: http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/81055-9-3-Aero-Bagarmobi . . . .

Ang. rörbärarmar med ledlager så har jag kört med både det, originalarmar med powerflex och originalarmar med delrin-bussningar genom åren. Jag personligen tyckte inte det var någon jätteskillnad mellan originalarmar med delrinbussningar och uniball-bärarmarna. Tyckte inte dom adderade så mycket till stabiliteten men däremot skramlade dom en del. Specialsvarv.se har tidigare haft bussningar i delrin till originalarmarna. Jag hade till att börja med satsat på ett par nya stötdämpare och sen bygga om för att kunna köra med raka fjädrar och därmed kunna kliva upp lite i fjäderstyvhet för att minska roll på bilen.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Dunken
Gävle
Här sen Dec 2005
Inlägg: 96



Största frågan är väl var man vill lägga ribban, hur mycket man tycker det är värt??
//Dunken

_________________
Mats Svensson
SAAB 9-3 AERo
Projekt Secret
BTG-Tid (8.40)
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Jag råkar ha en portad T5-topp och uppsättning hårdare ventilfjädrar (tror det är Volvofjädrar), ifall det är intressant.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Seebach
Åkersberga
Här sen Jan 2014
Inlägg: 303


Trådstartare
Det är ju inte tänkt att bli en renodlad racerbil utan en snabb gatbil som skall gå året om, i sol men även i salt, slask och snö.
Det får nog bli bytta bussningar och kanske en förstärkning av subframen.
Det kommer nog också bli annat avgassystem i rostfritt och kanske en ny IC.
Hur är det med original IC:n? Om bilen är steg 1 chippad håller originalet i plast eller bör man montera en i rostfritt?

_________________
Joakim Sjöbeck

Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00

Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna"
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Seebach skrev:
Det är ju inte tänkt att bli en renodlad racerbil utan en snabb gatbil som skall gå året om, i sol men även i salt, slask och snö.
Det får nog bli bytta bussningar och kanske en förstärkning av subframen.
Det kommer nog också bli annat avgassystem i rostfritt och kanske en ny IC.
Hur är det med original IC:n? Om bilen är steg 1 chippad håller originalet i plast eller bör man montera en i rostfritt?


Jag körde tidigare på 2 liters t5 med 15G, laddtryck runt 1,1 på 4500 som sjönk till 0,9 på 6000rpm
Hade vid nollgradigt ~55graders insugstemp vid svep 3-4-och en bit på 5an. Körde på bensin.

Bytte till alu crossflow IC sjönk till 20-24grader insugstemp vid 0-gradig utomhustemp.

Kanske lite mer än steg1 med en fingervisning.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248



Seebach skrev:
Det är ju inte tänkt att bli en renodlad racerbil utan en snabb gatbil som skall gå året om, i sol men även i salt, slask och snö.
Det får nog bli bytta bussningar och kanske en förstärkning av subframen.
Det kommer nog också bli annat avgassystem i rostfritt och kanske en ny IC.
Hur är det med original IC:n? Om bilen är steg 1 chippad håller originalet i plast eller bör man montera en i rostfritt?


Laddtrycket vid ett steg 1 trim är fortfarande inte så pass att gavlarna i plast skulle utgöra ett problem skulle jag säga. Däremot är original IC inte särskilt effektiv och kyler inte luft särskilt bra. Så kör man inte på E85 märks det rätt snart att bilen knackar och justerar då ner alla parametrar. Ska du smiska bana och köra många varv i följd hade det nog inte varit så tokigt med en bättre intercooler.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Seebach
Åkersberga
Här sen Jan 2014
Inlägg: 303


Trådstartare
Nu har jag fått i motorn och efter påfyllning av diverse vätskor var det dags för provstart!
Den startade direkt och gick fint på tomgång förutom ett ganska högt lagerljud.
Det låter från vayttnpump/servopump men eftersom ljudet inte förändras när man vrider på ratten kanske det mest troligt att vattenpumpen låter.
Det minskar lite när motorn blir varm.
Dags för provkörning!
Det gick väl sådär för det är alldeles för lågt laddtryck.
Mätaren går inte upp till mer än mitten på det orangea fältet och nu känns det mer som 150 hk än 270....
Läste på nätet att det kunde vara EVAP/tankurluftningssystemets backventiler dom är otäta.
Provade att plugga slangen vid magnetventilen men det blev ingen skillnad.
Nu vet jag att det finns en enorm kunskap bland medlemmarna har och för att inte uppfinna hjulet på nytt slänger jag ut en fråga helt enkelt!
Har ni några tips om var jag fall börja leta?
Skulle bli oerhört tacksam om jag får nångra tips!

_________________
Joakim Sjöbeck

Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00

Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna"
Citera
RZ
Örebro
Här sen Dec 2004
Inlägg: 296



Rätt spridare till rätt program?

Annars hänger vi på STCS.

_________________
Roger Zetterlund. Cupra Ateca.
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808



Aktiverade du Open SID när boxen programmerades? I så fall kan du se en mängd parametrar som visar hur motorn går, bla bör- och är-värden på inkommande luftmängd.

Har du extern laddtrycksmätare?

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Seebach
Åkersberga
Här sen Jan 2014
Inlägg: 303


Trådstartare
RZ skrev:
Rätt spridare till rätt program?

Annars hänger vi på STCS.


Det sitter original B205R spridare i nu men det kan kanske vara så att de är för små. Det är ju trots allt 3 dl mer cylindervolym och 65 hk mer än original.
Jag skall genast gå med i STCS! 😀

_________________
Joakim Sjöbeck

Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00

Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna"
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 9-3 2,3 turbo -00
1, 2   >>
11 besök senaste veckan (12654 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande