Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Celica 93 med mittmotor från volvo S80 T6..
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 12, 13, 14   >>
21 besök senaste veckan (104161 totalt)
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Svinfränt bygge, är bara lite tveksam till "testarossagrejerna" på sidan, men det blir antagligen bra i slutändan

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
stilldouble skrev:
Himla ball!

En liten estetisk idé kund vara att göra en tämligen fet sidokjol som rätar upp linjerna längst ner. Då ser inte bilen lika "mätt" ut, men kommer att visuellt se lägre och ÄNNU bredare ut. En synvilla alltså.




Kan absolut vara en ide, ska försöka bli klar med det jag håller på med så finns det säkert utrymme för förbättringar sen. thumbs up

_________________
Per Gustavsson
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
Mange K skrev:
Svinfränt bygge, är bara lite tveksam till "testarossagrejerna" på sidan, men det blir antagligen bra i slutändan


Tack, det blev i alla fall snyggare än att ha den ren. (Tyckte jag i alla fall) sedan ska det faktiskt komma in lite luft till laddluftkylare och kyla motorn lite är det tänkt. Hoppas det funkar!

_________________
Per Gustavsson
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 884



Min gissning är att luftintagen kommer att fungera mycket effektivare om du gälar bakluckan rejält. Direkt bakom bilen har du rejält undertryck som kommer att evakuera värme ur motorrummet, och ny friskluft kommer då att dras in från dina intag på sidorna.

Det är betydligt enklare att få UT varmluften. Längs sidorna är strömningen naturligt så turbulent att någon egentlig "luffarturbo" kommer nog inte att ske (som "skopar" in luften med våld.)

_________________
Magnus Falk
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 416



Lite referens. Det blir tryck utmed sidorna mellan fram- och bakhjul. Kommer det in för lite luft kan man sätta dit ett scoop eller göra hålet större. Jag har hål på båda sidorna som motsvarar 100 mm rör per sida för ventilation av motorn och ett lika stort per sida till luftfiltren. Original gick luftintagen till laddluftkylarna men nu blir det en större sugmotor. Efter bakhjulen och baktill blir det undertryck så där kan man släppa ut luften. Jag har helt öppet under motorn och bakåt utom vid bakljus och stötfångare. Nu sitter din motor mest åt höger så t.ex. laddluftkylare kan sitta på vänstra sidan.

Knega på thumbs up

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
stilldouble skrev:
Min gissning är att luftintagen kommer att fungera mycket effektivare om du gälar bakluckan rejält. Direkt bakom bilen har du rejält undertryck som kommer att evakuera värme ur motorrummet, och ny friskluft kommer då att dras in från dina intag på sidorna.

Det är betydligt enklare att få UT varmluften. Längs sidorna är strömningen naturligt så turbulent att någon egentlig "luffarturbo" kommer nog inte att ske (som "skopar" in luften med våld.)


Så är det nog och det kommer att öppnas upp bak även om det är öppet bakom motorn.

_________________
Per Gustavsson
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
C311 skrev:
Lite referens. Det blir tryck utmed sidorna mellan fram- och bakhjul. Kommer det in för lite luft kan man sätta dit ett scoop eller göra hålet större. Jag har hål på båda sidorna som motsvarar 100 mm rör per sida för ventilation av motorn och ett lika stort per sida till luftfiltren. Original gick luftintagen till laddluftkylarna men nu blir det en större sugmotor. Efter bakhjulen och baktill blir det undertryck så där kan man släppa ut luften. Jag har helt öppet under motorn och bakåt utom vid bakljus och stötfångare. Nu sitter din motor mest åt höger så t.ex. laddluftkylare kan sitta på vänstra sidan.

Knega på thumbs up

Med vänlig hälsning
Thomas


Som sagt, så är det säkert.
Jag kommer att öppna upp mer i rumpan även om det är öppet bakom motorn på min med även om rören sitter där sedan kommer jag att när väl bilskrället är ute ur garaget "mäta" flödet vid intagen. Jag kommer att ha en IC på varje sida och det är lika mycket plats på båda sidorna just vid intagen.

Har förlängt styrstagen så nu går det att styra och ska nu gå ut och ge mig på vänster framskärm..
Kommer bilder inom kort..



Nu är det inom kort!!

Inne och pausar med med kaffe och macka



Här kommer dagens arbete så långt.

Markera för kapning


Knacka till skärmkanten


Fixa till en plåt som passar.


Kapa bort.


Flyttat ut och gjort nya fästen på "bakkanten"


Här ser man det nybreddade styrstaget..


Fästa breddningskanten.


Börjat montera och förtsätter om en liten stund.


Kommer kanske lite mer ikväll!

_________________
Per Gustavsson
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
Att man inte ska kunna fatta hur det funkar att uppdatera?

_________________
Per Gustavsson
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
Gsson skrev:
Gjorde nått fel så det blev dubbelt, tror jag fick bort det..

Nu får det vara bra för idag!

Det gick så lätt att jag var tvungen att ta en bild och tänkte... fan vad jag är bra!


Så blev det ett helvete att få till det där bak fick skära upp massor och knacka som en dåre.
Så bra var jag.. om nått verkar för bra .... så är det ofta det.


Blev bra till slut i alla fall, ska svetsa lite mer och göra klart "hörnet" sen ska det på lite spackel.


Min eländiga svets krånglar så jag ska se om jag kan lämna iväg den imorgon eller så pruttar jag på tills skärmen är klar och spacklar så kanske kommer det bildbevis på det imorgon.




Svetsat klart och börjat spackla. jobba, jobba

Det blir lite mer spackel än tänkt.


Men det blir nog bra trots att jag klantade mig lite när jag svetsade.


Nu får det vara bra för idag!

_________________
Per Gustavsson
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
Nu blev det fel igen!! provar att ta bort.

_________________
Per Gustavsson
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1669



Snyggt hantverk! Ska bli kul att se med enhetlig lack senare!

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
Gustav_H78 skrev:
Snyggt hantverk! Ska bli kul att se med enhetlig lack senare!


Tack snälla, blir dock ett elände att välja vilken färg jag ska ha.
Är inne på nått matt så att man inte behöver jobba ihjäl sig med slut finishen. alternativt bara blåsa på rött som resten av bilen..
Nu ska jag ut och spackla vidare. Så fort det är klart kan jag sätta igång med bromsar och tank sedan ska det faktiskt gå att PROVA

_________________
Per Gustavsson
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 884



Bygget är ju grymt häftigt! I synnerhet i framtiden med lite "snabbare" sniglar...

Spackla nu så att du känner dig nöjd, fixa till det återstående mekaniska så bilen går att provköra.

SEDAN: spackla, och gör ett underarbete som ger dig ett stort leende när du sedan ser bilen färdiglackad. Jobba lite extra med primer och sprutspackel för att få till ytan.

Kör hårt!

_________________
Magnus Falk
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
stilldouble skrev:
Bygget är ju grymt häftigt! I synnerhet i framtiden med lite "snabbare" sniglar...

Spackla nu så att du känner dig nöjd, fixa till det återstående mekaniska så bilen går att provköra.

SEDAN: spackla, och gör ett underarbete som ger dig ett stort leende när du sedan ser bilen färdiglackad. Jobba lite extra med primer och sprutspackel för att få till ytan.

Kör hårt!


Tack snälla, det är skönt med lite glada tillrop när man står där och gnider.. Låter som en utomordentligt bra plan thumbs up



Nu har jag faktiskt (igen då) i princip gjort klart v framskärm och dessutom svetsat klart det sista på vänster bak och dessutom lagat lite rost vilket hur otroligt den än låter är den enda rostlagningen jag gjort på bilen.


Nämligen på tröskellådan. (Innan jag svetsat fast den)



Minsann om det inte blev en framskärm till och dessutom ser det bra ut.



En bakifrån också!



Nu ska det spacklas lite (ganska mycket) till på v bakskärm sedan ska jag sätta dit en tank och fixa lite bromsrör sen SKA SKITEN UT!
Skrev för ett tag sedan två månader men den tidsplanen SKALL spräckas!

_________________
Per Gustavsson
Citera
Kasten
Växjö
Här sen Feb 2015
Inlägg: 83



Yeeei!! Fan va bra du är!!

Jag hade nog valt rött.. inte grönt.
även om jag funderar på grönt på min, men jag tycker rött passar bra på din!

_________________
Andreas Johansson
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
Kasten skrev:
Yeeei!! Fan va bra du är!!

Jag hade nog valt rött.. inte grönt.
även om jag funderar på grönt på min, men jag tycker rött passar bra på din!



Tack snälla, jag tycker man känner sig som en apa med en yxa jämfört med många här där det laserskärs och CNC tillverkas till höger och vänster. Dock är detta ett budget bygge och det begränsar det hela lite. Dessutom tycker jag om att göra saker själv där det går och inte gör tiondelar på banan. Rött är ju enkelt eftersom det bara är att "fylla" på och det kanske blir så. Har tänkt på en antracitegrå matt det verkar snabbt!
Ska som sagt pilla lite till men det är inte jättelångt borta till en liten provtur thumbs up

_________________
Per Gustavsson
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 884



Det ska bli kul att se bilen i sidvy, när den står på hjulen. Det är då man får känsla för proportionerna. Tycker kontrasten mattgrå och BLANKSVART på detaljer låter som en bra kombination.

_________________
Magnus Falk
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
stilldouble skrev:
Det ska bli kul att se bilen i sidvy, när den står på hjulen. Det är då man får känsla för proportionerna. Tycker kontrasten mattgrå och BLANKSVART på detaljer låter som en bra kombination.


Låter som en mycket tilltalande färg kombination, nu håller jag på och skriver en att göra lista som är den första hittills vilket borde innebära att det närmar sig. Sen ska jag ut och gnugga vidare så får vi se var vi hamnar idag, kommer kanske nån bild ikväll!

_________________
Per Gustavsson
Citera
Peter Olesen
Skepplanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 402



Läser mest men så imponerad av ditt plåtarbete, gediget hantverksskicklighet!
Du verkar ha riktigt bra blick för linjer, lite så man tänker på Leepu i Chop Shop: London Garage!

Skulle nog också rösta (om det blir en omröstning) på rött med detaljer i svart

_________________

Ford Focus -05 med svängarambitioner
"Hellre Focus på bana än Porsche i garage"
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
Peter Olesen skrev:
Läser mest men så imponerad av ditt plåtarbete, gediget hantverksskicklighet!
Du verkar ha riktigt bra blick för linjer, lite så man tänker på Leepu i Chop Shop: London Garage!

Skulle nog också rösta (om det blir en omröstning) på rött med detaljer i svart


Tack det var snällt sagt, tror det är lite tur och en stor portion envishet... appropå det så är dagens arbete nu avslutat.. SÅÅÅ onödigt men jag var tvungen att spruta på lite färg när jag slipat klart.
Ser liksom lite färdigare ut.

Ska naturligtvis på filler senare men men.


En till


och en bakifrån


Nu ska jag koncentrera mig på dom mekaniska bitarna så ska det snart vara provkörnings dock är det MASSOR av grejer kvar att fixa innan dess men det är bara att gno på

_________________
Per Gustavsson
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
Gsson skrev:
Peter Olesen skrev:
Läser mest men så imponerad av ditt plåtarbete, gediget hantverksskicklighet!
Du verkar ha riktigt bra blick för linjer, lite så man tänker på Leepu i Chop Shop: London Garage!

Skulle nog också rösta (om det blir en omröstning) på rött med detaljer i svart


Tack det var snällt sagt, tror det är lite tur och en stor portion envishet... appropå det så är dagens arbete nu avslutat.. SÅÅÅ onödigt men jag var tvungen att spruta på lite färg när jag slipat klart.
Ser liksom lite färdigare ut.

Ska naturligtvis på filler senare men men.


En till


och en bakifrån


Nu ska jag koncentrera mig på dom mekaniska bitarna så ska det snart vara provkörnings dock är det MASSOR av grejer kvar att fixa innan dess men det är bara att gno på


Var tvungen och gå ut och titta om det hade ändrat sig under natten men den står kvar, tog lite rörliga bilder.


_________________
Per Gustavsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Celica 93 med mittmotor från volvo S80 T6..
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 12, 13, 14   >>
21 besök senaste veckan (104161 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande